Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tikka T3 varmint 6.5x55

Featured Replies

Publicerat

Hej Kamrater!

Som en del av er märkt så har jag ett nytt projekt på gång och kanske är det nu dags att börja presentera vad jag har tänkt mig,den här gången har jag "velat" mer än vanligt vilket gjort att jag hållit en lite lägre profil än vanligt när det gäller vad det slutligen blev för vapen och jag hade egentligen inte tänkt "komma ut" riktigt än utan vänta tills dess att bössan är hemma. Samtidigt blir det lite fånigt eftersom det inte är något märkvärdigt på något sätt.

Ursprungligen var tanken att gå "all in" och bygga en riktig långhållsracer men av en del olika anledningar så började jag fundera på om det var rätt väg att gå. Jag vill ju gärna testa eller lära mig något nytt när jag kör igång ett projekt. Alternativt vill jag bevisa en teori i verkligheten. Dessutom gick försäljningen av min dubbelstudsare trögare än vad jag från början räknade med. Dessutom så hade jag i flera olika inlägg propagerat för att man inte behöver några märkliga grejer för att det skall vara meningsfullt att skjuta på lite längre håll, bland annat har jag hävdat att en Tikka Continental i 6.5x55 var en alldeles utmärkt budgetlösning.

Jag började därför söka efter en begagnad Tikka Continental i 6.5x55 i tron att de var skapligt lätta att hitta MEN där bedrog jag mig gruvligt. Det fanns en del m65 runt om i landet men att hitta en m658/690/695 visade sig vara mer eller mindre omöjligt. För det första är uppenbarligen dessa Tikka modeller väldigt hett byte på begagnatmarknaden, som lök på laxen upplever 6.5x55 ett remarkabelt uppsving för närvarande både när det gäller nytt och begagnat.

Det fanns då två olika möjliga vägar att gå, antingen så köper jag en standard 690/695 i 6.5x55 och pipar om denna eller också återstod det bara att köpa en ny Tikka Varmint i 6.5x55. För det första alternativet talade att det är lite mindre plast i i 690/695 (även om motviljan mot plasten är mer principiell än baserad på verkliga problem), för att köpe en T3 talade framförallt att jag vill kolla hur bra en standardbössa kan förväntas skjuta.

Tanken med detta projektet är att jag vill ta en standardbössa för att se hur bra den kan tänkas skjuta och se om man redan med en standardbössa kan nå målet på stabila träffbilder på under 50mm på 300m. Därefter kommer jag att "pimpa" bössan för att få den mer "skjutvänlig" men också för att den skall passa mina egna referenser på hur en långhållsbössa skall se ut. Det skall bli intressant att kunna göra före och efter tester och se hur mycket eller lite modifieringar som krävs.

Jag började därför leta efter en Tikka T3 varmint i 6.5x55 vilket även det visade sig vara en liten utmaning B) som sagt så har intresset för 6.5x55 tydligen exploderat. Efter lite letande hittade jag dock en Tikka T3 varmint stainless i 6.5x55 och i fredags lämnade jag in licenshandlingarna på denna, som alla vet är "inget som väntans tider" ;)

Hur har jag då tänkt mig detta "projekt"?

När bössan kommer skall jag inledningsvis försöka hitta en lämplig laddning, huvudkandidaterna på kulsidan är då 123 och 139 grains Scenar respektive 130 grains VLD från Norma. I denna fas kommer jag att skjuta bössan i rent originalskick, förmodligen kommer den att utrustas med en gammal Leupold BR 24X som blivit liggande i ett antal år i vapenskåpet nu. Syftet är helt enkelt att försöka utröna vapnets precisionspotential direkt ur lådan, det gäller att etablera en "baseline" som kommande förbättringar skall jämföras mot. det skall dessutom bli intressant att jämföra hur väl mina laddningar står sig gentemot fältskytteammunitionen från Lapua och Norma. (Om det visar sig att det inte går att få ut en acceptabel precision ur bössan så blir det givetvis ett besök hos vapensmeden men jag vill verkligen undersöka om det är nödvändigt denna gången.)

Därefter har jag planerat ett par olika åtgärder för att antingen förbättra precisionen eller för att öka "skjutbarheten".

