Publicerat Juli 21, 200916 yr Lite OT men fan vad jag gillar din signatur! Tack men den är "lånad" men den stämmer så förbaskat bra in på jyckarna så det är inte sant
Publicerat Juli 22, 200916 yr vart skulle den egentliga skillnaden vara på 46 cm i omfång gentemot 49 cm? hunden behöver inte vara fet för det, din tik är ju nästan det och det är ju en stor skillnad mellan raserna dessutom.. Nej... men hallå inge illa alls menat speciellt inte omfånget. Men reagera bara på den stora skillnaden...F-n du har ju en suverän hund så...
Publicerat Juli 22, 200916 yr vart skulle den egentliga skillnaden vara på 46 cm i omfång gentemot 49 cm? hunden behöver inte vara fet för det, din tik är ju nästan det och det är ju en stor skillnad mellan raserna dessutom.. Den egentliga skillnaden ligger exakt på 3 cm vad jag kan förstå
Publicerat Juli 22, 200916 yr Den egentliga skillnaden ligger exakt på 3 cm vad jag kan förstå Det fick jag det till oxå faktiskt...... grävUppland............
Publicerat Juli 22, 200916 yr jag kan sätta hela min vapengarderob på att jag har den minsta vuxna grythunden på forumet!
Publicerat Juli 22, 200916 yr jag kan sätta hela min vapengarderob på att jag har den minsta vuxna grythunden på forumet! nåå.. ge måtten då!!
Publicerat Juli 22, 200916 yr 24,5 i mankhöjd. Och hon är 1 år och 2 måander Oj. ja det var faktiskt litet. men de funkar väl de me!
Publicerat Juli 22, 200916 yr Oj. ja det var faktiskt litet. men de funkar väl de me! tror knappast räven äter upp henne om man tänker på hennes humör. man ja klarar vapengarderoben eller?
Publicerat Juli 22, 200916 yr tror knappast räven äter upp henne om man tänker på hennes humör. man ja klarar vapengarderoben eller? Nej vafan skulle några cm hit o dit göra.. de viktiga är väl arbetssättet.?
Publicerat Juli 22, 200916 yr Nej vafan skulle några cm hit o dit göra.. de viktiga är väl arbetssättet.? ohja! håller med. Hon kanske till och med är smidigare och spänstigare än en större hund. kanske klarar attacker bättre? vad vet jag.
Publicerat Juli 22, 200916 yr Nej... men hallå inge illa alls menat speciellt inte omfånget. Men reagera bara på den stora skillnaden...F-n du har ju en suverän hund så... Det är lugnt, det lät mer vresigt än det var, svårt detta med forum och skriva känslor med bara några smiley gubbar, saker och ting uppfattas väldigt fel/annorlunda eller helt åt hel*vete ibland men det får vi leva med hehe mätte idag med ett plast "sy måttband" och han var 48 i omfång du ser! redan bantat ner han en cm! hehe
Publicerat Juli 23, 200916 yr Storleken på grythunden har betydelse i den mån att en större hund inte blir lika rörlig. men det är betydligt viktigare hur hunden är i huvudet. Jag har jagat med hundar som många här skulle mena är för stora för grytjakt men likväl så tar sig dessa hundar in och gör förstaklassiga arbeten under jord. Sedan så ser jag ingen mening med att gå mot mindre och mindre hundar heller däremot inte sagt att jag vill ha stora grythundar (lagom är bäst). Själv så tycker jag storleken kommer i andra hand och jaktlusten i första. Kommer en medelstor räv in (och ut) ur grytet så kommer även en normalt vuxen terrier in. Om russelfox hund är 48cm i bröstomfång så tror jag inte att det skulle hindra hunden från att göra ett gott grytarbete. Många tyska jaktterriers ligger ju i de spannen och en del kanske lite till. Har även sett en del foxar med bröstomfång av ovan nämda mått men det brukar inte stoppa dom.
