Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
lsjonsson

Ang. varg i Norrbotten

Recommended Posts

lsjonsson

Jag har idag fått svar ifrån lst Norrbotten ang. vargspåren här i länet.

Texten är kopierad ifrån lst:s bd mail:

Hittills är det bara en som kan anses vara bekräftad (se dagstidningar), och även där avvaktar vi DNA analyser.

Det finns inget om det i dagspressen ännu men Ni kan ju hålla koll också.

http://www.kuriren.nu/nyheter/

http://www.nsd.se/

Begynnelsen i ämnet är här.

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=17291

lsjonsson

Varginfo för Norrbottningar runt Morjärv-Överkalix.

Det finns en varg ca. 1 mil norr om Morjärv just nu. Jag fick beskedet från en naturbevakare nyss.

johanjägare

hoppas den drar låååångt österut....

jobbarkompis fotade va han trodde var vargspår i jäkkviksfjällen...inte så gott om hundar där iallafall

lsjonsson
hoppas den drar låååångt österut....

jobbarkompis fotade va han trodde var vargspår i jäkkviksfjällen...inte så gott om hundar där iallafall

Det är en invandrare från öster.

lsjonsson

Idag stod det en artikel om vargen här i Norrbotten i Norrbottens-Kuriren och den vandrar väster ut och är ca. 1 mil norr om Morjärv mot Överkalix och den har gått över älven vid Räktfors. Artikeln är inte utlagd i webtidningen ännu.

http://eniro.se/query?search_word=R%E4ktfo...a=&what=all

cypherpunks01

Om den viker av norrut nu så har den nog har hört talas om smörgåsbordet som brukar stå och hänga vid E10:an runt Naisheden.

lsjonsson
Om den viker av norrut nu så har den nog har hört talas om smörgåsbordet som brukar stå och hänga vid E10:an runt Naisheden.

Ja, det har den säkert gjort då.

lsjonsson

Eftersom i artikeln är publicerad på nätet ännu så har jag skannat av den ifrån Norrbottens-Kuriren och lägger in den här.

post-144-1238922164_thumb.jpg

Ehnebom
Eftersom i artikeln är publicerad på nätet ännu så har jag skannat av den ifrån Norrbottens-Kuriren och lägger in den här.

Du får gärna förstora lite så vi kan läsa också :P

lsjonsson
Du får gärna förstora lite så vi kan läsa också :P

Jag får nog skriva av texten ist! Citera texten ifrån Norrbottens-kuriren.

Ikeavargen vandrar västerut

"Vad hände med vargen i Haparanda? Kuriren kan nämligen berätta att den är kvar i länet. Vargen har nämligen dragit väster ut till skogarna utanför Morjärv. Mellan Kalix & Överkalix.

Det är ovanligt med varg i länet och ännu ovanligare är det i Haparanda. Därför uppstod viss vargfrossa för drygt två veckor sedan när Lars Kitti mötte en varg i närheten av Vojakkala, en mil norr om stan.

Naturbevakaren Joakim Pelli har följt vargen sedan dess och det visar sig att vargen numera återfinns i skogarna utanför Morjärv.

-Den promenerade iväg väster ut efter ha varit i Haparanda ett kort tag, berättar Pelli.

Vargen beter sig alltså inte olikt en IKEA-besökare som lämnar stan efter ett väl förrättat värv. Joakim Pelli menar att det är det naturliga beteendet.

-Den här vandrar bara lite lungnare än den brukar, säger han.

Tagit några renar

Svaret på analysen av spillningen har inte ännu kommit. Man vet alltså inte om det är är en svensk varg som har kommit söder ifrån eller en östlig, det vill säga finsk el. rysk varg. Om den är östlig ska den märkas då de anses mer värdefulla.

-Den har starkare gener än de svenska vargarna och märks för att man skall kunna hålla koll på dem, säger Pelli.

Vargen har i sin vandring passerat tre samebyar och har, enligt Pelli hitills "tagit någon strören". Därför är det inte aktuellt att avliva deni nuläget. Enl. Pelli finns inte vargen i närheten av bebyggelse - ingen orsak till vargfrossai Morjärv alltså.

Göraan Lahti

goran.lahti@kuriren.com

0922/148 40"

Dunderklumpen
Du får gärna förstora lite så vi kan läsa också B)

Tror inte det behövs, då det finns en zoomningsfunktion... B)B)

Ehnebom
Tror inte det behövs, då det finns en zoomningsfunktion... :D;)

Det fungerade inte när jag skrev det där

Dunderklumpen
Det fungerade inte när jag skrev det där

;)

lsjonsson

Ja, det ska bli intressant att se om den vandrar el. får lift ner till sina kompisar.

lsjonsson

Ytterligare en varg har synts här i länet och denna gång mellan Töre-Morjärv och detta var i förrgår kväll! Det är alldeles för långt mellan Gällivare kommun och Töre- Morjärv att vandra där emellan. USCH! :D

Tolma
:lol: Alltså, Jonsson, du kan inte sitta framför datorn tio i sex på morgonen och skriva inlägg. Det är alldeles för tidigt, det måste du ju förstå. den tiden sover man, och om man är uppe den tiden så är det för att man går i sömnen, som när man går till jobbet tillexempel.

