Hoppa till innehåll

Säljakten 2009


sealhunter

Recommended Posts

  • Svar 101
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • sealhunter

    34

  • Ehnebom

    13

  • Markus Almroth

    12

  • L-B

    5

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det där är inte lätt, man ska ha ett tränat öga att se en sjunken säl , ingen som tränat hund på att markera säl, vatten leder doftbilden väldigt lätt och bra, synd om man ska behöva ringa tungdykare för att bärga en säl :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En tam haj kanske?

Visst skall det gå att träna en hund, men frågan är om det är värt insatsen.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

synd om man ska behöva ringa tungdykare för att bärga en säl :rolleyes:

Normalt så brukar det räcka med den långa käppen/metspöt med trekrokar, gör det inte det så är ju Sealhunter dykare så man behöver inte ringa så långt...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag får här i denna tråden skriva ett "litet" inlägg angående den helgen som varit!!

Det hela började någon gång i höstas då jag satt och funderade på vad man skulle hitta på åt farsan i 50-års present!!

Jag slängde ut en annons om att vi ville åka iväg på någon rolig jaktresa!! Farsan har ju jagat ganska länge och det finns få saker som är nya för gubben!! Jag fick några erbjudanden om vildsvinsjakt och var på väg att tacka ja till ett av dom erbjudandena när Sealhunter skickade en fin havsbild med frågan om säljakt kunde vara något!! Till saken hör ju att vildsvinen är på gång till våra marker så det kommer inte ta så lång tid innan vi kan jaga dom på hemmaplan. Men en kuststräcka lär väl knappast dyka upp på våra marker inom dom närmsta 1000 åren så valet blev ju ganska lätt!!

På 50-års dagen så fick farsan en dikt som jag skrivit ihop samt en säljaktsbok och en film som sealhunter skickade ner!!

Sen har tiden tickat på och vi har läst på och kollat in filmen ett flertal gånger!!

Så i onsdags direkt efter jobbet lastade vi bilen och satte oss att köra den nätta strckan på 56 mil!!

Vi kom fram vid 23-tiden på kvällen. Vi vart inhysta i en sommarstuga precis vid kanten av en sjö!! Hur fint som helst!!

På torsdagen så åkte vi hem till Seahunter för att pröva sånna där flytoveraller i neonfärger!! Där anslöt även Ehnebom och vi ner till hamnen. Det blåste ganska rejält men vi for ut i 2 båtar!! Ganska snart ankrade vi den ena och fortsatte allihop i samma båt. Det blåste så mycket att det var stört omöjligt att se någt sälhuvud mellan vågorna men vi åkte runt och fick se "markerna" där vi förhoppningsvis skulle få jaga!! På vägen tillbaka kom vi land på en mindre ö där jag och en onämnd jägare försökte oss på skarvskytte. Jag erkänner villigt att jag bommade ganska rejält och lärde mig en läxa angående avståndsbedömning på havet. På denna ö skulle vi även ta vårat fika och insåg snabbt att farsan som tjatade om att kaffet skulle med hade glömt termosen, sealhunter som hade hällt över kaffet i termosen även han hade glömt det, till sist får väl även jag som packade fikat erkänna att jag också glömde den där j*vla termosen :D så det blev några torra mackor innan vi packade ihop och åkte tillbaks till hamnen med föhoppningar om bättre väder.

Senare på kvällen skulle sealhunter iväg på kurs för att lära sig hur man fångar tjuvfiskare. Så han lämnade över oss till sin trevliga kusin Göran som skulle ta oss ut på bäverjakt!!

