Publicerat April 1, 200917 yr Författare Tanken är att köpa färdigt för att sedan efter bästa förmåga bättra på fabriksbössan så att den blir ännu bättre lämpad för långhållskyttet. Min tanke är också att försöka dokumentera de olika stegen så att eventuellt intresserade kan få lite exempel på vad som lönar sig och varför men även en del exempel på vad som inte lönar sig Jag tror nämligen att man egentligen klarar sig alldeles utmärkt med en standardstudsare eller en ganska lindrigt modifierad dylik. Dessutom var det länge sedan jag köpte en fabriksbössa och det är nog dags att kolla om de förutfattade meningarna stämmer... Henrik
Publicerat April 1, 200917 yr Jag har skjutit ganska mycket kulor genom olika 6,5 pipor. dock inte på längre håll utan mest på 100m. i samtliga mina pipor har MRP varit melodin för att få det att går riktigt tätt hela tiden. nu har ju MRP många andra nackdelar och förutom dom du nämde så är det även inte speciellt snällt mot pipan med reducerat pipliv som följd. Jag har testat det mesta men har inte hittat nått som levererar korthålls precision iaf på samma sätt som MRP med smk 120-140gr och scenar 139. Mvh Rikard
Publicerat April 2, 200917 yr Spännande Henrik!!! Några funderingar dock.. Läste jag galet eller var det någon annan? Fick för mej att du skrev att du lämnat in licensansökan redan? Har du isf lämnat in ansökan på kalibern för att sedan söka bössa eller har du redan funnit ditt vapen? Sen läste jag även någonstans har jag för mej att det började suga i tarmen rejält för dej efter en *riktigt* långhållsrigg, lyckats bekämpa dessa impulser? Oavsett ovan funderingar så tycker jag upplägget är grymt spännande, vad kan en duktig skytt uträtta med en standardrigg? Kan ju bli precis hur kul som helst med tanke på hur mycket tankar och resurser som många plöjer ned i extrema långhålls bössor ( och därmed INGET illa menat därvidlag) Mvh!
Publicerat April 2, 200917 yr Författare Hippen, hoppas att du hittar svaret på dina funderingar här: Vad blev det för bössa? Henrik
Publicerat April 2, 200917 yr Hippen,hoppas att du hittar svaret på dina funderingar här: Vad blev det för bössa? Henrik till t3 kommer runt 45,5gr N-160 funka fint till 130gr i alla fall på dom två jag testat på. även raufoss ra nc-96 om du har.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Väcker liv i denna gamla men intressanta tråd. Jag har laborerat med URP,N160,N550 och norma 130 gt, scenar 108 och 123. De gågna veckorna har det varit allt från -7 till +9 grader. N160 var väldigt lätt att hitta precision med genom laddstegarna. N550 var svårast (dock inte kompisens bössa). Men någonting jag upptäckte med N160 - Maken till temperaturkänsligt krut URP må ha litet ocw fönster men jäklar vad stabil laddning oavsett temp ute. Nu jagar jag ju inte toppfågel i +10 grader men jag blir tveksam till om n160 är rätt krut för jaktladdningarna Jag har ju letat efter en lugn laddning till 130 GT för att inte spränga fågeln och det hittade jag direkt med n160 men inte med URP. URP fick jag jag skitbra träffbild på 200m men det gick för fort, dock har den laddningen inte ändrat sig nått gällande temp. Det har N160 (inte jättemycket men det har ju också varit små temp skillnader, vad händer vid större temp skillnader ) Så nu vet i tusan hur jag ska göra.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Jag har haft bra resultat både på jakt och tävling med n-160.vad kör du för col och ff.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Dem flitigaste toppjägare jag känner med 6,5x55 använder just N160 och är nöjda med det
Publicerat Mars 6, 201511 yr Jag har hört att n-160 ska vara ett av de minst temperaturkänsliga kruten. Hur omfattande testande har du gjort?
Publicerat Mars 6, 201511 yr Jag har haft bra resultat både på jakt och tävling med n-160.vad kör du för col och ff. Ok, jag har testat 76-77-78 col. 78 gav mig 3mm ff. Obs! precisionen var inget att klaga på utan just att det ändrade sig mellan -6 och +8 till skillnad mot urp.
Publicerat Mars 6, 201511 yr Jag har hört att n-160 ska vara ett av de minst temperaturkänsliga kruten. Hur omfattande testande har du gjort? Inte alls omfattande. Utan spontan förvåning när laddningen som sköts i minusgrader skiljde sig till plusgrader skjutningen vilket urp inte gjorde på samma sätt. Men som sagt, kan ju va tillfällighet. Nu ser det ju ut att bli vår här så jag får väl vänta till nästa vinter innan jag testar mer. Gillar n160 annars, lätt att hitta precision och bra brinntid för kulan/kalibern/piplängden.
Publicerat Mars 7, 201511 yr Ok, jag har testat 76-77-78 col. 78 gav mig 3mm ff. Obs! precisionen var inget att klaga på utan just att det ändrade sig mellan -6 och +8 till skillnad mot urp.Konstigt, min erfarenhet säger mer eller mindre tvärt om.
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.