Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rätt eller fel??

Featured Replies

Publicerat

Fan va håller ni på med säger ni, du verkar representera JRF... hålla på o bråka inom "egna" leden för o ragga medlemmar på detta otrevliga sätt.. Usch

Redigerad med Jämta
tog bort citerat inlägg som plockats ur tråden.

• Svar 60
  • Visningar 8,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Fan va håller ni på med säger ni, du verkar representera JRF... hålla på o bråka inom "egna" leden för o ragga medlemmar på detta otrevliga sätt.. Usch

Är en besviken FÖRE DETTA medlem av Jägareförbundet. Representerar INTE JRF.

Publicerat
Är en besviken FÖRE DETTA medlem av Jägareförbundet. Representerar INTE JRF.

Ser att du tagit bort din avatarbild.

Som var JRF:s därför antog jag det.

Publicerat

Ser inget problem med att man inhägnade in mårdhunden så att den inte hade vatten att dricka eller mat. På vintern har dom sällan annat vatten än snö och dessutom kan dom ligga långa tider i grytet utan att få tag på mat, vilket den skulle ha fått i fällan. Och ifall man ville få den levande för något syfte så var det bättre att försöka med en fälla först.

Säkerligen kommer man med hjälp av projektet att lära sig en hel del om mårdhunden, men inte kommer det att hjälpa i den hopplösa kampen mot dess invasion mot skåne, utan det e' oundvikligt att den sprids söderut.

I Finland kämpade mårdhunden uppåt mot hårdare klimat och mera och ivrigare småpredatorjägare än i södra finland och ändå kom den så högt att den kom över torneälven. Nu blir det lättare för varje mil som den kommer söderut i sverige.

Publicerat
  • Författare
Ser inget problem med att man inhägnade in mårdhunden så att den inte hade vatten att dricka eller mat. På vintern har dom sällan annat vatten än snö och dessutom kan dom ligga långa tider i grytet utan att få tag på mat, vilket den skulle ha fått i fällan. Och ifall man ville få den levande för något syfte så var det bättre att försöka med en fälla först.

Säkerligen kommer man med hjälp av projektet att lära sig en hel del om mårdhunden, men inte kommer det att hjälpa i den hopplösa kampen mot dess invasion mot skåne, utan det e' oundvikligt att den sprids söderut.

I Finland kämpade mårdhunden uppåt mot hårdare klimat och mera och ivrigare småpredatorjägare än i södra finland och ändå kom den så högt att den kom över torneälven. Nu blir det lättare för varje mil som den kommer söderut i sverige.

Mårdhunden i fråga har varit "inlåst" sen i höstas. Visst är det bra att man lär sig om det nya viltet men ska man verkligen få göra hur som helst?

Publicerat

Jag blev visst censurerad i mitt inlägg i den här frågan, trodde att yttrandefriheten gällde på denna sida också??.

Men här kommer en censurerad version i ämnet:

Jag förstår inte att ett FÖRBUND (som behandlar jaktfrågor och dylikt), kan leka bort "skattepengar" med att skicka ut en ARME av några få jägare för att freda Sverige mot en "invasion" av Mårdhunden.

Det är i mitt tycke naivt att inbilla sig att några få personer ska klara av att hålla borta Mårdhunden från landet.

Hur hade det varit om man i stället för: traktamenten, reseersättningar, övertidsersättningar och framförallt LÖN i stället hade litat till de svenska jägarna och delat ut skottpengar på Mårdhunden?, som även kanske har jakträtt på markerna.

Man undrar hur mycket varje fälld Mårdhund kostar i slutändan?.

Men det kanske ska till "expertis" och stort kunnande?, för att kunna bygga en HUNDGÅRD i skogen för att plåga/förfölja en enskild individ av Mårdhunden UNDER EN AVSEVÄRD TID.

Publicerat
  • Författare
Jag blev visst censurerad i mitt inlägg i den här frågan, trodde att yttrandefriheten gällde på denna sida också??.

Men här kommer en censurerad version i ämnet:

Jag förstår inte att ett FÖRBUND (som behandlar jaktfrågor och dylikt), kan leka bort "skattepengar" med att skicka ut en ARME av några få jägare för att freda Sverige mot en "invasion" av Mårdhunden.

Det är i mitt tycke naivt att inbilla sig att några få personer ska klara av att hålla borta Mårdhunden från landet.