Vi smög ner vid en å och lämnade av farsan på första bästa ställe medan jag och Göran fortsatte ner en bit till runt samma å. När det börjat mörkna smäller det uppifrån farsans pass och tar genast upp radion för att meddela att där vi sitter finns en bro över till andra sidan och att vi kan hjälpa honom om det behövs. Men farsan har redan tagit det långa benet före och börjat springa eftersom bävern låg lite dumt till, så trots upprepade försök att få tag på honom över radion så överröstas jag förmodligen att hans flåsande. Först när bävern redan är bärgad får jag tag på honom och då låter han nästan döende och tycker att jag är en ohängd snorunge som inte skrikit högre i radion så han slapp springa. :D

På fredagen blåste det riktigt ordentligt och gjorde ett nytt försök på bäver men farsan rosslade fortfarande så mycket att varenda bäver norr om Vänern hörde vart vi var så vi kammade noll.. Senare på kvällen tändes grillen och ölen varvades med jakthistorier och jaktfilmer!! Det var en mycket trevlig kväll och både öl och mat smakar bättre när man ute på äventyr..

Lördagen började i blåstens tecken och vi gjorde en liten tur upp till Sundsvall där vi besökte allsköns butiker i jaktens, fiskets och båtars tecken!!

Vissa fynd gjordes och på vägen tillbaka for vi förbi kusten och insåg att det var stora dyningar men små vågor??!!

Någon kustbo får nog vid tillfälle förklara det för en landkrabba som mig!!

Men men nu SKULLE det jagas säl!! Hem och på med de neonfärgande flytoverallerna (kustcammo??) och så ut med båten igen!! Vi hade stora svårigheter att ta oss iland på de ställena vi såg säl och vi kryssade mellan öarna tills vi hittade ett ställe där vi kanske skulle lyckas få iland en gubbe (inte den smidigaste gubben men det fick gå)

Vi tog oss iland alla tre och smög runt på ön farsan lade sig på en klipphäll med bössan på benstöden. Sealhunter smög runt med en kamera och jag försökte få det att se ut som om jag visste vad jag höll på med.

Sälarna höll sig en bit ut från land och vi insåg att vi var tvugna att vara beredda i båten så jag och sealhunter hoppade i båten och gjorde oss så förberedda som vi kunde!! Jag låg i fören med en trekrok på ett långt skaft och kapten stod beredd med handen på gasen!! Sälen dök upp och jag slängde en blick över axeln för att bedömma avståndet mellan farsan och sälen..

Lite långt kanske men jag vet att farsan är en rätt j*vlig skytt så jag hinner bara tänka att nu smäller det och ta ett stadigare tag i båten när smällen kommer!!

Full gas framåt och jag ser att sälen inte sjunkit än. Men när vi nästan är framme ser att den sakta försvinner från ytan och jag hinner precis få tag på den innan den försvinner helt under ytan.

Glädjen är stor och vi lyckas få ombord både farsan och sälen.. Vilket som var svårast låter jag vara osagt!! B)

Klockan hann bli 20.00 innan skottet kom och solen gick ner innan vi kommit in till hamnen!!

När vi fått tag på en kärra, fotat lite och lastat sälen säger sealhunter något han snart kommer få äta upp!! Han frågar farsan om han har rätt växel i så vi inte hamnar i vattnet!!

Senare när vi precis har vägt sälen (92 kg) och undertecknad står och lossar repet från traktorskopan ska sealhunter backa undan traktorn och lägger i 4:ans växel och gasar till med resultatet att jag träffas i ansiktet av skopan och mitt vänstra ögonbryn spricker. Rätt växel var ordet!!

Nu blir det arbete in på småtimmarna med flåning, styckning och provtagningar innan det är läggdags. De äldre i sällskapet tar sovmorgon medan jag smiter ut vid 04.30 för ett sista försök på bäver. Men Diana hade fullt upp med att ösa lycka över farsan denna helg så hon hann inte med mig denna gång och jag fick åka hem utan byte!!

Farsan hade att göra med skinnet hela förmiddagen medans jag packade ihop våra grejjer och kom med glada tillrop med jämna mellanrum!!

Vi fick äta kolbulle innan vi hoppade in i bilen och satan vad gott och mättande det var!!

Två glade sörlänningar hade inga problem att hålla sig vakna på vägen hem!!

Det var kort sagt en riktig trevlig resa och ett minne för livet!!

Vi vill passa på att tacka vår jaktvärd som hjälpte oss att få uppleva något som ingen av oss kunnat tänka och som dessutom fixade god mat och riktigt fint boende!!

