Publicerat Mars 25, 200917 yr Vad gäller det klassiska rekylsnacket så är det som Ehnebom skriver att ju lättare du är i överkroppen desto mer "flexar" kroppen. Det gör att du kommer få mindre ont i axeln men å andra sidan får du mer "whiplash" när skallen ska med bakåt oxå. Jag har sett nån filmsekvens där nån fet herre står och spänner sig nåt enormt inför rekylen och då gör det riktigt ont i axeln. Man ska vara hyggligt avslappnad men ändå hålla i bössan bestämt så att den inte flyger ur händerna. Sen är det en fördel om man har en viss press bakåt med bössan mot axeln så att den inte får en chans att få fart innan den "träffar" dig, för då är man illa ute. Lustigt med rekyldiskussion i en tråd om ekorrpatronen 6,5x55
Publicerat Mars 25, 200917 yr Skulle du kunna du föklara det där lite närmare? Jag har förvisso läst fysik A och B men kan inte få ihop hur en person på 50-55 kg kan klara en kraftig rekyl bättre än en tyngre människa Rekylen är ju motkraften till den kraft med vilken kulan lämnar vapnet (typ...) och en kraftig kaliber genererar en större kraft än en klenare kaliber. Personligen tror jag att jag skulle ha svårt att klara de kraftigare kalibrarna på grund av "klenhet" En liten person har mindre massa som tar upp rekylen. Men jag kanske skulle göra det till ett projekt att prova en massa olika kalibrar och se hur jag påverkas av rekylen Nu är det ju tydligen skillnad på rekyl och rekyl. Vissa rekyler är snärtigare trots klen kaliber medan en kraftigare kaliber kan ha en långsammare men kraftigare rekyl. Jag skulle nog kunna få prova att skjuta med 9,3*62 för att testa skillnaden till 6,5:ans rekyl men jag vet inte hur bra det skulle gå. Jag är fortfarande övertygad om att jag skulle tappa både vapnet och balansen Under skytteträningen till jägarexamen så fick vi vid ett tillfälle prova en kraftigare kaliber (kommer inte ihåg vilken dock) än 6,5 och jag lovar, jag höll på att tappa vapnet i rekylen. Svaret är angivet nedan, du får inte blanda samman krafter och massa, du har en lägre massa att accelerera än en tung skytt med högre massa, när dessa två kroppar utsätts för samman rekylkraft kommer den med högre massa att utsättas för större krafter än den med mindre massa innan den accelerarar i kapp med vapnet. Slutsats, en lättare kropp med mindra massa tar mindre stryk av rekylen. Att man tappar vapnet eller känner av att det ger en stryk handlar enbart om skyttens egen form och förmåga, eller i ditt fall Kristin, dina intruktörers kapacitet, vilken uppenbarligen var lite bristande. En korrekt stockad och passande 9,3x62 är egentligen inget bekymmer för en tjej, blygsamt byggd kille att hantera, det är dock en fråga om träning och vilja. /C
Publicerat Mars 25, 200917 yr Allt detta om massa är rätt och riktigt men det är skyttens upplevelse av vad som händer vidd skottögonblicket som är avgörande. En "liten" människa har mindre möjlighet att absorbera kraften i rekylen än en "stor" människa. En liten människa upplever allså att vapnet rör sig mer än en stor människa. Det blir svårare för en liten människa att genom kikaren "se träffen". Den lilla människan har dessutom en betydligt sämre "vaddering" där kolven ligger an än en stor (med en ordentlig muskulatur). Det är alltså viktigare för en liten människa att "vaddera" bak kappan. Men det som är absolut viktigast av allt är att skytten "tycker om" sitt vapen, man ska älska när det smäller. Om man tvärt om är rädd i skottögonblicket kommer man trolien aldrig att skjuta bra med det vapnet. Det ligger betydligt mer i psykologin bakom smällen än vad de flesta tror.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Slutsats, en lättare kropp med mindra massa tar mindre stryk av rekylen. Det är därför morfars 9,3:a känns lite väl mycket när 115 kg BigJim står i vägen.... /Må
Publicerat Mars 25, 200917 yr Hej. Är en 95% fågeljägare, spelrusiga höstorrar, trädskällarjakt, toppfågel. De andra 5%är det storvilt som gäller, tycker att 6,5x55 är en fantastiskt trevlig klass 2 patron. Den är inte min favorit när det gäller fågel, men egenprecisionen är svår att slå. På något sätt så står det en 55 a i mitt vapenskåp med jämna mellanrum. Har haft den med några ggr på älgjakt, men! Storvilt för mig är när 9,3x62, 444 marlin, 8x64, 375 H&H, delar ut sina budskap. Ja jag har en Tikka Semi Sporter nu i kal 6,5x55 och den skjuter hål i hål. Så det är svårt att leva utan det Svensk-Norska samarbetet. Har tre kompisar som tillsammans har fällt cirka 350 älgar med just det, 6,5 an. Och de skrattar åt magnumhysterin. 25-06 rem.
Publicerat Mars 25, 200917 yr En "liten" människa har mindre möjlighet att absorbera kraften i rekylen än en "stor" människa. En liten människa upplever allså att vapnet rör sig mer än en stor människa. Det blir svårare för en liten människa att genom kikaren "se träffen". Den lilla människan har dessutom en betydligt sämre "vaddering" där kolven ligger an än en stor (med en ordentlig muskulatur). Dessutom har jag uppfattningen att en stor människa ofta har mer styrka att "hålla emot" i rekylen så att inte pipan pekar helt åt helvete efter skottet, vilket är fördelaktigt om man ska hinna skjuta ett snabbt andraskott. Visst, det kanske inte handlar om några stora skillnader men jag tror ändå att det kan ha betydelse i vissa situationer. Jag skulle snabbt bli väldigt irriterad om jag efter varje skott inte har pipan hyfsat nära utgångspositionen (jo, jag vet att det är svårt eller rent av omöjligt att behålla pipans position efter rekylen). Jag vill inte behöva vispa runt med pipan för att hitta vad det nu är jag skjuter på (i denna diskussion befinner jag mig på en hypotetisk skjutbana). Men det kanske beror på att jag är en tjurig och lättirriterad person Men för att sammafatta mina åsikter i den ursprungliga diskussionen: det är inte kalibern som är det viktiga, det viktiga är att skottet sitter rätt. För att kunna skjuta sådana skott krävs träning och då vill man troligen ha en rätt snäll kaliber så att man fortfarande har axeln intakt efter en dag på skjutbanan. Eftersom alla människor inte har råd att köpa massvis med vapen (jag tillhör denna grupp) så måste kanske en del använda sitt jaktvapen till träning och då är det nästan nödvändigt med en kaliber som lämpar sig för båda aktiviteterna.
Publicerat Mars 25, 200917 yr Jag skulle snabbt bli väldigt irriterad om jag efter varje skott inte har pipan hyfsat nära utgångspositionen (jo, jag vet att det är svårt eller rent av omöjligt att behålla pipans position efter rekylen). Jag vill inte behöva vispa runt med pipan för att hitta vad det nu är jag skjuter på (i denna diskussion befinner jag mig på en hypotetisk skjutbana). Men det kanske beror på att jag är en tjurig och lättirriterad person Det är bara att önska dig lycka till med denna strävan om du skjuter odämpad 460 Wby Mag
Publicerat Mars 25, 200917 yr Det är bara att önska dig lycka till med denna strävan om du skjuter odämpad 460 Wby Mag Jag har inga planer på att skjuta med en odämpad 460 Wby Mag Jag vill ha 6,5 eller möjligtvis en 308 till att börja med, sedan får jag se vad som händer
Publicerat Mars 25, 200917 yr Det går ju faktiskt att montera en rekylbroms som man använder under träning men tar bort under jakten för att minska risken för hörselskador (om man inte jagar med hörselskydd jämt då dvs) Eller varför inte montera en ljuddämpare, den tar både bort mestadels av rekylen samt knallen
Publicerat Mars 25, 200917 yr Skulle du kunna du föklara det där lite närmare? Jag har förvisso läst fysik A och B men kan inte få ihop hur en person på 50-55 kg kan klara en kraftig rekyl bättre än en tyngre människa Rekylen är ju motkraften till den kraft med vilken kulan lämnar vapnet (typ...) och en kraftig kaliber genererar en större kraft än en klenare kaliber. Personligen tror jag att jag skulle ha svårt att klara de kraftigare kalibrarna på grund av "klenhet" En liten person har mindre massa som tar upp rekylen. Men jag kanske skulle göra det till ett projekt att prova en massa olika kalibrar och se hur jag påverkas av rekylen Nu är det ju tydligen skillnad på rekyl och rekyl. Vissa rekyler är snärtigare trots klen kaliber medan en kraftigare kaliber kan ha en långsammare men kraftigare rekyl. Jag skulle nog kunna få prova att skjuta med 9,3*62 för att testa skillnaden till 6,5:ans rekyl men jag vet inte hur bra det skulle gå. Jag är fortfarande övertygad om att jag skulle tappa både vapnet och balansen Under skytteträningen till jägarexamen så fick vi vid ett tillfälle prova en kraftigare kaliber (kommer inte ihåg vilken dock) än 6,5 och jag lovar, jag höll på att tappa vapnet i rekylen. Du har helt rätt. En 9,3 ger en långsam tung rekyl. Tro mig har provat. Om du däremot pröver en snärtigare kaliber med lättare kulor å högre hastighet. Kommer du uppleva en värre rekyl en 9,3. Även om det är en klenare kaliber. Jag jagar själv med 270 winchester å jag tycker de inte är några problem med rekylen. Å jag är inte nån jätte endast 55 panner
Publicerat Mars 25, 200917 yr Det finns inga 10 grams blyfria kulor till 6,5, bara 9 gram. Och det innebär att det blir svårt att nå klass 1. Ingen fabriskammunition finns eller kommer någonsin att finnas. En handladdare kan i teorin klara det, men inte utan att tumma på säkerhetsmarginalerna i laddtabellerna.
Publicerat Mars 26, 200917 yr Även den här gången är jag helt enig med Ola (det börjar bli en vana..hmmm.. ). För att vi skall få fram en blyfrikula som klarar klass 1 kraven så krävs det att man tillverkar den i andra material än de som idag används. Om vi får ett blyförbud så skall du nog inte räkna med att du kommer att kunna använda 6.5x55 till klass 1 vilt. Med tanke på hur lång tid de tog från det att kopparkulorna började komma på marknaden tills dess att de blev såpass färdigutvecklade som de är idag så är det nog inte realistiskt att hoppas på en quickfix med helt nya kulor. Samtidigt kan jag konstatera att det för tillfället tydligen råder en 6.5x55 boom i konungariket Sverige. Efter att under flera år ha varit "död" på begagnatmarknaden har intresset för 6.5x55 formligen exploderat på den senaste tiden. Jag har själv letat efter en 6.5x55 (som inte primärt är tänkt för jakt) under någon månads tid, detta har visat vara betydligt svårare än vad jag trodde. Jag har också förstått från Sako sweden att de har lång backlogg på de allra flesta 6.5x55 modellerna i sitt sortiment för tillfället. Även de stora handlarna har märkt av ett nyvaknat intresse...hmm.. Henrik
Publicerat Mars 26, 200917 yr Jag har inte odelat positiva erfarenheter av 6,5X55 som älgkaliber, däremot tycker jag att den är förträfflig till rådjur, räv, skogsfågel och dovhjort samt att inte förglömma pappälgen och reservklassetta. Dock är som redan påpekats valet av kula väldigt viktigt men likväl vill jag ha lite mer marginal till älg, björn och vildsvin OM olyckan är framme och man skadeskjuter. Detta enligt devisen ju större sårkanal desto större blodspår. Därför kompletterade jag min 6,5:a med en 338 Win.Mag. Den senare är självfallet avsevärt elakare i rekylen och är knappast en lämplig förstakaliber. Man skall dock inte stirra sig blind på kalibern enkom, stockningen är viktigare. Jag har skjutit med en 458:a som var som en smekning men så var den också tung och rakt stockad..En 6,5:a bör i min värld kompletteras vid klövvilts och björnjakt med något grövre och samtidigt lättskjutet såsom 8X57JS eller 9,3X57..
Publicerat Mars 26, 200917 yr jag tycker 6,5an passar till det mesta. har en tikka varmint 6,5x55 och den trivs jag väldigt bra med. Har råd att skjuta lite mer än dom med 30-06 och 308
Publicerat April 1, 200917 yr Postar några olika klipp från youtube. Samma vapen, samma laddning.....olika skyttar......"olika rekyl"?? Jag skjuter, "relativt" van att hantera rekylen från min egen bössa....på älgbanan hinner jag med tre bulor med goda resultat... Polarn skjuter, "relativt" van att hantera arméns vapen. Polarn skjuter, har bara vana av 22lr. Vapnet ifråga är till salu....ursäkta trådkapningen...men det handlade ju en stund om rekyl från potenta kalibrar..... Vad det gäller 6,5:an, så anser jag att det är en förbannat bra kaliber....just nu letar jag efter "heta laddningar" med 85gr V-max....ska ge kanadickerna ett gäng såna under kommande skyddsjakt. För större vilt har jag använt 160gr Hornady RN, det har räckt hittills. 375:an köptes enbart för att den är "exotisk", skall nu bytas mot en grövre kaliber....men långsammare.
Publicerat April 1, 200917 yr För att ge min syn på saken så kan jag säga att min 6,5:a är numer en 375 Ruger Anser inte 6,5 vara en bra patron till älg, kalv kanske.
Publicerat April 2, 200917 yr 6,5:ans nackdel handlar mkt om att den är på marginalen formellt sett och om det någon gång blir ett blyförbud så klarar den inte klass ett. Jag skaffade mig för ett par år sedan en 7x57 som man kan ha blyfria 10-gramskulor till och tittar man på patronerna kan man knappt skilja dem åt - hylskropparna är närmast identiska men hylshalsen skiljer sig i längd. Med en 160gr 7mm eller en 160gr 6,5 så gör man i princip samma jobb, i varje fall om man har samma kula. Det är ju också det som det hela egentligen handlar om - kulans konstruktion. Med en bra bondad kula så penetrerar 6,5 väldigt bra pga den höga tvärsnittsbelastningen, precis som min 7x57. Nu väljer jag inte min 7x57 till älg i första hand, utan den är en lagom hjortkaliber som passar bra till rådjur. Jag lever efter devisen att ha så mycket kaliber man klarar av att hantera och för mig är 9,3x62 och .375H&H förstahandsvalet för älg och vildsvin. Dessa duger också fint till mindre djur som hjort pga den långsamma och tunga kulan som inte föstör särskilt mkt. Däremot är inte optiken anpassad för skott på längre håll, som tex min 7x57 har. Alltså tycker jag man måste tänka bra (läs bondade) kulor i första hand för älgjakt, sedan optik och sedan kaliber.
Publicerat April 4, 200917 yr Jag vill nog hålla med Mr Fiberclass om devisen....att använda så mycket kaliber man klarar av att hantera. Det är rätt och riktigt. Men hur det än är så är inte kalibern det enda som avgör...inte enligt mig iaf. Att avfyra ett vapen är tämligen enkelt....det är bara att dra i spaken. Nu är det så att iaf jag bär omkring på mina vapen under betydligt längre tidsrymder än vad jag siktar och avfyrar dem under. Hade jag bara sluppit kånka på den så hade jag med lätthet kunna tänka mig en haubits i skåpet....snacka om anslagsenergi... Min 375:a hanterar jag utan problem, enligt mig själv. Att tjata sig blå om att sexochenhalv är för klent kan även jag göra....men faktum kvarstår...den fungerar. Jag väljer hellre min BRuNO vid jakt där man inte vet vad som dyker upp i pass än min Krico sporter i nationalklenoden 6,5x55.....men om jag sitter (eller ligger) på pass med den och Herr Gris eller Herr Älg dyker upp så har jag tillräckligt med förtroende för både bössan och kalibern att jag skulle lossa skott. Givetvis är "marginalen" större med en tyngre kula och grövre kaliber, men visar oturen sitt fula tryne så har du ändå ett eftersök på halsen.... Hur det än är.....lossar man inte skottet så blir det inte fel....men jag jagar inte för att aldrig lossa skott, den dag jag alltid tycker att "risken" för skadskjutning och eftersök blir för stor må fan ta mig. Jag vill inte bli missförstådd, men alla kan inte hantera rekyl, alla orkar inte bära omkring på ett vapen som väger 6 kg och framför allt, alla har inte råd att träna med dyr ammunition, träning är trots det enda sättet att lära sig använda sitt vapen. Skall man skjuta med exempelvis 375 H&H, så kostar ammon betydligt mer än vad den gör till en 6,5:a, och kom inte med dravlet om att handladda....alla kan inte det...och tyvärr så finns det de som inte ska göra det, så enkelt är det...enligt mig. Är du bekväm med ditt vapen och har huvudet där det bör vara så finns det idag inga hinder till att lossa skott med alla idag befintliga arter av lovligt vilt i Sverige. Själv skulle jag inte tveka att använda varken 375:an eller 6,5:an om läget är lämpligt.... Orkar du bära ett vapen som väger 6 kg en hel dag (för att inte tala om att hålla det vid axeln tillräckligt länge för att sikta tills lämpligt läge ges) så kan du välja vilken kaliber som helst (om vi pratar normala kalibrar)...orkar du inte det, välj vapen efter efter något du faktiskt orkar bära och hålla.... Det är skillnad på vilken typ av jakt vi bedriver, en del går, andra sitter.....jag går, jag väljer bort en tung magnum.....och vi blir alla saliga på vår egen tro. Vid ett eventuellt blyförbud så får 6,5 svårt att hålla sig inom lagliga ramar, det är ett faktum, folk tjuvskjuter med 22lr...det är tyvärr ett faktum det med. Vi kan diskutera det här hur länge som helst....och hur många gånger som helst....och inget annat än meningsskiljaktigheter kommer att komma ur det. 22 lr dödar liksom haubits. Allt där i mellan fungerar också....om du kan hantera vapnet...eller kalibern...vilket av de två som är viktigast måste du själv komma på.