Publicerat Mars 23, 200917 yr Hej! Jag har lite smått börjat leta efter hund, jag tänker skaffa ny om drygt ett år. Har blivit nyfiken på en Basset Artesien Normand och nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet av denna ras? Hur är den som jakthund samt familjehund? Jag har tänkt använda den till småviltsjakt samt eftersök. Jag vill gärna höra era personliga åsikter och upplevelser, då man inte får så mycket matnyttig information på rasklubbens hemsida. Tacksam för svar!
Publicerat Mars 23, 200917 yr Hej! Jag har lite smått börjat leta efter hund, jag tänker skaffa ny om drygt ett år. Har blivit nyfiken på en Basset Artesien Normand och nu undrar jag om det finns någon med erfarenhet av denna ras? Hur är den som jakthund samt familjehund? Jag har tänkt använda den till småviltsjakt samt eftersök. Jag vill gärna höra era personliga åsikter och upplevelser, då man inte får så mycket matnyttig information på rasklubbens hemsida. Tacksam för svar! Har en granne som har en och även jagat lite med den men tycker inte det är någon höjdare visserligen rätt bra skall men otät vilket gör att rådjuren buktar dåligt för just den här hunden. Säger som alltid välj hellre ett säkert alternativ som en tax eller Drever beroende hur ni jagar och hur marken ser ut. Nu får jag nog som vanligt Bassetvännerna efter mig \mats
Publicerat Mars 23, 200917 yr Har jagat med en (eller är det två?) och det blir långåka efter nån bukt i såten. Jag har desto mer erfarenhet av de luddiga Basset Griffon Vendéen, närmare bestämt 5 stycken i familjen och det har varit mer lagom. Jagar 15-90 minuter och buktar oftast väldigt bra och klart roligare skall än både tax och drever (duckar)
Publicerat Mars 23, 200917 yr Har själv en artienne och har jagat med en del med dom. Vad jag tycker är fördelen är att om det blir långskjuts så kommer de tillbaka, iallafall min och de jag jagat med. Kan ju vara injagningen eller individerna. Det är enligt mig och min familj en mycket social ras om man tillexempel jämför med en drever. Vi har barn och det fanns inga barn när vi tog in artiennen i familjen och det funkade mycket bra. Kan vara lite trång i söket dock om man tillexempel jämför med tax eller drever me ndå skall man ha i åtanke att dom kommer främst från frankrike där dom används i packjakt så det kan ju vara lite förklaring till det. Men det är endast mina tankar och funderingar. Besök någon eller några som har artienne och prata med dom, ta inte och åk till uppfödaren och prata för dom vill ju sälja Lycka till i söket
Publicerat Mars 24, 200917 yr Känns som den klart ojämnaste av basset raserna, bäde när det gäller skallet och drevegenskaperna? (Ja, förutom basst hound då ) Känner några som köpt från förväntade toppkullar och där avkommorna knappt jagat en meter! Bra spårhundar har dom helt blivit, men som "drivande" har dom inte fungerat alls. Här gäller det nog att välja valpkull med extra stor omsorg?!
Publicerat Mars 24, 200917 yr Har jagat med en (eller är det två?) och det blir långåka efter nån bukt i såten. Jag har desto mer erfarenhet av de luddiga Basset Griffon Vendéen, närmare bestämt 5 stycken i familjen och det har varit mer lagom. Jagar 15-90 minuter och buktar oftast väldigt bra och klart roligare skall än både tax och drever (duckar) Ursäkta en liten trådstöld men går i precis samma tankar... mbbohman, hur funkar de i snö? Har hört att de får problem men sin luddighet med snö som fastnar i pälsen vid lite mildare temperatur. Något du upplevt som ett problem?
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Hej! Jag tackar för alla svar och alla åsikter , det är bara bra att få så mycket information som möjligt. Om jag säger så här , vilka av Basset raserna är jämnast när det gäller jaktegenskaper samt socialt? Fördelar vs nackdelar? Kallel. Du är så välkommen in i tråden, det är bara bra med mer frågor ,ju mer desto bättre.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Hej!Jag tackar för alla svar och alla åsikter , det är bara bra att få så mycket information som möjligt. Om jag säger så här , vilka av Basset raserna är jämnast när det gäller jaktegenskaper samt socialt? Fördelar vs nackdelar? Kallel. Du är så välkommen in i tråden, det är bara bra med mer frågor ,ju mer desto bättre. Jag har noll erfarnhet av Basset Bleu de Gascogne, men lite av jakt med BAN och BH. Har dock jagat en hel del med Petit och ännu mer med Fauve (Har själv en hane på nio år) Personligen tror jag att det är lättast att få tag på en jaktligt jämn valpkull bland Petit och Fauve!? Det är sällan man stöter på någan hund från dom här två raserna som INTE jagar. Däremot skiljer det en del i drevsättet hos dom båda. Fauve är vid i söket och hänger generellt sett i längre än en Petit. Fauve är dessutom snabbara och mer allround i stt val av drevsddjur. (Lite därför jag valde Fauve före Petit.) Petiten känns mer följsam än Fauve, och har en god återgång, och generellt bättre skall än Fauven. Petiten har lång päls (Jobbig, enligt mig ) medans Fauve har kort, sträv, och hård päls. Båda raserna är superbra familjehundar!!! (Vilket alla basset raser verkar vara?!) Tysta och fogliga hemavid, men fulla av liv och jaktlust när dom väl kommer i skogen. Personligen valde jag en Fauve pga, att jag ville han en jycke med "dreversök" och lite längre drevtider. Desutom ville jag ha en hund som fungerade lika bra på råddjur, hare, hjort och räv. (OBS! Har ni gott om vildsvin på markerna, och ni INTE vill ha en hund som jagar detta vilt? Köp då INTE en Fauve!!!) Hårlaget var också en avgörande punkt. (I alla fall för frun i huset ) PS. Den absolut roligaste mest spännande rådjurjakt jag varit med om, var med en Basset Hound!
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Jag har noll erfarnhet av Basset Bleu de Gascogne, men lite av jakt med BAN och BH. Har dock jagat en hel del med Petit och ännu mer med Fauve (Har själv en hane på nio år)Personligen tror jag att det är lättast att få tag på en jaktligt jämn valpkull bland Petit och Fauve!? Det är sällan man stöter på någan hund från dom här två raserna som INTE jagar. Däremot skiljer det en del i drevsättet hos dom båda. Fauve är vid i söket och hänger generellt sett i längre än en Petit. Fauve är dessutom snabbara och mer allround i stt val av drevsddjur. (Lite därför jag valde Fauve före Petit.) Petiten känns mer följsam än Fauve, och har en god återgång, och generellt bättre skall än Fauven. Petiten har lång päls (Jobbig, enligt mig ) medans Fauve har kort, sträv, och hård päls. Båda raserna är superbra familjehundar!!! (Vilket alla basset raser verkar vara?!) Tysta och fogliga hemavid, men fulla av liv och jaktlust när dom väl kommer i skogen. Personligen valde jag en Fauve pga, att jag ville han en jycke med "dreversök" och lite längre drevtider. Desutom ville jag ha en hund som fungerade lika bra på råddjur, hare, hjort och räv. (OBS! Har ni gott om vildsvin på markerna, och ni INTE vill ha en hund som jagar detta vilt? Köp då INTE en Fauve!!!) Hårlaget var också en avgörande punkt. (I alla fall för frun i huset ) PS. Den absolut roligaste mest spännande rådjurjakt jag varit med om, var med en Basset Hound! När det gäller drevsättet på en Fauve är det då mer likt en drever eller tax? Trimmar du din Fauve eller rycker du eftersom de är strävhåriga och inte tappar sin päls? För det är som du säger att hårlaget spela roll för min sambo vill nog helst har en korthårig hund Använder du din Fauve till eftersök?
Publicerat Mars 25, 200917 yr Snön kan vålla vissa problem men inte särskilt allvarligt. Är det 1-3 dagar som ställer till det på en säsong kanske. Beror ju på vart man bor iofs. Sedan tror jag även att vilttillgången kan spela in på vilken ras som är att föredra. Här i Södermanland är det väl att betrakta som hygglig vilttäthet gentemot Värmland där Mannlichermannen huserar bland alla gråtassar Där det således krävs ett störra sök och längre drevtider för att få till nån jakt att tala om. Här nere kan hunden driva en kvart, komma tillbaka för att 5 minuter senare veva igång på ett nytt drevdjur.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Snön kan vålla vissa problem men inte särskilt allvarligt. Är det 1-3 dagar som ställer till det på en säsong kanske. Beror ju på vart man bor iofs.Sedan tror jag även att vilttillgången kan spela in på vilken ras som är att föredra. Här i Södermanland är det väl att betrakta som hygglig vilttäthet gentemot Värmland där Mannlichermannen huserar bland alla gråtassar Där det således krävs ett störra sök och längre drevtider för att få till nån jakt att tala om. Här nere kan hunden driva en kvart, komma tillbaka för att 5 minuter senare veva igång på ett nytt drevdjur. Klockren sammanfattning, bohman När det gäller drevsättet på en Fauve är det då mer likt en drever eller tax? Trimmar du din Fauve eller rycker du eftersom de är strävhåriga och inte tappar sin päls? För det är som du säger att hårlaget spela roll för min sambo vill nog helst har en korthårig hund Använder du din Fauve till eftersök? Med tanke på storlek, snabbhet, sökarbetet, så påminner nog Fauve rätt mkt om Drevern! Men där upphör väl också likheten!? Även om både Petiterna och Fauvarna kan hänga i rejält länge, så har dom ju generellt sett en väldigt bra återgång, vilket kanske inte alltid är Dreverns adelsmärke. Dessutom är Fauve extremt ärlig i skallet! ( Något som man i Frankrike eftersträvar i sitt avelsarbete!) Den mogna pälsen på en Fauve eller Petit ska alltid ryckas! Min hund har kort päls, så den rycker jag bara på våren. Viltspårchampion's finns det gott om inom dom flesta basset raser, så på den egenskapen finns det inget att klaga på!?