Vi får hoppas att kräftfisket blir bra i år så vi kan bjuda tillbaka!!

mvh // Linus & Stefan (salle jr & salle sr)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En liten snabb berättelse som jag skrev på ett annat forum

Mycket fin kväll trots att det varit hård blåst, regn å åska under dagen.

Bild023.jpg

Efter att ha suttit å kollat på sälar ett par timmar utan att få nån inom håll för skytte så byter vi grynna å får efter nån halvtimme eller så in en säl inom skotthåll. Av med skytten på en sten å vänta på läge

Bild026.jpg

Till slut kikar en av sälarna upp å skottet kan gå, död i skottögonblicket. Sälen ligger å flyter i ytan kanske 10 sekunder, inte tillräckligt länge för att vi ska hinna fram till den innan den sjunker. Så nu släpper vi markeringen på den plats sälen låg när den skjöts. Skytten har guidat oss då han fortfarande ligger å kikar i kikarsiktet på platsen han skjöt, skottplatsen är fylld av blod å fett från sälen så utmarkeringen blir enkelt.

Efter det så lodar vi fram ett djup på 8 meter, jävligt typiskt då vi 4 meter närmare skytten är inne på så grunt vatten att vi ser botten utan problem.

Vi provar att få tag på sälen med våran medhavda utrustning, men ger upp då det är ganska lönlöst när vi knappt når botten med den.

Vi ligger kvar ute till sjöss till 1 tiden nångång innan vi far hem igen, somnar väl runt 3 skulle jag tro.

Sen är det bara att stiga upp tidigt igen för att göra iordning för dagens äventyr, dyka efter den skjutna sälen.

Bild027.jpg

Dyket går ganska smärtfritt trotts att det går ganska grov sjö, vi får dock inte in sälen i båten ute vid bärgningsplatsen utan vi släpar in den inomskärs för att lasta i lugnt vatten

Bild028.jpg

180 cm å ca 125 kilo

Nu har vi hållt på nästan hela dagen med bärgning å tillvaratagning, det är lite det som är baksidan med jakten. Men det är å andra sidan smällar man får ta

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir att grilla säl biffar i sommar ser jag :)

Skulle ha följt med på den där jakten nån dag har bara varit i väg en gång men det blev inget den gången

Kan ju titta på när du skjuter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag, Sealhunter och våran prao Fränö var ut en sväng igåkväll. Ganska fin kväll, men lite blåst å målnigt inne vid land som gjorde att solen inte lyckades kika fram.

Ganska snart när vi kommit ut till skären som ligger ungefär 8 kilometer ut till havs från hamnen så sticker första sälen upp skallen. Vi cirkulerar lite runt det första haret för att kolla läget, efter det beger vi oss ett par hundra meter norrut mot nästa skär. Där ser vi ganska snart en säl som ligger på en sten invid land, så vi vänder å tar oss i lä bakom skäret. Kastar draggar och tar oss i land vilket går ganska smärtfritt.

Väl där så börjar vi smyga oss runt en udde för att komma i läge på sälen som fortfarande ligger på stenen å sträcker på sig. Vi hittar ett par stenar att skjuta ifrån, även om vi skulle vilja ha lite bättre stöd. Men vi för nöja oss med vad som ges och bestämmer lite snabbt att "Sealhunter" ska skjuta sälen när den ligger på stenen och jag ifall den hoppar i vattnet.

Sälen ligger på sida på stenen och visar oss magen, så skottet får vänta tills den vänder sig tillrätta. Som den sedan gör några sekunder senare.

Men det dröjer inte många sekunder innan den dyker ner i vattnet efter att ha upptäckt oss på stranden.

Den dyker upp igen 15 meter till vänster om stenen å jag tar sikte, väntar tills den reser sig upp ur vattnet så mycket som möjligt för att slippa risken att träffa en våg istället för sälen och låter till slut skottet gå.

Jag stannar kvar för att dirigera sedan vid bärgningen å Fränö å Sealhunter beger sig mot båten igen, då kikar nästa säl upp i vattnet i närheten av båten.

