Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

tillåtet med bildförstärkare för skyddsjakt

Featured Replies

Publicerat

hej på er.

läste i nya jaktjournalen att det blir tillåtet med mörkersikten för skyddsjakt på vildsvin. det måste sökas tillstånd för detta hos länsstyrelsen och min fråga är om någon här redan gjort detta eller vet hur man enklast går tillväga? vem vänder man sig till på länsstyrelsen exempelvis.

mvh Kalle

Publicerat

Man får ställa sig frågan vad man vill uppnå egentligen. Vill du springa där varenda natt så är väl kanske bildförstärkaren häftig som stalker utrustning. Men skall du få en varaktig repellerande effekt så är det lampa som gäller. Till slut räcker det med att tända lampan så käkar dom inte mer där den natten. Men det kommer tillbaka till vad man vill uppnå och hur stora arealer man har att hålla efter. I Juni-Juli handlar det om 2 timmar som du kan behöva extra ljuskälla utöver ett ljusstarkt kikarsikte. Resten av tiden har ingen laglig rätt att använda denna bildförstärkare, så det legetima området är mycket begränsat.

Lockas inte heller av att köpa en rysk bildförstärkare för 5-6000, det är bara skit som knappt klarar rekylen på bössan. Skall man ha en rejäl och funktionssäker bildförstärkare får man räkna uppåt 20000.

Jag har haft lamptillstånd i flera år och kommer att ha i år också, dock kommer jag inte att bry mig om att söka bildförstärkare.

Publicerat
  • Författare
Man får ställa sig frågan vad man vill uppnå egentligen. Vill du springa där varenda natt så är väl kanske bildförstärkaren häftig som stalker utrustning. Men skall du få en varaktig repellerande effekt så är det lampa som gäller. Till slut räcker det med att tända lampan så käkar dom inte mer där den natten. Men det kommer tillbaka till vad man vill uppnå och hur stora arealer man har att hålla efter. I Juni-Juli handlar det om 2 timmar som du kan behöva extra ljuskälla utöver ett ljusstarkt kikarsikte. Resten av tiden har ingen laglig rätt att använda denna bildförstärkare, så det legetima området är mycket begränsat.

Lockas inte heller av att köpa en rysk bildförstärkare för 5-6000, det är bara skit som knappt klarar rekylen på bössan. Skall man ha en rejäl och funktionssäker bildförstärkare får man räkna uppåt 20000.

Jag har haft lamptillstånd i flera år och kommer att ha i år också, dock kommer jag inte att bry mig om att söka bildförstärkare.

hej MKJ,

det du svarar på var inte frågan tråden handlar om. jag sysslar inte med skit och har redan en bra skottfast bildförstärkare. Frågan var ställd vart man vänder sig, för att vi anser det vore smidigaste sättet att göra det på. Grisen drar direkt för lampa och något sådant skott tar iaf inte jag. så säker är jag inte.

För information:

det är en gris som ställer till det och skrotar staketet till en odling rätt ofta. Precis som du säger fungerar lampan perfekt som avskräckning, den återkommer. min kamrat vill få bort den grisen eftersom det inte gagnar de andra 30-40 grisarna som inte går på odlingarna. Dessa vill vi inte heller ska lockas att göra samma sak. det är inte "jakt" detta handlar om.

Utgår du ifrån att vi inte har korrekta avsikter?

Han, min kamrat, vill skjuta av grisen och bli av med problemet, därav den ganska enkla frågan vart han ska vända sig som markägare.

jag reserverar mig för att vi/jag möjligtvis förstått innebörden av skyddsjakt helt felaktigt, då avslutar vi tråden.

mvh Kalle

Publicerat
  • Författare
Du hittar NV´s rekommendationer till Länsstyrelserna här:

http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-m...-vildsvinsjakt/

Tillståndet söker du hos jakthandläggaren, oftast på juridiska enheten, hos Länsstyrelsen.

tack, det var det jag undrade. Jag ska kolla på länken och läsa på mer innan/om jag tar kontakt.

/Kalle

Publicerat

Årsgaltar kan vi skjuta hur många som helst med hjälp av belysning. De kan inte förmedla farligheten om de är ensamma....

Publicerat
Årsgaltar kan vi skjuta hur många som helst med hjälp av belysning. De kan inte förmedla farligheten om de är ensamma....

Händer ju att årsgaltar går ihop med sina polare som åxå är årsgaltar.

