Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktradioträsket

Featured Replies

Publicerat

Prylbögeritet har inget slut??

Var nere i jaktbutiken igår och börje sa att

-En commaster är den bästa radion.

-Hurdå, sa jag.

-Den är bäst bara, sa börje. Du vill väl ite att skiten lägger av?

-Eh, nej. Gör alla andra det?

Börje tittar snett på mig och säger:

-I Prinsip JA.

(Börje heter inte börje , utan något helt annat i verkligheten)

Som tekniker ger det svaret ett och annat övrigt att önska, jag åkte hem och deppade ett tag med lödkolven i högsta hugg men tvingas ge upp för jag hittar inga ersättningskomponenter till ett rimligt pris.

Frågan jag ställer mig är, vadfaan behöver jag egentligen? Jo en 155 MHz radio är ju givet. Men om man så småningom kan få snurr på en hygglig hund och åker med andra, ska man då ha en 31 MHz också?

31 MHz har ju överlägsen räckvidd på sina håll, men använder folk det?

Fråga till er andra prylbögar, Ge mig ett tips på en jaktradio som står här hemma på mitt köksbord för 2500 spänn

5W är givet

Hyggligt batteri

Anslutning till mina Peltor Comtac

1/4 vågs antenn (kallas väl skogsantenn eller långspröt)

Vatten-, stöt- och smutstålig

Fundering: Finns det kvinnliga "prylbögar" eller är benämningen annorlunda på kvinnor? Ni är välkomna med synpunkter oavsett vad det heter.

Publicerat

Känner igen det där med tvärsäkra säljare.. :/

För egen del var jag i samma läge och skulle ha en 155Mhz radio som funkar och klarar av det mesta. Mitt val föll på Icom Prohunt F34.

En, enligt mig riktigt bra radio, som i princip fyller de krav du har ställt upp. Såg att den fanns på Hylte Lantmän för 2795, inkl skogantenn, minheadset osv. Dock några hundralappar över de 2500,- du hade som ribba.

Den har bra batterikapacitet, bra räckvidd och har ännu inte strulat även om den fått bada några gånger. Har provat Lafayette och Zodiac tidigare och Zodiacen la av bara det blev mulet.. :/

så mitt tips är att se närmare på Icom! ;)

Publicerat
Känner igen det där med tvärsäkra säljare.. :/

För egen del var jag i samma läge och skulle ha en 155Mhz radio som funkar och klarar av det mesta. Mitt val föll på Icom Prohunt F34.

En, enligt mig riktigt bra radio, som i princip fyller de krav du har ställt upp. Såg att den fanns på Hylte Lantmän för 2795, inkl skogantenn, minheadset osv. Dock några hundralappar över de 2500,- du hade som ribba.

Den har bra batterikapacitet, bra räckvidd och har ännu inte strulat även om den fått bada några gånger. Har provat Lafayette och Zodiac tidigare och Zodiacen la av bara det blev mulet.. :/

så mitt tips är att se närmare på Icom! ;)

Icom Prohunt F34 skulle ha varit mitt val oxå. Har tre stycken sedan tre år tillbaka med en 12 volts laddare i bilen så har man laddat radion på väg hem i från jakten. ;)

Publicerat
  • Författare
Icom Prohunt F34 skulle ha varit mitt val oxå. Har tre stycken sedan tre år tillbaka med en 12 volts laddare i bilen så har man laddat radion på väg hem i från jakten. ;)

Du är ju van som jag förstår det att åka runt lite. Hur mycket används 31MHz?

Publicerat
Du är ju van som jag förstår det att åka runt lite. Hur mycket används 31MHz?

Ytterst lite i mitt upptagnings område. råkar ut för 31'an 1-2 ggr per år så än har jag inte känt det värt att köpa en dyl.

