Publicerat Mars 10, 200917 yr Jag funderar lite på att bygga en stock till banbössan som kommer användas till liggande skytte med bipod. skyttet blir forumets tävlingar samt att jag kanske halkar in på nån av dom nya fältskytte tävlingarna. Nu har jag ingen erfarenhet annat än lite sporadiskt skytte samt guiderna här på forumet. Hur ser en kolv ut som är optimal för liggande skytte? Om man inte behöver tänka på att den ska avändas till andra skjutställningar. Vad ska jag tänka på? pistolgrepp, förstock,kolvhöjd, skränkning osv osv. Kom gärna med bilder och förklara vad och varför kolven ska se ut som den gör. Kolven blir i björklaminat. jag har snickrat en del kolvar så byggande blir nog inga problem däremot vill jag ha lite input om utformningen innan jag tittar rund vad för ämne jag ska utgå ifrån. Mvh Rikard
Publicerat Mars 10, 200917 yr Mycket bra tråd! Jag har en del input men väntar på svar från de etablerade
Publicerat Mars 10, 200917 yr OK Jag har lite egna tankar och de lyder som så här, pistolgreppen skall vara ganska brant, inte så brett/tjock, ett stöd för handen ie under ringfingret är bra, man skall inte behöva lägga kraft på att hålla kvar handen i rätt höjd, en notering är att i denna del är kolven mycket lik ett bra pistolgrepp på en pistol, allt för att man skall kunna verkställa ett bra avtryck gång efter annan samt tillse att man håller identiskt mellan skotten. Skillnaden är att man måste släppa handen för mantelrörelse/repetering vilket iofs gör det än viktigare att man hittar tillbaka enkelt. Bakkappan är ett kapitel i sig och för många är det nog bekvämt med en bakkappa man kan justera så att den kommer upp lite, min uppfattning är att min liggande skjutställning skulle tjäna på att jag lättare och utan muskelspänning i kroppen kommer in med bakkappan i "fickan" och att kolven fortfarande har stöd i baksäcken eller beanie bagen. Undersidan av kolven kan utformas olika, är den rak har man en bättre och enkare rekylupptagning och man slipper vandrande träffar på grund av att säcken rullar eller flyttar på sig, med en lutande eller urtaget del av kolven har man fördelar av att kunna justera i höjd med baksäcken samt lägga in handen under kolven med mer kontroll. Min slutsats är skjuter man bara långt är det ok med en rak underdel av kolven, skjuter man på från terrängen på mål på olika avstånd vill man ha justeringsmöjligheten. Då så, ett inlägg för att starta upp snacket samt att jag fick ett tillfälle att formulera mig. /Christian
Publicerat Mars 10, 200917 yr Gör oxå ett försök: Ja, avtryckarhanden får gärna ha ett brant grepp så att kraften från pekfingret går rakt bakåt i förhållande till avtryckaren. Något som är väldigt svårt med ett flackt grepp à la engelskt stockat hagelgevär (för att nämna ett extremfall). Instämmer oxå i Christians kommentar angående bakkappan - klar fördel om den är justerbar i höjd för att få in överkanten på bakkappan i "fickan". Kolvkammen måste vara tillräckligt hög för att du ska kunna skjuta relativt avslappnat i nacken (helt avslappnat är antagligen en omöjlighet). Kolven bör vara av rätt längd så att när du ligger avslappnat med bössan dragen lätt mot dig så ska du kunna repetera utan att slå i slutstycket i ansiktet, och du ska ha en god siktbild i kikarsiktet (vilket är svårt om du ligger för nära eller för långt bak med ögat). Framstocken bör vara relativt bred eller åtminstone tillräckligt för att ge benstöden adekvat support. Den bör oxå vara rejält styv så att den inte agerar trampolin i rekylen, med hoppande bössa som följd. Det är en klar fördel om kolvlängd, bakkappa, och kolvkam är justerbara så att du kan anpassa bössan till dig. Ska du yxa till den utan justermöjligheter så gäller det nog att du har tungan rätt i mun så att det blir ett bra resultat. Om du har dålig koll på vad som är en "bra" skjutställning för dig så är det mindre sannolikt att det blir rätt första gången, men det kanske går att justera i efterhand om det skulle behövas.
