Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu tar jag långhållsskyttet ett steg till

Featured Replies

Publicerat

Borde ha vetat bättre då jag för drygt 6 månader sedan eller så intalade mig att inte låta långhållsskyttet få för stora proportioner i mitt liv ;)

När jag påbörjade mitt projekt för strax över ett år sedan så hade jag denna kravspec:

Målet med projektet är att skapa en bössa som ger skytten optimala förutsättningar att träffa mål* på avstånd upp till strax över halvkilometern från liggande skjutställning. Patronen ska passa i en kort låda och ge minimal rekyl och vindavdrift. Ergonomi och hantering i skjutställningen ska inte lämna något att önska.

Jag kan väl konstatera att jag lyckades rätt ok med att uppfylla denna spec. Nu har dock jag fått andra prioriteringar i mitt skytte, ffa efter en del praktisk erfarenhet av att faktiskt skjuta på banan (bössan har gått 484 skott sen i juli). Skyttet har till största delen skett tack vare Månadstävlingen här på forumet, och efter att ha skjutit totalt ca. 15 skott liggande med benstöd på 300 meter så har antalet ökat markant sen jag fick ihop 6,5x47:an i fjol.

Fokus från början bestod av patronval, tumhålskolv, och supertung pipa. Det var de tre sakerna som verkligen engagerade mig och som drev projektet framåt (men den som drev på mest var nog projektbrodern Robban, och det tackar jag för ;) ). När jag ser tillbaka på det gångna året så har jag begått många misstag, eller jag har snarare fått en hel del erfarenhet jämfört med tidigare. Idag är exempelvis patronvalet nästan helt ointressant då jag inte kan se den stora fördelen med att ha en patron som har 700 mm vindavdrift på 600 meter jämfört med en som har 900 mm avdrift. Vidare kan jag konstatera att fokusen på tumhålskolv och att detta är det enda tänkbara har mattats av en del. Och den supertunga pipan tröttnade jag på rätt omgående då bössan blivit alltför ohanterlig. Lägg till detta de otroligt fina resultat som görs med bössor av lite mindre vikt, och vitsen med "kardanaxeln" minskar ytterligare. Practice indeed seems to make perfect...

Magasinslösning var något jag nästan bespottade från dag 1 då jag inte alls såg vitsen med detta. Efter introduktionsskyttet på Hacksjön och med fältskytte i åtanke så kommer magasin att underlätta ganska mycket. Jag hann förvisso få iväg 6 skott på 30 sekunder med min enpetare i Stockholm, så det är kanske inget krav med magasin ur den aspekten, men ska man upp i knästående på fältskyttet på sikt så kommer ett magasin att underlätta en hel del tror jag.

Trots att jag bytt trycke till ett Jewell så har jag inte blivit 100% nöjd. Har skruvat på det efter konstens alla regler för att minimera "sear" och overtravel, men jag får definitivt ingen känsla av att bryta en glasstav. Detta har stört mig en del då jag upplever trycket som "svampigt". Eftersom så många är nöjda med sina Jewelltrycken så får jag anta att jag gjort något fel, men jag har svårt att se vad jag kunnat göra bättre med inställningarna.

Min första stock var tumhålslaminataren från Boberg. Den hade vissa förtjänster men också sina begränsningar. Jag blundade lite grann för nackdelarna med den när jag använde den, men i efterhand så inser jag att den var en kompromiss om jag jämför med "det optimala". Så köpte jag en begagnad Choate Ultimate Sniper dels för att jag sett Ronnie på Robsoft använda en sådan, och dels för att jag ville ha en färdig stock och slippa mickla med lack och färg och annat på laminataren. Stocken såg ju dessutom cool ut och hade ett coolt namn. Nog borde väl The ULTIMATE Sniper vara lösningen på all världens problem?

Efter att ha använt denna stock ett tag så har jag gjort följande upptäckter:

1. Stocken är rejält tung men förvånansvärt vispig i framstocken. Den är ganska sladdrig där fram och agerar trampolin vid rekylen = hoppande bössa.

2. Den vinklade framstocken är helt värdelös när det gäller att förbelasta Harrisbenstöden, då den gör att de glider på underlaget innan man får till såpass med kraft så att de "viker sig".

3. Kindstödet är under all kritik. Det är på tok för brett för att man ska komma tillräckligt åt höger med siktögat, och dessutom är det inte justerbart. Jag har redan modellen "Tall" av kindstödet som är den högsta, men lik förbannat ligger jag kanske 5 cm för lågt med ögat.