Publicerat

Icom har fått bra kritik har själv en Hunter och den har funkat bra inga problem en MK16 får du för under 2500, vet faktiskt inte vad comMaster kommer ifrån det är ett relativt nytt märke och har uppdaterat sig med några nya modeller

Publicerat
Ytterst lite i mitt upptagnings område. råkar ut för 31'an 1-2 ggr per år så än har jag inte känt det värt att köpa en dyl.

Ungefär samma upplevelse här... Någon gång per år man hamnar där de har 31or och då brukar jag lösa det hela genom att jag har ett par 155or och lånar ut det till en passkytt som får länka vidare det jag säger och de som vill mig ngt.

Publicerat
  • Författare

Kära forumister, ni är eniga en ICOM kommer det alltså att bli!

Tack för erfarenheterna...

...ska genast gå in och läsa lite i deras kopplingsschema. För jag vill ha scannerfunktionen så att jag även kan lyssna på grannjaktlagens förehavanden. Den "nördfunktionen" har jag haft mycket glädje av på min gamla motorola!

Publicerat

Kan bara hålla med föregående talare (i pluralis)! Icom verkar tåla bra med misshandel, ha bra batteritid även vid flitigt användande och dessutom ett tåligt antennfäste (jag drar nog lite väl ofta i antennen men icomen är inte glapp än trots flera års användande ;) )! Mitt batteri är dock slut nu så jag har lite svårt att bestämma mig för om det blir ett nytt eller en helt ny radio. Märket på radion är det dock ingen tvekan om..... ;)

//K9

Publicerat
  • Författare

Hmm, läser lite i specifikationen. Den har ju redan scanning, men bara av kanal 1-4.

Ni som har den. Hur funkar det. Vill man inte scanna fler kanaler eller? Hur funkar S/M omkopplaren? Sänder man på "inställd" kanal eller sänder man på den som scannern för tillfället befinnder sig på. Eller är det så att man måste ställa om mellan scanning och sändning?

Publicerat

En tråd i min smak.

Har just klampat in i ett nytt jaklag med 155or så jag behöver en jag med, har redan kikat på icom och vad erfarna verkar tycka så är det ett bra val.

Hemma har vi 31or och min 31:a är inte vad den borde vara men just nu så skiter jag i att byta ut den, den får hänga med ett tag till.

/lasse

Publicerat

Sen finns Lafayette DC Micro 5 som också ofta får bra kritik. Dn är ju också den som har högst IP 86.

En fördel med den är ju att man kan köpa kombipaket och har man både 31 och 155 men då stiger prislappen del så det är nog inte aktuellt kan jag tänka mig.

Men Icom F 34 verkar ju riktigt gå ¨det är en sådan eller alt Lafayette som jag själv funderar på att införskaffa

Publicerat

Det är en test av 15 modeller, huvudsakligen 155:or, i senaste JoF. Ingen räckviddstest men bedömning av talkvalitet och högtalarljud + sammaställning av prestanda och funktioner.

Det var någon modell som hade björnlarm..... :D

/Må

Publicerat

Kan bara rekommendera Icom F34, även deras kundservice och garanti!

Publicerat

En GENZO då? Du får en 155+31:a för 3000kr.

Jag och några kompisar köpte genzo och för oss och våra behov funnkar dom bra.

(åh vad roligt det ska bli att höra vad jag köpt för billigt skit nu.:o

http://www.hylte-lantman.com

Publicerat

(åh vad roligt det ska bli att höra vad jag köpt för billigt skit nu.:o

Har haft mina Genzo under några år inga problem med dessa. Använder både 31: an och 155: an. Är inblandade i flera jaktlag där ett använder sig av 31: an och det kan vara skönt att kör på 31: an det är oftast mindre trafik på den kanalen. Ibland får man släpa på bägge man det går rätt bra och då missar man inget heller. Sen jagar jag i småland finns faktiskt folk som inte har radio för en sån där kostar ju och dom som har 31: an och byta till en 155: an kostar ju också.

