Publicerat Mars 31, 200917 yr Hvis du har sjansen til å snakke med noen som har rasen ,så gjør det og spør litt om oppdretter!! Siden det er en stund til du skal anskaffe hund , så finn ut mest mulig om forskjellige oppdrettere og linjer de bruker i avlen sin. Siden jeg er innhabil i emnet, skal ikke jeg utdype for mye for alle mener de leverer de beste hundene ,inklusiv meg selv så det eneste rette er å spørre folk du vet vil fortelle om sine egne oplevelser både i godt og ondt! Det er for sent å være etterpåklok.. LYKKE TIL
Publicerat April 2, 200917 yr Författare Hej igen , Har nu anmält mitt intresse till tre uppfödare av Fauve samt till valpfömedlingen på Basset klubben. Redan har en uppfödare hört av sig , de planerade två kullar nästa år så det passar mig perfekt. Jag var också välkommen till dom redan till sommaren för de skulle har en Fauve träff för valpägare och för framtida valpköpare. Ett bra tillfälle att lära känna rasen och uppfödarna samt få en egen uppfattninig om rasen. Så vi få ser vad som händer.
Publicerat April 22, 200916 yr Jag har själv skaffat mig en BAN och hemma funkar han helt underbart!! Jag har tidigare jagat med ett par stycken och dom har gått riktigt bra i skogen och det var därför jag valde just en BAN!! Det ska bli mycket intressant att se hur jakten kommer att gå i höst!! Han visar stort viltintresse och går klockrent på fingerade eftersök!! Vi hade drever när jag växte upp och han funkade inte alls vare sig i skogen eller hemma.. tjurigare hund kunde man ju leta efter... Släppte aldrig utan fick hämtas i grannkommun varje gång.. // salle
Publicerat April 23, 200916 yr Förstår att du söker info ! själv har jag en petit hane som är 2,5 år, har haft drivande hundar hela livet,drever,stövare som varit mycket duktiga och vissa även mindre bra.När jag skaffade petit så öppnades en helt ny dimension både jaktligt och som sällskapshund,han är det trevligaste man kan tänka sig i hemmet,kanonsäker i skogen,driver mellan 1 till 1,5 timme sen snabb återgång aldrig behövt sitta o vänta i skogen.Sen vet jag ju inte om alla är såna,finns ju bra och mindre bra individer inom alla raser och dom blir ju i regel vad man gör dom till dvs hur mycket tid man lägger på att skapa god kontakt o dressyr mm men generellt så har jag upplevt att han kräver mindre arbete än dom andra raserna jag haft kontakt med.