Publicerat Mars 10, 200917 yr För att slippa känna mig som en Bill till Bull, även om det var trevligt att Exabit o jag delar ideér så vill jag göra ett tillägg. att man kan luta bakkappan i förhållande till kolven, vet inte om det angavs klart nog men de flesta av oss behöver en lite innåt tåad bakkappa för att få maximal anläggning. EN sak ingen av oss har nämnt är fördelen av vikt, stor vikt= lugnare beteende på vapnet under rekyl/skjutning. Ett laminatprojekt är ju typiskt sätt en sak som vi gärna ser hur det evolverar. /Christian
Publicerat Mars 10, 200917 yr Jag började min långhållsbössa med en tumhålskolv i laminat från Boberg. Efter att ha skjutit ett tag med denna och numera med en Choate Ultimate Sniper så har jag sett vissa styrkor och svagheter hos bägge stockarna - därav MINA kommentarer. Hög vapenvikt vid liggandeskytte är trevlig, men en stock som passar är MYCKET viktigare.
Publicerat Mars 10, 200917 yr Författare Tack för input grabbar! Får jag fråga vad som du inte gilla i boberg tummhåls modellen Exabit? Jag har sneglat lite på F-klass bössor som skjuts liggande, visserligen har dom flesta bänkstöd men skilladen kanske inte är så stor förutom att jag knappast behöver en 3" bred framstock till benstöden. Vad tror ni om en modell som går åt det här hållet? http://www.6mmbr.com/gunweek088.html Justerbar bakkappa har jag tänkt köpa, kolvkamshöjjare har jag. jag tänkte bara få så mycket info det bara går att få fram så jag får lite mer kött på benen inna bygget startar. Tack igen! fortsätt att fylla i tråden med råd, åsikter mm Mvh Rikard
Publicerat Mars 11, 200917 yr Den stocken är helt klart gjord för att skjutas i bänkstöd och gör du en sådan skulle detta passa till framstöd istället för Harris. Skall den skjutas med vanliga benstöd skulle jag välja lite tunnare framstock och vinkla undersidan av kolven lite. Jag får lite egna ideer att bygga en kolv likt den i din länk och ett framstöd som bilden ovan
Publicerat Mars 11, 200917 yr Precis, ska du kolla på stock för liggande skytte med benstöd, så leta upp en sådan bössa - inte en som används i bänkskyttestöd Här är ett "säkert kort":
Publicerat Mars 11, 200917 yr Tack för input grabbar! Får jag fråga vad som du inte gilla i boberg tummhåls modellen Exabit? Problemet är inte Bobergs stockar utan det faktum att jag fördes bakom ljuset/hade för bråttom att beställa. Stocken jag fick är helt överjävligt grymt bra för ståendeskytte, men blir därmed inte optimal för liggande. Lite för "krokig" helt enkelt.
