Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stock för liggande skytte med bipod

Featured Replies

Publicerat

B)

:D

:D

Nej nu skall vi inte dra tråden mer OT än vad den redan är,

min sista insatts i detta är att jag gilllar Sentinel stocken men föredrar en stock utan tumhål.

/C

Publicerat

Jag forsätter lite diskussion om kolvar här så jag slipper sabba Robbans dagbok :rolleyes:

Har blivit lite sugen själv att göra en kolv till min Remington för att testa hur mycket bättre det blir med en anpassad stock. Jag tror det ligger mycket i vad Danne E skrev om att man sak eftersträva en framtung bössa så min idé är att göra en glasfiberstock med bäddblock i aluminium eller kanske rostfritt. Funderar om det skulle vara idé att göra ett block i rostfritt från pistolgreppet och hela framstocken och låta skenan sticka ut så att benstöden fästs direkt i den framför förstocken.

Sedan lite funderingar hur stocken skall formas bak till jag är lite skeptisk till krok modellen och vill att bössan ska fungera med en vanlig baksäck. Hur skall vinkeln på undersidan vara för att fungera optimalt med baksäck och benstöd tro ni?

Lite idéer från mig hoppas du inte tycker jag kapar din tråd för mycket Rikard.

Publicerat
Jag forsätter lite diskussion om kolvar här så jag slipper sabba Robbans dagbok :rolleyes:

Fortsätt du babbla kolvar i min tråd det är bara trevligt med åsikter å idéer. :rolleyes:

Publicerat
och låta skenan sticka ut så att benstöden fästs direkt i den framför förstocken.

Musik för mina öron :rolleyes:

Publicerat

Lars- om vi talar om backsäck som i en bänksäck med öron anser jag att undersidan skall vara rak, stadig men justerbar.

dvs du skruvar in undersidans justering så att den blir rätt.

http://www.6mmbr.com/gunweek076.html

fast med en justering i nederkant med.

notera denna rapport om TRG;n

http://www.6mmbr.com/gunweek069.html

samt se hur kolven är utformad baktill/undertill samt hur F-klassaren från Holland har styrt till den.

Nu inser jag att detta medför en sak till som kan justeras och således kan gå sönder.

Accepterar man inte den delen så är det nog bara kvar att ha en svag lutning på undersidan så att man efter att ha grov justerat in höjden med benen kan göra resterande del av arbetet med att justera säckens position.

Tja det var nog mest mina tankar, om de är bra vet jag inte men som alltid blir det en kompromiss av bra lösningar vs de krav man har själv.

För mig är valet enkelt, en liten klämbar backpåse tack.

/Christian

Publicerat

Ja med baksäck menar jag en modell med öron visst är stocken i första länken väldigt fin men den är väl enbart tänkt att skjutas med framstöd också. Fast visst känns det som en intressant idé med en justering på undersidan likt den i länken hade på översidan men jag tro en svagt vinklad undersida fungerar bäst till benstöd då det inte skall skjutas med frirekyl

Ska kolla lite lämpligt material för ett block på jobbet imorgon och vad det kan väga i rostfritt. Jag blev riktigt ivrig nu och måste nog genast köpa divinycell och epoxi och skrida till verket ;)

Publicerat

There is no time like the present.

Best regards Chris

Publicerat

Jag har en Tikka i en stock som i all väsentligt ser ut som en Accuracy International stock. Den är egentligen kanske inte ett under av ergonomi men den fungerar faktiskt väldigt bra ändå. Pistolgreppet är ju knappast hyperergonomiskt men eftersom det är just en tumhålsstock så hamnar handen ungefär likadant varje gång.

Stocken bygger dock en del på höjden så Harris lägsta benstöd är att rekommendera, särskilt om man ska vara med på fältskyttetävlingar eftersom målen där har en tendens att placeras svagt nedanför skjutplatsen (enligt min begränsade erfarenhet). Mina 9-13 är för höga vilket på Åmotrundan innebar att jag fick lägga irriterande tid på att placera dem i snön framför skjutmattan, gräva små fina gropar som passade fötterna och sen komprimera snön så de inte sjönk ned så mycket. Gick ju hyfsat ändå men vissa stationer skjöt jag med lutande bössa pga att ena foten sjönk ned.

Min stock finns nu med möjligheten att slänga på vilket AR-grepp som helst och det är ngt jag funderar på att ordna. Vore lite skönt att slippa tumgreppet och ändå få det konsekventa handgreppet. Eftersom jag ändå inte skjuter med handskar så vore det grejt.