Då borde de som nu inte är i siktet lära sig vad belysning innebär?

Lyse o pang polaren är död osv..

Publicerat

Dessutom så ger första generationens bildförstärkare ifrån sig ett ir ljus som det sägs att djuren kan se, andra generationen ska vara bättre. Men då får man söka sig till den lite högre prisklassen som du säger

Publicerat
Händer ju att årsgaltar går ihop med sina polare som åxå är årsgaltar.

Då borde de som nu inte är i siktet lära sig vad belysning innebär?

Lyse o pang polaren är död osv..

Ja, men inte de som är ensamma.... Kan även tänka mig att det går att skjuta ett par tre stycken från en grupp innan de lär sig.

Jag har skjutit 3 årsgaltar av 5 i samma grupp med hjälp av belysning på sistone.

Publicerat
hej MKJ,

det du svarar på var inte frågan tråden handlar om. jag sysslar inte med skit och har redan en bra skottfast bildförstärkare. Frågan var ställd vart man vänder sig, för att vi anser det vore smidigaste sättet att göra det på. Grisen drar direkt för lampa och något sådant skott tar iaf inte jag. så säker är jag inte.

För information:

det är en gris som ställer till det och skrotar staketet till en odling rätt ofta. Precis som du säger fungerar lampan perfekt som avskräckning, den återkommer. min kamrat vill få bort den grisen eftersom det inte gagnar de andra 30-40 grisarna som inte går på odlingarna. Dessa vill vi inte heller ska lockas att göra samma sak. det är inte "jakt" detta handlar om.

Utgår du ifrån att vi inte har korrekta avsikter?

Han, min kamrat, vill skjuta av grisen och bli av med problemet, därav den ganska enkla frågan vart han ska vända sig som markägare.

jag reserverar mig för att vi/jag möjligtvis förstått innebörden av skyddsjakt helt felaktigt, då avslutar vi tråden.

mvh Kalle

Hej kalle

Vad detta ämne är fullt av ömma tår, jag känner inte dig så därför utgår jag ifrån att dina avsikter är korrekta förstås.

Men, eftersom du inte känner till hur man söker tillstånd för skyddsjakt men ändå redan äger en dyr och för ändamålet otillåten utrustning framstår förehavandet lite bakvänt i mina ögon. Men det är ofta säljarnas fel som säger att det kommer att gödslas med tillstånd.

Skyddsjakt är som begrepp olika saker för olika människor. Det är inte bara att skicka in en ansökan och så dyker tillståndet upp. Jag hade oerhörda problem att övertyga handläggarna de första åren, som regel kom tillståndet alltid för sent då du måste styrka ditt case först. Idag går det bättre men det beror på att dom känner mig vid det här laget.

Mitt mål som jordägare är att så fort som möjligt får grisarna att fatta att det är farligt och innebär konsekvenser om man äter här. Det innebär oftast att ett antal grisar måste skjutas i direkt samband med att en lampa tänds. Går man med lampan tänd och lullar kommer man aldrig i läge heller, då är dom tillbaka så fort du gått och lagt dig. Ju större flocken är, ju lättare är det att komma den nära. Har flera gånger snubblat på grisar då jag smygit fram i mörkret. Ensamma grisar är betydligt tuffare att komma åt faktiskt. Således får det inte gå inflation i lysandet inledningsvis. En gris som skjuts i mörkret via bildförstärkare eller vanligt sikte har liten repellerande effekt på de övriga 19 i flocken. Det är ju rätt tydligt på åteljakt ibland om inte annat.

I ert fall låter det som ni har en bra utgångspunkt, att som drabbad jordägare söka tillstånd är alltid lättare än som enbart jägare.

Publicerat

Hur är det får en annan som är jordägare men inte brukar jorden?

Jag kan ju få minskat arrende vid stora skador så jag har ju en viss ekonomisk vinst att göra på att det inte blir skador i grödan.

Jag tänker söka tillstånd för att använda lampa i grödan i sommar/höst, både på mina egna marker och på de marker som arrendatorn vill ha hjälp med grisarnas framfart på.

Hur gäller tillståndet? Är det bara på tilståndsgiven areal eller är det ett generellt tillstånd, så man kan nyttja det på andra marker?

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Hej kalle

Vad detta ämne är fullt av ömma tår, jag känner inte dig så därför utgår jag ifrån att dina avsikter är korrekta förstås.

