Publicerat Mars 28, 201016 yr Dessvärre lyckades jag inte beröra ursprungsfrågan angåede kulval Kalibern besvarade jag åt dig i alla fall..
Publicerat Mars 28, 201016 yr Dessvärre lyckades jag inte beröra ursprungsfrågan angåede kulval där skulle jag säga att "alla är sin tro salig" just pga alla olika kalibrar som vi har här på forumet sen finns det ju ett x antal olika kulor och kulvikter för hela kl1 kaliber segmentet men det som jag tycker och tror så är det bra om man har så tung kula som vapet klarar av med bra precision men efter som jag aldrig lever som jag lär så jag skulle köra med mina vulcan i .30-06 mycket för jag vet att dom levererar bra resultat så länge jag håller min del av avtalet
Publicerat Mars 28, 201016 yr Är det bara jag som tycker det går lite hysteri i det här med björnjakt? Jag skulle inte känna mig naken med nån förekommande kl1 kaliber om nalle ställer sig framför pipan. Dom allra flesta björnar skom skjuts väger ju inte mer än en fullvuxen karl, skulle jag inrikta mig på att bara jaga björn så skulle jag nog resonera mer om att hitta en bössa som passar mig och tillåter snabba andra skott en att snöa in på en specifik kaliber eller kula. för mig är ju bara björnjakte/möte en bonus i älgjkaten så jag kommer skjuta den vid tillfälle med älgbössan. Mvh Rikard
Publicerat Mars 28, 201016 yr Är det bara jag som tycker det går lite hysteri i det här med björnjakt? Jag skulle inte känna mig naken med nån förekommande kl1 kaliber om nalle ställer sig framför pipan. Dom allra flesta björnar skom skjuts väger ju inte mer än en fullvuxen karl, skulle jag inrikta mig på att bara jaga björn så skulle jag nog resonera mer om att hitta en bössa som passar mig och tillåter snabba andra skott en att snöa in på en specifik kaliber eller kula. för mig är ju bara björnjakte/möte en bonus i älgjkaten så jag kommer skjuta den vid tillfälle med älgbössan. Mvh Rikard håller med dig helt rikard.
Publicerat Mars 28, 201016 yr Finns den till windowsmediaplayer? Det tror jag nog, prova att högerklicka och välja spelare så borde det kunna gå. Mvh
Publicerat Mars 28, 201016 yr Är det bara jag som tycker det går lite hysteri i det här med björnjakt? Jag skulle inte känna mig naken med nån förekommande kl1 kaliber om nalle ställer sig framför pipan. Dom allra flesta björnar skom skjuts väger ju inte mer än en fullvuxen karl, skulle jag inrikta mig på att bara jaga björn så skulle jag nog resonera mer om att hitta en bössa som passar mig och tillåter snabba andra skott en att snöa in på en specifik kaliber eller kula. för mig är ju bara björnjakte/möte en bonus i älgjkaten så jag kommer skjuta den vid tillfälle med älgbössan. Mvh Rikard Det är ung som jag ser det! Vet folk som jagar toppfågel med 6,5, älg med tex 30-06 och björn med någon 45/70 eller annan kanon. Sen är vi väl ganska överens här om att det krävs minst 500-1000 skott innan man känner bössan och vald kula. Så eg är det bättre med en bössa som man känner väl och klarar alla uppgifterna..... Har hört flera som har 9,3 och grövre som inte har råd att övningsskjuta mer än ett skott för att se att bössan går rakt, innan dom tar den till skogen. Övningsskyttet är ju avklarat med 6,5:en! Sen om dom skulle har råd att skjuta mer med sina kanoner så gör dom inte det pga av att det gör ont att skjuta och är lite rädda för bössan. Så jag är helt övertygad att deras 6,5 gör ett bättre jobb i skogen om dom möter en björn....
Publicerat Mars 28, 201016 yr Håller med om att det bästa är att känna sitt vapen väl samt vart träffområdet finns på björnen, är skjutledare sedan många år & haft hand om björnpasset skutningar rätt så många gånger, det jag har sett år att många älgjägare tenderar att skjuta för långt fram på björnfiguren första gången dom skjuter, tack och lov är det bara en pappfigur som blir skadad. Det som är possitivt är att fler och fler skjuter björnpasset innan jakten. Sedan tycker jag också som det skrivits tidigare att det ger större marginaler med en så grov kaliber som man klarar att skjuta bra med och har råd att träna med. Har själv aldrig fått skjuta någon björn än men varje dag på jakt borde bli en dag närmre då det händer, har jagat både med .458wm & 9,3X62, använder i båda fallen Swift a-frame kulan då jag tycker de funkar utmärkt både när det gäller precision och djupverkan.