Men inget skottläge ges och sälen försvinner.

Bärgningen går ganska bra efter lite om och men, så vi åker tillbaka till den första ön för att kolla om vi ser nån säl där men dom verkar som bortblåsta så vi åker in till hamn igen för att ta reda på den skjutna sälen.

En hona på uppskattningsvis runt eller strax över 100 kilo.

Åter igen så är en lyckad kväll slut för kustjägarna

GetAttachment.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom Ehnebom snuvade mig på en säl igår :lol: så fick han vara hemma idag.

Jag vaknade tidigt och såg att havet var blankt så en snabb fika och sedan ut med båten.

Så för er som aldrig fattat varför man jagar säl så lägger jag in några bilder som talar för sig själv.

27742473.jpg

27742475.jpg

27742476.jpg

Och nu till jakten.

Efter att ha kuskat runt på detta fasansfulla hav i några timmar och sett en och annan säl, bla. 2 st sovandes mitt på öppna havet så hade jag bara 2 skär kvar att besöka.

Där låg det 6st sälar på land och eftersom detta skär inte är större än 30 m så hade dom redan gått i vattnet när jag kom iland.

Jag la mig ner för att invänta det läge som jag visste med säkerhet skulle komma, efter en par minuter hade jag 2 sälar på ca 40 meter och jag valde ut den som låg högst i vattnet.

Skottet gick och jag såg att träffen var perfekt och att sälen flöt så jag gick till båten, tog upp mina 2 ankare och körde sakta mot sälen som fortfarande flöt.

Krokade den med trekroken och fick den mot båten, bytte sedan mot lyftkroken för att känna hur tung den var.

När jag gjorde mitt lyft så släppte kroken och jag flög bakåt i båten och sälen sjönk sakta.

Jag kunde se den ett tag på botten men det drev in så mycket pollen att inte såg den längre och jag valde att ringa efter hjälp, Ehnebom och en dykare kom till undsättning.

27742478.jpg

Dykare på väg ner.

27742477.jpg

Vi hade också publik.

27742479.jpg

Sälen bärgad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I förmiddags tog frugan och jag båten ut och kollade efter säl.

27793868.jpg

Vi såg ett par på håll så vi fick vissla in dom närmare.

27793869.jpg

Här har vi fått dom på grundare vatten.

post-764-1243605994_thumb.jpg

Här har skottet gått och om man tittar noga så kanske man kan se sälen och träffen i mitten på bilden.

27793867.jpg

Sälen bärgad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här fortsätter gårdagens jakt.

Fick besök av Mats och Pikehunter sent på em.

Mats hade i en tidigare tråd sökt säljakt.

Säljakt sökes.

Vi kom ut vid ca 20:30 och vattnet var i det närmaste blankt men kvällen var inte den bästa i antalet observationer, vi såg kanske 10 sälar innan kvällen var slut.

Strax för tio såg jag i allafall en säl på håll som vi styrde kosan mot.

Den kom upp alldeles intill båten och jag såg direkt att den var stor då den såg ut som en häst i huvudet.

Vi satt iland Mats på en sten och han fick ganska omgående sin chans att skjuta.

Ett perfekt skott och en lyckad krokning gav denna.

gallery_764_88_2745856.jpg

En 200kg tung gråsälshanne.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lördag kväll var det pikehunters tur att försöka lura en säl.

gallery_764_112_1586669.jpg

Det blev en lång väntan på en erfaren säl som visste hur man överlever.

gallery_764_112_639979.jpg

Det gäller att ligga lågt i vattnet.

gallery_764_112_3089502.jpg

Den låg lungt och kollade in oss och hade även fräckheten att ta sig en tupplur på behagligt avstånd, och det var bara att inse att i kväll drog sälarna det längsta strået.

Söndag morgon gav vi oss ut igen och våran kompis från igår dök upp igen.

Efter ett perfekt skott av pikehunter och en kontrollerad krokning av ehnebom så hade vi den bärgad.