HerrBerg

Som sagt... kommer den till Stockholmregionen är det över, då hamnar den i hjulhuset på en Seat Ibiza framförd av en nyutexaminerad bibliotekarie. Här nere i Stockholm är vi ju inte sådana vargkramare som ni norrlänningar. :lol:

waxin
:mellow: Alltså, Jonsson, du kan inte sitta framför datorn tio i sex på morgonen och skriva inlägg. Det är alldeles för tidigt, det måste du ju förstå. den tiden sover man, och om man är uppe den tiden så är det för att man går i sömnen, som när man går till jobbet tillexempel.

med tanke på vilka tider Jonsson skriver inlägg misstänker jag att han alldrig sover :P

Christian N
Som sagt... kommer den till Stockholmregionen är det över, då hamnar den i hjulhuset på en Seat Ibiza framförd av en nyutexaminerad bibliotekarie. Här nere i Stockholm är vi ju inte sådana vargkramare som ni norrlänningar. :mellow:

Exakt, här nere åker allt med som kommer upp på vägen,

fredad varg, lo, björn allt åker med,

måste i anledning av detta vädra en skön upplevelse,

var på väg hem från IKEA i KK längs lilla vägen från Skärholmen för något år sen, fyra borde det vara, bilen framför kör på en grävling, jag ser rödljus och lakritsspår på vägen,

bilen backar dock snabbt upp igen, en man hoppar ut, öppnar bakluckan och kastar in grävlingen,

när jag passerar bilen är den full dvs det är 3-4 man kvar i den och de är alla av vad jag uppfattar som arabisk härkomst eller motsvarande,

jag hoppas verkligen inte att de avsåg att äta grävlingen, det kändes som om någon skulle få en lite spännande upplevelse om så skedde.

Återigen i varje fall jag välkommnar fler vargar till 08-län.

/C

lsjonsson
:mellow: Alltså, Jonsson, du kan inte sitta framför datorn tio i sex på morgonen och skriva inlägg. Det är alldeles för tidigt, det måste du ju förstå. den tiden sover man, och om man är uppe den tiden så är det för att man går i sömnen, som när man går till jobbet tillexempel.

Inga problem! Vet Du vad Vi har nu här uppe nu??? :D En sol som går upp kl. 03:26 och ner kl. 21:24. http://www.yr.no/sted/Sverige/Norrbotten/Grytn%C3%A4s/ Visserligen lite regn och moln idag men annars har det varit fint väder ett bra tag nu. :D Det är ju inte ens mörkt ute hela natten nu. :D Nu njuter vi Norrbottningar av vädret och islossningen är här också! :D Visserligen är detta ifrån Torneälven http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=4612056 men jag vet inte hur det är här i Kalixälven, men den är på G här också för båten hade farit en bit tidigare idag när jag var in till stan. :D

Båten är en tävling som Lions anordnar varje år näs isen ska gå. Den ska åka 100 m. http://www.lionskalix.se/text_layout_2_T8_R3.htm

:D

waxin Postat Idag, 14:32 QUOTE (Tolma @ May 6 2009, 13:48 ) post_snapback.gif :P Alltså, Jonsson, du kan inte sitta framför datorn tio i sex på morgonen och skriva inlägg. Det är alldeles för tidigt, det måste du ju förstå. den tiden sover man, och om man är uppe den tiden så är det för att man går i sömnen, som när man går till jobbet tillexempel.

med tanke på vilka tider Jonsson skriver inlägg misstänker jag att han alldrig sover :D

Ni är för goa pojkar! :P

crowfear
Exakt, här nere åker allt med som kommer upp på vägen,

fredad varg, lo, björn allt åker med,

måste i anledning av detta vädra en skön upplevelse,

var på väg hem från IKEA i KK längs lilla vägen från Skärholmen för något år sen, fyra borde det vara, bilen framför kör på en grävling, jag ser rödljus och lakritsspår på vägen,

bilen backar dock snabbt upp igen, en man hoppar ut, öppnar bakluckan och kastar in grävlingen,

när jag passerar bilen är den full dvs det är 3-4 man kvar i den och de är alla av vad jag uppfattar som arabisk härkomst eller motsvarande,

jag hoppas verkligen inte att de avsåg att äta grävlingen, det kändes som om någon skulle få en lite spännande upplevelse om så skedde.

Återigen i varje fall jag välkommnar fler vargar till 08-län.

/C

Ähhh C, det går säkert att förvälla bort trikiner och sånt krafs, om man kokar grimbarten tillräckligt länge, och sen steker man den med myyycket vitlök och oliver...mmmmm :P

Janne, som inte alltid har haft koll på vad han ätit egentligen på sina resor runt klotet.. :mellow: