Publicerat Mars 31, 200917 yr Nu är det snart dags att sjösätta båten igen. 16 April kör vi igen. Här finns årets beslut. 2009 års skyddsjakt på gråsäl.
Publicerat Mars 31, 200917 yr Säljakt verkar ju grymt spännande, hur bär man sig åt för att få vara med om det som landkrabba? Inte för att jag har tid och råd just nu men det vore intressant för framtiden att veta om det går att ordna utan att resa till Kanada
Publicerat Mars 31, 200917 yr Författare Säljakt verkar ju grymt spännande, hur bär man sig åt för att få vara med om det som landkrabba? Inte för att jag har tid och råd just nu men det vore intressant för framtiden att veta om det går att ordna utan att resa till Kanada Enklast är väl att kontakta någon som har tillgång till säljakt och fråga om det är möjligt att få följa med
Publicerat Mars 31, 200917 yr Enklast är väl att kontakta någon som har tillgång till säljakt och fråga om det är möjligt att få följa med Ja det är logiskt, men om man inte känner någon i den delen av landet? Skulle ju iofs kunna slänga ut en blänkare här eller kolla med SJFs länshemsida antar jag.
Publicerat Mars 31, 200917 yr Ja den 16 drar det igång, känner redan lukten av sälkoket och smaken i munnen Här ser det riktigt lovande ut med bra is men rännor så man troligen slipper ut med en större båt redan den 16:e och tillgången på säl (troligtvis) jättebra som vanligt. Hörde nånting om att man i Sverige inte får jaga 10 sjömil utanför kusten? stämmer detta? Vad isåfall får man jaga eller inte jaga?
Publicerat Mars 31, 200917 yr Författare Ja den 16 drar det igång, känner redan lukten av sälkoket och smaken i munnen Här ser det riktigt lovande ut med bra is men rännor så man troligen slipper ut med en större båt redan den 16:e och tillgången på säl (troligtvis) jättebra som vanligt. Hörde nånting om att man i Sverige inte får jaga 10 sjömil utanför kusten? stämmer detta? Vad isåfall får man jaga eller inte jaga? Vi får jaga innanför territorialvattengränsen, där jag jagar har vi aldrig haft någon is att jaga på Jag jagar på i stort sett på öppet vatten och några gånger på säl som ligger på land. Lägger en länk till några säljaktsbilder. Säljakt
Publicerat Mars 31, 200917 yr Ja den 16 drar det igång, känner redan lukten av sälkoket och smaken i munnen Här ser det riktigt lovande ut med bra is men rännor så man troligen slipper ut med en större båt redan den 16:e och tillgången på säl (troligtvis) jättebra som vanligt. Hörde nånting om att man i Sverige inte får jaga 10 sjömil utanför kusten? stämmer detta? Vad isåfall får man jaga eller inte jaga? Det ser ut att bli ett av de bättre ären med tanke på isen. Hörde annars att det här är sista året som man får jaga säl utan att ha utbildning.. man måste tydligen gå en kurs härefter
Publicerat Mars 31, 200917 yr Vi får jaga innanför territorialvattengränsen, där jag jagar har vi aldrig haft någon is att jaga på Jag jagar på i stort sett på öppet vatten och några gånger på säl som ligger på land. Lägger en länk till några säljaktsbilder. Säljakt Aha, så då får du ganska ofta dragga upp dina sälar då? När vi jagar så jagar vi oftast på bruten is och djupa vatten vilket innebär att om sälen ränner i vattnet i skottet så får man börja sökandet efter en ny för att få nåt kött Men en hel del säl skjuts nog också på grundare vatten när man är ute i fiske eller liknande så då kan man faktiskt lyckas dragga upp dem.
Publicerat Mars 31, 200917 yr Författare Aha, så då får du ganska ofta dragga upp dina sälar då?När vi jagar så jagar vi oftast på bruten is och djupa vatten vilket innebär att om sälen ränner i vattnet i skottet så får man börja sökandet efter en ny för att få nåt kött Men en hel del säl skjuts nog också på grundare vatten när man är ute i fiske eller liknande så då kan man faktiskt lyckas dragga upp dem. Så här gör jag ibland Men oftast så skjuts dom där det är så grunt att dom går att nå med en lång stång, det bästa är ju om dom ligger kvar på stenen efter skott och det har hänt några gånger.
