Hoppa till innehåll

Valpen hemma


Pitepalt

Recommended Posts

Jo nu har man äntligen varit och hämtat Jämthundsvalpen. Har varit på gång ett par gånger tidigare men då har alltid jobbet ställt till det. Men nu löste det sig.

Var ner till Arlanda och valde mellan 2 tikvalpar. Föll för den ljusare (inte lika snygga) valpen. Hon var frammåt och verkade inte rädd för något. Hon sov hela flygresan hem och hela bilresan... I natt har hon sovit 5 timmar i sträck så jag är ändå hyfsat pigg. Att ha valp är ingen dans på rosor. 3½ år sen sist och har redan hunnit glömma. :o

http://kennet.skk.se/hunddata/Hund.aspx?hundid=2531725

Tyvärr har jag bara mobilkamera just nu men lägger ändå upp ett par bilder.

post-76-1239000904_thumb.jpg

post-76-1239000949_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 58
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • Pitepalt

    23

  • veronika

    12

  • Tofflan

    5

  • Pertan

    3

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jo nu har man äntligen varit och hämtat Jämthundsvalpen. Har varit på gång ett par gånger tidigare men då har alltid jobbet ställt till det. Men nu löste det sig.

Var ner till Arlanda och valde mellan 2 tikvalpar. Föll för den ljusare (inte lika snygga) valpen. Hon var frammåt och verkade inte rädd för något. Hon sov hela flygresan hem och hela bilresan... I natt har hon sovit 5 timmar i sträck så jag är ändå hyfsat pigg. Att ha valp är ingen dans på rosor. 3½ år sen sist och har redan hunnit glömma. :o

Tyvärr har jag bara mobilkamera just nu men lägger ändå upp ett par bilder.

post-76-1239000904_thumb.jpg

post-76-1239000949_thumb.jpg

Grattis hoppas vi får höra utvecklingen!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var en liten söting :o går inte annat än att bli kär i dom små liven...

skönt att resan gick bra.

har själv två långa veckor kvar tills jag får hämta min men var o tittade ut en iallafall i går...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

T.o.m Jämtar är söta när dom är små :rolleyes:

Ja man glömmer snabbt, och tur är väl det. Hämtar mitt lilla vilddjur på Onsdag :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

åhh man börjar nästan längta till baka tills min var så liten. härligt med så små, mjuka varelser med sylvassa tänder :(

ska bli intressant att höra fortsättningen..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat lära mig mönstret nu. Sova, pissa, äta, pissa, busa, pissa, sova, pissa :(

Hur mycket kan man låta hundarna busa egentligen? Dom har ju så roligt men jag blir orolig att det blir för mycket för lillen. Senast fick dom ca 15 min och då märktes det att hon började bli trött.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat lära mig mönstret nu. Sova, pissa, äta, pissa, busa, pissa, sova, pissa :(

Hur mycket kan man låta hundarna busa egentligen? Dom har ju så roligt men jag blir orolig att det blir för mycket för lillen. Senast fick dom ca 15 min och då märktes det att hon började bli trött.

Tror nog inte man kan busa för mycket. Det enda är väl att man ska lära dom att inte får busa jämt och ständigt. Men som nu när hon är nykläckt brukar krafterna tryta ganska så omgående.

Snart är det sommar och fint så då är det bara fara ut i skogen så hon får börja lära sig vad hon är till för :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror nog inte man kan busa för mycket. Det enda är väl att man ska lära dom att inte får busa jämt och ständigt. Men som nu när hon är nykläckt brukar krafterna tryta ganska så omgående.

Snart är det sommar och fint så då är det bara fara ut i skogen så hon får börja lära sig vad hon är till för :(

Jo men jag menade busa med min andra hund. Hon försöker ju hänga på henne så länge hon orkar.. Och den äldre är bara 3½ år så det finns mycket bus kvar där. Jo ska vara ute i skog och mark så mycket som möjligt. Klockrent att jobba eftermiddag varannan vecka. Blir många timmar i skoge

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis Pitepalt och lycka till med nyförvärvet! ;)

Tackar tackar! Kan behövas. Nu har hon dock sovit i nästan 2 timmar. Vem har sagt att det är jobbigt med valp? :lol:

Skostället är en uppskattad sovplats :(

post-76-1239013005_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skostället är en uppskattad sovplats :lol:

post-76-1239013005_thumb.jpg

Ja, där ligger man väl skyddad så länge inte någon kommer och ska ställa in några skor. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

från vilken kull är valpen din?

