Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktjuridik

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
kan du utveckla de hela lite mer?? vad gäller?.. står självklart själv för noll gräns.

Det finns ingen exakt regel om detta. Är man onykter när man hanterar vapen anses man sannolikt olämplig att inneha vapen och kan bli av med licenserna.

Publicerat
  • Författare
Vet inte om ni har koll på reglerna på Åland? Isåfall får ni gärna kolla det. Men annars hur är det i Sverige i denna fråga:

Uppringd av polisen. Utkallad på eftersök. Påkört rådjur som gått undan o knappt blod o det såg hyffsat friskt ut.

Passkyttar placeras ut. Rådjuret som troligen var det påkörda går på en passkytt. Men passkytten vågar inte skjuta pga att han är rädd för att bli åtalad för jaktbrott om han skjuter ett friskt djur.

I detta fall jag har som exempel. Vad hade hänt om skytten hade skjutit och det hade visat sig vara fel djur?

Jag var själv passkytten i detta läge. Det kom ett djur som inte haltade men det såg slut ut . Hängigt och trött.. typ.

Men vågade inte skjuta. Vad hade hänt om jag gjort det o djuret varit friskt?

Invärtesskador blir det ju nästan alltid. Men det syns ju inte i polisens "ögon" när dom tittar på djuret.

Pga min rädsla nu så går det omkring ett skadat djur i skogarna.

Åker man alltså dit om man i misstag skjuter fel djur under eftersök eller kan dom se mellan fingrarna?

Mvh C-A

Jag känner inte till lagarna på Åland. Om det inte råder allmän jakttid och/eller du saknar jakträtt och skjuter ett rådjur, så kan du fällas till ansvar för jaktbrott. Om du däremot avlivar ett skadat djur så har du rätt till det. Det krävs att du i efterhand kan motivera det du gjort och var djuret oskadat så har du problem. Om du blir fälld beror på samtliga omständigheter.

Publicerat
  • Författare
Grytjakt from 1/7 på rävungar, tillåtet?

Eftersom vuxna rävar som också bor i grytet är fredade 1 juli - 1 augusti så går det inte att släppa ned en hund i ett gryt nu utan att bryta mot den regeln.

Publicerat

Ett förtydligande ombedjas på ditt senaste inlägg Fiberclass.

Om man släpper ner hunden i grytet där det KAN finnas en vuxen räv. Räknas det inte som jaktträning i gryt om man inte skjuter räven? O jaktträning med grythund är tillåtet frånoch med när?

T.ex om man är ute o jagar rådjur med en tysk. O den ställer en igelkott.. Är det också ett liknande jaktbrott? Förstår du min tanke?

rådjuren= rävvalpar. igelkotten= valparnas föräldrar.

Publicerat

Vet att det var diskussion på Robsoft ang. hurvida det var lagligt att jaga räv i gryt säsongen ut (läs 15:e april). Ok eller inte?

Publicerat
  • Författare
Ett förtydligande ombedjas på ditt senaste inlägg Fiberclass.

Om man släpper ner hunden i grytet där det KAN finnas en vuxen räv. Räknas det inte som jaktträning i gryt om man inte skjuter räven? O jaktträning med grythund är tillåtet frånoch med när?

T.ex om man är ute o jagar rådjur med en tysk. O den ställer en igelkott.. Är det också ett liknande jaktbrott? Förstår du min tanke?

rådjuren= rävvalpar. igelkotten= valparnas föräldrar.

Lite dålig liknelse eftersom rådjuren inte "bor" med igelkottarna under samma tak...

Vuxna rävar är bara tillåtna under allmän jakttid och då får man inte jaktträna på dem under icke allmän jakttid, när man får skyddsjaga rävvalpar.

Publicerat
  • Författare
Vet att det var diskussion på Robsoft ang. hurvida det var lagligt att jaga räv i gryt säsongen ut (läs 15:e april). Ok eller inte?

Man får jaga räv i gryt under allmän jakttid och under tillåten skyddsjakt.

Användare som läser detta 0

• Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.