Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Valpen hemma

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Ja hon var verkligen söt...

Grattis till nyförvärvet.

Ett tips på inkallning som fungerar fantastiskt bra på våra Tollare är att, vid matdags så sätt hunden ner.

Gärna ihop med den äldre och gör detta till en ritual. Matdags = sitta still och vänta.

Styr med det du skall och lägg upp maten i skålarna. Ställ fram skålarna på deras respektive matplats.

Ta fram en visselpipa (fågelhundsmodellen fungerar jättebra) och blås två sanbba signaler i pipan och därefter får de maten.

Fungerar helt osvikligt från valpstadiet upp till vuxen hund och flytta därefter över samma visselprocedur vid inkallning.

Två korta signaler = in till matte/husse cch sitt.

Du får dessutom efter ett litet tag gå fritt runt med maten utan att bli attackerad av valpen etc. Kan ta någon vecka att lära in men fungerar suveränt när det behövs.

// Jägare utan gränser :D:D:D

Tack för tipset. Ska testas. Men än så länge är det mest lek som gäller så vi har inte riktigt börjat med dressyr öht. Kommer nogköra ungefär som med gamlingen. Hon blev rätt ok :D

Först lilla bakslaget idag. Råkade bränna några fiskpinnar så det luktade ganska bränt i huset. Valpen blev ganska skärrad. Första gången hon visat rädsla. Jaja hon lugnade ner sig rätt fort och efter en tupplur så var hon som vanligt igen. Är det vanligt att hundar / valpar är rädda för brand? Den jag redan har visar ingenting. Hon är dock rädd allt annat :D . Finnspetsen mor och far hade var inte rädd för något förutom eld. Intressant att rädsla för eld är så djupt rotat

• Svar 58
  • Visningar 11,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Vet inte om det är själva branden som skärrar eller om det är situationen i sig som gör att hon märker att något är galet.

• 3 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu är det nog dags för en liten uppdatering :). Hon växer så det knakar och har vuxit om gamlingen med ett par kilo. Har ingen våg men hon ligger nog kring 20 kg-sträcket.

Vi är och promenerar i skogen så ofta vi hinner men pga väder så har det blivit lite dåligt senaste veckan. Men idag så tyckte jag det var dags för henne att få känna på färsk älgvittring. In i bilen och iväg till piteås (sveriges) älgtätaste plats :( . Hinner inte köra länge innan jag ser älg i diket. Tog ut valpen och spårade lite och jäklar vilken fart det blev. Höll på slita av mig armen ... Hon fick spåra ett par hundra meter innan jag vände. Skitskoj att se vilket intresse det finns. Hoppas på en snöfri vinter :D

Ungefär så här ser hon ut nu. Tagen för 3 veckor sedan

post-76-1248645793_thumb.jpg

Publicerat

En mycket mycket vacker ung dam!

Hur gammal är hon nu? Om hon väger 20 kg tänkte jag. Jag har visserligen en blandis, men det är mest jämte och gråhund i min som är 21½ veckor och väger 19.5-20kg.

Iofs är det en tik, och de blir ju inte lika stora? Hur stor blir hon när hon är klar tror ni?

Och var är platsen ni pratar om? Älgtäta alltså. Är lite sugen på att låta min gå spår snart med.

Publicerat
Nu är det nog dags för en liten uppdatering :blush:. Hon växer så det knakar och har vuxit om gamlingen med ett par kilo. Har ingen våg men hon ligger nog kring 20 kg-sträcket.

Vi är och promenerar i skogen så ofta vi hinner men pga väder så har det blivit lite dåligt senaste veckan. Men idag så tyckte jag det var dags för henne att få känna på färsk älgvittring. In i bilen och iväg till piteås (sveriges) älgtätaste plats B) . Hinner inte köra länge innan jag ser älg i diket. Tog ut valpen och spårade lite och jäklar vilken fart det blev. Höll på slita av mig armen ... Hon fick spåra ett par hundra meter innan jag vände. Skitskoj att se vilket intresse det finns. Hoppas på en snöfri vinter :o

Ungefär så här ser hon ut nu. Tagen för 3 veckor sedan

post-76-1248645793_thumb.jpg

Man blir riktigt avundsjuk. Älghunds suget (naturligtvis jämte :D )kommer tillbaka med dina inlägg.

Är övertygad om att du kommer få många roliga minnen ihop med nytillskottet framöver.

Önskar verkligen lycka till och skynda långsamt med jaktkompisen.....

Mvh grävUppland.......... :D

Publicerat
  • Författare
En mycket mycket vacker ung dam!

Hur gammal är hon nu? Om hon väger 20 kg tänkte jag. Jag har visserligen en blandis, men det är mest jämte och gråhund i min som är 21½ veckor och väger 19.5-20kg.