Publicerat Mars 29, 201016 yr Sedan är det ju väldigt stor skillnad på om man sitter på pass och skjuter eller om man går på ett ståndskall, där det är tätt och hållen kan bli korta. Visst är träffen absolut viktigast, men ett misstag kan ske, och om misstaget handlar om att man träffar FEM centimeter fel så vill man inte att resultatet ska bli att man själv inte klarar sig. Om kula t ex träffar ett stort ben tidigt så vill man väl att sannolikheten ska vara så stor som möjligt att den tar sig genom detta och fortsätter in i vitala delar. Om kulan träffar ryggraden, men inte helt centralt, så vill man väl vara säker på att den slår av denna, och gärna fortsätter ytterligare in i vitala delar. Kulan som jag bifogade ovan träffade rakt framifrån (på kanske 3 meter) då björnen kom i hög fart med lågt huvud. Den träffade högt i huvudet/nacken, slog av halskotpelaren, fortsatte tvärs kroppen och satt bakom ena bogen. En lättare kula KANSKE hade ändrat vinkel mot huvudet tillräckligt mycket för att missa halskotpelaren, eller t o m inte slagit av halskotpelaren, och då hade definitivt inte suttit här vid datorn. Många kanske, men just därför vill jag känna mig säker. Kulan ska nå fram från alla vinklar.
Publicerat Mars 29, 201016 yr Var och en blir salig på sin egen tro. Så även jag... Har försökt jaga björn i tre år men har har ännu inte lyckats. (Ett par tre dagar/år) Mitt kulval är beroende på vapentyp. Som i sin tur är beroende på vilken typ av pass jag tilldelats. Öppnare pass med risk för lite längre skjutavstånd (+80m) så väljer jag min 6,5:a. Än så länge laddad med Oryx men till nästa år räknar jag med Rhino 140gr. (Om jag nu får sådan fart och precision på den som jag hoppas) I detta läge så vill jag ha först och främst bra precision, god penetrering och gärna genomskott då bamse säkert kan springa en bit även med bra träff. OBS genomskottet endast för eftersökets skull. Om blodet rinner ut eller stannar i brösthålan spelar ingen roll för hur snabbt björnen dör. Om jag får ett trängre pass eller går på ståndskall/eftersök. (Nej jag är inte ordinarie hundförare men vi har haft situationer där hundföraren inte velat ge sig in...) Då väljer jag min dubbelstudsare. Den råkar vara 9,3x74R. Men det är inte den grövre kalibern som är det viktiga. Det är att jag i trånga pass kan hantera den bössan ungefär som en hagelbössa. Alltså inga problem med att komma till snabba skott. (Åtminstone två första...) Här är jag lite mer intresserad av "stopping power". Just nu kör jag med Oryx. Men då jag inte skjutit någon björn ännu vet jag inte riktigt hur den kommer att bete sig. Vill inte gå på något hårdare här eftersom jag är rädd för att då förlora lite av "stoppet". Med denna bössa är dock längsta håll än så länge ca 70m. Detta beroende på att jag än så länge inte håller ihop serierna tillräckligt bra på längre håll. Inte under jaktmässiga förhållanden i alla fall. Som ett litet inlägg i kaliberdebatten kan jag också säga att detta inte har något med skotträdsla att göra. På 6,5:an spelar det ingen större roll hur hårt jag sätter emot axeln. Träffbilden flyttas bara några cm. (på 100m) Med dubbeln skiljer det över decimetern beroende på hur jag tar emot rekylen. Övre pipan värre än undre. Jag måste skjuta mer innan jag är helt säker. Men det verkar faktiskt som att det skiljer några cm bara beroende på hur mycket kläder jag har på mig. Så vad jag tycker om det här med att vissa tränar med en 6,5:a och sedan jagar med något grövre kanske ni kan klura ut... MVH // Henrik
Publicerat Mars 29, 201016 yr På 6,5:an spelar det ingen större roll hur hårt jag sätter emot axeln. Träffbilden flyttas bara några cm. (på 100m) Med dubbeln skiljer det över decimetern beroende på hur jag tar emot rekylen. Övre pipan värre än undre.Jag måste skjuta mer innan jag är helt säker. Men det verkar faktiskt som att det skiljer några cm bara beroende på hur mycket kläder jag har på mig. Detta är ju helt klart en aspekt av det hela, och det finns många mycket kunnigare på detta område än jag. Men du har rätt i att rekylupptagningen är viktigare ju mer rekyl man utsätter sig för. Det blir förstås också enklare att skjuta i trixiga vinklar med en 6,5:a än om man sitter med en riktig "kanon". Jag blev själv varse detta när jag sköt min första älg med dåvarande 458:an. Stod på en stege på väg upp i ett torn, fick syn på tre älgar till vänster om mig. Sköt stående på stegen fast med överkroppen vriden 90 grader åt vänster. Pinntjuren stod med huvudet åt vänster på kanske 80 meters håll. När vi sen hittade den efter att den gjort en "tjurrusning" så visade det sig att kulan tagit 20-30 cm längre bak än där jag siktade. Bössan och överkroppen hade alltså vridits åt höger i rekylen eftersom jag var "uppspänd". Som tur var så tog kulan i bakre delen av "lungflärparna" och älgen dog efter ca. 100 meter. Hade kulan tagit nån dm längre bak så hade vi nog haft ett eftersök på halsen. Nu har jag iof sig inte provat med en 6,5:a, men jag föreställer mig att vridningen kanske blivit lite mindre, med en mer central lungträff som följd. Vilket dock inte hindrar mig från att överväga en 375 RUM med lämplig kula (TSX eller A-Frame) i älgskogen i höst
Publicerat Mars 29, 201016 yr Jag blev själv varse detta när jag sköt min första älg med dåvarande 458:an. Stod på en stege på väg upp i ett torn, fick syn på tre älgar till vänster om mig. Sköt stående på stegen fast med överkroppen vriden 90 grader åt vänster. Pinntjuren stod med huvudet åt vänster på kanske 80 meters håll. När vi sen hittade den efter att den gjort en "tjurrusning" så visade det sig att kulan tagit 20-30 cm längre bak än där jag siktade. Bössan och överkroppen hade alltså vridits åt höger i rekylen eftersom jag var "uppspänd". : Och där har du ett utmärkt exempel på vad jag menar med att det är svårare under jaktmässiga förhållanden än på banan...
Publicerat Mars 29, 201016 yr Jag kör 8x57 och laddar med oryx.... Har kapat av pipan lite så den är kort och fin med ett aimpoint på, 8x57an är ju en mjuk och trevlig bössa med mjuk rekyl... Jag går som hundförare och skulle lätt välja 6,5 an om avstånden skulle bli långa, jag litar inte riktigt på 8x57 an på långa håll.....
Publicerat Mars 29, 201016 yr vilken anser ni vara den optimala björn kulan och caliber för den delen.skulle vara roligt att se allas olika åsikter Lägger upp frågan igen eftersom det verkar vara många som glömt vad den handlade om. Jag förutsätter att frågeställaren menar vilken kula/kaliber som är optimal om träffen sitter där den ska och inte vilken bössa han skjuter bäst med! Och i så fall är väl svaret enkelt, ju större och längre sårkanal ju effektivare! Eller har jag fel? Optimalt för en snabb och smärtfri död kanske är en Haubits 77B med diam 155mm. Gränsen måste ju trots allt dras någonstans, och där vi drar den är inte optimalt!
Publicerat Mars 29, 201016 yr Sedan är det ju väldigt stor skillnad på om man sitter på pass och skjuter eller om man går på ett ståndskall, där det är tätt och hållen kan bli korta. Visst är träffen absolut viktigast, men ett misstag kan ske, och om misstaget handlar om att man träffar FEM centimeter fel så vill man inte att resultatet ska bli att man själv inte klarar sig. Om kula t ex träffar ett stort ben tidigt så vill man väl att sannolikheten ska vara så stor som möjligt att den tar sig genom detta och fortsätter in i vitala delar. Om kulan träffar ryggraden, men inte helt centralt, så vill man väl vara säker på att den slår av denna, och gärna fortsätter ytterligare in i vitala delar. Kulan som jag bifogade ovan träffade rakt framifrån (på kanske 3 meter) då björnen kom i hög fart med lågt huvud. Den träffade högt i huvudet/nacken, slog av halskotpelaren, fortsatte tvärs kroppen och satt bakom ena bogen. En lättare kula KANSKE hade ändrat vinkel mot huvudet tillräckligt mycket för att missa halskotpelaren, eller t o m inte slagit av halskotpelaren, och då hade definitivt inte suttit här vid datorn. Många kanske, men just därför vill jag känna mig säker. Kulan ska nå fram från alla vinklar. Helt inne på Torkels linje hellre marginal med råge. Har inte inte skjutit någon björn men väl blivit anfallen av dom när jag varit inne på ståndskallet och hämtat hund på grannmark. så jag vet hur snabbt dom är upp i ansiktet. Så som hundförare i tät terräng vill jag ha grovt och tungt är mycket nöjd med oryx 21,1 grammare. Dessutom är ju 9,3an rätt så rekylsnäll ingen större skillnad mot 3006an som jag upplever det. Har vid flera tillfällen observerat att den slår i "kull" grisarna med bra lungträffar som annars kan rendera i 100 meters flykt. 6,5an i all ära dödar nog den med men det är nog den kalibern som varit mera lönsamt för mig som eftersöksjägare om jag kollar i backspegeln. Grisarna tenderar att hinna in i planteringen oftare med de klena kalibrarna, till följd att man blir väckt och får göra dödsök. Mvh Jens
Publicerat Mars 29, 201016 yr Kommer i augusti förhoppningsvis få se hur det fungerar med 9.3x62 och 18.5 grams Sako Hammerhead Optimal björnkula? Fan vet... Huvudsaken det tar och att kulan tar sig in till pannrummet. Men troligen blir det bara ett jävla gående med bössan på axeln
Publicerat Mars 29, 201016 yr Det viktigaste är att ha ett bra placerat skott!!Behöver du en kraftfull bössa för att björnen stannar är du förmodligen en dålig eller halvdan skytt. En 6.5x55 stoppar björnen nog så bra om skottet sitter där det ska. En 9.3 dödar inte "mer" än 6,5 vid en dödande träff!! Val av kultyp hänger oavkortat på vad du vill ta reda på efter skott. En snabb splittrande kula sparar skinnet en "hård" långsamt svampande kula ger mer kött. Det finns nog en anledning till att rasmus SLUTADE använda 6,5 på björn och gick över till min favorit: 9,3x62 med 15g vulcan. den är ruskigt effektiv och jag har personligen märkt skillnad på 18,5g och 15g i 9,3. det jag har skjtit på har helt enkelt trillat ihop snabbare med vulcan än någon annan kula jag provat. detta provocerar säkert någon men det känns gött att det jag använt i över 10år får uppbackning av boström. sedan MÅSTE skottet givetvis sitta där det ska. Går man in på björnstånd så har man helt enkelt inte råd med att björnen förflyttar sej 30m "fast den är död", jag är för ung helt enkelt. /Jimmy
Publicerat Mars 29, 201016 yr Hej, jag har skjutit mycket med grövre kalibrar i bygel repetrar, 45-70, 444 marlin och jag kör med en 444:a nu och tänker inte släppa kulan som jag har nu och det är en 300grs blykula !!!!! det finns inget bättre för vilt i svåra situationer enligt mej har också lite svårt med alla som säger att 6,5 är bäst och alla som skjuter med grövre är usla skyttar, vilket inte stämmer utan många som jag sett på banor som skjuter illa är just dom med 6,5or och ett litet innlägg bara om att inte lita på 8-57js på lite längre håll jag tycker att du ska testa någon kula som har bättre balistik än oryx, vulcan mfl, jag har testat med nosler accubond och den funkar bra med bra kul bana mvh, samme
Publicerat Mars 29, 201016 yr Det är lite som jag tycker..... Har du en grov kaliber som du till vardags jagar med och har skjutit 500-1000 smällar/år med och vet hur den slår och går, så visst är den bättre än en klen att få stopp på viltet. Men skjuter du något eller några få skott med den så kan det bli som vissa har beskrivit....... Risken är då större att du får ett dåligt skott och björnen skadad överfallar dig..... En bössa som du är van och känner minskar risken för en skadskjutning men visst kan det ta några sek längre innan björnen förblöder med lite klenare kaliber. Jag skulle känna mig säkrare med den bössa som jag vanligtvis jagar med.(nu råkar det vara en 7mm rem magnum, men den funkar ua till toppfågel(fmj), och älg(oryx) om jag skulle få möjligheten på björn så känner jag mig trygg med den.)