Publicerat Mars 25, 200917 yr Klockren sammanfattning, bohman Ja jag är förvånad själv hur bra det blev
Publicerat Mars 25, 200917 yr Andreas G. Det här är nog en tråd för dig! http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=14775
Publicerat Mars 25, 200917 yr Författare Andreas G.Det här är nog en tråd för dig! http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=7&t=14775 Ja den var intressant! Men efter att ha lyssnat på era synpunkter så tror jag Fauven passar mig bättre. Men jag har några fler frågor om ni inte tröttnat Mognar rasen sent eller är det individuellt? Skillnad mellan tik och hane? Vad ska man tänka på när man ska köpa en Fauve, finns det sjukdomar inom rasen, har hört att lungödem förekommer inom andra Bassetraser? Rekommendationer om bra uppfödare?
Publicerat Mars 26, 200917 yr Ja den var intressant! Men efter att ha lyssnat på era synpunkter så tror jag Fauven passar mig bättre.Men jag har några fler frågor om ni inte tröttnat Mognar rasen sent eller är det individuellt? Skillnad mellan tik och hane? Vad ska man tänka på när man ska köpa en Fauve, finns det sjukdomar inom rasen, har hört att lungödem förekommer inom andra Bassetraser? Rekommendationer om bra uppfödare? Ett gott val Andreas! Jag är rätt säker på att ni kommer att bli nöjda!? Om jag ser till dom Fauvar jag har i min närhet, så skiljer det ingeting när det gäller jaktlust eller psyke mellan tik vs. hanhund. Men frågar du en uppfödare som har mer erfarnhet än mig, så kanske svaret blir annorlunda? Ser man till enbart till drevprovsresultat, så är det nog jämt skägg mellan dom båda skönen? I min hemkommun är vi väl ett 15-tal Fauvar från en mängd olika uppfödare, och som det verkar så jagar dom i jäkligt bra överlag!? Men visst finns den några som sticker ut lite extra, och dom är till största del avkommor efter föräldradjur där det finns fransk importerade hundar inblandade... Personligen skulle jag titta mer på linjer och enskillda hundar, än vad det gäller själva uppfödaren. Jag tror på den teorin att bra hundar från jaktlig JÄMNA kullar, också ger jämna avkommor som är tidiga i jakten. En sådan hund är utan tvekan Kennel Åsbackens ungtik som planeras få valpar för första gången om ca. ett år! www.abackenskennel.se En otroligt talafull tik från en lika talangfull valpkull!!! (Har aldrig hört talas om något liknande inom den här rasen ( i alla inte här hemma) Från den här planerade valpkullen hos Åsbackens skulle jag personligen utan att tveka kunnat ha valt att ta en valp ifrån själv Ett lite tips, men det finns säker andra intressanta kullar planerade under 2009/2010 om man ringer runt och hör sig för.. Lycka till!
