Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ang. varg i Norrbotten

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Uppdaterar uppgifterna: Den är i östra delen av Överkalix kommun. Det blir fint att följa dess rörelse nu i nysnön.

• 2 months later...
  • Svar 127
  • Visningar 20,5k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Finns fler än den där här i BD nu.

Publicerat

Är lite lur på det. Jag har hört lite olika saker men mest komiskt var nog när länsstyrelsen var ute och inventerade Lo i mina trakter och i samma veva höll reda på vargen.. HAHA, Jag har sett ETT lospår sen jag började följa med farsan å jaga ( och det var väl kanske 15 år sen)..

Så det måste krävas rätt mycket för att kunna inventera alla individer av LO i området! :rolleyes:

Vad jag förstår så är det minst 2 vuxna vargar och en ungvarg?

Publicerat
  • Författare

Ja, allt mellan 3-5 st enl. dom uppgifterna som jag har. ;) Väl utspridda över länet. :D

Jag har kontakt med en kille från Ökx och var han får sina uppgifter ifrån vet jag inte. Här är en annan som han har rapporterat till mig. Skrivet 26/2-10

"Hör att Gråben jagar på era marker.Mellan Kälsjärv-Saltträsket ska en ha fått se Gråben jaga ren

onsdag morgon förra veckan, så ut å spåra i klövtrampet." :lol:

• 5 months later...
Publicerat
  • Författare

2 vargar simmade över Luleälven från Norra Bredåker till södra Bredåker igår utanför Boden.

Länken är inte utlagd i kuriren.nu ännu.

Publicerat
2 vargar simmade över Luleälven från Norra Bredåker till södra Bredåker igår utanför Boden.

Länken är inte utlagd i kuriren.nu ännu.

Kul att se vad som händer med "flytt frågan". För jag antar att de här inte kommer söderifrån?

Publicerat
  • Författare
Kul att se vad som händer med "flytt frågan". För jag antar att de här inte kommer söderifrån?

Ja, det ska bli intressant att se! Nej, det är väl invandrae om det inte är några som vi har haft kvar sedan i vintras här uppe. Enl. uppgift så fanns det 4-5 st vargar på olika håll i länet och väldigt utspridda samt en som vandrade tillbaka till Finland och blev skjuten väldigt fort. Det var mellan Kemi-Rovaniemi någonstans som den stöp när den jagade renar.

Publicerat

Har själv bott uppe i bredåker och på södra ser dom varg varje år. Även svartlå och harads trakterna ses det varg så finns där gör dom...

Publicerat
  • Författare
Har själv bott uppe i bredåker och på södra ser dom varg varje år. Även svartlå och harads trakterna ses det varg så finns där gör dom...

Ok! Svärfar hade fjällan i Degerbäcken medan han var i liv, så jag har varit mycket ute i dom trakterna men aldrig sett gråben.

Publicerat
Ok! Svärfar hade fjällan i Degerbäcken medan han var i liv, så jag har varit mycket ute i dom trakterna men aldrig sett gråben.

Nej jag har heller aldrig själv sett någon men känner folk som sett varg och spår av dem...

Bla annat såg en bekant på älgpasset i fjol höst en varg utanför harads :lol: Så varg verkar ju finnas här omkring men väldigt tyst om dessa :S

Publicerat
  • Författare
Nej jag har heller aldrig själv sett någon men känner folk som sett varg och spår av dem...

Bla annat såg en bekant på älgpasset i fjol höst en varg utanför harads :lol: Så varg verkar ju finnas här omkring men väldigt tyst om dessa :S

Ok!

Jag tycker också att det är lite väl tyst om dom, men det är ju förståligt kanske för det skulle väl kunna bli en liten häxjakt på gråben annars bland renägare och jägare. Det är vad jag tror.

Publicerat
Ok!

Jag tycker också att det är lite väl tyst om dom, men det är ju förståligt kanske för det skulle väl kunna bli en liten häxjakt på gråben annars bland renägare och jägare. Det är vad jag tror.

Vi hade en varg förra vintern i stugan och renägaren där var inte alls lycklig han var ute varje dag å kollade spår och det var för övrigt vargen dom sköt i finland den märktes i byn bredvid vår stuga :lol: Även så var den vargen i vårat jakt område under älgjakten då grannlaget såg den inne på vårat område och enligt varg webben befann den sig i området den vandrade ju en del...

Publicerat
  • Författare
Vi hade en varg förra vintern i stugan och renägaren där var inte alls lycklig han var ute varje dag å kollade spår och det var för övrigt vargen dom sköt i finland den märktes i byn bredvid vår stuga :lol: Även så var den vargen i vårat jakt område under älgjakten då grannlaget såg den inne på vårat område och enligt varg webben befann den sig i området den vandrade ju en del...

Det är ju en sames mardröm att ha varg i området där det finns renar. Det var ju skönt att vi blev av med den härifrån. Ja, det vandrade ju runt en hel del!

Publicerat
Det är ju en sames mardröm att ha varg i området där det finns renar. Det var ju skönt att vi blev av med den härifrån. Ja, det vandrade ju runt en hel del!

Finns både järv och lo med i närheten... Våren har dom mycket hålla koll på renägarna :lol: Men skulle ju tro om jag får gissa att det finns ganska mycket varg som vandrar runt här i länet... Enligt vad man hört finns det ju en i trakterna kring morjärv...

Tror med länstyrelsen arbetar i det tysta och att dom vet av att det finns varg och vart dom finns...

Såg en snygg T-shirt men vet inte om man vågar ha en sån på sig :huh:

25840_383793238215_758763215_3694742_7411313_n.jpg

Publicerat
  • Författare
Finns både järv och lo med i närheten... Våren har dom mycket hålla koll på renägarna B) Men skulle ju tro om jag får gissa att det finns ganska mycket varg som vandrar runt här i länet... Enligt vad man hört finns det ju en i trakterna kring morjärv...

Tror med länstyrelsen arbetar i det tysta och att dom vet av att det finns varg och vart dom finns...

Såg en snygg T-shirt men vet inte om man vågar ha en sån på sig ;)

25840_383793238215_758763215_3694742_7411313_n.jpg

Ok! Lo har vi men jag har aldrig sett ett lo- el. järvspår. Jag har aldrig hört att vi har järv i dessa trakter. ReA på Robsoft har tydligen någon kontakt och sedan är han mycket ute i skogarna runt Ökx. Han har ju sett varg när han var ute o skidrade. Han räknar med 4-5 vargar i länet iaf. Viltbevakarn Joakim Pelli är ju mycket i farten här runt Östra Norrbotten och har väl sett ett och annat tydligen. Ingenting avslöjas el. ytterst lite. :D

Det var en snygg t-shirt! :D Var får man tag på den tro??? :D Den skulle reta gallfebern på många. :D;)

Publicerat
Ok! Lo har vi men jag har aldrig sett ett lo- el. järvspår. Jag har aldrig hört att vi har järv i dessa trakter. ReA på Robsoft har tydligen någon kontakt och sedan är han mycket ute i skogarna runt Ökx. Han har ju sett varg när han var ute o skidrade. Han räknar med 4-5 vargar i länet iaf. Viltbevakarn Joakim Pelli är ju mycket i farten här runt Östra Norrbotten och har väl sett ett och annat tydligen. Ingenting avslöjas el. ytterst lite. :D

Det var en snygg t-shirt! :D Var får man tag på den tro??? :D Den skulle reta gallfebern på många. :D;)

Finns en sida på facebook där dom säljer dessa tröjor om man söker på varg i sökrutan ;)

Ja det lär ju reta folk gå med en sån tröja B)

Publicerat
  • Författare
Finns en sida på facebook där dom säljer dessa tröjor om man söker på varg i sökrutan :blush:

Ja det lär ju reta folk gå med en sån tröja :rolleyes:

Ok!

Ja, det kommer den att göra! :) Kanske inte så många här uppe men söder ut. :rolleyes:

Publicerat
Finns en sida på facebook där dom säljer dessa tröjor om man söker på varg i sökrutan :rolleyes:

Ja det lär ju reta folk gå med en sån tröja :rolleyes:

Kan du inte länka är du snäll. Jag har letat men hittar den inte.

Publicerat
Kan du inte länka är du snäll. Jag har letat men hittar den inte.

En bra varg är en död varg

• 2 weeks later...
Publicerat
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/S...mradet-1.14154/

Var ni dumma med han när han bodde i Kalix eller? Han verkar verkligen hysa agg mot Norrbotten.

Vilken jäkla dåre han är :rolleyes: Nu gäller väl hitta röster bland dem som vill ha varg :lol:

Publicerat

Intressant det här med att så många fortfarande "hyssjar" om när/var det finns varg.

Några av de som vill ha varg vill inte säga något för att de är rädda för tjuvjakten.

Andra som inte vill ha varg är tysta för att de är rädda för att vargarna skall få halsband.

Jag vet inte vem som förlorar mest på det. Antagligen forskarna. Fast de har å andra sidan kanske bättre koll än vad vi tror...

Hur som helst så tycker jag att med nuvarande politik. DVS jakt och flytt diskussioner så borde intresset av att hemlighålla varg förekomster minska. Men jag kanske är blåögd...