Publicerat Mars 11, 200917 yr God morgon, mycket av "mina" uppfattningar är redan framförda men jag skall ändå försöka mig på att komma med några grundläggande tankar. Vikten av att stocken passar skytten kan inte överskattas, om du inte är väldigt säker på att du redan har funnit "den perfekta skjutställningen" och kan anpassa kolven efter den så tycker jag att det är en bra idé att ha så många justermöjligheter som det bara går. Främst tänker jag då på justerbart kindstöd och en trevägs justerbar bakkappa. Sedan skall man inte förakta det faktum att vi alla är olika och har lite olika preferenser, ta det här med tumhålskolvar t ex. En del skyttar tycker att det är det bästa som hänt sedan färdigskivat bröd medan andra tycker att det är en styggelse. Det finns med andra ord ingen objektiv sanning. Just nu suítter jag lite "trångt" till med avseende på tiden så jag klistrar bara in ett par bilder på stockar som jag vet fungerar bra. Syftet är bara att ge lite inspiration Först börjar vi med en "outsider", nämligen Terry Cross Sentinelstock som bara kan fås på Terrys custombössor än så länge. Kolven tillverkas av McMillan men såvitt jag känner till går den inte att köpa som "lösnummer". Mer information finns på Sentinel stock En annan personlig favorit är Manners T2A (som har Terry Cross "hårdvara" för att justera kindstödet. Klassikern är givetvis McMillan A5 som aldrig är fel utan en av de allra bästa stockarna som producerats för långhållsskytte. Vad har du själv för tankar? Henrik
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Tejnare. tack för era åsikter. för en lekman som mig skulle det vara intresant och få veta vad som är skillnaden på en stock för liggande skytte med bänkstöd eller bipod? vad är problemet på stocken jag länka till? som jag skrev så behöver jag inte en 3" platt framstock för att sätta fast benstöden men annars?. Jag har lite svårt för den i folkmun kallade "tactiska" looken som en AI stock har, och tanken var att kanske kunna göra en fungerande kolv med lite mer "rumsrent" utsende. Genomgående på alla bilder är relativt "raka" stockar, bakkappan högt plaserad rakt i linje bakom låset. Så det gissar jag är "rätt" ? en till fråga är Kroken en del stockar har under till som jag förstått används till att dra kolven mot axeln, hur viktig är den? Finns ju några modeller utan, jag skjuter idag utan krok och har aldrig testat med så jag kan varken säga bu eller bä. grejen med kroken är att jag tycker det är ohyggligt fult.... Henrik: mina tankar kring bygget är inte så avanserade, detta skytte är nytt för mig och jag tänker inte lägga pengar på en färdig macmillan innan jag vet om detta skyttet är nått som faller mig helt i smaken. Samtidigt så är det ett sug att snickra nått till mig själv igen efter att jag gjort några kolvar åt bekanta. Helt enkelt en rolig grej samtidigt som jag lär mig mer om liggande skytte och tillfredsällelsen över att ha gjort nått själv. Att hyvla till en kolv i laminat kostar inte annat än några kronor och lite timmar, samtidigt som som det är roligt att snickra lite. Mvh Rikard
Publicerat Mars 11, 200917 yr En kolv som är gjord för att skjutas liggande med benstöd bör ha en så slimmad förstock (OBS! Jag menar inte slimmad på bredden) som möjligt för att få sänka tyngdpunkten på hela bössan. Kroken på bakkolven är till för att användas med en "beanbag" eller liknande, och fungerar inte optimalt med en baksäck för t.ex. bänkskytte.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare lars: Jag såg nu i efterhand att du skrev vad du inte gilla i min länkade kolv..... Mvh Rikard -som läser slarvigt-
Publicerat Mars 11, 200917 yr Rikard, återigen blir det ett kort inlägg, denna gång på grund av att jag har två små ligister hemma som skall i badkaret ASAP När det gäller förstocken så är "tricket" att få infästningen för benstödet att hamna så nära pipans centrumlinje som möjligt. Dessutom bör den hamna så nära mynningen som möjligt. Man skulle alltså frestas att tro att en helstock har den optimala förstocken ur detta perspektiv och det är helt korrekt. Problemet är givetvis att förstocken inte bara skall vara låg och lång den skall också vara riktigt styv vilket summa summarum är en olöslig ekvation. När det gäller att få ned pipan så lågt som möjligt finns det en del andra vägar att gå, antingen kan man likt AI eller Sako fästa benstödet i en "pigg" som löper parallellt med förstocken. Originalet här är Parker Hale men det finns även en billigare och sämre variant från VersaPod. Alternativt kan man låta bössan vila i en vagga som Sinclairs F class benstöd på Lars bild ovan. Ingen av dessa lösningar är riktigt optimal i mina ögon men smaken är som bekant delad. Jag ber att få återkomma i ärendet.... Henrik
Publicerat Mars 11, 200917 yr Ett alternativ som jag själv funderat på är att fila till en form av en stock som passar en själv och låta tex Boberg fräsa till den sen. Formen kan man göra av en skiva markisolering som är lite styvare än frigolit.
Publicerat Mars 11, 200917 yr Författare Intresant detta med stödbenens infästning, jag förstod att det fanns en tanke bakom sinclairs benstöd, det brukar ofta vara det bakom deras grejor. Du får gärna förklara varför man vill ha infästningen så nära centrum av pipan om du har tid Henrik. Att få teorin bakom olika saker gör att man lär sig massor. nu har jag harries 6-9s, och det blir dom jag kommer använda. Men om man har i åtanke detta så kan man ju utforma framstocken så att pipan ligger väldigt lågt och istället gör den lite bredare och lämnar lite mer material på sidorna för styvhetens skull. på så sätt tjänar man kanske nån knapp cm i höjd på infästningen. framstocken kan man göra lite längre än en orginalstock utan att gå till överdrift. Mvh Rikard
Publicerat Mars 12, 200917 yr Först börjar vi med en "outsider", nämligen Terry Cross Sentinelstock som bara kan fås på Terrys custombössor än så länge. Kolven tillverkas av McMillan men såvitt jag känner till går den inte att köpa som "lösnummer". Såg inte den här bilden igår då det var ett rött kryss över den... Det var nog de överjävligt snyggaste bössor jag sett nån gång!!! Herre Gud, jag har sett ljuset (givetvis krönta med Nightforce )
Publicerat Mars 12, 200917 yr Exabit, det är bara att ställa sig i kön, Terry har 9-12 månaders backlog och kanske världens sämsta hemsida men produkterna är läskigt bra. En sentinel i 6,5x47 Lapua vore ju inte helt fel. /C
Publicerat Mars 12, 200917 yr Ska geväret bara användas för liggande skytte så är framtyngd det man ska sträva efter. Inte överdrivet så att det blir klumpigt, men betydligt mer framtyngd än i en skandinavisk sporter för ståskytte. Det är därför som varmintstudsare är balanserade som de är. Framstockens utformning beror lite på vilket stöd du huvudsakligen kommer att använda. En bred "varmint" framstock där pipan ligger djupt i stocken passar bra när ett bänkstöd eller liknande ska användas. Ska vänsterhanden (högerskytt) utgöra stöd, t.ex liggande med remstöd, så är det ju en fördel om framstocken är djup och ger ett bekvämt grepp. Jämför en amerikansk varmintstock med t.ex Sauer 200 STR. En ställbar kolvkam kan vara ett trevligt tillbehör men absolut inte ett måste enligt min mening. En vanlig rak kolv, gärna med kraftigt gods och markerat pistolgrepp fungerar bra så länge du använder ett någorlunda normalt kikarmontage. Viktigt är också att kolven inte är för lång, precis som nämnt tidigare. Behovet av att kunna justera kolvlängden kan du fundera över. Det kan bero på klädsel (årstider) t.ex. Själv justerade jag aldrig längden på mina nationella tävlingsgevär, inte heller på viltmålsgevären. Jag hade nog valt en varmintstock i komposit eller trä, ev. med ställbar kolvkam. Ett krav är god handytfyllnad i pistolgreppet. Jag hade monterat en kraftig rak gummibakkappa utan ustickande hörn. Om kolven är av laminat får hela paketet inte bli för baktungt. mvh Danne
Publicerat Mars 12, 200917 yr det är bara att ställa sig i kön, Terry har 9-12 månaders backlog och kanske världens sämsta hemsida men produkterna är läskigt bra. Det är inte alls "bara". Du får ha i åtanke att jag orkar vänta på grejerna i ungefär 2-3 dagar lite grann beroende på distraktioner från annat håll. Jag ser att Midway har A5:or i lager till det facila priset av 13500. Det är bara att inse att såna som jag utgör den typiska kundkretsen för slika överprissatta prylar, där kort leveranstid är viktigare än något annat.