Publicerat Juli 23, 200916 yr utan att favorisera hundar med korta ben osv så tror jag mer att mankhöjden och benlängden begränsar hunden mer är omkretsen, man ser ju hur grävlingen är uppbyggd t ex, det är nog inte många terrier som har den kroppsformen och samtidigt kunna röra sig som grimbart, kommer den bara in med skallen under ett hus så nog fan följer kroppen efter.. det gör det inte på en terrier i den utsträckningen. nog babblat om det, tillbaka till det jag var ute efter, benlängd kontra omfång och detta är utefter mina egna erfarenheter men min jycke iaf som har dom ovanliga måttena och framförallt dom korta benen så kan han röra sig väldigt effektivt fram och tillbaka vid attacker, ja nästintill som en kräfta.. lika snabb fram som bak och där tror jag dom hundarna som har väldigt långa ben ist blir mer begränsade. kanske blir med blodvite om dom måste stanna kvar i positionen ist för att undkomma attacken? ja vet inte ja.. några synpunkter på detta?
Publicerat Juli 23, 200916 yr ja inte vet jag om min tyska har dom ultimata grytmåtten heller.. typ 44-46 cm nånting o har kroppen format liksom.. som ett upp o nervänt ägg? inte jättemycket men det gör ju att hon blir "högre" i kroppen o får svårare att ta sig igenom trånga hål än en terrier med rund kropp kan jag tänka mig?
Publicerat Juli 23, 200916 yr ja inte vet jag om min tyska har dom ultimata grytmåtten heller.. typ 44-46 cm nånting o har kroppen format liksom.. som ett upp o nervänt ägg? inte jättemycket men det gör ju att hon blir "högre" i kroppen o får svårare att ta sig igenom trånga hål än en terrier med rund kropp kan jag tänka mig? nee det är nog svårt att hitta en hund med dom perfekta måttena för ändamålet, grytena ser ju olika ut på olika passager under jorden och under hus/ladugårdar så nånstans blir det säkert en flaskhals för dom flesta typerna. fasen! en tam väldresserad grävling vore nåt dä kan dom skälla tro?? hehe..
Publicerat Juli 23, 200916 yr de är rätt stor skillnad om man pratar grävlingshundar eller sprängare.. längre ben ha då jag inte lagt märke till att vara någon nackdel. visseligen jagar jag mestadels räv med min parsontik.. men hon brukar då väldigt sällan bli skadad när de gäller grävling. men visst när man ser vissa grythundsraser som ha vuxit ofantligt på höjden så förstår man ju att de kan bli problem
Publicerat Juli 23, 200916 yr de är rätt stor skillnad om man pratar grävlingshundar eller sprängare..längre ben ha då jag inte lagt märke till att vara någon nackdel. visseligen jagar jag mestadels räv med min parsontik.. men hon brukar då väldigt sällan bli skadad när de gäller grävling. men visst när man ser vissa grythundsraser som ha vuxit ofantligt på höjden så förstår man ju att de kan bli problem men din parsontik har väl rätt bra mått för både räv och grävling..? men som Terrierman skrev så är nog det viktigaste hur dom är i skallen före storleken på hunden om jakten ska bli lyckad eller veterinär besök
Publicerat Juli 24, 200916 yr utan att favorisera hundar med korta ben osv så tror jag mer att mankhöjden och benlängden begränsar hunden mer är omkretsen, man ser ju hur grävlingen är uppbyggd t ex, det är nog inte många terrier som har den kroppsformen och samtidigt kunna röra sig som grimbart, kommer den bara in med skallen under ett hus så nog fan följer kroppen efter.. det gör det inte på en terrier i den utsträckningen. nog babblat om det, tillbaka till det jag var ute efter, benlängd kontra omfång och detta är utefter mina egna erfarenheter men min jycke iaf som har dom ovanliga måttena och framförallt dom korta benen så kan han röra sig väldigt effektivt fram och tillbaka vid attacker, ja nästintill som en kräfta.. lika snabb fram som bak och där tror jag dom hundarna som har väldigt långa ben ist blir mer begränsade. kanske blir med blodvite om dom måste stanna kvar i positionen ist för att undkomma attacken? ja vet inte ja.. några synpunkter på detta? Man får tro och tycka som man vill men det är inte utan en anledning som "nålsögonen" eller förträngningarna kommit till. Oavsett på vilken nivå man är och hur pass stor erfarenhet man har av grythundar och jakten så har storleken väldigt stor betydelse. Ser man till aveln bland våra grytraser så handlar den till största delen om skönhetsavel vilket medfört att storlekarna skjutit i höjden (både på höjd och bredd)och bruksvärdet på våra grythundar kommit i andra hand. Att ha nålsögonen som riktmärke för storleken både vad gäller avel och bruksvärde är inget att tumma på. Givetvis så är andra egenskaper också mycket viktiga för våra grythundar men tillsammans med dem och med rätt storlek gör att bruksvärdet blir det rätta. Mvh grävUppland........
Publicerat Juli 24, 200916 yr men din parsontik har väl rätt bra mått för både räv och grävling..? men som Terrierman skrev så är nog det viktigaste hur dom är i skallen före storleken på hunden om jakten ska bli lyckad eller veterinär besök Nog är hon rätt normal i storlek Men visst har man en dum hund med mycke jaktlust, eller för vek så spelar de ju ingen roll om hunden är perfekt storlek. Viva la parson!
Publicerat Juli 30, 200916 yr Benen kan ju som bekant fällas ihop så långa ben är ingen nackdel. I dom gryten som finns här i kring (berg/sten och skrotsten) så är det helt klart en fördel med långa ben. Inge bra om hunden hoppar ner någon stans där den ej kommer upp. Sen är ju det viktiskgaste att hunden har huvud och nån såndär sjävbevarelse drift. Som nån sa spelar ingen roll om hunden har det perfekta storleken om inte det mentala/jaktliga stämmer.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Min JR hane är 27 i manken och 49 runt om. Om så är fallet, måste jag beklaga. Bröstmåttet på en lågställd JRT skall aldrig överskrida 43 cm, och defintivt inte på en så liten kille med bara 27 i manke. Min STORA hane (på 32 cm) hade ett bröstmått på 39cm när han var i jaktkondition. Föredömligt! De lågställda har visserligen en tolerans på storleken ner till 25 cm, men jag kan inte på något sätt se hur en mikrohund vinner fördelar ens i grytjakten, mer lämpad för kaninjakt? Lagom är bäst!
Publicerat Augusti 6, 200916 yr Om så är fallet, måste jag beklaga.Bröstmåttet på en lågställd JRT skall aldrig överskrida 43 cm, och defintivt inte på en så liten kille med bara 27 i manke. Min STORA hane (på 32 cm) hade ett bröstmått på 39cm när han var i jaktkondition. Föredömligt! De lågställda har visserligen en tolerans på storleken ner till 25 cm, men jag kan inte på något sätt se hur en mikrohund vinner fördelar ens i grytjakten, mer lämpad för kaninjakt? Lagom är bäst! du behöver inte beklaga nåt. visst går det säkert att banta ner honom nån cm i omfång men sen blir det att plocka från muskulaturen. han är ju inte från nån kennel där dom avlar på grytlinjer tyvärr. men det går bra ändå sköt 5 grävlingar för honom igår och idag.
Publicerat Augusti 6, 200916 yr du behöver inte beklaga nåt. visst går det säkert att banta ner honom nån cm i omfång men sen blir det att plocka från muskulaturen. han är ju inte från nån kennel där dom avlar på grytlinjer tyvärr. men det går bra ändå sköt 5 grävlingar för honom igår och idag. Jo det är det som är nackdelen, och anledningen till att man inte vill ha JRT som sätter muskler så fort man viskar "uppförsbacke" iaf inte a la Belgian Blue.... Jag har en sån jag med, en 9årig hane Skoj iaf att höra att du är nöjd med din hund! Alltid roligt att höra från andra i samma ras.