Publicerat Mars 24, 200917 yr Hej alla ni som någonsin har haft en 6,5x55! Jag är köpsugen som bara den och har bara kollat på 308or men så efter att kollat lite till så måste jag ju fundera; I hela ert jägarliv, har ni någonsin upplevt 6,5an otillräcklig. Alla jag pratat med irl som inte har en tycker de är för klena och alla som har en har varit nöjda. Min förhoppning är att en anstormning av lovord kommer och säger att det är klart 6,5an kan allt som 308 och 30-06 kan. Har någon hört talts om blyfri ammunition till den som är klass 1? (framtidssäkring om nästa regering blir vrånga) Tack på förhand Johan
Publicerat Mars 24, 200917 yr Hej alla ni som någonsin har haft en 6,5x55!Jag är köpsugen som bara den och har bara kollat på 308or men så efter att kollat lite till så måste jag ju fundera; I hela ert jägarliv, har ni någonsin upplevt 6,5an otillräcklig. Alla jag pratat med irl som inte har en tycker de är för klena och alla som har en har varit nöjda. Min förhoppning är att en anstormning av lovord kommer och säger att det är klart 6,5an kan allt som 308 och 30-06 kan. Har någon hört talts om blyfri ammunition till den som är klass 1? (framtidssäkring om nästa regering blir vrånga) Tack på förhand Johan Det beror ju självklart på vad du tänker jaga med bössan. Jag har 6,5 till rådjursjakten och tycker att den är ypperlig
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Det beror ju självklart på vad du tänker jaga med bössan.Jag har 6,5 till rådjursjakten och tycker att den är ypperlig Tja, jag är inte björnjägare, men annars jagar jag allt som finns i norrland. Men för att göra tråden lite nyttigare för alla som velar så är det ju bra om man skriver att "jag tycker den är bra till allt mindre än en ... men går inte till ditten och datten!" Att den används till älg med bravur är det ingen tvekan om, men är det kortare räckvidd än de övriga i praktiken? Kan man med gott mod jaga björn?
Publicerat Mars 24, 200917 yr Men för att göra tråden lite nyttigare för alla som velar så är det ju bra om man skriver att "jag tycker den är bra till allt mindre än en ... men går inte till ditten och datten!" Inte för att vara nedlåtande eller tråkig, men just denna fråga har dryftats ca. ett gogolplex gånger på diverse forum. Hur många gånger ska folk behöva skriva vad de tycker innan "alla som velar" har fattat?
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Inte för att vara nedlåtande eller tråkig, men just denna fråga har dryftats ca. ett gogolplex gånger på diverse forum. Hur många gånger ska folk behöva skriva vad de tycker innan "alla som velar" har fattat? Jag ber om ursäkt om jag är lite trög, men de gånger jag har kastat ut frågan har det itne blivit någon entydigt svar. Är svaret att det inte finns någon svar så ber jag någon med makt ta bort tråden. Fins svaret på annat forum kanske nån vänlig själ kan peka vägen och bli av med mig?
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jag har jagat, skjutit och varit med när andra har skjutit klass 1 vilt med 6.5 och kommer aldrig att använda den kalibern igen om jag slipper. Dock så är det en väldigt potent klass 2 studsare. Satsa istället på en .30-06 eller en .308
Publicerat Mars 24, 200917 yr Jag ber om ursäkt om jag är lite trög, men de gånger jag har kastat ut frågan har det itne blivit någon entydigt svar. Är svaret att det inte finns någon svar så ber jag någon med makt ta bort tråden. Fins svaret på annat forum kanske nån vänlig själ kan peka vägen och bli av med mig? Finns inget entydigt svar på frågan, gillar själv 6,5:an men skulle aldrig ta den till älgjakt eller björnjakt, massor av älgar är fällda men också skadeskjutna och skulle nog hosta upp mig ett pinnhål så klarar du kraven på kopparkulor i framtiden också, men en jättetrevlig tränings och kalvbössa som jag ser det, tänker inte pådyvla andra min åsikt men det är min erfarenhet och syn på saken.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Författare Klart du ska ha en 6,5a. Ju mindre kaliber desto större jägare=) Ännu en tankvärd sida.. =) Har hört talas som en afrikansk storviltsjägare som jagade elefant med just 6½an. Nu är väll kanske inte det aktuellt, men kanske just du (vilken du som hällst som läser) har skjutit björn på 200m med den? Eller den där 24taggaren på bortsidan storhygget? Passa gärna på att påpeka det. Har hört att halva nöjet ska vara att efteråt kunna delamed sig av sånt.
Publicerat Mars 24, 200917 yr 6.5:an duger till all jakt om jägaren har omdömme och är en god skytt (och att skjuta bra med 6.5:an är lättare än med grövre rör). Sen får man nog klättra lite högre på kaliberskalan än 308 för att märka någon avgörande skillnad, 308:an är ju inte precis någon kanon den heller. Intressant det där att många förespråkar 308 istället för 6.5x55. Gjorde några veckors praktik i Agusa vilthägn under min gymnasietid, ställde där frågan till ansvarige förvaltaren angående hur lämplig 6.5x55 var. Denne man hade då sett åtskilliga djur skjuta genom åren, främst hjort och vildsvin. Kommentaren jag fick var: -6.5:an den duger bra den, men den där jäkla 308:an är värre, den vinklar och ställer till det. Patronen han höll högst för blandad jakt på klass 1 vilt var för övrigt 8x57JS om minnet inte sviker mig helt.
Publicerat Mars 24, 200917 yr Ännu en tankvärd sida.. =)Har hört talas som en afrikansk storviltsjägare som jagade elefant med just 6½an. Nu är väll kanske inte det aktuellt, men kanske just du (vilken du som hällst som läser) har skjutit björn på 200m med den? Eller den där 24taggaren på bortsidan storhygget? Passa gärna på att påpeka det. Har hört att halva nöjet ska vara att efteråt kunna delamed sig av sånt. Vad menar du egentligen??=)
Publicerat Mars 24, 200917 yr Patronen han höll högst för blandad jakt på klass 1 vilt var för övrigt 8x57JS om minnet inte sviker mig helt. PALTSLUNGA
Publicerat Mars 25, 200917 yr 6,5:an är den klenaste klass 1 kalibern, att den skulle klara allt som grövre kalibrar klarar vore ju därför konstigt? Det går dock aldeles utmärkt att skjuta både älg och björn med 6,5:an och otaliga är de djur som fått bita i gräset pga 6,5:an. Felmarginalen är dock mindre med en klenare kaliber varför du måste vara extra noga med hur du sätter skotten i viltet. Vad gäller klass 1 kalibrar så kan jag bara säga köp en så grov kaliber som du kan skjuta bra med. Olika personer hanterar rekylen olika och det är en klen tröst att stå med en 9,3x62 eller grövre när björnen kommer på ditt pass om du inte klarar av att skjuta bra med ditt vapen. 6,5:an är en mycket trevlig kaliber och jag har själv en sådan pipa till min Blaser. I mitt skåp så är den inte aktuell som klass 1 vapen utan jag använder 9,3:an då jag ska jaga "större" vilt. 6,5:an använder jag till toppjakt, bäverjakt och rådjursjakt och till det tycker jag att den fungerar perfekt! Sök på forumet om 6,5:ans lämplighet vid älgjakt, du kommer att hitta massor som är skrivet om detta och många som varit med här ett tag börjar nog tröttna ganska rejält på din fråga som inte på något sätt är unik utan har besvarats måånga gånger tidigare... Skulle dock bli stort förvånad om du någonstans hittar det svar som du verkar söka efter, eftersom det är ytterst få, om ens några som har den åsikten... Hej alla ni som någonsin har haft en 6,5x55!Min förhoppning är att en anstormning av lovord kommer och säger att det är klart 6,5an kan allt som 308 och 30-06 kan. Tack på förhand Johan Lycka till med ditt vapenköp!
Publicerat Mars 25, 200917 yr Hej, jag har under de senaste 25 åren haft en 6.5x55 i någon form i vapenskåpet. Med dessa bössor har jag skjutit älg, hjort, gris,rådjur, räv med mera. De två kalibrar jag har allra mest erfarenhet av är utan tvekan 6.5x55 och 308 win (följt av 9.3x62). Jag skulle tro att jag skjutit någonstans mellan 100-200 vilt med 6.5x55. Med det vill jag bara säga att min syn på kalibern är grundad i mina egna erfarenheter från skogen och skjutbanan. 6.5x55 är en underbar kaliber för skjutbanan, den är lätt att skjuta med, har bra egenprecision och det finns riktigt bra matchkulor till den. Det är också en helt perfekt kaliber för klass 2 vilt i alla dess former. När det sedan gäller klass 1 vilt så fungerar den givetvis till sådant vilt (jag har i o f s ingen erfarenhet av björnjakt så där får andra fylla på med erfarenheter). Samtidigt så är jag lika klar över att kalibrar som 308 win, 30-06 och 8x57 funkar bättre till klass1 vilt , skillnaden mellan 6.5x55 och 308 win är för mig ganska tydlig när det gäller skottecken och effekt i viltet om vi pratar klass 1 vilt. Givetvis är det en ännu större skillnad om vi börjar prata om kalibrar som 9.3x62 och liknande. Man bör också ha klart för sig att det inte finns några fabriksladdningar med 140 grains laddningar som uppfyller kraven för att få användas till klass 1 vilt utan om du vill köpa färdigladdad ammunition är det 156 grainskulor som gäller. ett alternativ är givetvis att handladda där det är möjligt att komma upp till klass 1 prestanda med 140 grains kulor men då till priset av ganska höga tryck. Min egen slutsats är att 6.5x55 är en underbar kaliber för den jägare som vill ha en lämplig patron för övningsskytte, jakt på rådjur, fågel, räv och liknande men som också vill ha en kaliber där det går att nypa den där sista kalven på licensen eller en årsgris när man sitter på rådjurspass. Rekommendationen blir alltså att jag absolut tycker att du skall köpa dig en 6.5x55 men om du har tänkt jaga en hel del klass 1 vilt så bör du komplettera den med något grövre som t ex 8x57 eller en 9.3x62. Vänligen, Henrik
Publicerat Mars 25, 200917 yr Köp dig en 6,5*55 otaliga är de björnar som e skjutet med just den kalibern för att inte tala om älg, har en väldigt fin sako 6,5*55 till salu. hade den inte varit så fin hade jag kapat lite på kolven så den passar mig bättre.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Det går att fälla grisar som väger runt 150 kg med 6,5:a. Det är inte kalibern som är det viktiga utan var skottet sitter i djuret. Jag funderar själv på att köpa en 6,5:a när jag väl får möjlighet att köpa vapen då jag tycker att det är en väldigt trevlig kaliber med snäll rekyl, vilket möjliggör mängdträning i högre grad än en kraftig kaliber. Observera dock att det här är min personliga åsikt och jag är rätt liten och skulle flyga som en vante med kraftiga kalibrar För att citera en erfaren jägare: "bättre att skjuta bra med en klen kaliber än dåligt med en kraftig"
Publicerat Mars 25, 200917 yr Om den övervägande delen av din jakt ligger på klass två, eller bara lite klass ett, så skulle jag hellre låta vapnet avgöra om jag stod och valde mellan ex.vis 6.5 och .308:a. Själv föredrar jag .308:an, men som övnings-och alltiallo är inte 6.5:an dum. Jag kommer dock alltid att ha en grövre bössa för renodlad storviltsjakt.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Det går att fälla grisar som väger runt 150 kg med 6,5:a. Det är inte kalibern som är det viktiga utan var skottet sitter i djuret. Jag funderar själv på att köpa en 6,5:a när jag väl får möjlighet att köpa vapen då jag tycker att det är en väldigt trevlig kaliber med snäll rekyl, vilket möjliggör mängdträning i högre grad än en kraftig kaliber. Observera dock att det här är min personliga åsikt och jag är rätt liten och skulle flyga som en vante med kraftiga kalibrar För att citera en erfaren jägare: "bättre att skjuta bra med en klen kaliber än dåligt med en kraftig" Kan inget annat än att hålla med Henrik ovan, 6,5:ans förtjänster ligger inte i skottverkan på stort vilt, efter ett flertal skott förra året på hjort och rå kan jag konstatera att med rena lungträffar har dov en tendens att gå längre än önskat även med en 150 grains SGK från en 308 Win. Kristin, nu förmodar jag att du kan din fysik men som klen o liten, dvs som du och jag så är det lättare att ta upp rekyl än om man är stor och tung, eller snarare vi bara påverkas mindre av den, förvisso krävs det en god skjutställning för att man inte skall fara på huvudet. /Christian
Publicerat Mars 25, 200917 yr Författare Tack för alla bra inlägg! Jag trodde när jag startade tråden att genom att rikta mig bara till de som använt skulle få ett mer entydigt svar, men då förstår jag tydligt att även den kåren är delad, ok. Fins det då någon blyfri kula som klarar klass 1. Jag kan inte hitta någon.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Kristin, nu förmodar jag att du kan din fysik men som klen o liten, dvs som du och jag så är det lättare att ta upp rekyl än om man är stor och tung, eller snarare vi bara påverkas mindre av den, förvisso krävs det en god skjutställning för att man inte skall fara på huvudet. Skulle du kunna du föklara det där lite närmare? Jag har förvisso läst fysik A och B men kan inte få ihop hur en person på 50-55 kg kan klara en kraftig rekyl bättre än en tyngre människa Rekylen är ju motkraften till den kraft med vilken kulan lämnar vapnet (typ...) och en kraftig kaliber genererar en större kraft än en klenare kaliber. Personligen tror jag att jag skulle ha svårt att klara de kraftigare kalibrarna på grund av "klenhet" En liten person har mindre massa som tar upp rekylen. Men jag kanske skulle göra det till ett projekt att prova en massa olika kalibrar och se hur jag påverkas av rekylen Nu är det ju tydligen skillnad på rekyl och rekyl. Vissa rekyler är snärtigare trots klen kaliber medan en kraftigare kaliber kan ha en långsammare men kraftigare rekyl. Jag skulle nog kunna få prova att skjuta med 9,3*62 för att testa skillnaden till 6,5:ans rekyl men jag vet inte hur bra det skulle gå. Jag är fortfarande övertygad om att jag skulle tappa både vapnet och balansen Under skytteträningen till jägarexamen så fick vi vid ett tillfälle prova en kraftigare kaliber (kommer inte ihåg vilken dock) än 6,5 och jag lovar, jag höll på att tappa vapnet i rekylen.
Publicerat Mars 25, 200917 yr -6.5:an den duger bra den, men den där jäkla 308:an är värre, den vinklar och ställer till det. Det var bland det dummaste påstående jag nånsin har hört Och för att återgå så har det fallit åtskilliga älgar med .22lr också, så varför inte jaga med den? Det handlar ju bara om att "vara noga vart man sätter skottet". Problemet är dock att ibland så uppstår situationer när man inte kan välja vart man vill placera skottet, tillfällena är många och olika. Största anledningen till att sverige är översvämmat av 6.5`or och att dom dessutom med nöd och näppe fick vara med i klass 1 är ju det förflutna i det militära. Det fanns för i tiden drösvis med gratis eller jävligt billig övningsammunition (även jakt) att tillgå till 6.5`an och därmed så finns det även nästan lika mycket vapen då genomsnittsjägaren är jävligt snål. Och pga det så har det ju även blivit mycket vilt skjuten med kalibern i fråga, men det gör den inte bra bara för det.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Skulle du kunna du föklara det där lite närmare? Jag har förvisso läst fysik A och B men kan inte få ihop hur en person på 50-55 kg kan klara en kraftig rekyl bättre än en tyngre människa Rekylen är ju motkraften till den kraft med vilken kulan lämnar vapnet (typ...) och en kraftig kaliber genererar en större kraft än en klenare kaliber. Personligen tror jag att jag skulle ha svårt att klara de kraftigare kalibrarna på grund av "klenhet" En liten person har mindre massa som tar upp rekylen. Men jag kanske skulle göra det till ett projekt att prova en massa olika kalibrar och se hur jag påverkas av rekylen Du skulle "klara av" en tung rekyl bättre än en tyngre person pga att du skulle följa med bättre och "absorbera" den på ett helt annat sett. Tänk dig att slå allt vad du kan på en vägg, å jämför det med att slå allt vad du kan på en dörr i öppningsriktningen. Du vet nog utan att prova vilket som skulle göra ondast Nu är det ju tydligen skillnad på rekyl och rekyl. Vissa rekyler är snärtigare trots klen kaliber medan en kraftigare kaliber kan ha en långsammare men kraftigare rekyl. Jag skulle nog kunna få prova att skjuta med 9,3*62 för att testa skillnaden till 6,5:ans rekyl men jag vet inte hur bra det skulle gå. Jag är fortfarande övertygad om att jag skulle tappa både vapnet och balansen Den största skillnaden i upplevd rekyl ligger igentligen inte i kalibern utan hur vapnet (läs stockningen huvudsakligen) är utformat. Samt skjutställningen, står man å spänner sig å försöker motverka rekylen så gör det ont, men man ska ju heller inte stå helt apatisk. Utan en avslappnad men kontrollerad skjutställning är det rätta En dåligt stockad 6.5 kan vara mycket elakare att skjuta med än exempelvis en 9.3x62 Under skytteträningen till jägarexamen så fick vi vid ett tillfälle prova en kraftigare kaliber (kommer inte ihåg vilken dock) än 6,5 och jag lovar, jag höll på att tappa vapnet i rekylen. Det hade nog mest med ovana samt möjligen lite rädsla å dålig skjutställning att göra. Jag utbildar en del i jägarexamen och ser då att framförallt tjejer ganska ofta är lite smårädda redan innan dom ens börjar skjuta. Killar jagar inte upp sig lika mycket utan det är lite mer naturligt för dom, förmodligen beroende på deras intressen som små. Springer å leker krig eller jakt samt kollar på film, det gör att dom redan har sett och provat fram grunderna för hur man håller i ett vapen. Är man då lite ovan och smårädd när man börjar skjuta. Och det i sammband med en dålig skjutledare så är det väldigt lätt att man börjar känna efter om det gör ont, och då kommer skotträdslan som ett brev på posten.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Stirra er inte blind på kalibern !!!!!! Utan vad ni har för kula till just den kalibern och vad ni vill att kulan ska göra. Och vad man mest ska jaga med bössan ! Ingen ide att ha en 9,3*62 om man skjuter en älg om året, men 10 rådjur , 10 rävar + bäver och skogsfågel. Då är ju 6,5an helt optimal. Men ska man bara jaga älg kan man öka diametern lite på kulan. Men att öka kulvikten 1-2 gramm och tro att det är en grym skillnad är att leva i det blå. Enligt mig. Om du vill ha en mitt i mellan så 308win eller 30,06 !
Publicerat Mars 25, 200917 yr -6.5:an den duger bra den, men den där jäkla 308:an är värre, den vinklar och ställer till det. Som sagt så lär knappast kalibern ha minsta betydelse för kulans uppträdande i kroppen.... Skitkulor ger skitverkan oavsett kaliber. /Micke