Hur hade det varit om man i stället för: traktamenten, reseersättningar, övertidsersättningar och framförallt LÖN i stället hade litat till de svenska jägarna och delat ut skottpengar på Mårdhunden?, som även kanske har jakträtt på markerna.

Man undrar hur mycket varje fälld Mårdhund kostar i slutändan?.

Men det kanske ska till "expertis" och stort kunnande?, för att kunna bygga en HUNDGÅRD i skogen för att plåga/förfölja en enskild individ av Mårdhunden UNDER EN AVSEVÄRD TID.

Bra skrivet kh.

Publicerat
skicka ut en ARME av några få jägare för att freda Sverige

Hihi :lol: en armè av få jägare.... bra kul skrivet :DB)

kunde inte låta bli

Publicerat

Det gör den och om man framför sin åsikt på annat sätt än genom att skrika och vara oförskämd på gränsen till rena påhopp, så är det inga problem att framföra sin åsikt heller..

//Jämta - moderator

Publicerat
trodde att yttrandefriheten gällde på denna sida också??.

kh

Alla sidor på internet ägs av någon. Den ende som har något som liknar yttrandefrihet är ägaren..... Vi andra är bara på besök och får uppföra oss därefter. Vill du sk**a i ditt eget vardagsrum så är det väl ok men jag antar att du inte gör det när du är hemma hos någon annan? :huh:-_-

//K9

Publicerat

kh: Det finns mycket få, om ens några, exempel på att man lyckats utrota något eller kraftigt begränsa genom "vanlig" jakt. Oavsett om man fått skottpengar eller inte. Däremot finns det ganska gott om lyckade exempel på utrotning eller kraftig begränsning genom yrkesmässig jakt. Att mota mårdhunden med skottpengar har inte en chans, jag säger inte att det nuvarande projektet har särskilt stora chanser heller men de har onekligen tagit död på snart 50 mårdhundar och "vanliga" jägare kanske 10, eller?

Skottpengar i detta läge med en av världens lättaste arter att farma och en mycket stor stam i grannlandet skulle mycket lätt kunna missbrukas. Du föder med lätthet upp ett tjog mårdhundar i lagårn.

"Vanliga" jägare är också viktiga för projektet och bland annat finns möjligheter att låna fällor. Gemene man har dock inte tillgång till varken judassändare, kunskap eller redskap (t ex grythundar) för att vara särskilt effektiv.

Det är helt naturligt att det blir sura miner och dylika utspel när några få "proffsjägare" åker runt, även på andras marker, och jagar. De vi har anställda kan jag dock försäkra dig har varken feta löner, övertidsersättning eller grytgrävartillägg. Dessutom är den dyraste delen i projektet informationssatsningen till allmänhet och jägare. Det anslag vi fått tror jag är på cirka 2 miljoner. Visst är det en slant från pengarna för biologisk mångfald så indirekt är det skattepengar. Personligen tycker jag dock det är småpotatis jämfört med vad vi kan lära oss och i bästa fall rädda.

Avslutningsvis så krävs det inte någon raketforskarbakgrund för att bygga en hundgård i skogen men inte många "vanliga" jägare hade gjort det på sin fritid och framför allt hade de inte haft en susning om att det låg en mårdhund där från början.

Publicerat
Mårdhunden i fråga har varit "inlåst" sen i höstas. Visst är det bra att man lär sig om det nya viltet men ska man verkligen få göra hur som helst?

Ifall den varit sen tex september så e' det nog i mesta laget, men hungrig har den tydligen inte varit ifall "maten" i fällan inte dugit -_- . Så fysiskt tror jag det inte varit ett större problem, men stressigt kan det nog ha blivit om den inte har kunnat

röra på sig sas på hösten innan den normalt skulle ha gått i gryt :huh:

Men detta e' bara spekulationer med den info vi har nu, tills man får officiel story.

Publicerat
  • Författare
kh: Det finns mycket få, om ens några, exempel på att man lyckats utrota något eller kraftigt begränsa genom "vanlig" jakt. Oavsett om man fått skottpengar eller inte. Däremot finns det ganska gott om lyckade exempel på utrotning eller kraftig begränsning genom yrkesmässig jakt. Att mota mårdhunden med skottpengar har inte en chans, jag säger inte att det nuvarande projektet har särskilt stora chanser heller men de har onekligen tagit död på snart 50 mårdhundar och "vanliga" jägare kanske 10, eller?