Iofs är det en tik, och de blir ju inte lika stora? Hur stor blir hon när hon är klar tror ni?

Och var är platsen ni pratar om? Älgtäta alltså. Är lite sugen på att låta min gå spår snart med.

Har egentligen ingen aning hur stor hon kommer bli. Ett helsyskon till den här är 59 cm och alltså i övre skalan. Vikten gissade jag bara. Kan diffa nått kilo hit eller dit :blush: .

Älgtätaste platsen är naturligtvis Nötön. Åker man i skymning/gryning så är det ett säkert kort. Det upptäckte man när man var taxichaffis en gång i tiden

Publicerat

vilken fin ungtik det blivigt av henne :blush: Hur gammal är hon nu?

Hur går det nu med inkallningar mm?

Märker på min att hon vill gärna slå dövörat till när det är något spännande på gång så nu ska jag träna inkallning hemma mer med störningar...

Publicerat
  • Författare

Hon är född 7e feb så snart halvåret. Inkallningen går ganska bra. Visst börjar det märkas att hon är lite mer trotsig men det brukar ju ordna upp sig efter ett tag. Senaste veckorna har hon utvecklats ganska mycket i psyket märker jag. När brukar spökåldern komma? Har inte märkt av nått sånt än

Publicerat

Ingen av mina hundar har någonsin haft vare sig spökåldrar eller trotsåldrar :P

Ska bli kul att följa alla unghundar i höst och se hur de utvecklas både yngre i tillväxt och de som är lite äldre som kommer sig ut i skogen.

Publicerat
Ingen av mina hundar har någonsin haft vare sig spökåldrar eller trotsåldrar :rolleyes:

Ska bli kul att följa alla unghundar i höst och se hur de utvecklas både yngre i tillväxt och de som är lite äldre som kommer sig ut i skogen.

ja det lär bli en hel del att läsa om här inne till hösten/vintern :)

spökålder har jag inte heller varit med om men många man pratar om berättar om att deras hund/hundar har haft den och då brukar det vara runt 1 om jag inte minns fel, själv tror jag att det kan ha med att göra att man inte introducerat hunden för saker när den var yngre... men det är min uppfattning.

"Trots" brukar väll komma eller om man kan kalla det en test om det verkligen är husse/matte som fortfarande bestämmer över mig :wub:

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Har varit i skogen jävligt mycket på senaste tiden. Har försökt hålla mig på viltfattiga marker och hon har mest fjantat runt mig. Men på senare tid har hon tagit ut svängarna nästan nog så mycket. Långa sökrundor på säkert 20-30 min. Och inte alls åt det håll som jag vill :P. Hemma går hon att kalla in och när hon är nära i skogen så är det inga problem.

Ville ha en självständig hund men det här är ju nästan löjligt ;) . Vill inte heller vara för hård så hon blir en stövelvärmare. Hur skulle ni ha gjort? Bävar inför när hon träffar första älgen.

Publicerat

Min fars hund gjorde svängar om 5-6 timmar de första släppen!!!!!!!!!! Han satt lugnt och tålmodigt och väntade:) När hunden växt upp lite så hamnade den på ett sök på 20-30 minuter, mina hundar har alltid varit lite trång i början men det ger sig liksom eftersom man är ute så titt bara och vänta så ordnar det sig säkert, personligen så tar ja hellre en hund med jaktintresse som är trång i söket då söket kommer eftersom:) Det är min åsikt:) Sitt och vänta du så ordnar set sig...

Publicerat

20-30 minuter är väl ganska optimalt för en älghund. 15-25 min ger ju höga poäng på jaktprov iaf:)

Så länge hunden är borta finns det hopp ;)

Publicerat
Har varit i skogen jävligt mycket på senaste tiden. Har försökt hålla mig på viltfattiga marker och hon har mest fjantat runt mig. Men på senare tid har hon tagit ut svängarna nästan nog så mycket. Långa sökrundor på säkert 20-30 min. Och inte alls åt det håll som jag vill :P . Hemma går hon att kalla in och när hon är nära i skogen så är det inga problem.

Ville ha en självständig hund men det här är ju nästan löjligt ;) . Vill inte heller vara för hård så hon blir en stövelvärmare. Hur skulle ni ha gjort? Bävar inför när hon träffar första älgen.

lite ungt tycker jag för att ha så långa sökturer men som sagt vad gör man?? Hur gör du när hon kommer till dig? Ger du mycket beröm? Då tycker hon ju att det är kul att hålla kontakten med dig i skogen när det blir en positiv upplevelse att komma tillbaka till husse/matte.