Det som kommer först är att byta ut stocken, jag är ingen stor vän av den bäddning som man lyckats åstadkomma med en lös rekylklack i en "Tupperwarestock" men det enda sättet att utreda om det finns fog för mina förutfattade meningar är givetvis att byta ut kolven mot något som jag tror mer på. Om det finns ett problem i den ursprungliga stocken/bäddningen kommer detta att synas som förbättrad precision om så inte är fallet får jag bara en större "skjutbarhet" med en kolv som är bättre anpassad till min kropp och mitt skytte.

Nästa åtgärd som garanterat inte kommer att förbättra bössans egenprecison men kanske min förmåga att plocka fram den inneboende precisionen är att ersätta originaltrycket med ett tryckpunktstryck. Det handlar i mitt fall om tycke och smak och det är därför inget jag kommer att rekommendera för envar som en "quickfix".

Att en fast 24x kikare inte är optimalt till något annat än att skjuta träffbilder med förstår nog de flesta och eftersom jag hoppas kunna använda bössan i fältskyttets friklass så vill jag ha en kikare med ett bra "mildot" riktmedel. Min personliga favorit är Gen 2 Mildot men även MLR eller P4Fine funkar skapligt Premier Reticle har numera ett riktmedel som heter Gen 2 XR som också skulle kunna vara en kandidat. Dessutom vill jag ha justerrattar med 0.1 Mil, medförstorande riktmedel och en högsta förstoring på runt 20x vi får väl se vad det landar någonstans??

I övrigt så har jag tänkt prova en del nyheter (för mig) när det gäller benstöd, skjutrem etc men det får jag återkomma till.

Henrik

• Svar 204
  • Visningar 77,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Det känns skönt att ni tonar ned förväntningarna och lägger ribban så lågt! Henrik

• Här pratar vi alltså om den s.k. Choate-effekten, eller på latin: Trampolinus Irritatus Maximus.

• Var upp på SH för ett tag sen. http://www.snipershide.com/forum/ubbthread...;Number=1104276 även denna på SC http://www.snipercentral.com/forums/viewto...ghlight=#184959

Posted Images

Publicerat

Ska bli intressant att ta del av och se vad du åstakommer.

Har en T3 varmint stainless själv och som jag funderat på att damma av. nu med din tråd så kanske man får den insperation som behövs för det ;)

MVH Jensa

Publicerat

Man får helt enkelt snabba sig med att skjuta fältskjutningar så man kan få med sig nån Orrefors-vas eller annat junk hem innan det är för sent. Henrik: du kan ge dig f-n på att jag kommer insistera på att ligga till vänster om dig på tävlingarna och skjuta ut tomhylsor i ansiktet på dig och specialdesigna en broms som riktar hela gasströmmen i ditt anlete. Efter mina 6 skott kommer jag växla magg till ett färskt fullt av tomhylsor vilka jag skjuter ut med hög hastighet ;)

Skämt åsido så ska detta bli intressant att följa, men man kan ju inte låta bli att undra hur det blir när du dyker upp på startfältet med din pimpade T3:a.

Publicerat

Sweet Henrik,

detta kommer att bli en episk resa in i en värld av nya upplevelser och insikter

/Christian

Publicerat
  • Författare

Det känns skönt att ni tonar ned förväntningarna och lägger ribban så lågt! ;)

Henrik

Publicerat

Wow!

Shit va spännande!!!

Mvh!

Publicerat

Spännande,Spännande....

Några frågor:

Vad är planen runt stock har du något spikat eller ska du börja med originalet?

Hur är det med magasinet på dessa bössor hur många ryms och vilken längd sväljer dem?

Publicerat

Inget bra detta Henrik :huh:

Om du nu skjuter så bra som du vill med ett standard vapen så vad ska vi andra skylla på då? :huh:

Inte faan kan vi skylla på att det är våra vapen som behöver fixas med olika attiraljer i alla fall. :P

Ser ändå fram emot att kunna följa denna tråden i form av att kunna dra nytta av din erfarenheter.

/Lasse

Publicerat

Om du pipar om den kommer du då att köra standard 6,5 eller blir det en improved för att få lite extra fart på 139:orna? Ska bli kul se hur en standard bössa kommer kunna skjuta med enkla medel.