4. Undersidan av kolven är helt vågrät vilket gör att när man lastar in beanbagen undertill så får man upp bössan onödigt mycket från marken = ökad instabilitet.

Det GÅR absolut att skjuta bra med bössan - det har jag bevisat för mig själv, men det är och förblir en kompromiss i sitt nuvarande utförande. Ergonomin finns där inte. Det är uppenbart att jag och John Plaster har olika uppfattning om vad som är Ultimate i det här fallet, eller så är kanske felet att jag inte är någon "sniper" :D

Jag har låtit mig skedmatas med Henriks skriverier om skytte varvat med regelbundna samtal. Från början klarade jag inte av att tillgodogöra mig all kunskap utan avfärdade det som överkurs och hävdade bl.a. att jag inte behövde nån 22:a för träning B). Men ju längre tiden gått desto mer har jag själv kunnat dra slutsatser från mitt skytte som stämmer skrämmande väl överens med det som Henrik skrivit (jag har oxå märkt att han själv föredrar denna approach då han inte dränker en i sina åsikter utan hellre roat lyssnar när jag en månad senare förkunnar min observation som är i paritet med hans :P ). Jag tror det är bästa sättet att lära sig på även om det tar lite tid. En teori eller utsaga sjunker in så mycket bättre när jag själv ser att den stämmer. Så till Henriks fördel får jag säga att "skrämmande" mycket av det han skrivit har visat sig stämma. Det som fick mig över kanten var videosnuttarna på Jacob som skjuter med den där bössan med den nionde pipan i ordningen, följt av en session på banan då Choatestockens tillkortakommanden slog mig med full kraft.

Det var nu dax att fixa en bössa med styv och rak (inte vinklad) framstock, justerbart kindstöd, bra trycke, fungerande magasinslösning, och urtag för beanbag under kolven. Ett alternativ hade varit att fixa en McMillan A5 och skaffa ett underbeslag med magainslösning à la Badger. Detta hade dock inte varit gratis utan gått på runt 10 tovor eller kanske strax däröver. Jag kände också att även om jag byter stock och fixat magget så har jag fortfarande ett lite tveksamt trycke och en pipa som är för tung och som dessutom inte är gängad för dämpare. Visst hade pipan gått att åtgärda, men det innebär fler tusenlappar. Jag tröttnade på bössan och la ner eventuella tankar på att än en gång byta stock och mickla och ha mig.

Nu återstod att skaffa en ersättare, och det fanns några olika alternativ. Ett var att skaffa en T3 Super Varmint i 6,5x55 och byta stock, ett annat var att köpa en Sauer 205, och det fanns en del andra grejer man kunde tänka sig. Att beställa ett custombygge från exempelvis Terry Cross eller Pete Lincoln är jag helt enkelt inte mogen för. Visst har jag dragit många värdefulla slutsatser sista halvåret om vad jag tycker är viktigt på en bössa, men jag vill ha mer kött på benen innan jag går loss och beställer något sådant. Dessutom är nog väntetiden större än vad mitt inre otåliga barn mäktar med.

En annan kandidat hade utkristalliserat sig, och det är en bössa som jag suktat efter i flera år men som jag inte kunnat motivera förrän nu. Jepp - jag pratar om Sako TRG. Inte bara det, utan helst en med grön stock som jag tycker är så vrålsnygga. Jag letade runt en del efter begagnade och hörde med Torsbo vad de kostar o.s.v. Till saken hör att Sako höjt priserna på dessa med i runda slängar 25% ganska nyligen så beställer man en bössa så får man slanta upp ganska mycket pengar. Fick tips av Jim att kolla med Kjells Vapen då de hade en begagnad TRG-22 enligt nätet. Jag ringde dem och denna var reserverad av någon redan. Men så kom en högre makt in i telefonsamtalet och säljaren sa "vänta, här står nåt grönt" ^_^ . Japp, det var en ny TRG-22 och exakt en sån jag helst ville ha. Det bästa är att den betingar det "gamla" priset, dvs jag "sparar" 7500 kronor på ett bräde.