Alltid lätt att säga till andra hur dom ska göra :P:P

lilltiken här hemma är ute ca 2-5 min men jag tror att hon håller mer koll på mig än vad jag tror, kontakt för dom innebär ju inte alltid att dom är helt framme dom får ju mod av att se oss och då vågar sticka i väg igen så det innebär ju att dom har sett oss fler gånger på de 30 minutrarna än vad vi har sett dom fast du kanse använder pejl så du ser vart hon varit?

Publicerat
20-30 minuter är väl ganska optimalt för en älghund. 15-25 min ger ju höga poäng på jaktprov iaf:)

Så länge hunden är borta finns det hopp ;)

men det beror väll på åldern på hunden vad som är optimalt? Visst att en vuxen tränad hund ska ha sökrundor på 15-20 minuter men en som är 6 månader?

Publicerat
  • Författare

Mmm inte det att hon far jättelångt. Hon håller sig inom 5-600 m men hon kommer aldrig nära mig heller. Känns som att hon skiter i mig så fort man är ute i skogen. Vill ju inte heller börja gå på och förstöra. Som det är nu så släpper jag och sen får jag sitta på samma ställe tills vi far hem. Tror iofs det kan bli bättre när hon förstår att det är älg vi är ute efter. Igår var det fågel, ekorrar och allt annat som gällde. Hon hade dock tätt och fint skall på en av ekorrarna ;)

Publicerat

men då är det ju inte så "illa" som det lät ;) ett knep om du vill att hon ska vara tätare i sina kontakter med dig är att när ni är ute och går att du gömer dig lite för henne någon gång i bland, blir även en kul lek och hon får använda huvudet... då blir hon mer benägen att hålla lite koll på dig och framförallt kanske ge henne någon god bit när hon kommer på besök...

varför är ekorrar så kul att skälla på?? Den gamla tiken hemma blir fortfarnade helt tokig när hon känner ekorre inte kul när man smyger på ståndskall och man ser hunden titta upp i ett träd, fast det håller passarna varma i kläderna :P:P

Publicerat
  • Författare
men då är det ju inte så "illa" som det lät :P ett knep om du vill att hon ska vara tätare i sina kontakter med dig är att när ni är ute och går att du gömer dig lite för henne någon gång i bland, blir även en kul lek och hon får använda huvudet... då blir hon mer benägen att hålla lite koll på dig och framförallt kanske ge henne någon god bit när hon kommer på besök...

varför är ekorrar så kul att skälla på?? Den gamla tiken hemma blir fortfarnade helt tokig när hon känner ekorre inte kul när man smyger på ståndskall och man ser hunden titta upp i ett träd, fast det håller passarna varma i kläderna :P:P

Missförstå mig fel. Tycker det är bra att hon söker så pass bra men det känns som att hon är ute och jagar på egen hand. Kanska får bättre kontakt vad det lider

Publicerat
Missförstå mig fel. Tycker det är bra att hon söker så pass bra men det känns som att hon är ute och jagar på egen hand. Kanska får bättre kontakt vad det lider

förstår hur du menar, men det tror jag oxå är något som kommer efter hand när dom är lite varmare i pälsen vad det gäller att vara ute i skog o mark. O framförallt att dom vet vad det är vi vill att dom ska nosa upp... tror att just nu är alla lukter jätte spännande.

Publicerat
  • Författare

Hade med mig vovven igår när man var och plockade lite bär. Vi hade andra jycken med oss också så det blev inga långa svängar idag. Hon gillar blåbär :P

post-76-1250918858_thumb.jpg

Däremot har hon haft dåligt i magen ett tag. Fick tips om diarsanyl och ris. Fick en kur och allt var frid och fröjd men nu börjar hon få dåligt igen. Får prova byta foder men det verkar underligt att hon inte tål det helt plötsligt

Publicerat
Hade med mig vovven igår när man var och plockade lite bär. Vi hade andra jycken med oss också så det blev inga långa svängar idag. Hon gillar blåbär :P

post-76-1250918858_thumb.jpg

Däremot har hon haft dåligt i magen ett tag. Fick tips om diarsanyl och ris. Fick en kur och allt var frid och fröjd men nu börjar hon få dåligt igen. Får prova byta foder men det verkar underligt att hon inte tål det helt plötsligt

Låt hon "svälta" en dag eller så, det brukade funka på gam tiken i hennes yngre dar hon vart bättre och jag fick göra om samma procedur kanske en gång i månaden men efterhand blev det bättre och nu är det aldrig några problem:) Vet ju inte vad ni provat men många byter foder allt för snabbt;)

Publicerat

Frugans jyckar har en dag i veckan då dom är utan mat i 24 timmar och dom har väldigt sällan risig mage. Annars får dom frukost å middag men på "svältdagen" hoppar dom över middan.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Efter ett uppehåll på några dagar pga ripjakt så var det dags för skogen idag igen. Hon håller tätare kontakt än förut och håller kring 5-10 min på söken. Idag var hon upptagen med en järpe under ganska lång tid <_< .

