Publicerat Mars 27, 200917 yr För att återgå lite till ursprungsfrågan så har jag i stort uppfattat grunderna i förhållandet piplängd/diameter/hylsvolym/krutförbränningshastighet. Men min Winchester kaliber 6,5-55 har bara 55 cm pipa, helt original. Men den skjuter mycket tätt med rätt ammo. Jag har inte testat den i kronograf men pipländen borde innebära att jag inte får ut maximal prestanda av kalibern? Nu laddar jag bara klass 2 ammo till den så i mitt fall är det ointressant, men man undrar ju om det verkligen är så att en 6,5x55 i original har en pipa som gör att den har svårt att komma upp i klass 1? Som en parentes kan jag nämna att när det gäller piplängd och magnumkalibrar så har jag undrat lite över varför man absolut ska ha an 300 superdupermagnumsvindyrkaliberbössa men har sådan respekt för rekylen att man köper en halvautomat. Med så kort pipa att man får 308-prestanda Eller har jag fåt det om bakfoten?
Publicerat Mars 27, 200917 yr Författare Jag tycker att det verkar som om du har gjort helt rätt som har fått det helt om bakfoten. Precis så har jag börjat få det om bakfoten nu också.
Publicerat Mars 28, 200917 yr För att återgå lite till ursprungsfrågan så har jag i stort uppfattat grunderna i förhållandet piplängd/diameter/hylsvolym/krutförbränningshastighet. Men min Winchester kaliber 6,5-55 har bara 55 cm pipa, helt original. Men den skjuter mycket tätt med rätt ammo. Jag har inte testat den i kronograf men pipländen borde innebära att jag inte får ut maximal prestanda av kalibern? Nu laddar jag bara klass 2 ammo till den så i mitt fall är det ointressant, men man undrar ju om det verkligen är så att en 6,5x55 i original har en pipa som gör att den har svårt att komma upp i klass 1?Som en parentes kan jag nämna att när det gäller piplängd och magnumkalibrar så har jag undrat lite över varför man absolut ska ha an 300 superdupermagnumsvindyrkaliberbössa men har sådan respekt för rekylen att man köper en halvautomat. Med så kort pipa att man får 308-prestanda Eller har jag fåt det om bakfoten? Titta i ursprungssvaret så har du svaret där. 9 gram problem. 10 gram inga problem.