Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Säljakten 2009

Featured Replies

Publicerat

Nu är det snart dags att sjösätta båten igen.

16 April kör vi igen.

Här finns årets beslut.

2009 års skyddsjakt på gråsäl.

• Svar 101
  • Visningar 17,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Säljakt verkar ju grymt spännande, hur bär man sig åt för att få vara med om det som landkrabba? <_<

Inte för att jag har tid och råd just nu men det vore intressant för framtiden att veta om det går att ordna utan att resa till Kanada <_<

Publicerat
  • Författare
Säljakt verkar ju grymt spännande, hur bär man sig åt för att få vara med om det som landkrabba? :lol:

Inte för att jag har tid och råd just nu men det vore intressant för framtiden att veta om det går att ordna utan att resa till Kanada :lol:

Enklast är väl att kontakta någon som har tillgång till säljakt och fråga om det är möjligt att få följa med :P

Publicerat
Enklast är väl att kontakta någon som har tillgång till säljakt och fråga om det är möjligt att få följa med :lol:

Ja det är logiskt, men om man inte känner någon i den delen av landet?

Skulle ju iofs kunna slänga ut en blänkare här eller kolla med SJFs länshemsida antar jag.

Publicerat
  • Författare

kolla i den här tråden så får du lite tips.

Säljakt sökes

Publicerat

Ja den 16 drar det igång, känner redan lukten av sälkoket och smaken i munnen :lol:

Här ser det riktigt lovande ut med bra is men rännor så man troligen slipper ut med en större båt redan den 16:e och tillgången på säl (troligtvis) jättebra som vanligt.

Hörde nånting om att man i Sverige inte får jaga 10 sjömil utanför kusten? stämmer detta? Vad isåfall får man jaga eller inte jaga?

Publicerat
  • Författare
Ja den 16 drar det igång, känner redan lukten av sälkoket och smaken i munnen :lol:

Här ser det riktigt lovande ut med bra is men rännor så man troligen slipper ut med en större båt redan den 16:e och tillgången på säl (troligtvis) jättebra som vanligt.

Hörde nånting om att man i Sverige inte får jaga 10 sjömil utanför kusten? stämmer detta? Vad isåfall får man jaga eller inte jaga?

Vi får jaga innanför territorialvattengränsen, där jag jagar har vi aldrig haft någon is att jaga på :P

Jag jagar på i stort sett på öppet vatten och några gånger på säl som ligger på land.

Lägger en länk till några säljaktsbilder.

Säljakt

Publicerat
Ja den 16 drar det igång, känner redan lukten av sälkoket och smaken i munnen :rolleyes:

Det ser ut att bli ett av de bättre ären med tanke på isen. Hörde annars att det här är sista året som man får jaga säl utan att ha utbildning.. man måste tydligen gå en kurs härefter :rolleyes:

Publicerat
Vi får jaga innanför territorialvattengränsen, där jag jagar har vi aldrig haft någon is att jaga på :rolleyes:

Jag jagar på i stort sett på öppet vatten och några gånger på säl som ligger på land.

Lägger en länk till några säljaktsbilder.

Säljakt

Aha, så då får du ganska ofta dragga upp dina sälar då?

När vi jagar så jagar vi oftast på bruten is och djupa vatten vilket innebär att om sälen ränner i vattnet i skottet så får man börja sökandet efter en ny för att få nåt kött :rolleyes::wacko:

Men en hel del säl skjuts nog också på grundare vatten när man är ute i fiske eller liknande så då kan man faktiskt lyckas dragga upp dem.

Publicerat
  • Författare
Aha, så då får du ganska ofta dragga upp dina sälar då?

När vi jagar så jagar vi oftast på bruten is och djupa vatten vilket innebär att om sälen ränner i vattnet i skottet så får man börja sökandet efter en ny för att få nåt kött :blush::(

Men en hel del säl skjuts nog också på grundare vatten när man är ute i fiske eller liknande så då kan man faktiskt lyckas dragga upp dem.