Men, eftersom du inte känner till hur man söker tillstånd för skyddsjakt men ändå redan äger en dyr och för ändamålet otillåten utrustning framstår förehavandet lite bakvänt i mina ögon. Men det är ofta säljarnas fel som säger att det kommer att gödslas med tillstånd.

Skyddsjakt är som begrepp olika saker för olika människor. Det är inte bara att skicka in en ansökan och så dyker tillståndet upp. Jag hade oerhörda problem att övertyga handläggarna de första åren, som regel kom tillståndet alltid för sent då du måste styrka ditt case först. Idag går det bättre men det beror på att dom känner mig vid det här laget.

Mitt mål som jordägare är att så fort som möjligt får grisarna att fatta att det är farligt och innebär konsekvenser om man äter här. Det innebär oftast att ett antal grisar måste skjutas i direkt samband med att en lampa tänds. Går man med lampan tänd och lullar kommer man aldrig i läge heller, då är dom tillbaka så fort du gått och lagt dig. Ju större flocken är, ju lättare är det att komma den nära. Har flera gånger snubblat på grisar då jag smygit fram i mörkret. Ensamma grisar är betydligt tuffare att komma åt faktiskt. Således får det inte gå inflation i lysandet inledningsvis. En gris som skjuts i mörkret via bildförstärkare eller vanligt sikte har liten repellerande effekt på de övriga 19 i flocken. Det är ju rätt tydligt på åteljakt ibland om inte annat.

I ert fall låter det som ni har en bra utgångspunkt, att som drabbad jordägare söka tillstånd är alltid lättare än som enbart jägare.

hej,

anskaffandet av utrustningen var inte från början för skyddsjakt utan för arbetsrelaterade projekt (optiskt finna oerhört starka strålkällor med scintkristall som våglängdskonverter) och för mitt nöjes skull att titta på djur. jag brukar sitta kvar efter att tiden runnit ut på passen kvällstid och kolla. jag har roligt och det är spännande. jag fick den för halva priset efter prutande förr ett demoex,

den är nästan aldrig vapenmonterad för att just som du säger, det finns ömma tår. skulle fel person se det blir det sura miner direkt.

JAg kanske är för naiv, vi vill bara ha bort en "bråkmakare", de andra grisarna ska vi jaga på korrekt sätt. det känns vettigt att använda utrustningen denna och bara denna gången. det är trist om det ska vara gnetigt att få tillstånd då man har fog, dock förstår man att möjligheten attraherar §

Villaägarna och andra jordbrukare i omnejden har problem med grisarna, men inte vi i alls samma omfattning.

fråga;

1. hur hinner ni med att sätta skottet när ni tänder lampan, dom sticker ju direkt. det måste vara skitsvårt att välja rätt djur.

2. kan de ge sig på lammen som kommer ut i hagen till försommaren?

jag kan för lite om grisarna än men det känns som en tidsfråga innan fler lär sig, för ett vet jag, dom är riktigt smarta!

förra året sköt vi en på vak mitt på en äng, dom kommer inte ut där mer, dom stannar i skogen nu.

jag får be att få återkomma och fråga mer när/om det blir dags.

ber om ursäkt för det dåliga tonvalet tidigare.

Publicerat

Än så länge är det bara ett fåtal grisar som drar så fort de får en ljuskägla på sig. Om vi använder fel sorts lampor kommer grisarna att lära sig att de är farliga och då får vi en mycket större skrämselfaktor, men det tar lång tid innan vi är där överallt.

Detta sker inte under en dag, men jag tror att vissa områden kommer att uppvisa detta tidigare om vi väljer fel lampor. Det är inga större problem att anordna en bra belysning vid våra åtlar som inte skrämmer grisarna nämnvärt. Tyvärr ser jag allt för ofta en strålkastare som sitter på själva kojan.

De strålkastarna och eftersökslampor som ger ett koncentrerat ljus kommer med största sannolikhet göra att grisarna skyggar. Inte lika mycket för årsgaltarna som för de lite äldre djuren.

Har inte åteljägarna rätt belysning skyggar också den grisen/grisarna som skall bort vid skyddsjakt när en eftersökslampa tänds.

