Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skjuta klass 1 vilt på långa avstånd

Featured Replies

Publicerat

måste ställa en fråga som jag funderat lite över.

är det tillåtet att skjuta tex. en älg på runt 300 m med ett klass ett vapen som inte håller kraven på klass 1 på det avståndet?

vet att det inte är jägarmässigt att skjuta på för långa avstånd men vill bara ställa frågan.

Publicerat
måste ställa en fråga som jag funderat lite över.

är det tillåtet att skjuta tex. en älg på runt 300 m med ett klass ett vapen som inte håller kraven på klass 1 på det avståndet?

vet att det inte är jägarmässigt att skjuta på för långa avstånd men vill bara ställa frågan.

Enligt lag är det ju 2700j på 100meter med en 9g kula som gäller. Med andra ord är det på 100meter man verkar sätta relerna. Fyller de bara kraven på 100meter så tolkar jag det som att det inte är något olagligt.

MVH/Jocke

Publicerat

Klassningen bestäms mycket riktigt vid 100 meter, och att den kanske slinker under på 101 meter har ingen betydelse. Det finns vad jag vet ingen rekommendation när det gäller kulskytte och avstånd. Däremot måste man följa Jaktlagen, där det står:

27 § Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.

Nu förekommer det självfallet skadeskjutningar även på korta avstånd, men alla lär vara överens om att risken ökar dramatiskt med ökande avstånd. Skjuter man på ett djur på inte helt orimligt håll och det går bra lär man knappast hamna i trubbel; skjuter man på avstånd där man rimligen, efter sin egen förmåga, inte med samma säkerhet kan förvänta sig en bra träff som på "normala" avstånd kan det nog bli tveksamt om det går fel. Skjuter man på oskadade djur på så extrema avstånd att kulan inte längre förmår att göra sitt jobb är man rimligen också fel ute, eftersom djuren orsakas onödigt lidande.

Själfallet handlar det här i stor utsträckning om att känna sina egna begränsningar!!!

För hagel på rådjur och gås, samt slugs i alla former finns det avstånd som man enligt Naturvårdsverkets föreskrifter inte bör överskrida, och de är 20 respektive 40 meter. Gör man det ändå och skadeskjuter något så ser nog saken ännu mer bister ut, eftersom det finns en fastställd rekommendation.

Under någon period vill jag minnas att man drev att maxavståndet skulle vara 80 m för älg, eftersom det var det man övade på. Men jag minns inte hur det avstyrdes... länge sedan...

Ola kan kanske fylla på med eventuella rättsfall?

Publicerat

Jo det finns exempel på folk som blivit fällda när de skadeskjutit vilt på långa håll. Det faller under paragrafen.

Än finns inget exempel mig veterligen, men att skadeskjuta ett vilt för att man inte skjutit in bössan, skulle också kunna anses straffbart.

Publicerat

Måste ju vara oerhört svårt att döma i vissa lägen? Det är ju inte särskilt svårt att ljuga och säga att man minsann träningsskjutit på 300-metersbanan varje vecka sista åren, när man skadeskjutit storoxen på myren.

Vad som är "för långt" torde bli väldigt subjektivt.

Publicerat

Om jag minns rätt var det aktuella fallet en hjort på ca 200m. Eftersom skytten skadesköt hade han överskridit sin kapacitet och då hållet var lång ansågs det strida mot paragrafen och han blev fälld. Skadar du en älg på 300m blir du förmodligen fälld.

Publicerat
Om jag minns rätt var det aktuella fallet en hjort på ca 200m. Eftersom skytten skadesköt hade han överskridit sin kapacitet och då hållet var lång ansågs det strida mot paragrafen och han blev fälld. Skadar du en älg på 300m blir du förmodligen fälld.

Det låter ju väldigt konstigt att man blir fälld för att ha skjutit en hjort på 200 m med motiveringen att man överskridit sin egen förmåga eftersom det blev en skadeskjutning.

Med den motiveringen skulle ju alla skadeskjutningar i princip bli ett brott då man bevisligen överskridit sin förmåga eftersom djuret är skadeskjutet om det så är på 40, 80 eller 200 m. :)

Publicerat
Det låter ju väldigt konstigt att man blir fälld för att ha skjutit en hjort på 200 m med motiveringen att man överskridit sin egen förmåga eftersom det blev en skadeskjutning.

Med den motiveringen skulle ju alla skadeskjutningar i princip bli ett brott då man bevisligen överskridit sin förmåga eftersom djuret är skadeskjutet om det så är på 40, 80 eller 200 m. :)

+1

Publicerat

Precis! De flesta skadeskjutningar med kula sker säkerligen på korta håll mot rörligt vilt.