I förra veckan hade jag redan planerat ett besök hos en forist som har en TRG-22 och jag satt och gullade med hans bössa i över en timma. Jag visste att det är välgjorda bössor men förtroendet för dem ökade hundrafalt när jag studerat alla intrikata detaljer. Det är ganska mycket pengar man får betala för en slik, men jag vill nog påstå att de är värda priset. Man får leta efter en styvare låda (som f.ö. påminner otroligt mycket om en Tikka 590 - om än med den identiska slutstycksspärren på högersidan), 10-skottsmagget som är ett kryssmag som går upp och "blir" ett radmagg verkar helt klockrent, tryckpunktstrycket är rysligt bra, originalbenstöden som fäster i alublocket längst fram i framstocken är obeskrivligt solida och fäster dessutom mycket närmare pipan än vad Harrisstöd skulle göra undertill, stocken är mer än styv, o.s.v. o.s.v.

Som ni vet så var Robban och jag till Kjells i lördags och det bidde ett inbyte av Blasern med tre pipor för att lindra den ekonomiska smällen något. Idag lämnade jag in licensansökan och beställde mynningsbroms och originalbenstöd från Sune på Åland då han är dryga tusenlappen billigare än om man beställer från exempelvis Torsbo.

Varför 308 och inte 300 eller 338? 300:an med tunga kulor och ffa 338:an har förstås överlägsna långhållsegenskaper jämfört med 308 - speciellt när avstånden drar iväg över kilometern. Men, hur ofta kommer jag att skjuta på över en kilometer? Vääääldigt sällan. I fältskyttet kommer maxavståndet så här långt att vara 620 meter och då är det viktigare att man kan läsa vind än att man har den tuffaste bössan. Jag kommer spendera lejonparten av min tid på 300-metersbanan och där är 308:an betydligt vettigare än de andra två. Mindre krut, rekyl, knall, pipslitage, och billigare kulor (åtminstone jämfört med 338) gör 308:an till ett klockrent val. Med Scenar 155:or i maxfart kommer den att duga alldeles utmärkt för mina behov - det är jag helt övertygad om. Jag får erkänna att jag hade en liten attraktion till 300:an men ett samtal med Henrik fick mig på bättre tankar ;)

Jag vet inte vad jag ska göra med 6,5x47:an men det lär ge sig. Den kommer iaf att åka med på 1000-metersskytte i helgen och fältskjutning i Ystad helgen därpå. Sen är det nog dax för TRG:n ta över stafettpinnen.

Avslutar med en bild på en i mina ögon väldigt vacker bössa:

TRG_22_GREEN.jpg

Publicerat

Härlig berättelse Exabit,

tja då är du en Sako man through and through.

Kan man våga att säga grattis.

/Christian

Publicerat

Hoppas du får smaka segerns sötma!

Grattis till en fin fin bössa.

Publicerat
  • Författare

Tack ;)

Ja. vi får väl tro att jag blir nöjd med denna, men det kommer säkert dyka upp nya egenheter efter en tids användande.

Publicerat

You are not healthy man

But wonderful ;)

Fin berättelse om tankarna bakom köpet, du kommer inte att ångra dig nu då?

Jag är imponerad av att du tog förnuftet till fånga o "bara" köpte 308an.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Fin berättelse om tankarna bakom köpet, du kommer inte att ångra dig nu då?

Jag är imponerad av att du tog förnuftet till fånga o "bara" köpte 308an.

Nädå - ingen risk. Det är nästan märkligt att det dröjt så här många år innan jag skaffar en TRG ;)

Jo, det är klart att 338:an är ju "häftig" och så, men man blir en bra skytt genom träning och inte genom att ha en fräck patron B)

Publicerat
men man blir en bra skytt genom träning och inte genom att ha en fräck patron B)

Är du säker ^_^;)

/Lasse

Publicerat

Härligt Rikard, den där kommer du nog trivas med! Vad blir det för glugg och hur länge tänker du ha kvar den här pangen? ;)

Publicerat
  • Författare

Jag siar inte längre om bössors existens i mitt skåp ^_^

Det blir Nightforce 5,5-22x56:an från 6,5x47:an som får pryda denna pang.

Publicerat
Jo, det är klart att 338:an är ju "häftig" och så, men man blir en bra skytt genom träning och inte genom att ha en fräck patron :lol:

Nänänänänänänänänänänännänänänä, nu har du väl fel va??? Du menar att kulan inte flyger extra mytiskt rakt och målsökande med en pipbrännar-AI!?! ^_^:lol: Allvarligt talat är inte Mr Henrik bra för utkomsten hos de mest drivna customsmederna!

Edit: Grattis till ett ENORMT uppköp från den själlösa plastern! Hoppas du trivs med TRG:n nu så licenstanten kan pressa in en liten semester i sommar. Kolvar är inte enkelt, jag skall ha min 22:a som testrigg, blir fila på en kolv tills jag trivs med den och sedan skala upp den till Remingtonen. Börjar testa stuk som Sentinelbössotna som Henrik hade uppe på bild i nån tråd.

Publicerat

WOW ^_^

Jag är ingen Sakofreak men denna skapelse är nog det mest fulländade dom gjort och något jag med glädje skulle äga.

Dina tankar runt patronvalet delar jag tillfullo då såväl tränings som tävlingsmöjligheterna på avstånd över 500m är kraftigt begränsade, man har allt att vinna på en kaliber som genererar minst rekyl,knall och mest precision istället,dessutom har jag kommit till insikt att bra matchammo för mängdträning köper man istället för att ladda då det ytterligare ökar träningsdosen.

Detta faktum gör alla kalibrar utom 6,5x55 samt 308 helt oanvändbara.

You rock dude :lol:

/Micke

Publicerat

Fan vad skönt att läsa att en inbitet långhållsess som du också kan har bryderier inför det här med vilken rigg som är rätt, det får ju en annan som är Greenhorn inom det här, att känna att man är inte ensamen om att ligga och grubbla på vad som kommer att bli optimalt för mig.. :lol:

Den pangen är nog den enda som skulle kunna få mig att spräcka den heliga amerikanska vapengarderoben...tror jag...kanske.. ^_^

Hursomhelst, inspirerande läsning! :lol:

cow-boy-98.gif

Publicerat

Ännu en gång har käre Rikard visat prov på att han är helt kromosomlös. ^_^ Nä då, skämt åsido... Hoppas du blir nöjd med byssen å att du får den som du vill ha den i slutändan. :lol:

Publicerat

Ohh härligt Rikard ^_^

Jag är som du vet en inbiten Remington fantast men denna bössa spelar i en helt annan division och det verkar vara ett väl genomtänkt köp. Jag inte är speciellt imponerad av varken Sako eller .308 men det gäller inte i detta fall för här tror jag att denna rigg är grymt trevlig. Sedan är det väl fritt att välja kaliber när .308 pipan är slut eller en extra pipa men tror precis som du att denna helt enkelt fungerar bra nog.

Jag längtar redan till en Range-report med lite snygga bilder och terier runt hur den fungerar skytte mässigt ska bli riktigt intressant att få höra dina alltid lika ärliga och öppensinniga intryck om bössan.

Publicerat
  • Författare
Fan vad skönt att läsa att en inbitet långhållsess som du också kan har bryderier inför det här med vilken rigg som är rätt, det får ju en annan som är Greenhorn inom det här, att känna att man är inte ensamen om att ligga och grubbla på vad som kommer att bli optimalt för mig.. :lol:

Jag är låååångt ifrån nåt inbitet långhållsess, men några lärdomar har jag fått under den här resan iaf. Som Henrik brukar säga: jag är fortfarande förvirrad men på ett högre plan ^_^

Ska inte dra för stora växlar med patronvalet utan det får ge sig efter hand. Åker jag konstant på spö på fältskjutningar framöver och det härrör till oacceptabelt stor vindavdrift så kanske jag får ta mig en funderare på ompipning, men den dagen den sorgen.

Vi får se om jag hittar nån lämplig matchammo i rätt prisklass. Det hade varit "smöget" att köpa färdig istället för att sitta hemma och mängdladda. Jag ser själv inget nöje i ren massproduktion, utan man får göra en avvägning hur mycket det är värt för en att slippa sitta några timmar i veckan och råladda när man kan göra annat istället.

Publicerat

Ja dina bössor har knappast långtidsparkering i vapenskåpet, hade en sako varmint som sköt ruggigt tätt och min fundering är hur tätt skjuter då en TRG, svaret kommer det är jag säker på. Hade jag tid skulle jag förkovra mig mera i detta skytte, men dygnet har bara 24h och jag skulle behöva det dubbla för att göra allt jag vill seriöst, men det är kul att läsa om era träffbilder och vapenprojekt och jag kan erkänna att det är lite surt att inte vara med för tillfället.

Publicerat
Jag är låååångt ifrån nåt inbitet långhållsess, men några lärdomar har jag fått under den här resan iaf. Som Henrik brukar säga: jag är fortfarande förvirrad men på ett högre plan :rolleyes:

Kan så vara, men jämfört med mig som sitter på källarplan och är ytterst förvirrad, så är du ett ess.. :D

Publicerat
...sako TRG...

...runda slängar 25%...

... det "gamla" priset, dvs jag "sparar" 7500 kronor på ett bräde....

Ok, en bössa för 30 000 sek med lite lullull riktmedel och dyligt kanske 60 000 sek.

Då kommer frågan (från en som fortfarande inte har någon egen erfarenhet av jakt):

Vad kan du jaga med den bössan?

Sedan undrar jag mest av kuriosaskäl hur många kronor du lägger på ditt skytte i snitt per månad avskrivningar inberäknade (för vapnen blir väl sällan mer värda under tiden du äger dem?)?

Vänliga hälsningar från en som nyligen klarat teorin.

Publicerat
Jag är låååångt ifrån nåt inbitet långhållsess, men några lärdomar har jag fått under den här resan iaf. Som Henrik brukar säga: jag är fortfarande förvirrad men på ett högre plan :rolleyes:

Ska inte dra för stora växlar med patronvalet utan det får ge sig efter hand. Åker jag konstant på spö på fältskjutningar framöver och det härrör till oacceptabelt stor vindavdrift så kanske jag får ta mig en funderare på ompipning, men den dagen den sorgen.

Vi får se om jag hittar nån lämplig matchammo i rätt prisklass. Det hade varit "smöget" att köpa färdig istället för att sitta hemma och mängdladda. Jag ser själv inget nöje i ren massproduktion, utan man får göra en avvägning hur mycket det är värt för en att slippa sitta några timmar i veckan och råladda när man kan göra annat istället.

ja det är en fin bössa det där grattis.

sen jag börjat tävla lite får jag snart subvention på norma diamond line via min klubb. 800kr för 500 st fabriksladdade DL är inte helt fel, så jag orkar nog inte ladda 6,5x55 snart.

Publicerat
  • Författare
Vad kan du jaga med den bössan?

Jag ska inte ha den till jakt så det är för mig helt irrelevant :rolleyes:

Publicerat

:rolleyes: Undrade faktiskt då jag såg att Blasern hade försvunnit i din signatur.

Fräck och ändamålsenlig bössa, without any doubt. Det ruskigt svåra blir att komma upp med bortförklaringar på håll under 500m med denna i ägo. :)

Lycka till :D

Publicerat
ja det är en fin bössa det där grattis.

sen jag börjat tävla lite får jag snart subvention på norma diamond line via min klubb. 800kr för 500 st fabriksladdade DL är inte helt fel, så jag orkar nog inte ladda 6,5x55 snart.

:D det är ju billigare än kulorna löst. Där har du svaret Rikard, bara gå med i en klubb :rolleyes:

Publicerat
:D det är ju billigare än kulorna löst. Där har du svaret Rikard, bara gå med i en klubb :rolleyes:

det är synd att det bara gäller 6,5x55.

Publicerat
  • Författare
det är synd att det bara gäller 6,5x55.

Precis. Jag är redan med i en FSR-klubb där man får patronerna ännu billigare då man pantar hylsorna tillbaka till Norma. Men det gäller ju 6,5x55 dårå...

Publicerat

Ja, säga vad man vill om den gamla trötta .308:an men den fungerar - och den fungerar till mycket.

Oavsett hur många patroner med häftiga namn man testar genom åren så visar det sig att gamla torrbollar som 6,5X55, .308 och .30-06 faktiskt är riktigt bra. Speciellt om det handlar om jakt och sportskytte kombinerat.

När jag köpte en gammal Sako L579 .308 för ett par år sedan så var det mekanismen och övrigt stål jag var ute efter. Det skulle bli ett specialbygge. men absolut INTE i kaliber .308. Kalibrar som .22-250 AI, .243 AI, 6BR, 7mm-08 m.fl var aktuella.

Nu är mekanismen hos en vapensmed för att bli en semisporter - i kaliber .308...

TRG är en helskön bössa att skjuta med, även i de vassare kalibrarna. Den var en stark kandidat innan jag slutligen bestämde mig för ett custombygge på en äldre Sakolåda.

//Danne