Publicerat Mars 12, 200917 yr hihiihihihih, Exabit så sant, men om vi gör så här då, du beställer pangen, glömmer bort att du skall få den och så köper o säljer vi den mellan oss sen efter leverans tills dess att licenstanterna av bekvämlighetsskäl samskriver oss båda som ett par enbart motiverat av vårt vapenintresse, jag lovar att vara trofast... Prissättningen på Midway är ett slags inverterad kommunism, de vill inte sälja grejerna och prisar dem därefter, de ser helst att svensken skall stanna vid CG96 och vadmal. Enligt vad jag erfar från USA får Midway massiv kritik just nu att deras sida inte fungerar, inte visar lagerstatus, inte prisar saker rätt. Nu är nog priset på McM stockarna rätt men detta tapp som Kronan gjort mot USD är inte roligt alls. Den omedelbara tillfredställelsens tomma njutning, ung som att äta på Mcdonalds.... /Christian
Publicerat Mars 12, 200917 yr Den omedelbara tillfredställelsens tomma njutning, ung som att äta på Mcdonalds.... Jag håller inte med riktigt på den punkten. OM vi pratar om mitt livs dröm, säg att efter ett långt och erfarenhetsfyllt jägarliv speca och låta ett gäng smeder bygga en buffelvältare till mig i 100.000-kronorsklassen till min 60-årsdag - DÅ är jag beredd att vänta några år. Att däremot köpa en över-disken-stock tycker jag ska gå omedelbums. Jag kan inte se något egenvärde överhuvud taget i att vänta 5-6 månader på något sådant.
Publicerat Mars 12, 200917 yr Jag håller inte med riktigt på den punkten.OM vi pratar om mitt livs dröm, säg att efter ett långt och erfarenhetsfyllt jägarliv speca och låta ett gäng smeder bygga en buffelvältare till mig i 100.000-kronorsklassen till min 60-årsdag - DÅ är jag beredd att vänta några år. Att däremot köpa en över-disken-stock tycker jag ska gå omedelbums. Jag kan inte se något egenvärde överhuvud taget i att vänta 5-6 månader på något sådant. Rikard, jag är ledsen och måste be dig om ursäkt lite grann med anledning av det där, det kom att missförstås, med, "Den omedelbara tillfredställelsens tomma njutning, ung som att äta på Mcdonalds" avsåg jag att försöka vara lite filosofisk och samtidigt häckla Donken lite, detta har ju tidigare kommenterats när det gäller planeringen av framtida behov inom vapen, jag håller med dig om leverans- och ledtider är löjligt långa allt som oftast inom detta med vapen, tråkigt nog ser jag samma sak med olika ärenden inom mitt eget gebit och har en viss förståelse för varför det kan bli så. Som en övning i tålamod kan nämnas i förbifarten att Tyrefors har haft min drilling nu i snart nio månader. /C
Publicerat Mars 12, 200917 yr Du behöver inte alls be om ursäkt, jag lade nästan upp för ditt inlägg och dessutom så glömde jag nog en och annan smiley när jag skrev Det är klart att vissa saker är värda att vänta på - jag kan dra ändlösa paralleller till mitt förhållande till motsatta könet t.ex. Men när det gäller en enkel pryl som inte är handgjord o.s.v. så är mitt liv alldeles för kort för att vänta 6 månader på något. Låt oss säga att jag lever tills jag är 70 - då går det inte att vänta 1/76 eller 1,3% av denna tid på något HELT i onödan. Betänker vi dessutom att min karriär som prickskytt varar i kanske 20 år fr.o.m. nu så motsvarar dessa 6 månader hela 1/40 eller 2,5% vilket givetvis är totalt orimligt.