Publicerat Maj 14, 200917 yr Författare Är det den här manualen du menar? http://vhfgroup.com/se/content/download/21..._1-4_man_se.pdf Nej den har jag. Jag menar den tekniska, med kopplingsscheman och sådant.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Såg att du redan köpt en Icom, vilket nog är en väldigt bra radio, men jag vill ändå rekommendera Commaster och deras modell 1540/1544. En mycket bra jaktradio som är enkel att använda, och har dessutom bra räckvidd.
Publicerat Maj 14, 200917 yr Det verkar redan vara beställt, betalat å klart för en del köpsugna men jag kan bara hålla med Icom-gänget. I mitt jaktlag ( 155 MHz gäller där) är det några som köpt sig en Hunter MK16 och någon annan tok köpte en Albecom. De har haft väldeliga problem med både sändning och mottagningen på sina. Till största del beror det ju på att vi har rätt så kuperad terräng men ändå, det är inte kul att sitta på pass och inte höra ett smack av vad som sägs utan att få det länkat via passgrannarna. Jag själv är radioamatör och köpte för ca: 5-6 år sedan Icoms amatörradio-motsvarighet till Prohunt och den modellen heter Icom IC-T3H. Förvisso låst enbart för amatörbandet men en liten lödsession på ca: 5 minuter öppnade upp radion för rubbet. Den har 100 minneskanaler och man kan ställa in den så att man lyssnar utan subton och sänder med dito. Då hör man även intilliggande jaktlag som sänder på samma frekvens vilket har visat sig vara till nytta ett antal gånger. När sedan sonen skulle börja följa med på jakt så kan man ju inte låta honom sitta där i busken utan att få höra vad som sägs och då införskaffade jag mig ytterligare en handapparat. Den gången blev det en Yaesu VX6-E. En riktigt liten fin smidig maskin som fungerar hur bra som helst. Blev givetvis tvungen att "öppna upp den" också men det var också gjort på fem minuter. Den har om jag inte minns helt fel 1000 minneskanaler och en massa annat lull-lull. Den scannar dessutom kanalerna med blixtens hastighet så sannolikheten att man skulle missa en sändning är rätt liten. Dock så måste man komma ihåg att ange den egna jaktfrekvensen som primär och då hoppar radion automatiskt dit om någon sänder även om man lyssnar på en annan kanal just då. Jag brukar lyssna på morgonpasset och nyheterna på P3 som tidsfördriv. Om någon i jaktlaget börjar sända så byter radion automatiskt kanal. Så "smutt"... Nu får ni lova att inte skvallra för mina jaktpolare... De gånger jag sitter avigt till/längst bort i bräsket/bortom all ära och redlighet så hör/hörs man givetvis sämre än de som haft turen att få pass mitt i passlinjen. Då brukar jag hissa upp min hemmagjorda ½-vågs kastantenn och då kan man tro att man sitter precis mitt i smeten. Jag har fått otaliga kommentarer från jaktkamraterna som frågar -Vad i fridens dagar har du för en radio. Du sitter ju för höge farao längst bort av alla men du hörs ju hur bra som helst och alla de andra bara håller med. Tjaa, brukar jag säga, jag har bara en vanlig enkel Icom/Yaesu, och det är bra grejor det... De flesta kör idag med Icom Prohunt F34 och det funkar riktigt bra för de flesta. Köp en Icom, ni blir inte besvikna...
Publicerat Maj 15, 200917 yr Författare Tack för ett vettigt inlägg. Jag har redan köpt en ICOM Prohunt F34, jag funderar på varför de endast har scanning på kanal 1-4, skulle man i jaktlaget använda sig av kanal 5-8 så blir det ingen scanning. Du som är van lödkolvsryttare kanske vet om man kan ändra på det genom ett enklare ingrepp?
Publicerat Maj 15, 200917 yr Tack för ett vettigt inlägg. Jag har redan köpt en ICOM Prohunt F34, jag funderar på varför de endast har scanning på kanal 1-4, skulle man i jaktlaget använda sig av kanal 5-8 så blir det ingen scanning. Du som är van lödkolvsryttare kanske vet om man kan ändra på det genom ett enklare ingrepp? Tjena... Jag ska "smurfa" runt lite och kolla om det går att hitta några "tweaks" för Prohunt'en.. Återkommer i ärendet.