Skottpengar i detta läge med en av världens lättaste arter att farma och en mycket stor stam i grannlandet skulle mycket lätt kunna missbrukas. Du föder med lätthet upp ett tjog mårdhundar i lagårn.

"Vanliga" jägare är också viktiga för projektet och bland annat finns möjligheter att låna fällor. Gemene man har dock inte tillgång till varken judassändare, kunskap eller redskap (t ex grythundar) för att vara särskilt effektiv.

Det är helt naturligt att det blir sura miner och dylika utspel när några få "proffsjägare" åker runt, även på andras marker, och jagar. De vi har anställda kan jag dock försäkra dig har varken feta löner, övertidsersättning eller grytgrävartillägg. Dessutom är den dyraste delen i projektet informationssatsningen till allmänhet och jägare. Det anslag vi fått tror jag är på cirka 2 miljoner. Visst är det en slant från pengarna för biologisk mångfald så indirekt är det skattepengar. Personligen tycker jag dock det är småpotatis jämfört med vad vi kan lära oss och i bästa fall rädda.

Avslutningsvis så krävs det inte någon raketforskarbakgrund för att bygga en hundgård i skogen men inte många "vanliga" jägare hade gjort det på sin fritid och framför allt hade de inte haft en susning om att det låg en mårdhund där från början.

Hej Linkis!

Förstår inte riktigt skillnaden på en av era "proffsjägare" å en vanlig jägare?? Och varför skulle inte en "vanlig jägare" vetat att det låg en mårdhund i innhägnade grytet? Tror du att det är bara ni som vet hur man ser ifall grytet är i bruk...... :huh:

Publicerat

För er som vill veta mer om mårdhundsprojektet, bakgrunden och vad som görs kan kolla in en sida på nätet:

http://www.jagareforbundet.se/lan/norrbott...jek/default.asp

Att förhindra en etablering av mårdhund i Sverige är ett stort åtagande. De som är projektanställda gör inte detta på egen hand utan gör det i samarbete med markägare/jägare som vill ha hjälp.

Vi kan konstatera att mårdhundar är bättre på att leta upp nya mårdhundar än vad vi människor är, därför prövar vi också med att fånga in, sterilisera och sätta på radiosändare på ett antal mårdhundar som sen hålls under uppsikt för att upptäcka när de har parat ihop sig med nya individer. Det var i första läget tanken med den mårdhund som under några dagar blev inhägnad i sitt gryt (av jakträttshavaren). Mårdhunden ligger normalt i gryt under vintern och rör sig väldigt lite så det var mer en försiktigthetsåtgärd att hägna området.

Det är på gång med en intensiv informationsomgång med möten runt om i Norr- och Västerbotten så alla som har intresse av mårdhunden får hålla ögonen öppna och ni är mer än välkomna att komma och lyssna och ställa frågor!

På länken ovan finns kontaktuppgifter till de som jobbar med projektet, men ingenting görs utan att markägare/jakträttshavare är kontaktade och medverkar eller ger OK!

Vad som händer med det här framöver beror väl delvis på hur framgångsrikt projektet är när det gäller att minimera föryngringen i vår, men av alla de pengar som läggs ner på att restaurera våtmarker och övriga pengar på biologisk mångfald i landet kommer delvis att vara bortkastade om vi tillåter mårdhunden att sprida sig i Sverige, så i dagsläget är de pengar och de resurser som läggs ner väl investerade pengar. Om det blir skottpengar i framtiden återstår att se, mycket beror på vilka beslut Naturvårdsverket tar eftersom de är därifrån pengarna kommer!

Är det någon som undrar något mer så läs på länken eller ring någon i projektet eller Jägareförbundets kontor i Norr- eller Västerbotten!

Publicerat
  • Författare
Ifall den varit sen tex september så e' det nog i mesta laget, men hungrig har den tydligen inte varit ifall "maten" i fällan inte dugit ;) . Så fysiskt tror jag det inte varit ett större problem, men stressigt kan det nog ha blivit om den inte har kunnat

röra på sig sas på hösten innan den normalt skulle ha gått i gryt :huh:

Men detta e' bara spekulationer med den info vi har nu, tills man får officiel story.

Då får "proffsjägarna" säga när buren sattes upp.......

Publicerat

Ari: I bakgrunden är det ingen skillnad alls på en "proffsjägare" och en vanlig jägare. Proffsjägarna är rekryterade från de i våra ögon bästa vanliga jägarna. Skillnaden med en anställd och avlönad jägare är att denne är tillgänglig dygnet runt och förväntas gräva även när det börjar bli tråkigt/jobbigt eller dags att hämta ungarna på dagis. Dessutom har idag proffsjägarna såväl redskap som tillstånd som avsevärt underlättar jakten, något som aldrig kan bli aktuellt för en vanlig jägare. Därför har vi också den uppenbara skillnaden i effektivitet.

Se bara på godsens yrkesjägare, det finns nog en hel del folk som skulle kunna tänka sig att sköta många av sysslorna på ett gods gratis, men du kan aldrig räkna med dessa när det är snöstorm, julhelg eller dags för den årliga kräftskivan.

Visst skulle en särdeles intresserad vanlig jägare ha kunnat se att det låg en mårdhund inne men chansen är nog betydligt mindre än att de som dagligen jobbar med detta och har stenkoll på alla observationer och dessutom redskapen att göra något konstruktivt åt det hela hittar dit. En vanlig jägare kan endast ta död på denna mårdhund medan de vi har anställda kan nyttja en fångad mårdhund till att hitta flera. Nu kan jag ingenting om det aktuella fallet, det kan säkert Björn S, men jag vet att det i alla fall är betydligt enklare att pejla in en judassändare än att se om det ligger en mårdhund under på barmark...

Var och en får vara precis hur salig som helst i sin tro på hur detta ska skötas och vi får aldrig facit på vad som hade varit bäst. Men all tillgänglig kunskap på området och dessutom erfarenheterna så här långt visar entydigt att "proffs" är effektivare än "vanliga". Sedan är givetvis en kombination det allra effektivaste...

Publicerat

För att göra detta ännu tydligare så kan de som jobbar med mårdhundsprojektet famla sig fram i blindo om vi inte har hjälp av alla de intresserade jägare och andra som rör sig i markerna och rapporterar om misstänkta spårlöpor eller synobservationer som kan vara mårdhund. En hel del av de mårdhundar som strukit med under hösten/vintern har tagits av "vanliga jägare". Men jag kan garantera att det krävs ett särskilt intresse för att i längden uppskatta jakten i mörker, kyla och se positivt på att med spett och spade gräva sig ner i gryt. Egenskaper som finns hos de som jobbar med mårdhundsprojektet idag! Det är som Linkis säger, de som jobbar i projektet är också "vanliga" jägare (eller nåja, kanske lite mer intensiva än de flesta!! :huh: ) men de har fått möjlighet att göra det på heltid och skaffa sig erfarenhet av mårdhundar.

Men som sagt dessa personer hjälper till, gör ingenting på markerna utan kontakt med jakträttshavaren och skulle i det stora hela vara rätt hjälplösa utan den hjälp de får genom rapporteringar av mårdhundsobservationer eller troliga observationer. Det finns alltså på inga vis någon motsättning mellan jägare som jagar mårdhund ibland och de som gör det på heltid!

Publicerat
  • Författare

Tack för era svar....

Publicerat

Det var så lite så, bara bra om vi kan räta ut frågetecken! :lol:

nu är det snart helg och mårdhundarna börjar springa mer och mer uppe så jag hoppas att alla som finns i mårdhundsområden i norr- och västerbotten håller ögonen öppna och rapporterar eller avlivar de man upptäcker. Oavsett vilket är det bra om det rapporteras till Jägareförbundet i Norrbotten så vi kan vara så uppdaterade som möjligt på läget!

Ha en bra helg alla andra också... :lol:

Publicerat
En vanlig jägare kan endast ta död på denna mårdhund medan de vi har anställda kan nyttja en fångad mårdhund till att hitta flera.

Är det möjligt att ni förklarar detta lite mera..

En fångad och märkt mårdhund släpps fri igen för att få tag i flere. Mårdhunden lever väl i par ?!? Är väl inte frågan om nå större anhopningar av dem ... Nåjaa.. den märkta mårdhunden hittar ett par. Vad görs då ? Partnern tages ur daga ? Låter den märkta fortsätta för att hitta flere !?!?

Annors förstår jag nog vilken information märkandet kan ge för att få vetskap om hur och var de rör sig...

Publicerat

Mig veteligen blev vargen nästan utrotad på början av 60-talet pga av SKOTTPENGAR

Räv, Mård och Ekorrstammen var väldigt decimerade när det ännu betalades nåt för skinnen.

Sen att "yrkesjägarna" fäller fler? Mårdhundar än "vanliga jägare" i dagsläget måste väl vara en självklarhet annars vore det ju ett totalt fiasko. Dom jagar ju på heltid.

