Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rätt eller fel??

Featured Replies

Publicerat

Vet att det pågår lite konstigheter med mårdhundsutrotningen, finns tydligen en eller två mårdhundar som är i ett gryt och grytet är inhägnat. Tycker att det är inte riktigt rätt eftersom djuret ska väl ha möjlighet att söka föda å få i sig vatten.

Är det verkligen riktigt rätt det här???? Jag bara undrar!

• Svar 60
  • Visningar 8,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag har också hört nått om det det verkar ju konstigt

Tror att dom ska tillgång på mat och vatten

Men vad vet jag jag är ju ingen expert på lagar och sånt

Men det låter ju lite galet

Publicerat

Det här var något nytt! :lol: Får man göra så där? :lol: Det enda jag har hört att några har blivit kastrerade och släppta med sändare var det väl för att locka till sig andra.

Publicerat

låter helknäppt om det är så, låt gå för att de är SK skadedjur, men inga djur skall väl behöva törsta eller svälta ihjäl för att nån myndighet har bestämt dem oönskade?

Publicerat

Frågan är väl hur stort hägnet är?

Publicerat

Är det bara jag som vill ha lite mer information om det här.

Ari,

kan du bli något mer tydlig i din faktadel?

/Christian

Publicerat
  • Författare
Är det bara jag som vill ha lite mer information om det här.

Ari,

kan du bli något mer tydlig i din faktadel?

/Christian

Vet inte så mycket mer änn det jag har skrivit, skulle vara kul å veta varför man gör så här?

Publicerat
Vet inte så mycket mer änn det jag har skrivit, skulle vara kul å veta varför man gör så här?

Ari!

Var har du hört/läst/sett om detta.

Vilken är din källa? Skvaller?

Vem är det som skall göra vad? Var företas detta?

Utan att ifrågasätta dig har vi ännu inte sett eller hört att man har gjort något alls, underlag i form av fakta är ett underskattat inslag i debatten.

/Christian

Publicerat

Om det är sant så borde det gå att få fram fullständig information från jägareförbundet i norr...

Innan dess så kan man ju spekulera i evigheter :)

Publicerat

Vad är det man gör?

Publicerat
  • Författare
Om det är sant så borde det gå att få fram fullständig information från jägareförbundet i norr...

Innan dess så kan man ju spekulera i evigheter :lol:

tror du verkligen att jägarförbundet säger allt.....skulle inte tro det.

Publicerat
  • Författare
Ari!

Var har du hört/läst/sett om detta.

Vilken är din källa? Skvaller?

Vem är det som skall göra vad? Var företas detta?

Utan att ifrågasätta dig har vi ännu inte sett eller hört att man har gjort något alls, underlag i form av fakta är ett underskattat inslag i debatten.

/Christian

Har ganska säker källa om detta, vet att dom även har haft en fälla innanför inhägnaden men inte lyckats få den + att det har sats upp en åtelkamera där.

Publicerat

Verkar det inte tämligen meningslöst och onödigt arbete att inhängna ett gryt för att låte djuren törsta ihjäl på några dagar...?

Publicerat

Kan inget om mårdhundsjakt men fungerar inte grythund?

För egen del så verkar det rätt suspekt, hela grejen.

Är alltid misstänksam mot "rykten"...

Ska man lägga jobbet på att hägna så borde det kunna få ut djuren ur gryt utan detta jobb.

Röka ut djuren?

Finns även dödlig rök som bl.a. används i europa för att hejda rabies utbrott.

Skulle inte tro det är lagligt för gemene man i sverige, iofs.

Eftersom mårdhunden är grävande så måste ju en rejäl insats göras för att få "hägnet" rymmningssäkert.

Handlar de enbart om utrota mårdhunden så funkar sprängning avgrytet oxå...

Kankse billigare än att bygga hägn.

Finns ju gaser som är expolisiva.

Funkar säkert att fylla på o skjuta hela grytet i luften.

Kan ju oxå va i forskningssyfte, iofs?

Publicerat

Kollade just detta med vår ansvarige tjänstemän för projektet, mårdhunden är redan avlivad, och togs med hjälp av grythund. Man försökte få den att gå i en fälla genom att sätta en inhägnad runt, men när det inte gick tog man terrier till hjälp. Mårdhunden äter (och åt) snö, och behöver inget vatten.

Publicerat

Ser faktiskt ingen anledning för dom att ljuga

Publicerat

Fredrik- kan du ge oss lite mer bakgrundsinfo om du har,

framför allt för att döda allt ryktesspridning som kan tänkas uppstå.

Har vi någon uppfattning om antalet mårdhundar i Sverige?

Tack förresten för ett rasande snabbt svar i sak, så vi slipper "jag har hört".

/Christian

quote name='Outdoorsman' date='Mar 12 2009, 12:51 ' post='286968']

Kollade just detta med vår ansvarige tjänstemän för projektet, mårdhunden är redan avlivad, och togs med hjälp av grythund. Man försökte få den att gå i en fälla genom att sätta en inhägnad runt, men när det inte gick tog man terrier till hjälp. Mårdhunden äter (och åt) snö, och behöver inget vatten.

Publicerat

Nästan 50 djur har avlivats inom projektet, och man har haft flera föryngringar i Norrbotten i år. Ösjön 3 mil norr Ume är den sydligaste säkra obsen.

I det aktuella fallet var det ett djur som hade gått i gryt, som man vill fånga. Man satte upp hundgårdsdelar i en stor inhängnad runt grytet, med en betad levandefångstfälla i. Mårdhunden var uppe, åt snö och tassade runt fällan men ville inte gå in utan gick i gryt igen. Man använde då grythund för att få tag på den. Därmed ramlade den in som en av de nästan 50 avlivade.

Självfallet har man alla tillstånd som krävs för den verksamhet som bedrivs.

Publicerat
  • Författare

Alltså stämde det jag sa......Varför togs inte en grythund dit direkt?

Och vad kostade det projektet för att få ihjäl denna mårdhund?????

Publicerat
Nästan 50 djur har avlivats inom projektet, och man har haft flera föryngringar i Norrbotten i år. Ösjön 3 mil norr Ume är den sydligaste säkra obsen.

I det aktuella fallet var det ett djur som hade gått i gryt, som man vill fånga. Man satte upp hundgårdsdelar i en stor inhängnad runt grytet, med en betad levandefångstfälla i. Mårdhunden var uppe, åt snö och tassade runt fällan men ville inte gå in utan gick i gryt igen. Man använde då grythund för att få tag på den. Därmed ramlade den in som en av de nästan 50 avlivade.

Självfallet har man alla tillstånd som krävs för den verksamhet som bedrivs.

Bra svar! Då vet man hur det har gått till och hur många som är avlivade! -_-

Publicerat
Alltså stämde det jag sa......Varför togs inte en grythund dit direkt?

Projektet bygger i stor utsträckning på levandefångst, för att sedan kunna följa dessa individer och därmed även få tag på partnern.

Publicerat

Haha är ungefär som å skjuta ängs älgar på hösten, man vet att dom kommer dit är ju samma sak å stänga in dessa mårdhundar dom har ju ingen chans

Publicerat

Man fångar dem, sätter sändare på dem och släpper dem. Syftet är dock ganska olika kan man väl säga...

Publicerat

Tillstånd har även Scan och det är inte säkert att allt går rätt till där. Jo , jag är mkt misstänksam mot vissa delar av vårt samhälle :D

Publicerat
Haha är ungefär som å skjuta ängs älgar på hösten, man vet att dom kommer dit är ju samma sak å stänga in dessa mårdhundar dom har ju ingen chans

Näe, och det är väl det som det hela går ut på.

Förvisso är mårdhundarna väldigt bra för oss som håller på med grytjakt å övrigt rovdjursjakt med hund, men får mårdhunden fäste här så kommer övriga smådjur få det väldigt hårt

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.