Torvbäckens Birka / Ackers Doj.. Får klicka 2 gånger på länken i fösta inlägget B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torvbäckens Birka / Ackers Doj.. Får klicka 2 gånger på länken i fösta inlägget ;)

Inte helt fel stam på den. Blir säkert en jaktmaskin.. Foppas hon blir lika vacker som sin far... Vackrare jämte är svår att hitta...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Torvbäckens Birka / Ackers Doj.. Får klicka 2 gånger på länken i fösta inlägget ;)

ah okej. jo såg den kullen på ackers sida. jo den ser fin ut, precis som kråkan säger så är ju Doj en av om finare jämthundar någonsin. bara hoppas någon gen finns kvar ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så ser hon ut, söt som bara en valp kan vara :D

Till viss del kan hon busa med den äldre, men säger du att det räcke så är det så och inget bus från någon av hundarna, det är du som är ledaren och om det är möjligt så ha henne hos dig på natten och även ibland på dagen så det är du som är rolig och sätter gränserna, för det är dig hon ska följa si skogen inte gammelhunden, lika viktigt när du släpper henne i början det är du och valpen som går ut den gamla får inte följa med för då finns chansen att hon hakar på och följer henne istället för dig.

Lycka till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo har märkt det att hon har en förmåga att haka på andra hunden istället för mig så därför går jag oftast ut med bara valpen. Går fortsatt riktigt bra. Hon piper inget på natten och verkar ha funnit sig bra i nya flocken.

Tyvärr fick hon en godis så nu vet hon vart godisburken står :rolleyes:

post-76-1239110828_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo har märkt det att hon har en förmåga att haka på andra hunden istället för mig så därför går jag oftast ut med bara valpen. Går fortsatt riktigt bra. Hon piper inget på natten och verkar ha funnit sig bra i nya flocken.

Tyvärr fick hon en godis så nu vet hon vart godisburken står <_<

post-76-1239110828_thumb.jpg

Tittar hon lika förväntansfullt på dig :rolleyes: vill du veta ditt värde herr godisautomat, jolla inte med godis än :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jösses så söt hon är :wub: nu är det "bara" 14 dagar kvar tills min är hemma ;)

(blir Ackers Doj i min oxå fast som morfar bara hoppas att hans gener går bra igenom)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för kombination? Här rullar allt på som vanligt :o. Börjar förstå nej och hit ;)

Det blev en efter Lyckagårdens Cita och Tail Tips Oryx II. Hanen är efter Nissas Foni och Tiken efter Ackerd Doj.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har hon fått byta smeknamn ett par gånger men nu tror jag hon ska få "heta" Wåfflan ;) . Det här med fotografier är inte lätt. Hinner alltid undan. Lite lättare inomhus iaf ;) .. Hon lyssnar nu till namnet och har lärt sig hit. Funkar bra inomhus men utomhus är det för mycket störningar så där använder jag det inte.

Annars går allt kanon. Hon träffade sin första katt igår och var lite avvaktande. Gick dock bra. Wåfflan var nog så nyfiken för sitt eget bästa

Ett par nytagna foton iaf

post-76-1239261911_thumb.jpgpost-76-1239261932_thumb.jpg

Dracula-tänderna tillhör den äldre :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyvärr har hon fått byta smeknamn ett par gånger men nu tror jag hon ska få "heta" Wåfflan ;) . Det här med fotografier är inte lätt. Hinner alltid undan. Lite lättare inomhus iaf ;) .. Hon lyssnar nu till namnet och har lärt sig hit. Funkar bra inomhus men utomhus är det för mycket störningar så där använder jag det inte.

Annars går allt kanon. Hon träffade sin första katt igår och var lite avvaktande. Gick dock bra. Wåfflan var nog så nyfiken för sitt eget bästa

Ett par nytagna foton iaf

post-76-1239261911_thumb.jpgpost-76-1239261932_thumb.jpg

Dracula-tänderna tillhör den äldre ;)

riktigt charmtroll :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

riktigt charmtroll ^_^

Ja hon var verkligen söt...

Grattis till nyförvärvet.

Ett tips på inkallning som fungerar fantastiskt bra på våra Tollare är att, vid matdags så sätt hunden ner.

Gärna ihop med den äldre och gör detta till en ritual. Matdags = sitta still och vänta.

Styr med det du skall och lägg upp maten i skålarna. Ställ fram skålarna på deras respektive matplats.

Ta fram en visselpipa (fågelhundsmodellen fungerar jättebra) och blås två sanbba signaler i pipan och därefter får de maten.

Fungerar helt osvikligt från valpstadiet upp till vuxen hund och flytta därefter över samma visselprocedur vid inkallning.

Två korta signaler = in till matte/husse cch sitt.

Du får dessutom efter ett litet tag gå fritt runt med maten utan att bli attackerad av valpen etc. Kan ta någon vecka att lära in men fungerar suveränt när det behövs.

// Jägare utan gränser :P;):rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...