Jag stannar alltid på samma plats som hon lämnar mig på så hon ska hitta tillbaka utan problem. Har dock märkt att hon har lite problem ändå att hitta tillbaka till mig. Hon tar ofta bakspåret och springer tillbaka till bilen. Där sitter hon tills jag ropar eller hämtar henne. Hur gör ni i sånna situationer? Idag ropade jag på henne så hon fick söka upp mig istället för att jag skulle hämta henne. Var rädd att hon skulle vara nervig att lämna mig igen men inte det. Gick direkt ut på sök igen och det kändes bra. Gjorde jag rätt?

När förväntas en jämttik löpa för första gången. Hon blir ju 7 månader samma dag som älgjakten börjar. Hade tänkt vänta minst en månad till efter det innan det blir riktig jakt. Om nu inte löpen sätter stopp för det.

Publicerat
Efter ett uppehåll på några dagar pga ripjakt så var det dags för skogen idag igen. Hon håller tätare kontakt än förut och håller kring 5-10 min på söken. Idag var hon upptagen med en järpe under ganska lång tid :rolleyes: .

Jag stannar alltid på samma plats som hon lämnar mig på så hon ska hitta tillbaka utan problem. Har dock märkt att hon har lite problem ändå att hitta tillbaka till mig. Hon tar ofta bakspåret och springer tillbaka till bilen. Där sitter hon tills jag ropar eller hämtar henne. Hur gör ni i sånna situationer? Idag ropade jag på henne så hon fick söka upp mig istället för att jag skulle hämta henne. Var rädd att hon skulle vara nervig att lämna mig igen men inte det. Gick direkt ut på sök igen och det kändes bra. Gjorde jag rätt?

När förväntas en jämttik löpa för första gången. Hon blir ju 7 månader samma dag som älgjakten börjar. Hade tänkt vänta minst en månad till efter det innan det blir riktig jakt. Om nu inte löpen sätter stopp för det.

Det som har fungerat för mig när det gäller att få hundarna att hitta tillbaks till mig.

När hunden fortfarande är ung... Är att vara ute och gå och gömma mig för hunden. Bara kliva av stigen till en början och sedan svårare. Man kan också gå två med hunden där en springer och gömmer sig och sen får hunden leta rätt på den som gömt sig. Alltid någon form av belöning när hunden har hittat rätt.(uppmärksamhet eller godis beroende på hur hunden är)

Sen hämtar jag aldrig hunden i skogen, den ska hitta mig. Men naturligtvis finns det tillfällen när hunden har gått till bilen och vägrar att gå därifrån. Såna gånger har det hänt att jag hämtat hunden, men då har jag försökt att gå "bakspåret" dit den eg skulle gå för att hitta mig.

Har suttit någon timme i skogen när jag har haft en hund som har letat sig till bebyggelse, oftast tröttnar dom och söker sig tillbaks men det kan ta tid. Så ha inga tider och passa och se till att du har med dig fika.

Har en stövartik som ibland springer "vilse" och kan inte hitta mig. Även en Jämte som en gång gick vilse och ylade på skogen. Då har jag åkt till vet med dom och vet har alltid konstaterat att dom har haft svullna halsmandlar och luktar illa från munnen. Vilket enligt vet ofta beror på noskvalster.... Behandlat och hunden, sen hittar dom mig i skogen trots att jag gått iväg från platsen där hunden lämnat mig. Kan ha gått en kilometer bort men dom hittar mig.

Den enda hunden som jag har fått åka ofta och leta efter är en drevertik som var jaktidiot. När hon hade drivit 3-7 dygn och var nöjd, så var bakspåren "kalla" och hon kunde vara i ett annat län............... Det var min första jakthund och jag vill inte vänta, leta, sakna och undra någon fler gång, därför har det varit viktigt för mig att hunden alltid ska leta rätt på mig.

Klarar hunden inte att bakspåra sig själv eller spåra hundföraren oavsett om hundföraren har gått 5-10km bort, kommer hunden inte att kunna spåra/hitta vilt heller........

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Nu har man varit ute en del och det går sakta men säkert frammåt. Hon bakspårar mig nu och har lite bättre kontakt. Har skällt älg ett par gånger och har fått komma i kontakt med skjutna älgar några gånger. Hon har kommit på grejen att lugga älgarna :lol: . Det som är mest frustrerande nu är allt annat hon pysslar med när man är ute. Hon skäller på småfåglar, letar ben, badar osv. osv. Hur håller man humöret uppe? Försöker att inte ställa så mycket krav nu i början men det är svårt när hon är på samma punkt i 10min. Visst växer det här bort?? :blush: