Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållsladdning till 6.5x55?

Featured Replies

Publicerat

Go kväll,

jag har nu lämnat in licenspapprena på en 6.5x55 så nu befinner man sig i väntans tider.

Det är då hög tid att börja fundera på vad bössan skall matas med och eftersom det blir en helt normal fabrikspang den har gången finns det inga större kulbegränsningar.

Tanken är att hitta en bra laddning till fältskytte på upp till 600m, däremot är det inte lika högt prio på 100m skyttet.

Jag har tre olika kulalternativ som jag är primärt intresserad av nämligen Lapua scenar 123 och 139 grain samt Norma 130 grain. I alla tre fallen kommer jag att skjuta nakna kulor.

Jag undrar lite över vilka laddningar som herrskapet har provat med gott resultat? jag har väl givetvis vissa tankar själv men det vore tacknämligt med lite förslag.

Den som dessutom har Scenar 123 eller 139 hemma på hyllan som han vill bli av med kan skicka ett PM <_<

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Fältskyttetävlingen som gick av stapeln i helgen sköt jag med

Norma 120 gr (inget av dina val)

VV N160, 47,7 gr

Fed 210

Gav 890 m/s

Publicerat

Trevligt jag har små egna erfarenheter runt 6,5x55 men vad jag hört är VV N160 ett krut som fungera väl till dessa kulor. Jag håller själv på fundera runt en ny bössa eller pipa och det projektet blir till enbart för att kunna skjuta Normas 130gr VLD då den kulan är billig och framförallt finns att köpa utan massa krångel. Har ännu inte bestämt om det blir en ny bössa eller enbart en pipa till min Remington :D Blir det en pipa så ligger .260rem AI högst på listan och blir det en ny bössa blir det troligen 6,5x55 eventuellt AI.

Blev inte mycket hjälp detta men det jag försöker framföra är att jag skulle försöka få till det med Normas kula för åtminstone där jag bor är det den som finns att köpa utan problem och till ett bra pris

Publicerat
Den som dessutom har Scenar 123 eller 139 hemma på hyllan som han vill bli av med kan skicka ett PM :D

Jag har som sagt Norma 130 att avyttra. Det borde gå att fixa en handfull 123:or oxå av det lilla jag har kvar. Dessutom finns lite Scenar 108:or men det är nog inte lika intressant.

Publicerat
  • Författare

Hej, jag har precis beställt ett par hundr 123:or och 139:or från Sune tillsammans med ett par hundra ny Lapua hylsor.

Sedan har jag tänkt befria Exabit från ett pr hundra Norma 130 VLD så får vi väl se vad som funkar??

Jag har i o f s ett par askar 108:or också liggande men de känns inte som ett förstahandsalternativ. Sedan finns det några intressanta alternativ från andra sidan Atlanten att pröva om andan faller på.

Kruten som jag tänkt prova är väl främst N-160 och Norma 204.

Henrik

Publicerat

angående normas 130gr så är det enkelt. <_<

45,5gr N-160 fed 215 col 77,8. på sommaren kan man plugga i en cci 250 i stället.

obs denna kula gillar lång friflykt i 6,5x55 och ja jag vet att det inte bör vara så men så är det.

har hittat hyffsat bra precision med 204 också men bra högt så det sliter som tusan på pipan, runt 47gr(obs bra över maxladdning).

Publicerat
  • Författare

Daniel,

jag hoppades på att du skulle hitta hit <_< Har du någon koll på utgångshastigheten?

Henrik

Publicerat
Daniel,

jag hoppades på att du skulle hitta hit <_< Har du någon koll på utgångshastigheten?

Henrik

har inte mätt på alla bössor den laddningen gått i men i en 70cm pipa ligger den 860-865m/s, något lägre med cci 250.

det är ingen ide att max ladda med det krutet grupperna öppnar upp bra mycket efter 46 gr om man ska ha mer fart får du byta till 204 laddade till 910-920 m/s med det krutet med ett medel på 914m/s men det var ingen finess att skjuta den laddningen bössan hoppade för mycket tyckte jag, men den sköt otroligt tätt bortom 500m.

obs beakta alla ni som läser att dom 204 laddningarna inte är för svaga lås.

Publicerat

Vill verkligen tipsa om Normas URP krut.

Har fått samtliga kulor jag provat tillsammans med detta krut att skjuta bra t.o.m bättre än bra.

Kulor jag laddat är 140gr SMK, SGK samt 139gr Scenar.

Bäst hittills har 140gr SMK skjutit, 3 skott/styvt 7mm på 100m.

post-2681-1238516618_thumb.jpg

Läste i en amerikansk artikel där de hade interjuvat en representant från Norma, bla diskuterades detta krut.

Enligt representanten så var det krutet känt för att ge bra precision i just 6,5x55 för matchkulor upp t.o.m 140gr.

Så enligt egna erfarenheter så slår jag ett hårt slag för detta krut <_<

Publicerat

ja urp funkar fint har en treskottare själv med det krutet och 107gr scenar på runt 5mm på 100m och 28mm på 300m dock vill jag hålla finska krut som nr1. variationerna hos många av normas krut är under all kritik, enkelbas is the shit :lol: .

Publicerat
ja urp funkar fint har en treskottare själv med det krutet och 107gr scenar på runt 5mm på 100m och 28mm på 300m dock vill jag hålla finska krut som nr1. variationerna hos många av normas krut är under all kritik, enkelbas is the shit :P .

Ja där ser man va åsikterna går isär.

Själv har jag valt att bruka Norma krut. Försökar att verkligen "lära känna" de sorter som används.

Tror nämligen att jag kommer kunna spara en hel del krut och kulor i framtiden på detta, då jag förhoppningsvis kan skaffa mig en kunskap om "vilket som går ihop med vad" osv.

Min erfarenhet är att jag har svårare att få till hastigheterna hos VV-kruten :lol:

Publicerat
Sedan finns det några intressanta alternativ från andra sidan Atlanten att pröva om andan faller på.

Efter att ha hört Håkans rapporter från landet i väst så ser det rätt mörkt ut på den fronten. Ska man följa indikationerna så är det nog europeiska (nordiska) komponenter som gäller framöver, ty jänkarna verkar inte det minsta måna om nån form av export :lol:

Inga planer på N560 eller liknande för att krama ur maxprestanda då?

Publicerat
  • Författare

När det gäller variationerna hos Normas krut så har jag utan tvekan upplevt MRP som en rikting "värsting" både med avseende på variationerna lot till lot men också när det gäller variationer av utgångshastighet baserat på ändrad yttertemperatur.

Mina tidigare erfarenheter har pekat på att 204 är klart bättre men att finnarna fått till ännu mindre variationer.

När det gäller URP har jag inte tillräckligt stor erfarenhet för att uttala mig säkert men jag har upplevt det krutet (tillsammans med 203 :rolleyes: som de mest stabila Normakruten.

Kontentan av det som skrivits (och av mina förutfattade meningar) är att på krutsidan så kommer jag att prova Vihtavouris N160 och från Norma blir det URP och 204 som skall testas. Mina tidigare erfarenheter är att fed 210 är svårslagen i 6.5x55 så den får nog hänga med även denna gång.

På kulsidan blir det som jag sagt innan Lapuas 123 och 139 grains Scenar samt Normas 130 VLD.

Daniel, hur lång friflykt har du med 130 grainaren satt till 77.8mm?

Exabit, vad gör du här när du har Istanbuls nattliv att utforska?????

Henrik

Publicerat

Jobbar inte på det sättet :rolleyes:

Du nämnde inget om N5xx-serien.

Publicerat
När det gäller variationerna hos Normas krut så har jag utan tvekan upplevt MRP som en rikting "värsting" både med avseende på variationerna lot till lot men också när det gäller variationer av utgångshastighet baserat på ändrad yttertemperatur.

Mina tidigare erfarenheter har pekat på att 204 är klart bättre men att finnarna fått till ännu mindre variationer.

När det gäller URP har jag inte tillräckligt stor erfarenhet för att uttala mig säkert men jag har upplevt det krutet (tillsammans med 203 :( som de mest stabila Normakruten.

Kontentan av det som skrivits (och av mina förutfattade meningar) är att på krutsidan så kommer jag att prova Vihtavouris N160 och från Norma blir det URP och 204 som skall testas. Mina tidigare erfarenheter är att fed 210 är svårslagen i 6.5x55 så den får nog hänga med även denna gång.

På kulsidan blir det som jag sagt innan Lapuas 123 och 139 grains Scenar samt Normas 130 VLD.

Daniel, hur lång friflykt har du med 130 grainaren satt till 77.8mm?

Henrik

jag minns inte 100% men runt 4mm, gjorde ett monster test med friflykter på den kulan vintern 2007 och det sköt helt ok med ända upp till 5mm.

under 3mm ner mot 2mm började det hända saker träffläget blev lite lynnigt på längre avstånd.

har en fruktansvärt jämn vo vid den längre friflykten av någon anledning den ända variationen att tala om är vid temp förändringar då N-160 är långt från perfekt.

vid midvinter fed 215 vår och höst cci 250 och sommar 0,5gr ner, då håller man hyffsat samma vo, precisionen är dock mer eller mindre den samma även om N-160 älskar fed 215 enligt mig.

dock vet jag inte varför det är som det är med den kulan men jag har testat ganska många olika varianter att ladda den på och i ett flertal jaktbössor och str pipor så funkar inte mitt recept så blir jag lite förvånad.

kom ihåg bara att inte skjuta på under 200m för då blir du besviken :blush: farten måste ner till ca 770-800 m/s för att det ska slå riktigt tätt där och gärna med mrp.

Publicerat
kom ihåg bara att inte skjuta på under 200m för då blir du besviken :)

Jag testade ju denna kula i 6,5x47:an och hade liknande resultat på 100 meter, men på 300 ser det likadant ut som med Scenar 123:an, på ett ungefär.

Publicerat
  • Författare

God morgon!

Exabit, jag har som du vet rätt goda erfarenheter av Vihtavouris N-5XX främst då N540 och N550.