Publicerat

200 meter är väl inget avstånd, hur många rådjur eller skogsfågel faller inte för skott på sådana avstånd varje år. Och hur sjutton bevisar man att någon inte har förmågan att skjuta på sådant avstånd?

Nu kan det förvisso finnas fler orsaker till varför mannen i det förmodade exemplet blev fälld, han kanske bara tränade sitt kulskytte med luftgevär eller nåt, kan inte tänka mig att avståndet allena var avgörande i domen.

Vi har nog med regler för jakten som det är, hoppas inte lagstiftarna hittar på maxavstånd också( naturvårdsverket kan jag garantera, vet precis hur långt som är max :P ), det värsta är att det verkar vara jägare som är mest ivriga för diverse förbud, varför? Litar man inte på sina kamraters omdömen eller är det den klassiska svenska avundsjukan :) (troligen oftast den sista)

Sunt förnuft har de flesta, och de som inte har det...tja, vad synd, men de kommer alltid finnas och hitta på tokerier oavsett lagar.

Publicerat

Då ska man veta vad man gör om man ska skjuta på +300 m. Jag har själv gjort det på en kviga på +300 m. Fullträff! 5 5etta var träffen och kalibern 8 mm rem. mag. 14,26 g kula och inskjuten på 200m. :)

Publicerat
Då ska man veta vad man gör om man ska skjuta på +300 m. Jag har själv gjort det på en kviga på +300 m. Fullträff! 5 5etta var träffen och kalibern 8 mm rem. mag. 14,26 g kula och inskjuten på 200m. :D

aijabajja :) akta dig innan dom knycker dina bössår för vårdslöshet i skogen ;).

Publicerat
det värsta är att det verkar vara jägare som är mest ivriga för diverse förbud, varför? Litar man inte på sina kamraters omdömen eller är det den klassiska svenska avundsjukan :rolleyes: (troligen oftast den sista)

Tja, kanske det. Har själv hört en del helt vansinniga saker från jägare. I fjol sa en äldre herre på skjutbanan "det är vansinne att skjuta in älgbössan på över 80 meter!!!". Suck... ;)

Publicerat

Varför vill man skjuta på oskadat högvilt på +300?

Skadat vilt förstår jag men behovet av att lossa skott på dessa avstånd mot oskadat vilt, nä det förstår jag inte (nu talar jag om vår vanligta jakt på i Sverige förekommande högvilt, och inte gems eller stenbock eller liknande i obskyr bergsterräng).

Jag har själv skjutite några vilt genom åren, men aldrig upplevt ett behov av att skjuta älg, hjort, rådjur, gris etc på sådana håll..

Vid toppfågejakt förstår jag att det återkommande kan bli tal om långa skjutavstånd, men i övrigt ställer jag mig frågande..Isjanne, detta inlägg är inte riktat mot dig B) även jag har gjort något "onödigt" i bland. Jag talar mer generellt

Publicerat

Varför är det bara snack om högvilt? Är de andra djuren mindre värda? Nu handlar visserligen tråden om högvilt... -_-

Publicerat
Varför är det bara snack om högvilt? Är de andra djuren mindre värda? Nu handlar visserligen tråden om högvilt... -_-

ser man ens hare/bäver/räv/mård på 300+ ? :P

Publicerat
ser man ens hare/bäver/räv/mård på 300+ ? :P

Gör man inte det finns det hjälpmedel.... -_-

Publicerat

enligt normas ballistik kalkylator håller en oryx kula(fabriksladdad) 11.7 g i 308 klass ett kraven ut till 219 m och en vulkan i 6,5 10,1 gr ut till 189 m, informationen jag använder om klass 1 kraven kommer från nya jägareskolan då en 10 grams kula ska hålla 2000 joule.

Publicerat
informationen jag använder om klass 1 kraven kommer från nya jägareskolan då en 10 grams kula ska hålla 2000 joule.

Ja, det ska den göra - på 100 meter. Det står mig veterligen inget om vad den måste hålla på 300 meter eller andra avstånd än just 100.

Publicerat

Jag har en liten kommentar om något att tänka på när det gäller långa avstånd.

Jag (miss) lyckades lite med en laddning 10,1grams Oryx till min 6,5:a.

Kommer inte ihåg den exakta hastigheten men den låg för lågt.

Tyvärr gjorde jag misstaget att jaga med den utan att kontrollera hastigheten.

(Precisionen var OK)

Det var ju Augusti och bocken skulle "tas"...

Avståndet var ca 140-160m. Perfekt träff bak kant bog och bocken rusade ca 50m.

(Varav 20 var in i skogen, vi behövde hund för att hitta den...)

Nu är väl de här 50m inte så mycket att tjata om. Det är ju tämligen vanligt med träff bakom bogen.

Men lungorna var inte alls mosade. Utgångshålet var inte mycket större än 10mm.

Fick nästan känslan av att ha skjutit med en trubbig men ändock helmantel.

Nu är ju inte Oryx kännda för att vara hårdast i världen. Ändå hade den inte expanderat ordentligt.

Premium kulor behöver än högre hastighet / hårdare motstånd för att expandera.

Kanske något att tänka på om man skjuter med en kula som inte har det bästa BC't.

Jag har dessutom sett liknande effekt med en Rhino i 9.3x62 på älg.

Inte direkt något ststistisk säkert underlag. Men ändå kanske något att tänka på om man skjuter på 300m.

Expensionstester vid avstånd +300m är ju tämligen ovanliga...

MVH // Henrik

Publicerat

Jag kommer ihåg en gammal test i Jakt & Vapen från kanske 20 år sedan då man testade just expansionen på 300 m med bla Norma Alaska 6,5x55 och en del annat. I vissa fall hade kulan nämast effekten av en helmantel som du beskriver. Det är dock väldigt förvånande att en Oryx beter sig så på 140m.

Publicerat

Många "mjuka" kulor inkl SGK och Oryx uppvisar det där resultatet när man skjuter bakom bogen,

tar det sen mellan två revben då är det inte mycket motstånd i ett klent rå,

jag är inte förvånad över resultatet men inser att andra kan vara det.

Vi kan inte ställa alla de krav som vi gör på våra kulor, samma kula kan inte med fullgod verkan förväntas användas mot ett klent rå, en 100 kilo galt eller en björn.

Men det är klart, det är en fråga om att prova i fält och därefter utvärdera.

/C

Publicerat

Tester av TSX på grannkanalen visade att den expanderar på 400 meter, tror jag det var.

Håller med att om helmanteleffekter är ett större problem än "exploderande" kulor, och lätt att underskatta.

Publicerat

Håller helt med om att man bör kolla hur kulan beter sig på maxavstånd om man skjuter på långa håll. Jag laddade härom året upp 200 grs Oryx i .308 Win och .300 H&H och sköt i blött tidningspapper på upp till 220 meter (som ju för all del inte är jättelångt). Kulorna expanderade fortfarande ordentligt på det avståndet ur .308.an. De borde då ha hållit ungeför 550 m/s vill jag minnas (fritt ur minnet dock...).

Något jag tycker man alltför ofta glömmer i diskussionen när det gäller långhållsskytte är risken att djuret hinner röra sig under bantiden. Visst- tiddskillnaden är inte stor, men sätter man sig och tittar på exempelvis ett betande rådjur så tar de väldigt frekvent de där små snabba stegen som ändrar en bra träff till en dålig.

• 2 weeks later...
Publicerat
Håller helt med om att man bör kolla hur kulan beter sig på maxavstånd om man skjuter på långa håll. Jag laddade härom året upp 200 grs Oryx i .308 Win och .300 H&H och sköt i blött tidningspapper på upp till 220 meter (som ju för all del inte är jättelångt). Kulorna expanderade fortfarande ordentligt på det avståndet ur .308.an. De borde då ha hållit ungeför 550 m/s vill jag minnas (fritt ur minnet dock...).

Något jag tycker man alltför ofta glömmer i diskussionen när det gäller långhållsskytte är risken att djuret hinner röra sig under bantiden. Visst- tiddskillnaden är inte stor, men sätter man sig och tittar på exempelvis ett betande rådjur så tar de väldigt frekvent de där små snabba stegen som ändrar en bra träff till en dålig.

Sant, Men då får man väl skaffa snabbare kaliber :lol:

Det är väl egentligen inte avståndet eller skottverkan som är problemet på långa håll. Skott på 300+m är väl i princip alltid på stillastående med bredsidan mot. Vad gäller effekten så tror jag nog att en älg dör av en 222R på nära håll bara man träffar rätt så vilken klass 1a man än väljer på 300m är det nog aldeles nog med effekt, BARA DET TAR DÄR DET SKA! Och det är ju där problemet ligger.. Många klarar ju inte ens av att skjuta godkännt på älgbanan.. :(

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.