Publicerat Mars 26, 200917 yr Personligen valde jag en Fauve pga, att jag ville han en jycke med "dreversök" och lite längre drevtider. Desutom ville jag ha en hund som fungerade lika bra på råddjur, hare, hjort och räv. (OBS! Har ni gott om vildsvin på markerna, och ni INTE vill ha en hund som jagar detta vilt? Köp då INTE en Fauve!!!) Hårlaget var också en avgörande punkt. (I alla fall för frun i huset ) Hej, Kan en Favve vara ett alternativ till "alldrivarna" wachtel och Tysk jaktterrier om man vill ha en hund som driver allt klöv (älg, kron, dov, rå, gris) + räv? Hur går snacket i rasklubben ang. favven som en småviltsdrivare kontra allround inkl. gris? /Må
Publicerat Mars 26, 200917 yr Kan en Favve vara ett alternativ till "alldrivarna" wachtel och Tysk jaktterrier om man vill ha en hund som driver allt klöv (älg, kron, dov, rå, gris) + räv? Utan tveka! Men man ska ha klart för sig att en "bra" Fauve hänger i rejält ovsett om det är rådjur eller gris eller älg den har fått upp!!! Mao, inget för den som har små marker med griniga jaktgrannar!!! Hur går snacket i rasklubben ang. favven som en småviltsdrivare kontra allround inkl. gris? Den frågan passar jag på (Jag kommer INTE att förnya mitt medlemskap i den klubben, så mkt kan jag ju säga )
Publicerat Mars 26, 200917 yr Det finnes en bfdb valp igjen hos oss hvis noen skulle være interessert! Hun er dessverre ikke noe og avle på fordi hun ble født med lyskebrokk (ljumsbråck) Det er ingenting i veien for at hun blir en flott jakthund Hun på avataren er mor til valpen. For å skryte litt , så kommer tiken hos www.abackenskennel.se fra oss
Publicerat Mars 26, 200917 yr Författare Ett gott val Andreas! Jag är rätt säker på att ni kommer att bli nöjda!?Om jag ser till dom Fauvar jag har i min närhet, så skiljer det ingeting när det gäller jaktlust eller psyke mellan tik vs. hanhund. Men frågar du en uppfödare som har mer erfarnhet än mig, så kanske svaret blir annorlunda? Ser man till enbart till drevprovsresultat, så är det nog jämt skägg mellan dom båda skönen? I min hemkommun är vi väl ett 15-tal Fauvar från en mängd olika uppfödare, och som det verkar så jagar dom i jäkligt bra överlag!? Men visst finns den några som sticker ut lite extra, och dom är till största del avkommor efter föräldradjur där det finns fransk importerade hundar inblandade... Personligen skulle jag titta mer på linjer och enskillda hundar, än vad det gäller själva uppfödaren. Jag tror på den teorin att bra hundar från jaktlig JÄMNA kullar, också ger jämna avkommor som är tidiga i jakten. En sådan hund är utan tvekan Kennel Åsbackens ungtik som planeras få valpar för första gången om ca. ett år! www.abackenskennel.se En otroligt talafull tik från en lika talangfull valpkull!!! (Har aldrig hört talas om något liknande inom den här rasen ( i alla inte här hemma) Från den här planerade valpkullen hos Åsbackens skulle jag personligen utan att tveka kunnat ha valt att ta en valp ifrån själv Ett lite tips, men det finns säker andra intressanta kullar planerade under 2009/2010 om man ringer runt och hör sig för.. Lycka till! Tack för tipset. Det verka som jag har fått min sambo att ärndra sig när det gäller Fauve så det är ju ett steg i rätt riktning Kennel tipset var interssant, verka har fina och bra hundar.Skall para i januari nästa år så vi få se vad som händer. Har trost allt 95mil enkelresa till dom isåfall.Ska kolla om det finns kennlar med bra hundar på nämre håll som ska ha vaplar nästa år. Vill gärna ha en lugn och socialt stabil hund som också fungera bra i skogen jaktmässigt. Då är det nog bra om man få träffa båda föräldrana till valparna för att ser hur de är.
Publicerat Mars 27, 200917 yr Tiken vi selv egentlig skulle beholde, men sånn blir det dessverre ikke Må samtidig si at de som tenker kjøpe valp hos abackens kennel kan være sikre på at alt vil foregå seriøst og at oppfølging der er en selvfølge! Vi er iallefall fornøyde med at de valgte valp fra oss
Publicerat Mars 28, 200917 yr Tiken vi selv egentlig skulle beholde, men sånn blir det dessverre ikke Må samtidig si at de som tenker kjøpe valp hos abackens kennel kan være sikre på at alt vil foregå seriøst og at oppfølging der er en selvfølge! Vi er iallefall fornøyde med at de valgte valp fra oss Da ble det nok en hund til åbackens kennel herfra, hennes navn blir Hasta La Vista Ètoile Denne tispen var for oss spesiell fordi vi hadde tenkt å beholde henne selv ,men er fornøyde med utfallet nå. Denne tispen får vi sikkert høre mye om fremover!
Publicerat Mars 28, 200917 yr Vi tackar återigen för förtroendet och ser väldigt fram emot när vi reser ner för att hämta henne. Denna gång blir det dock inte en fram och tillbakaresa, utan vi tar nog en semestervecka och tar det lugnt. Blev lite jobbigt sist
Publicerat Mars 29, 200917 yr Författare Jag tro det bli en Fauve i framtiden för mig . Har tänkt på det och det vore en perfekt hund för mig . Ska har den till småviltsjakt samt till eftersök samtidigt som den ska vara en familjemedlem och då tro jag denna rasen blir bäst för mig och min familj. Nu ska jag åka på utställningar och kolla samt kolla upp intressanta kennlar och kontakta dessa. En fråga: Någon som vet om Fauve klubben skall medverka på Elima Game Fair 21-24 maj i Jönköping? Om de ska har en monter?
Publicerat Mars 31, 200917 yr Författare Hej igen, Om ni vet om någon mer Basset Fauve kennel som ska har valpar nästa år så kan ni höra av er. Skall ringa till valpförmeddlingen på Basset klubben också och anmäla mig.