Publicerat
hej,

anskaffandet av utrustningen var inte från början för skyddsjakt utan för arbetsrelaterade projekt (optiskt finna oerhört starka strålkällor med scintkristall som våglängdskonverter) och för mitt nöjes skull att titta på djur. jag brukar sitta kvar efter att tiden runnit ut på passen kvällstid och kolla. jag har roligt och det är spännande. jag fick den för halva priset efter prutande förr ett demoex,

den är nästan aldrig vapenmonterad för att just som du säger, det finns ömma tår. skulle fel person se det blir det sura miner direkt.

JAg kanske är för naiv, vi vill bara ha bort en "bråkmakare", de andra grisarna ska vi jaga på korrekt sätt. det känns vettigt att använda utrustningen denna och bara denna gången. det är trist om det ska vara gnetigt att få tillstånd då man har fog, dock förstår man att möjligheten attraherar §

Villaägarna och andra jordbrukare i omnejden har problem med grisarna, men inte vi i alls samma omfattning.

fråga;

1. hur hinner ni med att sätta skottet när ni tänder lampan, dom sticker ju direkt. det måste vara skitsvårt att välja rätt djur.

2. kan de ge sig på lammen som kommer ut i hagen till försommaren?

jag kan för lite om grisarna än men det känns som en tidsfråga innan fler lär sig, för ett vet jag, dom är riktigt smarta!

förra året sköt vi en på vak mitt på en äng, dom kommer inte ut där mer, dom stannar i skogen nu.

jag får be att få återkomma och fråga mer när/om det blir dags.

ber om ursäkt för det dåliga tonvalet tidigare.

Det är lugnt Kalle, jag utryckte mig lite myndigt själv, blir lätt så när man har bråttom att skriva tyvärr.

Men jag är lite konservativ i mina åsikter generellt, jag är konsekvent emot fällfångst, bildförstärkare och belysta åtlar. Jag vill dessutom ha jakttid på grisarna precis som på resterande vilt. Att vi tvingas ta till dessa nödåtgärder listade ovan är att angripa problemet i fel ände, något som jag också påpekat i andra trådar och behöver inte älta här. Jag sköt första grisen på marken 2002 och då hade vi redan haft dom sporadiskt ett par år, 7 år senare lever vi full symbios utan att ha upplevt någon ohanterbar explosion, trots en respektingivande del åkermark på jaktmarken. Avskjutningen är ca 20-25 djur per 1000ha i vårt 6000ha stora förvaltningsområde, således inte jättemycket jmf med vad en god skånsk/sörmländsk biotop kan producera, men då har man också problem på andra sett. Här har vi ett helhetsgrepp som inte resulterar i explosioner heller, inkluderandes utfodring och avskjutningsplan + att markägarna alltid är med i dialogen och att dom vet att jag som jaktledare ansvarar för dom långa nätterna och har ordnat med tillstånd etc.

Vi har ett par peakar årligen, i vetets mjölk degmognad, vid ärtornas mognad och 3-4 sista veckorna innan majsen skördas. Detta kommer vi aldrig att komma ifrån helt trots ett antal riktade åtgärder med fodring, men sedan beror det också mycket på bönderna som personer vad dom kan tolerera och inte. En del bryter ihop så fort svinen vänt en koblaja, medans andra har förstått att så ärtor på skogen tillhör inte verkligheten längre.

Som jag skrev är det inte alltid en självklarhet att hinna sätta skotten heller. Men i en ljus gröda exempelvis fullångt vete är det bara fullstora djur som sticker upp, dessa är alltid fredade. Jag skjuter mycket sällan på ensamma djur. Att lokalisera en flock grisar behöver man inte synintryck för, med förstärkande hörselskydd kan man ofta höra smaskandet på 5-600 meters håll, låter ofta jäkligt gott :) Sedan är det bara agera som vilken ansmygning som helst dvs i motvind exempelvis i ett sprutspår.

Upplever sällan det som ett problem att inte se tillräckligt för att kunna smyga fram. Jag är mentalt inställd på att skjuta små grisar varför de svarta är ointressanta annat än att när du ser ett tryne i luften ovan grödan vet du att du snart är rökt. Visst kan det vara mörkt i Juli några timmar men sällan becksvart. Jag har inga pannlampor utan bara en eftersökslampa på bössan. Den används således aldrig till bestämmande av kön eller storlek utan bara för att sätta ett bra skott, först efteråt tänder jag upp pannlampa för att förstärka effekten död kompis = lyse. Ofta ser du på rörelserna i grödan när en liten är i antågande. Skott på över 20 meter är ovanliga. När jag senare jagar med bandhund är jag därimot så full av ljus att jag syns från månen tror jag. :P Fr.o.m. 1/8 kör vi löshund förstås, men då är det bara majs och kanske vårvete kvar att skydda.