Dessa krut har ett par stora fördelar men givetvis också ett par nackdelar. På plussidan så ger dessa krut lite extra fart med bibehållet tryck, framförallt i hylsor med i förhållande till kalibern lite begränsad volym. Exempel kan då vara 6.5x47, 308 win och 9.3x62. Dessutom har de gett väldigt jämna hastigheter och är ganska temeperaturokänsliga.

Det som är lite sämre är framför allt att de är lite dyra i inköp men också att de inte riktigt klarar av att lagras under längre tid på ett riktigt stabilt sett (Jag pratar då om 5 år eller mer).

När det gäller 6.5x55 så har jag aldrig provat något av N5xx kruten men jag kommer säkert att prova dessa också men det får bli i "andra vågen". Som vanligt känns Vihtavouriladdatan lite "märklig" med tanke på att de laddar 123 grains Scenar till maximalt 827 m/s (med N540) men däremot laddar de Norma 130 VLD till 878 m/s med hjälp av N560 :)

Det blir med andra ord till att göra sin egen hemläxa..

Henrik

Publicerat

Magnum köpte mitt N560 och provade i 6,5x55. Med Lapua Mega och Hornady RN 160 var det inga som helst problem att gå upp över 800 m/s. Vår uppfattning är att N560 är mycket väl lämpad för just 6,5x55, och jag misstänker personligen att hylsan i sig är en typisk kandidat för N5x0-krut.

Men jag vet att du är ruskigt erfaren och påläst på dessa saker så det känns lite avigt att försöka bidra med något :)

Publicerat

Jag laddar Lapua 123:or med 48gr Norma 1214, hastigheten har jag inte mätt men borde ligga kring 875 m/s, kanske....

Väldigt bra toppfågelladdning iaf!!! :)

/Mr Bängelsson

Publicerat

jag har beställt en N560, återkommer om skillnaden mellan 160 & 560

Publicerat
  • Författare

Visst är det så att jag kan få upp en 6.5x55 med t ex 123 grains Scenar i en bit över 900 m/s med hjälp av N560 men frågan är givetvis om jag vill det?

Alla är nog överens om att ballistiken blir lite bättre om man höjer hastigheten men hur stora förändringar är det vi pratar om?

Jag gjorde ett snabbt räkneexempel där jag räknade på 123 grains Scenar i 3 olika hastigheter nämligen 910 m/s (vilket ligger rätt nära vad jag tror att jag kan få ut med hjälp av N560), 880 m/s (vilket känns "lagom" och dessutom är det en hastighet som jag kan nå med flera olika krut) och slutligen 850 m/s (vilket är en mycket moderat laddning som är skonsam mot pipan).

För enkelhetens skull så tittade jag på vindavdriften på 600m eftersom det är ett realistiskt fältskytteavstånd, för att ha lite marginaler valde jag en rak sidvind på 5 m/s när jag räknade och kom då fram till att:

• 850 m/s ger en avdrift på 81 cm eller enklare uttryckt 1.35 MIL
  • 880 m/s ger en avdrift på 77 cm eller 1.28 MIL
  • 910 m/s ger en avdrift på 74 cm eller 1.23 MIL

För mig är inte dessa siffror ett skäl för att gasa på så mycket det går utan det kommer att handla om att hitta en riktigt bra laddning och baserat på andra rapporter så verkar det finnas en "sweet spot" för 123 grains kulan runt 880 m/s och det är den jag är ute efter. Målsättningen är att hitta en laddning som dels är stabil (Läs OCW) och som dessutom klarar av att skjuta under 50mm på 300m.

Vi får väl se om detta lyckas i slutändan?

Henrik

Publicerat

Låter vettigt. Samma anledningar som att jag fortsatt med N150 i 6,5x47:an då jag inte ser vitsen med kanske 40 m/s högre v0.

Jag har liknande funderingar nu för 308:an då det känns som "overkill" att maxladda Scenar 155:or för skytte på 300-metersbanan. Funderar på att ha en "banladdning" som skjuter tätt och är skonsam mot pipa och hylsor - kanske med nån 168-grainare, och sen ha en riktigt tung-gung-laddning som plockas fram vid fältskjutningar och längre avstånd. Jag ser nämligen inte nån anledning att "lära känna laddningen" på 300 meter eftersom jag ändå skruvar siktet efter ballistikkortet när jag skjuter - sen om det står 2.3 eller 2.7 mil i höjd spelar för mig ingen roll.

Det hade varit riktigt intressant att öva med en kula med kass bc, och bemästra skytte med denna. Sen kan man växla till Scenar 155:or och dominera skjutningarna med übergrym vindläsning i bagaget efter tiden med den "kassa" kulan. Kanske blir att köpa ett bulkpack wadcutters i .308" :)

Publicerat

vad är det för bössa du ska ladda till och vilken stigning har den.

Publicerat
  • Författare

Hej, pipan är 61cm med en räffelstigning på 1/8".

Henrik

Publicerat

Ska du bygga eller köpa klart?

Du kanske dragit det någonstans redan men ett kort svar?

Mvh!