Men jag menar att om man hade skottpengar istället skulle intresset stiga betydligt bland jägarna. Det finns nog en hel del resurser ute i jägarsverige till att jaga Mårdhunden på de flesta olika sätt, inte är det väl bara "proffsen" som har tillgång till hundar, fällor, åtlar, spadar mm.

Kanske alla jägare som skjuter mårdhund skulle rapportera in det till berörd myndighet.

Undrar hur stort mörkertal ni har i eran avskjutningsstatestik Proffs/ Svenssons.

Jag personligen är helt övertygad av att Mårdhunden inte går att stoppa, kanske begränsas till viss del?.

Men när den nu har börjat sprida sig söderut, måste man väl anställa fler "proffs" i Mårdhundens spår.

Om man tänker lite längre än näsan räcker, blir det ju ohållbart.

Hur man skall kontrollera fällda djur finns det ju en hel bunt med byrokrater som kan lösa det problemet, men en lösning till det torde finnas.

Två miljoner kanske inte är så mycket men hur länge räcker det? Mårdhunden SLUTAR ju inte att vandra över gränsen för det.

Om man skulle tex. betala 500kr/ Mårdhund Hade NOTAN nu enbert för fällda djur legat på ca 30000kr enligt dia siffror.

Jägareförbundet har ju ca 300 000 medlemmar/Jägare visa lite tilltro till dem som de gör till er?

Avslutningsvis så jagar de flesta vanliga jägare på sin FRITID!?.

Publicerat

kh,

det finns ett antal vetenskapliga utvärderingar av predatorkontroll som visar att man ofta inte uppnår målen enbart genom "fritidsjakt", utan att det krävts yrkesmässiga insatser. Hur långt vi nått utan dessa vet ingen, och ingen vet heller vad vi kunnat uppnå om vi fått SLU och SJF fått mer medel än vi fått.

Detta handlar inte om ett nytt jaktbart vilt utan om att göra ett sista försök att utrota en art som inte har ngt här att göra, och som troligen kommer att få en dramatisk inverkan på vår inhemska fauna om den sprider sig. Vi hade haft bättre förutsättingar att uppnå detta mål om myndigheterna varit med på noterna för några år sedan, men så var nu inte fallet. SJF och jägarkåren gör nu det bästa möjliga av den situation vi står inför. Naturvårdsverket och samtliga naturvårdsorganisationer som inte har en dramatiskt djurskyddsinriktad verksamhet vill att vi gör allt vi kan.

Vi har stor tilltro till våra 190 000 medlemmar och landets drygt 260 000 jaktkortslösare. Allas våra insatser kommer att krävas om vi skall lyckas. Den professionella bedömningen utifrån andra studier och hur man lyckats i Finland visar dock att det med en "till visshet gränsande sannolikhet" inte kommer lyckas enbart genom frivilliga insatser. All tillgänglig kunskap visar alltså att det ofta krävs avlönade jägare och professionell koordinering av denna typ av insatser UTÖVER jägarkårens frivilliga insatser..

Vi jägare tar ett stort ansvar vid den här typen av problem, det är en av våra styrkor i dialogen med myndigheter och när vi kommunicerar våra värderingar gentemot allmänheten. Vi är överens- vi gör ett försök att stoppa en invasiv art, trots att det förmodligen inte går. Den kollektiva bedömningen, med en massa andra facit i hand, är att ditt alternativ är sämre.

Publicerat
  • Författare

Är man "proffs" bara för att man har tillgång till jaktmarker utan att lösa jaktkort.

Är det enda skillnaden på proffs och vanlig (svensson) jägare??????

MVH Ari

Publicerat

Nog lär det vara skillnad på en som har det som arbete och en som har det som hobby? Både i fråga om möjligheter, tid och ffa resurser!

Publicerat

//th

Bara för att SJF har "proffsjägare" för att minska utbrednigen av mårdhund så diskvaliserar det ju inte "vanliga" jägare att jaga mårdhund, glöm dock inte att SJF har ett ess i rockärmen genom att "enklare" få tillstånd att jaga på annans mark och har personer med specialkompitens om just mårdhunden.

så ut och jaga mårdhund på din mark (visst är den lovlig året runt?)

problemet är ju att ingen vill/ids/kan göra detta.

tror även grythundsklubben är involverat i detta projekt

Gäst
Det här ämnet är nu stängd för ytterligare svar.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.