Publicerat Mars 21, 200917 yr Jag är en 35 årig snubbe från Östersund i Jämtland, och har varit sugen på att ta jägarexamen i ett flertal år utan att få tummen ur. Nu när jag fyllde år så fick jag dock Jägarexamen av min underbara sambo, det är förmodligen den bästa present jag fått någonsin. Kursen börjar i höst, men jag har lånat litteraturen och satt igång med pluggandet redan nu. Intresset har funnits sedan jag som 4-5 åring sa till granngubbarna att jag skulle bli storviltjägare när jag blev stor. Jag har ingen egen mark men hoppas få jaga hos folk jag känner som har mark, alternativt få komma med i ett jaktlag så småningom. Jag ska även få lära mig slakta och stycka av en bekant som jobbar i ett renslaktar team, vilket förmodligen kan komma till nytta när man väl kommer igång med jakten. Jag bor i lägenhet med min sambo och två döttrar på 5 och 8 år. Jag själv är uppvuxen i Jämtland, men sambon hittade jag i Nyköping. Jag lurade upp henne hit för ett halvår sedan ungefär och hon tycks trivas, även om hon tycker att vintern är lite väl lång här uppe. Ni får ursäkta om jag kommer med dumma frågor i forumet, jag är trots allt novis. Det var lite om mig, fråga om ni vill veta mer. PS. Kanske ska tillägga att mitt namn är Morten och jag är kock så det ska bli riktigt kul att få ta hand om köttet från skott till tallrik.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Varmt välkommen till forumet! Du har gjort ett bra val både vad gäller forum och jägarexamen, se nu till att sup in allt du kan av vad gäller både utrustning, vapen etc. och jakterfarenheter så kommer du nog att ha bra med kött på benen inför kommande, framtida val. EDIT: Glömde säga att det inte finns några dumma frågor endast dumma svar... Nja eller, det finns förståss gränser men så länge man inte vet så vet man ju inte eller hur. Mvh. Robban
Publicerat Mars 21, 200917 yr Välkommen, håller själv på med jägarexamen, får bara jaga småvilt för tillfället, och det är ju superskoj att läsa all 2000 sidor, särskilt om lagen. Lite småfult att du lurade din bättre hälft men det var väl för en god sak. Blir lite avis på att du ska få proffesionell hjälp med stycknings kursen. Om du kommer med dumma frågor så är du ju bara en av oss.
Publicerat Mars 21, 200917 yr Hej och välkommen! Du kommer säkert att få lika kul på din jägarexamenskurs som jag hade på min. Det var något av det roligaste jag har gjort!
Publicerat Mars 21, 200917 yr Hej å välkommen!! Här finns både kunnigt och ödmjukt folk, oerhört bra att få hjälp även om man har jagat länge................man blir aldrig fullärd!!!!
Publicerat Mars 21, 200917 yr Välkommen. Skoj att du hittat en redig sambo från Nyköping som hjälper dig få tummen ur till ett stort äventyr i naturen. Bra kvinns härnere Mv. Roffe
Publicerat Mars 22, 200917 yr Aha! En Östersundare med samma årgång en själv... Är du född jämte och har släkten där så skall det nog ordna sig med jakt om du slänger ut en fråga... Alltid någon som känner någon som har mark/jakt. Jättekul att du skall få lära dig att slakta/stycka då detta tenderar att komma lite som en överraskning för många när första viltet är nerlagt. Dock skall du inte känna någon press på att kunna vara en fullfjättrad styckare första gången! Man måste skära sönder lite kött innan man lär sig Nu var det längesedan jag bodde i östersund men nog har jag lite kontakter kvar ännu Vart ifrån östersund kommer du? Och du, välkommen hit!
Publicerat Mars 22, 200917 yr Författare Aha! En Östersundare med samma årgång en själv...Är du född jämte och har släkten där så skall det nog ordna sig med jakt om du slänger ut en fråga... Alltid någon som känner någon som har mark/jakt. Jättekul att du skall få lära dig att slakta/stycka då detta tenderar att komma lite som en överraskning för många när första viltet är nerlagt. Dock skall du inte känna någon press på att kunna vara en fullfjättrad styckare första gången! Man måste skära sönder lite kött innan man lär sig Nu var det längesedan jag bodde i östersund men nog har jag lite kontakter kvar ännu Vart ifrån östersund kommer du? Och du, välkommen hit! Tackar tackar! Jag är uppvuxen i Lugnvik, gick hela grundskolan där med undantag för andra klass då jag bodde i Nälden. Varifrån stan kommer du då?
Publicerat Mars 22, 200917 yr Tackar tackar!Jag är uppvuxen i Lugnvik, gick hela grundskolan där med undantag för andra klass då jag bodde i Nälden. Varifrån stan kommer du då? Torvalla Men jag bodde i stan innan jag flyttade från jämtland. Dock är det så länge sedan nu att jag knappt kommer ihåg någonting därifrån...
Publicerat Mars 23, 200917 yr Hej och varmt välkommen hit. Som sagt, dumma frågor finns inte. Bara dumma svar. Lycka till på kursen. // Jägare utan gränser
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Tack så mycket för varma välkomnanden och råd, verkar som att jag gått med i ett utomordentligt bra forum fyllt av trevliga och hjälpsamma människor.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Välkommen.Skoj att du hittat en redig sambo från Nyköping som hjälper dig få tummen ur till ett stort äventyr i naturen. Bra kvinns härnere Mv. Roffe Jag kan ju inte göra annat än att hålla med, jag har hittat en mycket bra kvinna.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jag är en 35 årig snubbe. Välkommen!! Jag (35 år)är i samma situation. Jag har dock klarat teoriprovet för 3 veckor sedan.
Publicerat Juli 1, 201015 yr Författare Då har man jägarbeviset klart, vapenskåp, 8x57 JS, diverse kläder och utrustning samt en Jämthund. Har till och med lyckats få septemberjakt på älg i höst. Nu ska man bara utöka vapengarderoben och försöka få tag på jaktmark för småvilt, samt jaga in Diesel som jämten heter.
Publicerat Juli 1, 201015 yr Då har man jägarbeviset klart, vapenskåp, 8x57 JS, diverse kläder och utrustning samt en Jämthund. Har till och med lyckats få septemberjakt på älg i höst. Nu ska man bara utöka vapengarderoben och försöka få tag på jaktmark för småvilt, samt jaga in Diesel som jämten heter. FETGRATTIS!!! Nu kan du börja med vuxenlivet på riktigt! Vart skall du jaga? (som f.d Östersundare är man alltid nyfiken)