Publicerat Augusti 7, 200916 yr Författare Så kom den då äntligen, min lilla nätta kikare Ihop med Recknagels "onepiece mount" så väger ekipaget blygsamma 1450 gram Justerrattarna för höjd och sida är likaledes blygsamma 50mm i diameter, kan vara bra nu när man passerat de 40 att få ett handikappanpassat kikarsikte Så här ser hela härligheten ut Det skall bli intressant att börja experimentera med siktet och se vad det nya riktmedlet går för. Henrik
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Det skall bli intressant att börja experimentera med siktet och se vad det nya riktmedlet går för. Ser ju bara så maffigt ut! Jag ser mycket fram emot att få titta på det och igenom det nångång. Hur sitter Duracoataen? Ser ut som den skavt lite på slutstycket och längst fram på pipan? Jag har inte blitt färdig att spraya min än fast jag fått hem färg och allt. Projektet innebär ju att man inte kan åka till skjutbanan på ett par dagar . Grattis till kikaren, din lyckost! / Peter
Publicerat Augusti 7, 200916 yr Tjusigt! Antar att armarna på rattarna/snusdosorna är till för nollställning av skalorna eller?
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Författare Peter, jag tror att jag lät Duracoaten härda 3-4 dagar vilket var tillräckligt på de flesta ställena men på bland annat slutstycket och på den mutter som skyddar ljuddämpargängan så hade det inte skadat med längre tid eftersom duracoaten på dessa ställen skavts av. Exabit, visst är armarna till för att justera "Zerostoppen" och att nollställa skalorna. Du tar bra hjälp av utdragarspåret på en hylsa eller något annat verktyg för att lyfta dem 180 grader sedan är det bara att justera in nollställningen där du vill ha den. Henrik
Publicerat Augusti 8, 200916 yr Peter, jag tror att jag lät Duracoaten härda 3-4 dagar vilket var tillräckligt på de flesta ställena men på bland annat slutstycket och på den mutter som skyddar ljuddämpargängan så hade det inte skadat med längre tid eftersom duracoaten på dessa ställen skavts av. Vilket iof bara ser coolt ut, tycker jag. Det har blivit en ganska bruksig bössa av det hela som jag gillar skarpt. Ska se om jag vågar mig på ett måleriprojekt på min. / Peter
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Författare Måhända kan det vara dags att uppdatera med ett inlägg. Efter lite funderande beslutade jag mig för att ta med T3:an på bockjakten istället för min 6x45. Anledningen till detta beslut vara helt och hållet att jag var nyfiken på att testa det nya siktet under praktiska förhållanden och inte bara på skjutvallen. Jag har egentligen aldrig använt högförstorande sikten till jakt tidigare utan maximalt har det varit frågan om 15-16 ggr förstoring. Mitt nya PR Heritage 5-25x56 är i o f s primärt avsett att användas på skjutvallen men jag ville likväl testa det och framför allt kanske hur riktmedlet funkar under praktisk jakt. Jag klistrar in en liten bild på själva riktmedlet även om jag inser att en bild genom siktet hade varit att föredra. Den röda delen av riktmedlet visar vad som tänds när man drar igång belysningen. Till saken hör att riktmedlet är medförstorande och att kikarsiktet har 5x förstoringsväxel vilket gör att det i mina ögom bara är praktiskt användbart ned till 9-10 ggr förstoring men å andra sidan har jag aldrig tänkt använda bössan för drevjakt Normalt brukar jag jaga bock/räv med 10-12 gångers förstoring så det borde inte vara ett olösligt problem. För den rena smygjakten kommer jag ändå att använda min lilla 6x45:a med ett Swarovski 3-12x50 vilket är en "proven performer". Nåväl, igår kväll och idag på morgonen var jag ute och kikade efter bock/räv och känner mig mogen att dra några slutsatser. För det första så kan jag konstatera att optiken är bra i mitt sikte, jag fick klara och fina siktesbilder med gott skjutljus rätt länge igår kväll.Givetvis funkar det inte med 25 gångers förstoring i dåligt ljus men det var först sista kvarten som jag var tvungen att dra ned till lägre förstoringsgrader. Jag sköt min bock klockan 21:32 då han stod i havren på ca 170m avstånd. Ljuset räkte till för att jag skulle känna mig säker på att det var rätt bock och kunna placera skottet där jag ville ha det