Jag tycker vidare det är skönt att ha höga fästen för kikaren. På så sätt behöver jag inte luta in huvudet över bössan så mycket för att komma ner till bra siktbild utan kan hålla det i en mer naturlig vinkel. Men det beror ju mycket på hur man är skapt.

Mvh Marcus

Publicerat
  • Författare

Det har kommit fram mycket åsikter sen jag starta tråden och det är mycket intresant och lärorikt.

Få se om jag drar igång ett bygge nu i vår eller om jag väntar tills jag fått lite rutin och på så sätt kan känna lite vad som passar för mig. Jag sitter inte i sjön direkt då jag har en macmillan sako varmint kolv till låset.

Det jag önska mig på den kolven är en högre kolvkam. Jag har en "juster mekanism" liggande som både justerar höjd och sidled men efter att frågat runt lite så verkar det som att min tveksamhet att såga i glasfiber kolven inte är helt obefogad.

Jag har sett att den lösa kolvkammen på tikka t3 varmint finns att köpa lös så det kanske är en ide. Nån som har sett vad en sån betingar i pris?

Nu tycker jag att Lars funderingar på kolv projekt låter tok intresant så jag sitter bara och väntar att en projekttråd ska komma upp snart om bygget...!

Fortsätt nu att skriva om era erfarenheter och tankar kring kolvar för liggande skytte.

Mvh Rikard

Publicerat

Du har ju Karstens variant på kindstöd också.

Publicerat
Nu tycker jag att Lars funderingar på kolv projekt låter tok intresant så jag sitter bara och väntar att en projekttråd ska komma upp snart om bygget...!

Mvh Rikard

Hmm... jag kan inte lova att mina idéer kommer att mynna i något projekt för ska jag vara ärlig tror jag inte en annan stock kommer att göra så stora skillnader på tavlan ;) Fast det vore skoj att testa och då kanske man skaffar en pipa till i någon spännande kaliber för fältskytte ;)

Publicerat
...en pipa till i någon spännande kaliber för fältskytte B)

Som tex 6,5x55. :ph34r:

Publicerat
Som tex 6,5x55. ;)

Bra är den men spännande nja ;)

Publicerat
Bra är den men spännande nja ;)

Vad är spännande då? ;) 338-378 Keith Thompson :P

Publicerat
Vad är spännande då? ;) 338-378 Keith Thompson :D

Spänningen ligger väl hos betraktaren och några som känns spännande för mig är 6x47,6XC och 6,5x47 :P Fast 6,5x55 kanske skulle vara smartast ;)

Publicerat
Spänningen ligger väl hos betraktaren och några som känns spännande för mig är 6x47,6XC och 6,5x47 :P Fast 6,5x55 kanske skulle vara smartast ;)

Ok, men då är vi helt överens ;)

Publicerat
Ok, men då är vi helt överens ;)

Om vart spänningen ligger eller om kalibrar ;) Nä nu drar jag till Sävar och tränar istället för att hänga här :P

Publicerat
Om vart spänningen ligger eller om kalibrar ;)

Både och! Hela ditt inlägg! ;)

Publicerat

Grymma bilder på en T Cross byggd Sentinel.

260-1.jpg

260-2.jpg

bilderna är utlagda på SH och är publicerade av Red SC.

Allt jag kan säga är att jag vill ha och att min kreditkort ser ut att gå en förtida död tillmötes, tur att Terry har slutat att ta order för tillfället, eller i varje fall låtsas jag att det är så.

/C

Publicerat

Snajsiga bilder Christian men, en sak jag tänkt på sedan första början är att kolven är så satans kort... Kolla benstödet tex. sitter inte långt framför gluggen alls, det borde bli bättre stöd om man gjorde framstocken längre och på så vis fick flyttat fram benstöden lite. Dock blir utseendet lidande. B)

Publicerat

Robban,

alla har inte armar till knäna och är över maxlängden för alla åk attraktioner på Liseberg :D

jag är en av dem, för mig är nog stocken lång nog på alla håll.

Men jag förstår vad du menar och visst kan benstödet förläggas längre fram.

/Christian

Publicerat
Robban,

alla har inte armar till knäna och är över maxlängden för alla åk attraktioner på Liseberg :D

jag är en av dem, för mig är nog stocken lång nog på alla håll.

Men jag förstår vad du menar och visst kan benstödet förläggas längre fram.

/Christian

Ha ha. :D