Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

optimala björn kulan

Featured Replies

Publicerat

Kan instämma i det du säger om träning. Alla avlossade skott på banan är bättre än inget alls. Är även som du säger,att det övas mer med en 6,5a,än tex 375H/H eller annan dyrare kal. Den som påstår annat tror jag inte på.

Tror ingen normal jägare har ekonomi att fara på banan å bränna iväg 200-250 smällar/säsong med dessa.

Men grov kula skapar bättre självförtroende hos många,och det på gott och ont,mest ont.

En vanlig svensson kaliber,typ 6,5,308 och 3006 fäller allt vilt i norden,inkluderat björn (bevisligen). Tror inte björnen är mer hårdskjuten än andra djur. Om man skjuter dit man ska dvs. Tittar man på stopingpower,som många hänvisar till,tror jag inte alla klarar av att nytja den på en anfallande björn rakt framifrån,som kommer i full fart ur tätningen.

En del har nog fullt upp med att träffa björnen ifråga över huvud taget.

Säger inte att en 458win är värdelös för det,inte heller att skyttar överlag är dåliga,men den kan skapa mer bekymmer än nytta i händerna på en otränad skytt som inte är vän med sitt vapen. Vilket säkert händer. Tar det inte dit det ska,spelar det nog ingen större roll vad kalibern heter. Gäller alla djur.

Enligt min saliga tro.... Ta bössan du jagar älg med varje år och skjut mycket på banan,då framför allt ett varierat skytte som gör att man blir duktigare på allt skytte. Öva på snabba skott i varierade situationer mm mm. Allt för att försöka efterlikna det som kan hända i skogen.

Även den mentala biten hos skytten,tror jag spelar stor roll för hur utgången av ett skott på björn ska bli.

Själv skulle jag skjuta nalle med 3006 och Barnes Ttsx 168gn. Det är vad jag skjuter älgen med och även råbockarna.

Är säkert inte det bästa valet enligt alla,men det är vad jag skulle använda.

Jag kan vapnet utan och innan,tränar mest med det (ca,300 skott/år)och vet hur kulan funkar i de flesta avseenden. Kort och gott litar jag till hundra på att prylarna sköter sig om jag bara gör mitt.

• 2 weeks later...
  • Svar 94
  • Visningar 26,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

jag har sett vid flera tillfällen "gubbar" inte så purung själv

som kommer till skjutbanan och ska skjuta inför älgjakten och dom tar upp en ask med den gamla militär ammon den med rund nos 10,1 gr dom ser för jävliga ut med massa ärg och andra defekter och sätter sig i stolen för att skjuta godkänt, dom skjuter sina skott och sitter dom inom träff omr, så duger det!!!!! man skjuter ju inte på älg som springer får man till svar om man frågar om dom tycker att det duger???!"!!!!!!!!!!!

och köpa ny ammo det går inte för dom är så dyra!!!!!!! sedan så testar man med ett eller två skott så att bössan går rätt

och skulle inte bössan gå rätt så kan man ju se hur den slår.. pratade med en gubbe i fjol som sa att bössan går lite under men det vet jag ju så jag håller upp å då går det rätt, jag frågade hur mycket den gick under och fick svaret att det är ungefär 3-4dm på 80m

så kan det vara och dom tränar inte så mycket med sina 6,5or som dom borde

allt enligt min uppfattning

samme

Publicerat

Samme,

Jag har sett samma sak själv, men förstår ändå inte vart du vill komma.

Skulle det bli bättre om de bytte till en grövre pang med dyrare ammo?

Publicerat

Kanske var lite otydlig i mitt skrivande :D . Det jag syftade på var sånna som har en grovpang till att jaga älg/björn mm med och övar med 6,5 tex. Har sett ett otal ex på sånna. Har till och med varit där själv faktiskt :D .

Pratar man om juvelerna på banan är man inne på nått annat,råd till sånna banbesökare.,,-ÖVA/TRÄNA MER.

Tillbaka till ämnet, kulan till björnjakten

Vad skjuter ni björn med då? Kaliber/kula

Publicerat

Nosler Accubond, Barnes TSX, Swift A-Frame eller Norma Oryx använder jag själv, om nalle visar sig. Kalibern är 375HH. Övningsskjuter med billigare kulor,kanske ca 400-500 skott minst per år.

Har en 30 kaliber som har blivit en ren småviltskaliber vad gäller användningsområdet, den går några hundra skott mer än "jaktbössan" per år.

Handladdar för att möjliggöra mesta möjliga pangande.

I övrigt står för övningsskytttet salongen, luftgevären och luftpistolena. Antal skott, vet ej, men fyrsiffrigt blir det alla gånger.