med tanke på omständigheterna (jag vågade mig inte på något halskott med tanke på att blåste 6-7 m/s vid tillfället). Istället fick det bli ett högt bogskott i bakkanten av bogbladet vilket givetvis resulterade i att flyktsträckan blev 0m (för övrigt är denna skottplacering något av en personlig favorit men det är en annan historia ). Däremot fick jag för första gången hålla på och justera förstoringen frekvent under gårdagskvällen vilket jag normalt sett inte gör. Det är helt enkelt så att det var i det närmaste omöjligt att följa jäktande bockar och stressade getter/smaldjur på 25 gångersförstoring. Tekniken fick istället bli att ställa förstoringen på 10-14 gånger och sedan dra på med 25 gånger när djuren stod still. Nackdelen med den tekniken är såklart risken att man glömmer att ställa ned förstoringen mellan varven och då får svårt att hänga med om det sedan går fort. Den uppenbara fördelen är att det går att bedöma djuren på helt andra avstånd än vad jag är van vid med min normala optik. De senaste 5-6 åren har jag jagat med min Swarovski EL 10x42 handkikare vilket är en upplevelse som måste uppleveas för att förstås men blir hållen riktigt långa räcker det givetvis inte riktigt med 10 gångers förstoring. Med mitt kikarsikte kunde jag nu bedöma bockar på 3-400m och titta på räven på 450m vilket givetvis var en klar fördel. Jag upplevde faktiskt även riktmedlet som helt OK och blev inte störd av "julgranen" över huvud taget, informationen finns där men jag ser den egentligen inte om jag inte tittar efter den. Dock är det fortfarande så att jag inte skulle välja ett riktmedel som detta för en allroundbetonad jaktbössa utan det är främst aktuellt för det renodlade långhållskyttet även om nackdelarna vid jakt var mindre än vad jag hade föreställt mig. På det hela taget måste jag säga att siktet hittills överträffat mina förväntningar och håller en riktigt bra optisk kvalité samtidigt som det är väldigt användarvänligt, nackedel är givetvis att det är både stort och tungt... Henrik
Publicerat Augusti 17, 200916 yr Trevligt med invigning av bössan och att siktet fungerar väl även till jakt Jag var själv ute för att skjuta en bock igår tyvärr ville ingen visa sig, men jag blev glatt överaskad hur väl Zeissen fungerar i mörker trots riktmedel 43 så funkar det toppen på 10x och svagt belyst. Ditt riktmedel ser trevligt ut men stämmer biden att det är halvmil som är den längre markerade och hur mycket täcker korset?
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Ja, grattis till bocken! Ditt riktmedel ser trevligt ut men stämmer biden att det är halvmil som är den längre markerade och hur mycket täcker korset? Jag noterade oxå detta med halvmil kontra helmil. Det ser ut som att de valt att behålla konceptet från mildot, dvs att hela mil ska likna en dot, så att säga? För mig som använder MLR-riktmedel så hade det varit grymt förvirrande att byta till detta riktmedel, men det är ju inget problem för siktesägaren
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Författare Testerna går vidare och nu är det två bockar och två rävar skjutna (bocken sköt jag faktiskt redan i går morse men skrev inte om den i denna tråden utan bara i bockjaktstråden). Igår kväll hade jag gott om viltkontakt med 2 bockar, 4 getter/smaldjur, 2 killingar och älgko med dubbelkalv, även om jag inte var ute efter något av dessa vilten gav de ändå mycket bar möjligheter att utvärdera riktmedlet och kikaren och mina initiala intryck består. Kikaren håller mycket god optisk kvalité men jag måste träna mer på tekniken att kontinuerligt justera förstoringen. Temat för gårdagens övningar var att försöka decimera rävstammen eftersom jag "bör" skjuta bort minst en av de två rävkullarna som finns på marken. Facit igår blev att två årsungar fick bita i gräset, den ena kom lockad av muspip in på ca 50m avstånd (då var det tur att jag samtidigt som jag lockade skruvade ned förstoringen till 9 gånger). Den andra presenterade sig själv på 240m där den satte sig på en liten sten ute på en åker, det är egentligen den typen av skott som bössan är avsedd för och här var det en klar fördel att använda 25 gångers förstoring (även om det går att skjuta räv på