Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

skjuta klass 1 vilt på långa avstånd

Featured Replies

Publicerat
Sant, Men då får man väl skaffa snabbare kaliber :P

Det är väl egentligen inte avståndet eller skottverkan som är problemet på långa håll. Skott på 300+m är väl i princip alltid på stillastående med bredsidan mot. Vad gäller effekten så tror jag nog att en älg dör av en 222R på nära håll bara man träffar rätt så vilken klass 1a man än väljer på 300m är det nog aldeles nog med effekt, BARA DET TAR DÄR DET SKA! Och det är ju där problemet ligger.. Många klarar ju inte ens av att skjuta godkännt på älgbanan.. :wacko:

Finns de som skjuter kanonbra på skjutbanan, men uselt när de kommer ut i skogen och tvärtom. Vet inte vad det beror på, men det är dock sant.

Publicerat
Finns de som skjuter kanonbra på skjutbanan, men uselt när de kommer ut i skogen och tvärtom. Vet inte vad det beror på, men det är dock sant.

Det kan vara en hel drös med faktorer som gör så att det finns dem som skjuter bättre på skjutbanan än i skogen. Några av dem kan bland annat vara olika kultyper eller psykologiskt. Men visst har man sett duktiga skyttar på skjutbanan som är helt värdelösa ute i skogen och tvärt om.

Publicerat

Nu kanske inte ett förbund som SJF, som har folkbildningskrav på sig :D, kan göra sina budskap alltför komplicerade. Men jag tror att en riktig bov för skadskjutningar är korta håll. Mina sämsta jaktskott har jag skjutit på korta, inte långa, håll. Jag tycker att man ser det rent eftersöksmässigt också.

När man reser vapnet mot ett vilt på 30 meters håll KAN det bli så att djuret varsnar skytten och kastar. I en reaktionstävling mellan vilt och jägare vinner viltet, och skottet tar var f-n som helst.

Jag sköt av ett framben på ett smaldjur på det sättet en gång, fortfarande ligger jag (i min minnesbild) precis bakom bogen på djuret. Men smaldjuret såg mig och kastade om och krökte kroppen som en märla, kulan svepte längsmed bröstkorgen "bakifrån" och sköt av frambenet precis i höjd med centrala lungpartiet. 3-4 timmar eftersök senare lyckades en seriöst kallblodig moderator på detta forum fälla djuret, det var ett skytte med en blodtörst som Roslagen inte har sett sedan vikingatid B)

Ett bra skott som gick åt fanders för att avståndet var för kort. Det där kastet får man inte på 150 meter.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.