Publicerat Mars 31, 200917 yr Hörde nånting om att man i Sverige inte får jaga 10 sjömil utanför kusten? stämmer detta? Vad isåfall får man jaga eller inte jaga? I Sverige så är skyddsjakten på gråsäl endast tillåten på Svenskt territorium, dvs. från land ut till baslinjen och 12 sjömil utanför den. Det är i dag inte tillåtet att bedriva någon form av jakt på Svensk ekonomisk zon. Jag vet dock att man sneglar på de Finska reglerna där man tillåter jakt i zonen och att man överväger att göra något liknande i Sverige.
Publicerat April 6, 200917 yr Så här gör jag ibland Men oftast så skjuts dom där det är så grunt att dom går att nå med en lång stång, det bästa är ju om dom ligger kvar på stenen efter skott och det har hänt några gånger. Syntes den "strippende dykker" virker bekendt Mon han skal i vandet i år igen Olsen
Publicerat April 6, 200917 yr Författare Syntes den "strippende dykker" virker bekendt Mon han skal i vandet i år igen Olsen Det kan nog hända, vi får se hur snabb jag är med kroken.
Publicerat April 6, 200917 yr Det kan nog hända, vi får se hur snabb jag är med kroken. Iår blir du utan krok, det är badbrallorna som gäller
Publicerat April 7, 200917 yr Vad lite säl ni har lov på i Sverige. Här hemma på Åland får vi bedriva skyddsjakt på 450 sälar? Och när jag jagar säl så far vi alltid ut till dom där små stenklackarna vid svenska gränsen. Och så brukar jag krypa upp på land och lägga mig och ropa. Sen när jag skjutit och förhoppningsvis träffat så rör jag inte bössan ur fläcken för att jag ska kunna titta på bösslinjen var den ligger på ett ungefär. Aja så gör jag.
Publicerat April 8, 200917 yr Författare Sen när jag skjutit och förhoppningsvis träffat så rör jag inte bössan ur fläcken för att jag ska kunna titta på bösslinjen var den ligger på ett ungefär. Aja så gör jag. Detta är det viktigste när man ska försöka lokalisera en sjunken säl. Man får aldrig flytta bössan från punkten man skjutit på då kan man kan lotsa hjälpare fram till rätt plats för bojning. Det är svårt nog att leta en säl som sjunkit, så en boj så nära skottplatsen som möjligt är det som gäller. Nu är det inte många dagar kvar tills båten åker i
Publicerat April 8, 200917 yr Nu är det inte många dagar kvar tills båten åker i Hör av dig när det blir så kanske du får hjälpa till med min också
Publicerat April 8, 200917 yr Författare Hör av dig när det blir så kanske du får hjälpa till med min också Det blir tisdag eller onsdag. Jag ska kika på en ny båt idag
Publicerat April 8, 200917 yr Det blir tisdag eller onsdag.Jag ska kika på en ny båt idag Vi glæder os til at se din nye færge Olsen
Publicerat April 8, 200917 yr Det blir tisdag eller onsdag.Jag ska kika på en ny båt idag Blir det den du pratade om på telefon? Såg att dom gått i konkurs så det kan ju bli fina priser där framöver
Publicerat April 19, 200917 yr Författare Efter 3 dagars blåsande kunde vi äntligen gå ut på lördag kväll. Stora dyningar gjorde det svårt att gå i land. Vi såg flera sälar där det inte fanns en chans att komma iland. I ett sista försök så hjälptes 3 man åt med ankare för att komma nära en sten där vi kunde gå iland utan slås upp på land av vågorna. Efter en stunds väntan fick vi läget vi väntat på, en 92 kg hane blev resultatet. Extra kul var att det var en jaktresa som han son fixat i 50 års present.
Publicerat April 19, 200917 yr Tillykke med sælen, godt i fik noget efter så lang tids venten Så er den nye båd indviet..... Olsen