dessa avstånd med betydligt lägre förstoring). Om man skjuter årsungar med 120 grains BT i 880 m/s så lämpar sig resultatet dessvärre bara undantagsvis för publicering. För att besvara herrarnas funderingar så försökte jag igår att ta lite bilder genom kikarsiktet med hjälp av min lilla kompaktkamera, dessvärre kan man bara med stor välvilja kalla resultatet för lyckat. Nu har det inte med kikarsiktet och göra utan det handlar om svårigheten för kameran att fokusera och framför allt svårigheten för mig att hålla kameran stilla och på rätt ställe. Några bilder blev det emellertid, först kommer en grantopp på 240m avstånd sedd med 5 gångers förstoring: Här kommer samma grantopp i 25 gångers förstoring (tyvärr lyckades inte kamerans autofokus att hantera situationen utan jag fick välja mellan att få grantoppen skarp eller riktmedlet). I verkligheten är det inget problem även om man ibland behöver använda parallaxen för att få bra skärpa. Nästa bild är på en äng i 10 gångers förstoring vilket blivit lite av en "defaultinställning" de senaste dagarna när jag jagat bock/räv. På Lars fråga angående hur mycket hårkorset täcker så är svaret 0.04 Mil d v s 4 mm på 100m. För att hjälpa till med att tolka bilden på riktmedlet i mitt förra inlägg så klistrar jag in en bild från min loggbok där de aktuella måtten finns. Att ett riktmedel som heter Mildot har en dot varje Mil känns kanske inte som något sensationellt och det är också så jag vill ha det efter att ha tittat rätt många timmar i diverse mildotutrustade sikten vid det här laget. Hade det inte varit för svårigheten att lära gamla hundar sitta så ser jag inget direkt skäl varför man inte kan göra som Nightforce och istället vända på steken, anledningen till att de valde att göra så är givetvis att rättigheterna till gen 2 mildot innehavs av Premier Reticle som var de som tog fram detta riktmedel för 20 år sedan. Ni som skjuter MLR får väl säga att ni skjuter "Milline" riktmedel May your aim always be true, Henrik
Publicerat Augusti 18, 200916 yr Nu med bilder genom kikaren förstår jag tanken bakom riktmedlet och tycker den verkar väldigt bra också. Fattade inte att det var dottar som var dem mindre och sedan funkar det väl toppen att mäta från botten stolpen om man föredrar strecken så det lär funka toppen och har alla fördelar mildot och MLR i samma riktmedel
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Författare Jag tror att rätt många som har mildot riktmedel eller andra riktmedel med olika typer av referenspunkter inte använder dem fullt ut. Jag vet att jag inte gör det själv, under vanlig jakt så föredrar jag att helt sonika justera träffläget så att det överensstämmer med hårkorset. Konsekvensen av detta är att jag har ett verktyg som jag egentligen inte kan använda fullt ut eftersom jag inte tränar på det. Med det nya riktmedlet har detta blivit ännu tydligare så jag försöker därför att mäta avståndet på diverse objekt som rådjur, älgar, telefonstolpar och dylikt för att sedan kontrollmäta med avståndsmätaren. Dessutom försöker jag plugga in riktmedlet med avseende på vilket värde de olika referenspunkterna motsvarar för att få en bättre känsla, det känns som att man är tillbaka i skolbänken igen Givetvis så kommer jag att ha mest nytta av detta vid fältskytte eller vid andra tillfällen när jag skall uppskatta avstånden till mål med känd storlek. När det sedan gäller vapnet som sådant så väntar jag framför allt på att få min nya stock eftersom jag inte upplever utformningen av originalstocken som optimal. Jag ramlade över ett par bilder på T3:or i "min" stock som kanske kan vara av intresse. Tyvärr tar det nog ytterligare ett par månader innan jag får stocken men jag har ett gott tålamod Henrik
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Jag väntar också på en likadan modell från Robertson men jag beställde från roedale precision och där stog det att det var 2-3 veckors leverans tid så jag får nog min ganska snart om det stämmer. Det är roligt att du delar med dig av dina upplevelser och erfarenheter av båda bössa, laddningar och optik. Detta blir nog en tråd som kommer läsas många gånger av folk som ska skaffa sig en utrustning för detta ändamål.