Publicerat
Inget bra detta Henrik :P

Om du nu skjuter så bra som du vill med ett standard vapen så vad ska vi andra skylla på då? :huh:

Inte faan kan vi skylla på att det är våra vapen som behöver fixas med olika attiraljer i alla fall. :P

Påminner mig om vad min pappa sa när jag ville skaffa en Fender bas:

"Gör int det, om du har bra utrustning har du int nå ursäkt längre" :huh:

Publicerat
  • Författare

Lars,

tanken är att börja utvärderingen med originalstocken. Jag är lite skeptisk till den men det kanske visar sig att det bara är förutfattade meningar från min sida. jag är lite tveksam både till om förstocken klarar att skjutas med benstöd utan att flexa och om lösningen med en lös rekylklack i en i det närmaste "obäddbar" stock verkligen funkar.

Som det ser ut nu kommer bössan att kompletteras med en stock som på bilden nedan

DSC_0110-b.jpg

Även om det finns ett par andra möjliga alternativ så är det stocken ovan som känns mest aktuell.

När det sedan gäller magasinen så har Tikka fem eller treskotts radmagasin, med ett skott i loppet kan jag alltså klara av fältskyttets sex skott utan magasinsbyte :huh: Magasinen är av "30-06 längd" vilket innebär att det är gott om plats för en 6.5x55.

Henrik

Publicerat
jag är lite tveksam både till om förstocken klarar att skjutas med benstöd utan att flexa

Här pratar vi alltså om den s.k. Choate-effekten, eller på latin: Trampolinus Irritatus Maximus.

Publicerat

Kul Henrik och att du utvärderar originalet först och sen utvärderar vad som gör vad för bössan, sen att det har tagit sån fart i det här med långhållsskytte efter att jag sålt min Sako varmint det är en annan historia ^_^ sköt faktiskt riktigt bra på 300m med fabriks lapua naturalis.

post-356-1238737600_thumb.jpg

Publicerat

Vet inte om det är illa eller bra när en sådan här tråd drar igång just som man så smått håller på att kolla på/efter en väldigt (väldigt) liknande bössa. Risken är som alltid att man blir allt för inspirerad, hursomhelst ska det bli intressant att följa.

Trampolinus Irritatus Maximus kan man nog korta ner till TIM-effekten, om man sen bara ser till att låta nog auktoritär och kastar in 'TIM-effekten' här och där kan det nog få en viss spridning.

Publicerat

Jag tror inte det krävs en super stabil stock för att skytte med benstöd skall fungera. Jag har skjutit så pass mycket med min titan som har väldigt mjuk stock och det fungerar bra ändå bara man har pipan ordentligt frilagd. Bössan strävar väl mest uppåt i skottögonblicket så att stocken blir en trampolin är nog ingen större risk. Däremot tror jag detta med bäddningen kan ställa till problem för få en bössa stabil så den alltid sätter första skotten på samma ställe som dem följande tror jag det är väldigt viktigt hur den ligger i stocken. Så jag tror original stocken kan fungera väl om det bara går att bädda den på ett bra sätt brukar vara lite besvärligt om det är "fet plast" och största risken med dessa är att dem kan röras en del mellan varm solig sommar och svinkall vinter ^_^

Publicerat
Denna stock hade kanske varit något?

http://www.roedaleprecision.com/galeries/2/16.htm

Är själv sugen på en sådan till min Tikka.

Vet att Henrik har betydligt mer erfarehet av just denna skapelse (PSG90) än de flesta av oss, men även lilla jag tar de tillfällen som ges inom jobbet och brukar den i mellan åt ;)

Just denna varianten av AI-kolven är ingen ergonomisk höjdare, inte enligt mig iaf. Dock så finns det andra "utföranden" som ev kan passa skytten bättre, jag har dock ingen erfarenhet utav dessa varianter.

För det andra så är den väl tung..

Publicerat
  • Författare

Go kväll!

visst har jag erfarenhet av AI kolven så som den ser ut på PSG :lol:

I Roedale´s tappning är det AICS sidor som sätts på Roedale's egen aluminiumchassi, och när det gäller funktionen finns det inte mycket att anmärka på. Mina invändningar ligger istället på andra områden. För det första passar inte AI kolven mig på ett optimalt sätt, framför allt är det pistolgreppet som inte riktigt funkar för mig. Dessutom finns det inte några AICS magasin som passar till 6.5x55 utan då är man hänvisad till patroner av "308 längd".

DSC_0110-b.jpg

Jag är nog mer inne på att antingen skaffa kolven på bilden ovan eller också Manners T4A kolv...

Henrik

Publicerat

...

• 2 weeks later...
Publicerat

Har det hänt någe mer i denna tråden?

/Johan

Publicerat
  • Författare

Nope, jag avvaktar att våra vänner inom ordningsmakten skall bevilja licens så att jag kan börja testa bössan.

Normalt har de varit ganska snabba med dylika ärenden på den lokala myndigheten men på grund av långtidsjukskrivning så finns det för tillfället ingen lokal vapenhandläggare här i Alingsås utan våra ansökningar fördelas ut på flera andra orter vilket gör att inslaget av lotteri ökar markant.

//Henrik

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Efter åtta veckors funderande har våra vänner vid ordningsmakten fram till att det 6:e vapnet förmodligen inte skulle göra mig till en bindgalen lustmördare varför licensen beviljades och undertecknad kunde hämta ut bössan.

Efter den inledande undersökningen är jag trots allt något mer positivt inställd till stocken än vad jag var på förhand, konstruktionen är avgjort av en lite styvare "tupperware" kvalitet. Inte heller i övrigt fanns det särskilt mycket att anmärka på vid en första besiktning.

När det sedan var dags för lite övningar vid laddbänken så insåg jag ganska snabbt att friflykten var av den mer generösa sorten. Det fanns ingen som helst möjlighet att sätta kulorna mot bommarna, problemet är inte som så ofta är fallet magasinslängden utan det är helt enkelt så att kulorna inte kommer tillräckligt långt ned i hylsan om jag försöker sätta dem i rimlig närhet av bommarna. I teorin är detta fenomen av ondo men frågan är hur stor praktisk betydelse det har?

Friflykten på mina laddade patroner varierade från lite knappt 2mm till lite drygt 6mm :( Sådan friflykt var det länge sedan jag använde mig av...

Efter att bössan utrustats med ett Leupold BR 24 med ett riktigt tunt hårkors så var det dags att fara till skjutbanan för lite break in och initiala laddtester.

Jag började med att göra rent pipan efter varje skott men efter att jag skjutit fem skott på detta tidsödande sätt började jag att skjuta femskottsgrupper mellan varje rengöring. Resultatet av dagens sju femskottsgrupper ser ni på bilden nedan-

BreakinT3.jpg

Resultatet känns efter omständigheterna OK, eftersom jag inte fokuserade på tekniken eller vinden. Dessutom innehåller varenda av de sju grupperna ett läskskott.

Prioriteringen låg på att "breaka in" pipan och att få lite känsla för pipan och vilka tryck den kan tänkas ge. Med tanke på att pipan är 61 cm lång så ligger hastigheterna något under vad jag förväntat mig men med tanke på den generösa friflykten kom det inte som en blixt från en klarblå himmel.

Kontentan är att eftersom alla träffbilderna utom den allra första låg på mellan 20 och 30mm så känns målsättningen på 15mm inte som en utopi. Framför allt inte om man tar hänsyn till läskskotten och att pipan inte är "inkörd" ännu.

Som en parentes kan nämnas att under tiden som jag rengjorde Tikkan så sköt jag med 6x45:an och den nya ljuddämparen, givetvis då liggande med benstöd. De sista 5 skotten där jag rest mig upp emellan varje skott låg på 13mm så där känner jag mig trygg :lol:

Nu gäller det att ta sig en funderare på vilka krut och laddningar som står närmast på tur..

Henrik

Publicerat

I mitt inre gläds jag för Henriks räkning samtidigt som jag inser att det bara är att företa en

"back till basics" för egen del.

Fina resultat som lovar gott för framtiden.

/Christian som med lite tur kan komma ut och skjuta på torsdag.

Publicerat

Ser ju riktigt bra ut under rådande förhållanden, klart du skjuter riktigt tätt med den om du laborerar lite med laddning och kulor. :lol:

Trist att licenstanterna är så långsamma :(

Själv blir jag bara sporrad att träna mer, så jag kommer i närheten av dessa träffbilder ^_^