Publicerat Mars 29, 201016 yr jag räknade lite på antal skott med min första bygel min 6000skott om året skutit över 10år med den i 45-70 sen gick den vidare tillen kompis och jag testade med 444 och har skjutit 4-5000skott sedan dess och jaqg vet att det är ganska stor skilnad mellan att sitta på pass o gå på stånd samme
Publicerat Mars 29, 201016 yr har också lite svårt med alla som säger att 6,5 är bäst och alla som skjuter med grövre är usla skyttar, vilket inte stämmerutan många som jag sett på banor som skjuter illa är just dom med 6,5or Tvivlar jag inte alls på. Men det är nog väldigt få av dessa som skulle skjuta bättre av att gå över till en grövre pang. Och det är när de tror att de kan kompensera dåliga träffar med grövre pang det verkligen blir problem. Det tror jag alla håller med om. Sedan har vi de som skjuter bra med 6,5 men inte tränar tillräckligt med den grövre bössan. De medför också lite problem i skogen. (T.ex. mig själv om jag använde dubbeln på över 80m) Sedan har vi det där med självkännedom... Så mycket som du skjuter så känner du säkert både din och din bössas begränsningar. Vilket innebär att jag hellre skulle stå bredvid dig när du jagar björn med 222 (vilket jag ioch för sig vet att du aldrig skulle göra) än vissa andra jag sett när de skjuter med sina grövre pangar...
Publicerat Mars 29, 201016 yr Märkligt det här.. Vissa tycks vara fullständigt övertygade om att de som har grövre kaliber än 6,5, automatiskt övar för lite med sina vapen pga div orsaker. Tycker ni inte själv att ni generaliserar lite väl nu kanske.. Det är väl fullständigt skitsamma vilken av kl 1 kalibrarna man väljer till björn, huvudsaken är väl att man litar på det man har i näven och att man kan hantera den som man ska, dvs, man har skjutit tillräckligt mycket med vapnet, oavsett kalibervalet. Sen om det är 6,5 eller 500NE är väl upp till den enskilde att välja, eller hur ?
Publicerat Mars 29, 201016 yr Märkligt det här..Vissa tycks vara fullständigt övertygade om att de som har grövre kaliber än 6,5, automatiskt övar för lite med sina vapen pga div orsaker. Tycker ni inte själv att ni generaliserar lite väl nu kanske.. Det är väl fullständigt skitsamma vilken av kl 1 kalibrarna man väljer till björn, huvudsaken är väl att man litar på det man har i näven och att man kan hantera den som man ska, dvs, man har skjutit tillräckligt mycket med vapnet, oavsett kalibervalet. Sen om det är 6,5 eller 500NE är väl upp till den enskilde att välja, eller hur ? +1 där crowfear
Publicerat Mars 29, 201016 yr Märkligt det här..Vissa tycks vara fullständigt övertygade om att de som har grövre kaliber än 6,5, automatiskt övar för lite med sina vapen pga div orsaker. Tycker ni inte själv att ni generaliserar lite väl nu kanske.. Det är väl fullständigt skitsamma vilken av kl 1 kalibrarna man väljer till björn, huvudsaken är väl att man litar på det man har i näven och att man kan hantera den som man ska, dvs, man har skjutit tillräckligt mycket med vapnet, oavsett kalibervalet. Sen om det är 6,5 eller 500NE är väl upp till den enskilde att välja, eller hur ? Nja, Jag tror nog faktiskt att väldigt många som skjuter med grövre pang tränar mer än den där 6,5/308/30-06 skytten som skjuter precis så många serier/år som behövs för att bli godkänd. Detta för att jag inte tror att "svensson" köper en mer udda kaliber om man inte har lite mer intresse än så. Men dessa skyttar som skjuter några hundra-tusen skott/år eller mer är inte problemet. Problemet är de som inte inser att de måste träna mer, inte mindre, med en grövre pang. Och jag tycker verkligen det är bra att människor som inte tror sig kunna träna tillräckligt för att bli bra skyttar även med grövre doningar håller sig till sina 6,5:or. Och jag är inte helt positiv till de påtryckningar som förekommer för att få fler att gå på grövre doningar. Det är i det läget "fel" jägare byter till sig de doningar som är helt rätt för dig. // Henrik
Publicerat Mars 30, 201016 yr För att frångå ursprungsfrågan totalt så kan jag redogöra hur mitt övningsskytte ser ut. Jagar med 6.5x55 och 9.3x62. Övar med båda. Dock med en övervikt på 6.5an av de enkla skäl att den är billigare att öva med samt att den används mest. Notera ordet används... Jag bär nog 9.3an mer men skjuter mer vilt med 6.5an. På banan skjuter jag kanske 100-200 skott med 6.5an och 50-100 med 9.3an. Så länge jag skjuter likadana resultat med 9.3an som med 6.5an ser jag inget problem med det. Visst, när jag var som mest energisk på banan så sköt jag i stort sett en 50-ask (308 då) per vecka under sommaren. Nu med villa, familj och annat som tar tid och kostar pengar är läget annorlunda. Tycker det är bättre att skjuta mina 150-300 skott än att inte skjuta alls.