Beträffande dina lamm har jag mycket svårt att tro att grisar kan utgöra ett hot. Dom har ingen naturlig instinkt att jaga utan slafsar dom i sig nåt däggdjur levande så skall det nog vara nåt som trycker typ en harunge eller kanske ett nykläckt råkid.

Jag förstår din avsikt med bildförstärkaren nu, tror man kan bli ruskigt effektiv, speciellt i kombination med ljuddämpare. Lycka till med din problemindivid, tipset är att ansöka snarast om tillstånd då handläggningen lär ta tid.

Publicerat
  • Författare

här kommer möjligen en kontroversiell fråga, (jag kom på det efter att ha tänkt igenom ditt inlägg MKJ):

är det tillåtet att sätta en stark lampa, typ halogen, med rörelsesensor? kabel kan jag alltid tralla ut till platsen. varenda gång den rackaren kommer till odlingen så tänds lyset och alla ser honom/henne. Det hade jag tyckt varit skitjobbigt.

Vi vill ju egentligen inte skjuta den, jag vill egentligen själv spara den eftersom den har uppenbarligen tankeförmåga, sånt är kul.

en annan generell fråga:

hur sker en naturlig delning av en flock grisar?

mvh Kalle

Publicerat
här kommer möjligen en kontroversiell fråga, (jag kom på det efter att ha tänkt igenom ditt inlägg MKJ):

är det tillåtet att sätta en stark lampa, typ halogen, med rörelsesensor? kabel kan jag alltid tralla ut till platsen. varenda gång den rackaren kommer till odlingen så tänds lyset och alla ser honom/henne. Det hade jag tyckt varit skitjobbigt.

Vi vill ju egentligen inte skjuta den, jag vill egentligen själv spara den eftersom den har uppenbarligen tankeförmåga, sånt är kul.

en annan generell fråga:

hur sker en naturlig delning av en flock grisar?

mvh Kalle

Har inga bra svar på den första frågan egentligen, då jag helt enkelt inte vet. Men jag skulle tro att du får göra vad du vill för att skrämma bort dom så länge det inte kombineras med jakt.

Vad menar du med delning? Menar du när vissa individer lämnar flocken eller?

Publicerat
  • Författare

ang "delning":

slarvigt ordval tidigare.

jag har försökt läsa på om vildsvin och om deras sociala samlevnad för att kunna jaga rätt, men inte hittat eller stött på hur en ny flock bildas.

det krävs en gammal sugga som styr om jag fattat det korrekt, en ledare. i en flock kan ledaren bytas ut, men hur skapas en ny flock? är det en ung, medelålders eller äldre sugga som bryter sig ut och börjar om? Delas en flock i två delar mellan två dominanta suggor? vad är det vanligaste scenariot?

/Kalle

Publicerat

Nya grupper bildas genom att gyltor lämnar flocken av olika anledningar. Suggan kan ha mist livet av en eller annan orsak, eller så blir flocken för stor och då delar den på sig. När, eller vilka omständigheter som styr detta vet jag inte, men det kan mycket väl ha med fodret att göra. I regel rör sig alla familjemedlemmar i samma område och det gäller även för de bortstötta smågaltarna under en tid.

Publicerat
Dessutom så ger första generationens bildförstärkare ifrån sig ett ir ljus som det sägs att djuren kan se, andra generationen ska vara bättre. Men då får man söka sig till den lite högre prisklassen som du säger

Då är det väl IR-lampan som syns för djuren ...? Inte kikaren väl. Då spelar det väl ingen roll om det är generation 1 eller 2 på kikaren ?

Ser djuren ljuset så borde man väl byta IR-lampa som jag ser det.

Men självklart kan jag ha fel i tänkandet.

// Jägare utan gränser :D

Publicerat
Då är det väl IR-lampan som syns för djuren ...? Inte kikaren väl. Då spelar det väl ingen roll om det är generation 1 eller 2 på kikaren ?

Ser djuren ljuset så borde man väl byta IR-lampa som jag ser det.

Men självklart kan jag ha fel i tänkandet.

// Jägare utan gränser :D

Om gen 1 fungerar med en annan lampa så borde man väl kunna det

Publicerat
Dessutom så ger första generationens bildförstärkare ifrån sig ett ir ljus som det sägs att djuren kan se, andra generationen ska vara bättre.