En glad pikehunter med 158kg säl.

gallery_764_88_4636547.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Jag vill tacka för en helt fantastisk helg tillsammans med Sealhunter och Ehnebom. Jag och Matte var uppe för att prova säljakt för första gången. Vi fick en fantastik guidning, strålande väder med svaga vindar och ett mycket trevligt bemötande. Resultatet blev över förväntan ;) Matte fick skjuta en bjässe på 200 kilo och jag själv en på 158 kg. Vi såg mycket säl och jag tror det är få säljägare här i Svedala som har en sådan "hitrate" på sina jaktturer som Sealhunter - tror det var 8 sälar på 10 turer....

Hoppas vi kan bjuda igen med lika fin jaktupplevelse när ni kommer ner till oss <_<

Jag kan varmt rekomendera att nappa på sealhunters inbjudan om bytesjakt..

Jag och matte kommer gärna igen!!

Må gott!

//Pikehunter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Halloj!

Jag vill tacka för en helt fantastisk helg tillsammans med Sealhunter och Ehnebom. Jag och Matte var uppe för att prova säljakt för första gången. Vi fick en fantastik guidning, strålande väder med svaga vindar och ett mycket trevligt bemötande. Resultatet blev över förväntan B) Matte fick skjuta en bjässe på 200 kilo och jag själv en på 158 kg. Vi såg mycket säl och jag tror det är få säljägare här i Svedala som har en sådan "hitrate" på sina jaktturer som Sealhunter - tror det var 8 sälar på 10 turer....

Hoppas vi kan bjuda igen med lika fin jaktupplevelse när ni kommer ner till oss :P

Jag kan varmt rekomendera att nappa på sealhunters inbjudan om bytesjakt..

Jag och matte kommer gärna igen!!

Må gott!

//Pikehunter

7 sälar hittills och den 8:de väntar fortfarande på mig därute.

Jag lägger också in en länk till tråden Pikehunter syftar på.

Säljakt i Sverige

Ni är välkommna åter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, hur länge jagar ni säl på sommaren. super sugen på detta efter att ha hört pikehunters historia.... Har tyvär bara bockjakt i Augusti att erbjuda, ibland har vi gott om dovhjort på marken, 2007 sköt vi 7st men förra året blev det bara 1 så inga garantier, och så spar vi på djur med stor krona, altså bara spets och kalv som är aktuellt. ev grisjakt kan vi ev ordna om kompisen kan följa med

mvh rickard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, hur länge jagar ni säl på sommaren. super sugen på detta efter att ha hört pikehunters historia.... Har tyvär bara bockjakt i Augusti att erbjuda, ibland har vi gott om dovhjort på marken, 2007 sköt vi 7st men förra året blev det bara 1 så inga garantier, och så spar vi på djur med stor krona, altså bara spets och kalv som är aktuellt. ev grisjakt kan vi ev ordna om kompisen kan följa med

mvh rickard

Jakttiden på säl är 16 april till sista dec.

Jaktbyte går alltid att diskutera och vi har plats för 2 jägare om vi åker med en båt.

Granne med Pikehunter?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakttiden på säl är 16 april till sista dec.

Jaktbyte går alltid att diskutera och vi har plats för 2 jägare om vi åker med en båt.

Granne med Pikehunter?

Vi brukar jaga lite mås tillsammas, vi ska jaga lite fågel ikväll, skyddsjakt på ett lagertak... det är ju oxå något udda att testa om ni ändå skulle vara här, fågel och kanin jakt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill instämma med Pikehunter och verkligen tacka för en riktig kalashelg, helt klart en guldstjärna i jaktdagboken, bara läget och utsikten från jaktstugan är värd sin resa.

Återigen ett riktigt stort tack för ett minnesvärt äventyr.

// Matte

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ehnebom & Sealhunter!

Då kan vi kanske slå två flugor osv när ni är nere och jagar gris. avsluta vistelsen med lite mås & kaninjakt tillsammans med PinkMist :blush: Ikväll blev det ett 20-tal måsar. Kanin hanns inte med, men det satt ca 30 st ute när vi for hemmåt..

//Pikehunter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...