Publicerat
Kanske var lite otydlig i mitt skrivande :) . Det jag syftade på var sånna som har en grovpang till att jaga älg/björn mm med och övar med 6,5 tex. Har sett ett otal ex på sånna. Har till och med varit där själv faktiskt ;) .

Pratar man om juvelerna på banan är man inne på nått annat,råd till sånna banbesökare.,,-ÖVA/TRÄNA MER.

Tillbaka till ämnet, kulan till björnjakten

Vad skjuter ni björn med då? Kaliber/kula

skjuta björn har jag inte gjort än men på björnjakten har jag en 358win med nytt från i år north fork 200gr.

före det woodleigh rn 250gr.

Publicerat

Husqvarna 640 m98 i 8x57JS skall få mota den jämtländska björnen i höst från mitt håll iaf! Får se om jag toppar med ett kikarsikte eller om det blir öppna från Recknagel...  :)

Sedan blir det nog Norma Alaska eller Norma Vulkan i nämnda kaliber.

Publicerat

Tycker fortfarande att en helt avgörande fråga är om man sitter i torn eller går på ståndskall, och inte minst om man går på eftersök. Om björnen står som på bilden nedan, eller om den kommer mot skytten i hög fart, vill i alla fall jag ha en kula som ger vissa marginaler, eller överskott – som kan träffa en kraftigt ben, krossa detta, fortsätta genom kroppen och nå vitala delar. Dvs en hyfsat tung kula. Fast inte så kraftig att ett andraskott inte (med god sannolikhet) hinns med. Jag har 9,3x62/74r o 18,5 g oryx.

post-1794-1271056443_thumb.jpg

Även denna filmsekvens tycker jag påminner en om att kulan måste ha goda förutsättningar att göra jobbet.

http://www.videoita.fi/video.php?id=25

Publicerat

vad jag menade är att alla som skjuter med 6,5 inte är bättre skyttar per automatik

det handlar om att skjuta mycket

presonligen föredrar jag grova kalibrar före klena , dom klena är väl bra om du har björnen på längre håll (över 50m)

men för att stoppa den på kort håll så ska det vara en tung grövre kula gärna över 9,3

då har man en bra penetration med rätt kula

har 444marlin och en blykula på 300grs

samme

Publicerat
skjuta björn har jag inte gjort än men på björnjakten har jag en 358win med nytt från i år north fork 200gr.

före det woodleigh rn 250gr.

Intressant, ser gärna att du berättar om dina erfarenheter med den kulan.

Jagar nu med 358win och 250gr Woodie men har funderingar på att gå ner i kulvikt för att få upp hastigheten och möjlightvis effekten något.

Vi lyckades skjuta en björn ifjol, passgrannen sköt den med en 358NM och 310gr woodie och vi är nog överens om att vi gärna ser att effekten blir större.

Publicerat
Intressant, ser gärna att du berättar om dina erfarenheter med den kulan.

Jagar nu med 358win och 250gr Woodie men har funderingar på att gå ner i kulvikt för att få upp hastigheten och möjlightvis effekten något.

Vi lyckades skjuta en björn ifjol, passgrannen sköt den med en 358NM och 310gr woodie och vi är nog överens om att vi gärna ser att effekten blir större.

tänker som du där dock är jag nöjd med wood 250 gr på älg en jäkla trevlig effekt på korta avstånd.

har lite jakt kvar med 6mmbr pipan sen byter jag till 358 win pipan.

Publicerat
tänker som du där dock är jag nöjd med wood 250 gr på älg en jäkla trevlig effekt på korta avstånd.

har lite jakt kvar med 6mmbr pipan sen byter jag till 358 win pipan.

Näe, på älg fungerar det kanon. Sköt en fin 12:a i höst och jag har absolut inget att klaga på där men när det gäller björn så fick vi oss en rejäl tankeställare i höstas. En björn är inget man leker med och jag skär hellre bort några kilo kött extra än att få björnen i knäet...

Publicerat
Näe, på älg fungerar det kanon. Sköt en fin 12:a i höst och jag har absolut inget att klaga på där men när det gäller björn så fick vi oss en rejäl tankeställare i höstas. En björn är inget man leker med och jag skär hellre bort några kilo kött extra än att få björnen i knäet...

ja det ska bli spännande att se hur den går vad jag läst här och på jänke forum så tror jag inte att man blir missnöjd.

kanske ska du handla redan nu tror bara han har en ask kvar.

Publicerat

Jo, jag vet men jag har inte velat klart än över vilken kombination kula/kulvikt som ger bäst effekt för kalibern. Hade det funnits vulcan i 200gr så hade jag inte tvekat, den verkar ju vara en rejäl bear-stopper.

Jag har funderat på partition i 225gr men är det måhända NF 200gr som är den bästa kombinationen? Kulan borde expandera snabbt i den hastigheten men ändå hålla ihop för att kunna penetrera ben och annat som kan komma i vägen.