Gör dem?

De GN1:or jag använt ger inte ifrån sig något ljus alls om man inte tänder IR-lampan. En bildförstärkare är just en bildförstärkare den tar emot det ljuset som är och förstärker det. Om det ljuset inte räcker kan man tända en IR-lampa. Samma på GN1 och 2.

Publicerat
  • Författare
Gör dem?

De GN1:or jag använt ger inte ifrån sig något ljus alls om man inte tänder IR-lampan. En bildförstärkare är just en bildförstärkare den tar emot det ljuset som är och förstärker det. Om det ljuset inte räcker kan man tända en IR-lampa. Samma på GN1 och 2.

stämmer.

gen 1+ är dessutom optimerade för ett bredare spektrum ner i synliga delen. många säger att djuren ser ir-belysningen, jag säger att det är inte troligt.

fakta: bildförstärkare förstärker 10000+ ggr det ljus som finns, det är inte så att djur har inbyggd bildförstärkare utan fler stavar i ögat och reflekterande ytor inne i ögat, djur ser således svartvitt på natten. om de såg så jäkla bra på natten skulle deras ögon vara obrukbara dagtid, deras förmåga är således en kombination av alla deras sinnen och en förbättring av synen jmf vår. man måste tänka på att bildkontrastskillnader gör sig bäst i svartvitt, därför ökar dessa djurs förmåga att upptäcka fara.

jag har lyst med 1 Watt ir-ljus fokuserat rakt i skallen på en älgko på 15 meter, den reagerade inte ens. jag tände och släckte lampan =ingen reaktion. vildsvin märker heller inte 450mW men lampan, observera LAMPAN ser man som en röd punkt i natten, dock mycket svag sådan.

Kalle

Publicerat
Gör dem?

Jag skriver inte att det är så.

Och självklart är det ir lampan dom isåntfall skulle se, jag har dock inga bevis på att det faktiskt ligger till så.

jag har lyst med 1 Watt ir-ljus fokuserat rakt i skallen på en älgko på 15 meter, den reagerade inte ens. jag tände och släckte lampan =ingen reaktion. vildsvin märker heller inte 450mW men lampan, observera LAMPAN ser man som en röd punkt i natten, dock mycket svag sådan.

Kalle

Hade du provat med en vanlig ficklampa så är det heller inte säkert att djuren reagerat

Publicerat

Lös på en mård med IR lampa o den strack lika snabbt som om jag kastat vatten på den..

Då va den ändå i "skugga" bakom en gul plastback.

Kollade först utan IR förstärkning och då märke den inget.

På stor del av mina åtelbilder får jag foto på gris som kollar rakt in i kameran.

Varför?

Har oxå märkt att grisen kollar in om jag sitter i kojan o tänder en IR lampa o lyser på dem.

Iofs möjligt att de ser den lilla röda punkten som syns om man kollar rakt in i lampans lins.

Men grisens sämsta sinnen ska ju va synen?

Bäst o tillägga att jag har en handhållen IR-kikare.

Publicerat
  • Författare
Lös på en mård med IR lampa o den strack lika snabbt som om jag kastat vatten på den..

Då va den ändå i "skugga" bakom en gul plastback.

Kollade först utan IR förstärkning och då märke den inget.

På stor del av mina åtelbilder får jag foto på gris som kollar rakt in i kameran.

Varför?

Har oxå märkt att grisen kollar in om jag sitter i kojan o tänder en IR lampa o lyser på dem.

Iofs möjligt att de ser den lilla röda punkten som syns om man kollar rakt in i lampans lins.

Men grisens sämsta sinnen ska ju va synen?

Bäst o tillägga att jag har en handhållen IR-kikare.

alltså, lampan syns, den gör det. men på 40-50 m är den inte lätt att se.

inte troligt men plasten i backen kan ge våglängdsskift precis som tex vissa blommor och dyl.

det är tusendelar av dagsljus vi pratar om.

om man tittar på åtelkameran när den är igång syns inte lampan då?

bara för att synen är dess sämsta sinne så behöver det inte vara dåligt eller hur?

jag har inte provat att lysa med ficklampa.

nytt perspektiv:

om djuren såg ljuset bra från lampan så blir natten ganska ljus för dem när vi sätter på den. detta borde väl inducera en reaktion eller?