Så här gör jag ibland

post-764-1238528576_thumb.jpg

post-764-1238528587_thumb.jpg

Men oftast så skjuts dom där det är så grunt att dom går att nå med en lång stång, det bästa är ju om dom ligger kvar på stenen efter skott och det har hänt några gånger.

post-764-1238528524_thumb.jpg

Publicerat

I Sverige så är skyddsjakten på gråsäl endast tillåten på Svenskt territorium, dvs. från land ut till baslinjen och 12 sjömil utanför den. Det är i dag inte tillåtet att bedriva någon form av jakt på Svensk ekonomisk zon.

Jag vet dock att man sneglar på de Finska reglerna där man tillåter jakt i zonen och att man överväger att göra något liknande i Sverige.

Publicerat
Så här gör jag ibland

post-764-1238528576_thumb.jpg

post-764-1238528587_thumb.jpg

Men oftast så skjuts dom där det är så grunt att dom går att nå med en lång stång, det bästa är ju om dom ligger kvar på stenen efter skott och det har hänt några gånger.

post-764-1238528524_thumb.jpg

Syntes den "strippende dykker" virker bekendt B)

Mon han skal i vandet i år igen B)

Olsen

Publicerat
  • Författare
Syntes den "strippende dykker" virker bekendt B)

Mon han skal i vandet i år igen B)

Olsen

Det kan nog hända, vi får se hur snabb jag är med kroken.

Publicerat
Det kan nog hända, vi får se hur snabb jag är med kroken.

Iår blir du utan krok, det är badbrallorna som gäller

Publicerat

Vad lite säl ni har lov på i Sverige. Här hemma på Åland får vi bedriva skyddsjakt på 450 sälar? Och när jag jagar säl så far vi alltid ut till dom där små stenklackarna vid svenska gränsen. Och så brukar jag krypa upp på land och lägga mig och ropa. Sen när jag skjutit och förhoppningsvis träffat så rör jag inte bössan ur fläcken för att jag ska kunna titta på bösslinjen var den ligger på ett ungefär. Aja så gör jag.

Publicerat
  • Författare
Sen när jag skjutit och förhoppningsvis träffat så rör jag inte bössan ur fläcken för att jag ska kunna titta på bösslinjen var den ligger på ett ungefär. Aja så gör jag.

Detta är det viktigste när man ska försöka lokalisera en sjunken säl.

Man får aldrig flytta bössan från punkten man skjutit på då kan man kan lotsa hjälpare fram till rätt plats för bojning.

Det är svårt nog att leta en säl som sjunkit, så en boj så nära skottplatsen som möjligt är det som gäller.

Nu är det inte många dagar kvar tills båten åker i :lol:

Publicerat
Nu är det inte många dagar kvar tills båten åker i :o

Hör av dig när det blir så kanske du får hjälpa till med min också

Publicerat
  • Författare
Hör av dig när det blir så kanske du får hjälpa till med min också

Det blir tisdag eller onsdag.

Jag ska kika på en ny båt idag :o

Publicerat

Jag ska kika på en ny båt idag ;)

Vi glæder os til at se din nye færge :D

Olsen

Publicerat

Jag ska kika på en ny båt idag ;)

Blir det den du pratade om på telefon? Såg att dom gått i konkurs så det kan ju bli fina priser där framöver

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Efter 3 dagars blåsande kunde vi äntligen gå ut på lördag kväll.

Stora dyningar gjorde det svårt att gå i land.

Vi såg flera sälar där det inte fanns en chans att komma iland.

I ett sista försök så hjälptes 3 man åt med ankare för att komma nära en sten där vi kunde gå iland utan slås upp på land av vågorna.

Efter en stunds väntan fick vi läget vi väntat på, en 92 kg hane blev resultatet.

Extra kul var att det var en jaktresa som han son fixat i 50 års present.

gallery_764_88_2710720.jpg

Publicerat

Grattis!

Publicerat

Lyfter på hatten och gratulerar. :rolleyes:

Publicerat

Grattis på Dig!

:rolleyes:

Publicerat

Tillykke med sælen, godt i fik noget efter så lang tids venten ;)

Så er den nye båd indviet.....

Olsen