Publicerat
Jo, jag vet men jag har inte velat klart än över vilken kombination kula/kulvikt som ger bäst effekt för kalibern. Hade det funnits vulcan i 200gr så hade jag inte tvekat, den verkar ju vara en rejäl bear-stopper.

Jag har funderat på partition i 225gr men är det måhända NF 200gr som är den bästa kombinationen? Kulan borde expandera snabbt i den hastigheten men ändå hålla ihop för att kunna penetrera ben och annat som kan komma i vägen.

precis visst kan man ta en tex en 200 gr hornady rundnos om man vill ställa till oreda eller varför inte en 158 gr nosler 357 blyhålspets om man vill ha det riktigt blött men jag vill gärna ha en kula som håller ihop genom ben.

sen är det ju alltid kul med lite speciella komponenter som inte så många har.

• 3 weeks later...
Publicerat

en nosler p i hög fart tror jag stoppar björnen rätt fort.

alla älgar jag skjutit med den kulan har fallit inom 50m fast det har blivit lite grisigt men älgarna har varit döda och det är ju huvudsaken.

Publicerat

Jag blev själv varse detta när jag sköt min första älg med dåvarande 458:an. Stod på en stege på väg upp i ett torn, fick syn på tre älgar till vänster om mig. Sköt stående på stegen fast med överkroppen vriden 90 grader åt vänster. Pinntjuren stod med huvudet åt vänster på kanske 80 meters håll. När vi sen hittade den efter att den gjort en "tjurrusning" så visade det sig att kulan tagit 20-30 cm längre bak än där jag siktade. Bössan och överkroppen hade alltså vridits åt höger i rekylen eftersom jag var "uppspänd". Som tur var så tog kulan i bakre delen av "lungflärparna" och älgen dog efter ca. 100 meter. Hade kulan tagit nån dm längre bak så hade vi nog haft ett eftersök på halsen. Nu har jag iof sig inte provat med en 6,5:a, men jag föreställer mig att vridningen kanske blivit lite mindre, med en mer central lungträff som följd.

Låter lite väl själv säkert !

Jag menar:

Är det inte lite klent att skylla på rekylupptagningen pg av att man inte träffar där man siktar.

När man står lite tokigt på en stege halvdant och precis ska skjuta sin första älg.!???

Själv kan jag vingla till, 4-5cm när jag övningskjuter i bänk, ja till och med mer om jag inte sköter mig.

Så att stå å vingla på en stege och skjuta på en älg på 80m och missa med ett par dess tycker inte jag låter som ett fel i rekyl upptagningen. Snatrare nått annat, men vad vet jag?

/nu vet jag att du skjuter mkt och gärna grovt ,men jag tolkar det på ett annat sett ang älgen.

mvh.

Publicerat

Tänkte få normas 14,3 gramskula laddat åt mig till hösten som bjärndräparkula till 8x57an vad tror ni om den?

Publicerat
Tänkte få normas 14,3 gramskula laddat åt mig till hösten som bjärndräparkula till 8x57an vad tror ni om den?

Vad har jag missat !??

Laddar norma oxå en 14,3grammare ?

Kör just nu med S&B 14,3 sierra i min 8*57. Skjutit två större vilt med den. Två galtar på respektive 140 & 160kg och där slog kulorna igenom nästan för bra. Jag menar att det vart på gränsen litet utgångshål enligt mig.

Berätta mer om Normas kula !

Publicerat
Vad har jag missat !??

Laddar norma oxå en 14,3grammare ?

Kör just nu med S&B 14,3 sierra i min 8*57. Skjutit två större vilt med den. Två galtar på respektive 140 & 160kg och där slog kulorna igenom nästan för bra. Jag menar att det vart på gränsen litet utgångshål enligt mig.

Berätta mer om Normas kula !

Läste bara på normas hemsida och på laddatan där ska de tydligen ha en sådan men det är kanske någon som har bättre koll på den?

Publicerat

Vill du ha en kula som slår igenom garanterat eller en som expanderar snabbt och lämnar av effekten i djuret ?

Vissa vill ju ha det ena och ratar det andra , och tvärt om.

Publicerat
Vill du ha en kula som slår igenom garanterat eller en som expanderar snabbt och lämnar av effekten i djuret ?

Vissa vill ju ha det ena och ratar det andra , och tvärt om.

Jag vill nog hellst att kulan expanderar snabbt för att minska risken för hundarna!

Publicerat

Då känns Vulkan som ett bättre alternativ tycker jag.

Jagar inte han Rasmus även med Vulkan i sin 9,3?

Jag ska testa Vulkan i min nu när jag skjutit slut på dessa 14,3grammare.

Nu jagar jag ju inte björn, men alla björnar är väll inte bestar så en snabbare expanderande kula borde va bra även där bland grytlapparna. :D