Men mina Genzo har fungerat problem fritt. Ända problemet är batteriet men det beror på ägaren som har en förmåga att glömma ladda men med ett par dubbla batteri så funkar det. -_-

Köper du paket så kolla hur många batterier som ingår för ha ett extra kan vara bra. :D

Publicerat

(åh vad roligt det ska bli att höra vad jag köpt för billigt skit nu.;)

Jag hade genzo innan men den krånglade bara har haft inne den på rep 4 ggr. Sedan är den ju inte smidigt upp byggd med en massa flerfunktionsknappar så man fick ju ha med sig instrucktions bok med sig för att ändra den mest enkla sak.

Har nu köpt mig en icom har bara kört den en sesong men hittils nöjd. En polare haft den 5 år jagat mkt (dock är han den försiktiga typen) och har inte gjort något med den inte ens bytt batteriet.

Publicerat

Kör Genzo på både 155 o 31 och tycker att det funkar mycket bra, köpte efter 5 år ett extra batteri då det gammla på 155 började bli slitet men passade på att köpa ciggladdare också :D

Kan hålla med på det där med flerfunktionsknapparna men jag har en snabbmanual liggandes i bilen hela tiden och det man behöver kunna lär man sig snabbt. Hur dom nya moddellerna är vet jag inte men mina funkar klockrent och jag får ingen störning på 155 bandet av Garmin pejlar vilket jag märkt att andra får, mysko tycker jag men någon kanske kan förklara det för mig.

Publicerat

Har blivit erbjuden att köpa lafayett av en svåger.

3000 för både 31a och 155a nya använda ett par ggr bara, 155 av mig :D

Tror att det är micro 4 men är inte säker.

Någon som har och vet hur bra eller dåliga dom är

/Lasse

Publicerat

Dom har iaf ganska bra IP sen är ju iaf uppföljaren bra så de borde väl vara rätt ok

Publicerat
  • Författare
Hmm, läser lite i specifikationen. Den har ju redan scanning, men bara av kanal 1-4.

Ni som har den. Hur funkar det. Vill man inte scanna fler kanaler eller? Hur funkar S/M omkopplaren? Sänder man på "inställd" kanal eller sänder man på den som scannern för tillfället befinnder sig på. Eller är det så att man måste ställa om mellan scanning och sändning?

Den är nu både beställd, betald och skickad. Men inte blivit levererad ännu. Fick ett meddelande från posten att den hamnat i ett parti försändelser som hamnat fel i deras system. Det kan ta ytterligare någon vecka innan den anländer.

Publicerat

Själv är man så bortskämd att man använder en Lafayette Micro 4 155 mhz... Funkar enligt denna prylbög riktigt bra, men man får ju vad man betalar för. :D:D

Publicerat

Har en Genzo 31:a. Funkar kanon! Känns mycket gedignare än de Lafayette jag haft tidigare iaf. // Magnus

Publicerat
  • Författare

Jsg har alltdå redan köpt en Icom Prohunt F34 och tackar för alla tips och råd i frågan. Dock så har radion inte kommit ännu så jag sitter otåligt och väntar på den. Jag har laddat ner instruktionsboken men inte hittat den tekniska manualen (någon som har den??) Jag funderar på scanningfunktionen.

Är det någon på detta forum som använder Scanninfunktionen på sin Icom Prohunt F34??

• 4 weeks later...
Publicerat
Jsg har alltdå redan köpt en Icom Prohunt F34 och tackar för alla tips och råd i frågan. Dock så har radion inte kommit ännu så jag sitter otåligt och väntar på den. Jag har laddat ner instruktionsboken men inte hittat den tekniska manualen (någon som har den??) Jag funderar på scanningfunktionen.

Är det någon på detta forum som använder Scanninfunktionen på sin Icom Prohunt F34??

Är det den här manualen du menar?

http://vhfgroup.com/se/content/download/21..._1-4_man_se.pdf