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Tyvärr tar det nog ytterligare ett par månader innan jag får stocken men jag har ett gott tålamod Henrik Ja du Henrik! Det ska gudarna veta att du har Alldeles för bra ibland För övrigt en mycket intresant tråd att följa! MVH/Jocke
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Med tanke på hur äckligt bra du skjuter med orginalkolven så hoppas jag att du inte får kolven alltför snart Snacka om att slå i sista spiken i kistan med slägga för oss övriga glada amatörer vi kommer inte ha en chans att matcha dig om en månad! /Mike
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Ser onekligen mycket bra ut Henrik bettan kanske får sig en match Mvh.
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Författare Micke, med tanke på att du förmodligen seglar på små moln nu för tiden (på grund av alla spännande droger) så tar jag inte det du skriver på riktigt allvar Jag är långt ifrån att ha den järnkollen du har på ditt träffläge på olika avstånd och som alla känner till är träffbilderna helt ointressanta om inte första skottet sitter där det skall. När det gäller leveranstiden så har jag fått en indikation på att det för närvarande är ca 5 månaders leveranstid. Flex, av dina inlägg och bilderna från dina skjutningar att döma har du och Bettan inte så mycket att frukta men visst hoppas jag få till ett riktigt mysigt ekipage vad det lider. Henrik
Publicerat Augusti 19, 200916 yr Flex,av dina inlägg och bilderna från dina skjutningar att döma har du och Bettan inte så mycket att frukta men visst hoppas jag få till ett riktigt mysigt ekipage vad det lider. Henrik Ödmjuk som du är så vet både du o jag att jag har inte den kunskapen o rutinen för o hänga med dig på lite längre håll Mvh.
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Eftersom det här är min egen tråd tar jag mig friheten att gå lite OT och skriva lite grann om mina jaktliga erfarenheter med bössan. Normalt brukar jag inte prata så mycket om min jakt eller visa massa bilder på fält vilt men eftersom det den här gången till viss del handlar om utrustningen så gör jag ett undantag och gör en utvikning från det rent tekniska. Efter att ha jagat bock och räv på hemmamarkerna ett par dagar tog jag igår en avstickare till de marker där jag en gång i tiden hade mitt första arrende även om det är drygt tio år sedan jag avslutade det arrendet. Markerna är typiska mellansvenska skogsmarker där de flesta jagar rådjur med drivande hund och där rådjursstammen är betydligt svagare både till numerär och storlek än vad den är i det öppna landskapet. Nåväl eftersom mina gamla jaktkompisar visste att jag föredrar lite öppnare pass så placerades jag i ett torn med utsikt över en 40 ha stor mosse och med ett uppväxt hygge/granplantering i ryggen. Efter ett par timmar som gick i myggens och den totala stillhetens tecken såg jag ett rådjur långt ute på mossen i handkikaren, efter att ha mätt avståndet till dryga 450m tog jag upp bössan och skruvade upp kikarsiktet till 25x och då framgick det att det var en liten bock som gick där ute. Under ca 30 minuter följde jag bockens betande i de luckor där jag kunde se honom. Han var uppenbarligen på väg mot en liten skogsudde ca 230m från mitt pass där han skulle försvinna ur sikte. När han väl exponerade sig och skulle över den sista öppna luckan innan skogsholmen lät jag skottet gå och bocken gick i backen på skottplatsen. När jag väl kom fram till bocken kunde jag konstatera att att min bedömning varit riktig och att detta var en ung bock med rätt taskiga anlag vilket i min bok kvalificerar den för avskjutning. När jag nu börjar få lite praktisk jaktlig erfarenhet av bössa och sikte kan jag konstatera att genom att skaffa sig den hår typen av "långhållsracer" har man som jägare möjlighet att ta skott som man annars skulle behöva avstå ifrån. Den här gången sköt jag från ett torn som likt väldigt många andra jakttorn runt om i landet är mer konstruerade med tanke på komfort än på att de skall ge ett gott stöd för skyttet. Det innebär att tornet är alldeles för stort men eftersom man lämnat en del brädor under tornet kunde jag komplettera tornet kanter med några tvärslåar så att jag fick ett gott stöd. Genom att kunna öka förstoringen så kunde jag även på långt håll bedöma bocken vilket gjorde att jag redan fattat beslutet att skjuta när bocken till slut exponerade sig med 25 gångers förstoring kändes skottet dessutom rätt enkelt även om skotthållet i en del jägares ögon förmodligen var lite drygt. Många argumenterar säkert för att man skall skjuta på närmare håll av olika anledningar så även mina gamla jaktkompisar som aldrig skulle skjuta en bock på detta avstånd (eftersom majoriteten av dem inte ens använder handkikare så tror jag att de inte ens hade sett bocken). Konsekvensen av det blir att de trots att de sammantaget haft mellan 30-35 jakttillfällen på deras 1100 ha sedan i söndags morse (fördelat på 9 jägare) så var den bocken jag sköt den första som fällts på dessa marker sedan bockjakten började. Jag argumenterar inte för att alla jägare skall börja skjuta på långa håll eftersom majoriteten av den svenska jägarkåren saknar både utrustning och kanske framför allt träning för att skjuta på lite drygare håll, vad jag säger är att för de som är intresserade så innebär långhållskyttet en möjlighet att lägga ytterligare ett verktyg till vår jaktliga verktygslåda. Det skytte och den utrustning som jag pratat om i denna tråden är egentligen inget speciellt avancerat utan det är frågan om en ren standardbössa och ett anpassat sikte samt en lite fler besök på skjutbanan än vad den genomsnittlige jägaren anser behövs. För jakten kan man absolut använda sig av ett betydligt enklare sikte (mitt val av sikte grundar sig på att jag vill kunna skjuta på papp och plåtmål på ut till 1000m) och kan då få till ett lika välskjutande ekipage för någonstans mellan 10-15000 kr som utan kompromisser kan användas för att skjuta på 3-400m både på bana och i skogen. //Henrik
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Intressant! Om du skulle kitta upp bössan för endast jakt (vak och pürsch) . Hur skulle bössan se ut och vilken typ av kikare hade du valt då? mvh/Må
Publicerat Augusti 20, 200916 yr En mycket trevlig och pedagogisk rapport av vad ett tillämpat vapen med tränad skytt klarar av Inga märkvärdigheter egentligen /Mike
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Författare Intressant!Om du skulle kitta upp bössan för endast jakt (vak och pürsch) . Hur skulle bössan se ut och vilken typ av kikare hade du valt då? mvh/Må Måns, egentligen är det ingen större skillnad när det gäller bössan. Rekommendationen är att skaffa sig en varmint bössa i 6.5x55 eller 308 win, om det sedan står Tikka, Sako eller kanske rent av Remington på lådan spelar mindre roll i detta sammanhang. Har man lite mer utrymme i budgeten och vill köpa nytt kan man givetvis även titta på andra lite dyrare fabrikat som Sauer, Blaser etc.. Jag hade hellre satsat på en lite billigare begagnad bössa och sedan lagt pengar på att modifiera eller byta ut kolven så att du kan få till en bättre ergonomi än vad standardstockarna erbjuder. Kikarsiktet är lurigare så tillvida att det är svårare att göra några riktiga klipp utan du får i princip vad du betalar för. Det du är ute efter är förstoringsgrader på plus 15x och targetrattar. Riktmedel kan man diskutera i evighet men det gäller att hitta en vettig avvägning mellan ett riktmedel som syns i lite sämre ljus (om din jakt kräver det) och ett riktmedel som är tillräckligt tunt på höga förstoringar. En lösning är att köpa en kikare med icke medförstorande riktmedel men då riskerar du med största sannolikhet att träffläget ändras mer eller mindre med ändrad förstoringsgrad (som exempel brukar Zeiss 6-24x56 flytta träffläget 1-1.5cm beroende på förstoringsgrad). Passa dig för klick som är mindre än 1/4 MOA eller 1 cm eftersom detta innebär en väldig massa klickande på längre håll. Ett alternativ kan vara att satsa på ett riktmedel som t ex TDS, TMR, Ballistic Plex etc.. med den lösningen slipper man hålla på och skruva och det går fortare att lära sig tekniken men samtidigt blir det inte lika mångsidigt. Det finns en uppsjö fabrikat som har lämpliga modeller, vad du väljer beror främst på vilken budget du har. Du bör dock titta på justerområdet, där Zeiss Conquest 6.5-20 är ett skräckexempel på ett riktigt uselt justerområde vilket t ex gör att jag på min lilla 6x45 inte kan justera för skott på längre håll än lite drygt 300m. Det är när det gäller justerområdet som du finner fördelar med ett lite större mellanrör och jag skulle nog rekommendera att satsa på en 30mm tub. Att satsa på en 34mm tub är overkill om du inte skall skjuta på över 600m och försvårar bara när det gäller att hitta vettiga montage. När det sedan gäller benstöd så har jag i dagsläget ett par Harrisbenstöd på bössan men jag har faktiskt inte använt dem till något av de vilt jag skjutit hittills. Jag avråder från att skaffa sig några billigare kopior eftersom de flesta som jag sett varit av tveksam kvalité. Svaret blir rätt allmänt hållet eftersom frågan var allmänt skriven men jag skall mer än gärna komma med konkreta synpunkter om det är någon som har konkreta frågor Henrik
Publicerat Augusti 20, 200916 yr "(som exempel brukar Zeiss 6-24x56 flytta träffläget 1-1.5cm beroende på förstoringsgrad)" Som brukare av detta i övrigt mycket trevliga sikte kan jag instämma i Henriks yttrande ovan, jag har från 6x-24x en linjär och vertikal träffbildsförflyttning om 1,3-1,5 cm på 100 meter, ett resultat av detta är att skott på avstånd över 100 meter sker på 8, 12 eller 24x där förflyttningarna, är fastställda sedan tidigare genom testskjutningar. Allt mitt långhållsskytte sker på 12/24x beroende på målbild. Kan jag tillägga att mitt nästa sikte för lite mer avancerad skytte precisionsmässigt kommer att vara ett FFP. Henrik- tack för att du visar vägen på ett så självklart och pedagogiskt sätt. /Christian
Publicerat Augusti 20, 200916 yr "(som exempel brukar Zeiss 6-24x56 flytta träffläget 1-1.5cm beroende på förstoringsgrad)"Som brukare av detta i övrigt mycket trevliga sikte kan jag instämma i Henriks yttrande ovan, jag har från 6x-24x en linjär och vertikal träffbildsförflyttning om 1,3-1,5 cm på 100 meter, ett resultat av detta är att skott på avstånd över 100 meter sker på 8, 12 eller 24x där förflyttningarna, är fastställda sedan tidigare genom testskjutningar. Allt mitt långhållsskytte sker på 12/24x beroende på målbild. Kan jag tillägga att mitt nästa sikte för lite mer avancerad skytte precisionsmässigt kommer att vara ett FFP. Henrik- tack för att du visar vägen på ett så självklart och pedagogiskt sätt. /Christian ja jag själv vill inte köpa ett dyrt lr sikte förrens det kommer i ffp, och ja jag vet att olsson har sitt s&b till salu men jag har inte bra jobb nog för att betala det. (men hans bössa knep jag)
Publicerat Augusti 20, 200916 yr Vaaa gjorde du, Grattis Maddog, det är ju en skrämmande tight pang. I övrigt håller jag med dig, FFP är det som gäller för framtiden. /Christian