Publicerat Maj 1, 201015 yr Är just på väg ut för att skjuta in 30-06:an med nya jaktladdningen, (kan ju bli något eftersök). Har laddat upp med 200 grains Sako Hammerhead, ( aldrig testat, men den fixar nog allt svenskt vilt, bara jag gör min del). Blev lite långsam laddning, 751,8 m/s, (medel av tre smällar) men det räcker.
Publicerat Maj 1, 201015 yr Då känns Vulkan som ett bättre alternativ tycker jag.Jagar inte han Rasmus även med Vulkan i sin 9,3? Jag ska testa Vulkan i min nu när jag skjutit slut på dessa 14,3grammare. Nu jagar jag ju inte björn, men alla björnar är väll inte bestar så en snabbare expanderande kula borde va bra även där bland grytlapparna. Risken med en mjuk kula är väl att den splitras ganska lätt? och hunden får stryk på det sättet Är det någon som har erfarenhet av Hornady SP och Swift A-Frame kulor och vad det är för typ av kulor...
Publicerat Maj 1, 201015 yr Risken med en mjuk kula är väl att den splitras ganska lätt? och hunden får stryk på det sättet Själv tycker jag myten om att vulkan är en spliterbomb är lite överdriven. Men annars finns ju bonade kulor. På bilden är de två övre skjutna i en snö/is hög. Den undre plockad ur en större kronhjort. Kaliber är 6,5 och hur vulkan funkar i grövre kaliber vet jag ej, troligtvis inte sämmre.
Publicerat Maj 1, 201015 yr Är mycket nöjd med resultatet! Träffbilden på 80 m låg på 18mm, (tre skott) Känns som en bra laddning/kula för ändamålet, (älgar, och förhoppningsvis någon nalle).
Publicerat Maj 1, 201015 yr Risken med en mjuk kula är väl att den splitras ganska lätt? och hunden får stryk på det sättetÄr det någon som har erfarenhet av Hornady SP och Swift A-Frame kulor och vad det är för typ av kulor... Swift A-Frame kulan är en H-mantlad kula med 2 skilda blykärnor, upplever den inte så hård som många säger, den svampar ganska lätt men får inte så inte lika stor diameter som en icke H-mantlad kula pga dess konstuktion, har gett genomslag i alla skott på älg jag har gjort utom i ett fall då vinkeln blev lite sne, in genom överarms benet och kulan satt mot låret. Diameter på den kulan blev ca det dubbla dvs drygt 18mm, restvikten 98%
Publicerat Maj 2, 201015 yr Själv tycker jag myten om att vulkan är en spliterbomb är lite överdriven. Men annars finns ju bonade kulor.På bilden är de två övre skjutna i en snö/is hög. Den undre plockad ur en större kronhjort. Kaliber är 6,5 och hur vulkan funkar i grövre kaliber vet jag ej, troligtvis inte sämmre. är du säker på att den undre är en vulkan??
Publicerat Maj 2, 201015 yr är du säker på att den undre är en vulkan?? Ja ! För det va nämligen jag som va skytten. Och jag laddar min 6,5a med vulkan.
Publicerat Maj 2, 201015 yr Ja !För det va nämligen jag som va skytten. Och jag laddar min 6,5a med vulkan. ja tyckte bara kulan såg ut som en nosler baktill efterssom det syns bly bak på kulan men det kan vara att det syns dåligt på bilden.
Publicerat Maj 10, 201015 yr Lät mina 200 grs Sako HH, (30-06) smaka på ett riktigt tufft test. Först en 3" planka, efter den, rakt in i en liggande 25 liters dunk fylld med vatten, och sen i nya plankor. Kulan slog genom 3":aren, dunken, samt 1,5 cm in i plankan bakom dunken. Alltså, den penetrerade 42 cm vatten samt 9 cm trä. Anslagshastigheten var 781,7 m/s. Restvikt 138,1 grs, (drygt 69% om jag räknat rätt). I min värld är detta ett riktigt bra resultat med tanke på det tuffa motståndet.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nu har jag beställt 1 st ask Woodleigh 250gr till 8x57an och nu återstår att få tillfälle att prova den till hösten Är det den ulltimata bjärnkulan?
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nu har jag beställt 1 st ask Woodleigh 250gr till 8x57an och nu återstår att få tillfälle att prova den till hösten Är det den ulltimata bjärnkulan? Spännande! Återkom med reslutat.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nu har jag beställt 1 st ask Woodleigh 250gr till 8x57an och nu återstår att få tillfälle att prova den till hösten Är det den ulltimata bjärnkulan? Vilket krut skulle ni välja?
Publicerat Maj 14, 201015 yr Nu har jag beställt 1 st ask Woodleigh 250gr till 8x57an och nu återstår att få tillfälle att prova den till hösten Är det den ulltimata bjärnkulan? Är den inte i tyngsta lagret för 8*57:an? Den gick bra i 8 mm rem mag men då är det en annan hylsvolym på den också. 8*72 BR.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Är den inte i tyngsta lagret för 8*57:an? Den gick bra i 8 mm rem mag men då är det en annan hylsvolym på den också. 8*72 BR. He he jo det återstår ju att se
Publicerat Maj 14, 201015 yr He he jo det återstår ju att se Du får väl se om den kommer utanför mynningen så att den inte fastnar i pipan.
Publicerat Maj 14, 201015 yr Den lär fungera utmärkt i 8x57JS, den hamnar precis mitt i woodleighs rekomenderade hastighets intervall vilket borgar för att den inte över expanderar vilket woodleigh kulor har en tendens att göra om man lägger sig i översta kanten av det rekomenderade intervallet. Lämpligt krut är min 47, max 49gr Norma URP/Rhino 17 och magnumhatt. 50gr hamnar rätt precis på CIP max enligt QL. Nu har jag beställt 1 st ask Woodleigh 250gr till 8x57an och nu återstår att få tillfälle att prova den till hösten Är det den ulltimata bjärnkulan?Vilket krut skulle ni välja?
Publicerat Maj 15, 201015 yr Du får väl se om den kommer utanför mynningen så att den inte fastnar i pipan. Finns väl snabbare krut.....
Publicerat Maj 15, 201015 yr Den lär fungera utmärkt i 8x57JS, den hamnar precis mitt i woodleighs rekomenderade hastighets intervallvilket borgar för att den inte över expanderar vilket woodleigh kulor har en tendens att göra om man lägger sig i översta kanten av det rekomenderade intervallet. Lämpligt krut är min 47, max 49gr Norma URP/Rhino 17 och magnumhatt. 50gr hamnar rätt precis på CIP max enligt QL. Ok det blir nog en bra bjönnkula det här