Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
L-B

Öl

Recommended Posts

L-B
Jaha. Nu har jag som planerat inköpt en Brother Thelounius. Det ska bli mycket intressant att smaka vad som döljer sig i den lilla flarran. Jag börjar dock kvällen med en liten Slottslager från Slottskällans bryggeri i Uppsala. Det är en liten smarrig historia som jag tycker är alldeles utmärkt om man helt enkelt bara vill skicka i sig en god törstsläckare!

Återkommer med tankar och reflektioner när jag provat Tha Bruddah som herr L-B rekommenderat. Den ser då jävligt god ut så jag är mycket förväntansfull!

Kling!

Den är god enligt min mening :D

Pertan

Köpte en sån där Innis&Gunn den smakade fan äckligt, nån äcklig eftersmak av aprikos finns det fler varianter?

Tog några flaskor Zeunertz blev Werke och Högakusten original hade de inte och öl dricker man ur glas av rätt modell inga fejksejdlar modell 70-tal

post-356-1240074263_thumb.jpg

L-B
Köpte en sån där Innis&Gunn den smakade fan äckligt, nån äcklig eftersmak av aprikos finns det fler varianter?

Tog några flaskor Zeunertz blev Werke och Högakusten original hade de inte och öl dricker man ur glas av rätt modell inga fejksejdlar modell 70-tal

Är det den vanliga Innisen så tycker jag att den inte är så god men är det den som är fat lagrad i 99 dagar och säljs i en pappkartong så smakar den bra.

Men säger som värmläningarna smaken â sôm rôven, klôven och tur är det. :D

amakulu

Halvdansk som jag är så finns det TUBORG. Tjeckisk o holländsk öl går oxå mkt bra

MarkusR

BRODER!! <_<

Fatlagrad whiskyöl smakar rumpa, basta!

Kosta Boda chateau duger helt fint till öldrickande, jag håller med om att öl skall hällas upp för att avnjutas till fullo och drickas ur glas med tunn kant.

MEN, Edsvalla har också en god poäng i att en kall burk i vårsolen värmer.

Jag drar mig till minnes en augustikväll 2007, jag och en kamrat hade gått en dagstur från Spiterstulen till Galdhöpiggen. 8 timmar, 1300 höjdmeter upp och ner igen. Vi var ganska möra i benen. Jag har en liten "flytväst", en uppblåsbar platta med plats för 6 st ölflaskor, den låg i fjällbäcken och väntade på oss när vi kom ner, iiiiiskall som bara fjällbäckar kan vara.

Ölglas då hade varit en hädelse :lol: Min gode vän Ole sa då när jag fiskade upp ett väl kylt sixpack -"inte nog med att du tänker på allt, du tänker fanimig på allt"

Jag kommer inte ens ihåg vilken öl det var :lol:

En annan höjdare är en pub i Oslo som serverar weissbier på fat, grumligt iskallt och med en citronskiva på kanten. Det är lika njutbart som en konstnärligt upphälld guinness on draught. Öl är så mycket, och så mycket är så gott :lol:

Det bröder, kunna vi enas i.

L-B
BRODER!! <_<

Fatlagrad whiskyöl smakar rumpa, basta!

Kosta Boda chateau duger helt fint till öldrickande, jag håller med om att öl skall hällas upp för att avnjutas till fullo och drickas ur glas med tunn kant.

MEN, Edsvalla har också en god poäng i att en kall burk i vårsolen värmer.

Jag drar mig till minnes en augustikväll 2007, jag och en kamrat hade gått en dagstur från Spiterstulen till Galdhöpiggen. 8 timmar, 1300 höjdmeter upp och ner igen. Vi var ganska möra i benen. Jag har en liten "flytväst", en uppblåsbar platta med plats för 6 st ölflaskor, den låg i fjällbäcken och väntade på oss när vi kom ner, iiiiiskall som bara fjällbäckar kan vara.

Ölglas då hade varit en hädelse :lol: Min gode vän Ole sa då när jag fiskade upp ett väl kylt sixpack -"inte nog med att du tänker på allt, du tänker fanimig på allt"

Jag kommer inte ens ihåg vilken öl det var :lol:

En annan höjdare är en pub i Oslo som serverar weissbier på fat, grumligt iskallt och med en citronskiva på kanten. Det är lika njutbart som en konstnärligt upphälld guinness on draught. Öl är så mycket, och så mycket är så gott :lol:

Det bröder, kunna vi enas i.

Just nu dyrkar jag dej Markus jag gör vågen. B) Förutom att fatlagrad öl är god. ;)

Sitter med en Maredsous 8 den är god. Är ni i Stockholm eller boende så rekommenderar jag ett besök på Duvel på Vasagtan dom severar god belgisk öl bla Maredsous 10 från fat tar en sväng till detta ställe varje gång jag är i Stockholm. :D

L-B

Är det ingen som dricker öl i kväll jag har gått över till ful öl. :rolleyes:

Fitzenstrahl
Är det ingen som dricker öl i kväll jag har gått över till ful öl. :D

Jorå kompis. Har petat i mig 3 stycken och nu blir det inga fler i och med att det ska pangas jaktstig i morgon.

Jag kan säga som såhär L-B: Du och jag har lite olika ölsmak. Jag sög i mig Brother Thelonius för nån dryg timme sen och den var förvisso schjuuuuuuukt mycket godare än det fiaskoartade whisky/öl-projektet pojkarna (eller flickorna såklart) på Innis och G. totade ihop :lol:

Den var lite söt eller hur man ska uttrycka det för min smak eller säger man fyllig? Jag är mer lagd åt det humliga-bittra hållet helt enkelt. Får jag till exempel föreslå att du testar Bedarö Bitter eller Brännskärs Bitter nästa gång du är i Tjockholm. Bedarö finns på bolaget häromkring men Brännskär har jag bara hittat på krogen Black and Brown (Hornsgatan nästan mitt emot Mariatorget) tidigare. Kan vara att du kanske hittar det på Duvel också. Där har jag aldrig varit faktiskt så jag får nog avlägga ett besök där vad det lider. Akkurat och Oliver Twist har ju också hyfsade (milt uttryckt) ölsortimang. Du kanske stammar från stan? Då vet du ju om det redan. Men om du inte är det och vill botanisera bland både grymma sortiment på både öl och whisky så ska du definitivt knalla in på Akkurat nästa gång du är i faggorna.

Det här kan vara den viktigaste tråden på länge känns det som. Öl är fan viktiga prylar!

Ha det bra så länge.

Laz

eskimo1
något som absolut inte går och dricka är budweiser fy fan vad äckligt :D

Aaaah, den som är så läskande när det är varmt ute, man jobbat upp tempen åsså får man sluka en kall Bud. Det är mumma det.

Kan inte med Guinesse o såna ölsorter, påminner om gammalt kaffe som man kört en vända i soda streamern. Falcon Bayersk är väl det mörkaste jag kan med, men då ska den va iskall. Det är väl också mot mörkölreligionen?

L-B
Jorå kompis. Har petat i mig 3 stycken och nu blir det inga fler i och med att det ska pangas jaktstig i morgon.

Jag kan säga som såhär L-B: Du och jag har lite olika ölsmak. Jag sög i mig Brother Thelonius för nån dryg timme sen och den var förvisso schjuuuuuuukt mycket godare än det fiaskoartade whisky/öl-projektet pojkarna (eller flickorna såklart) på Innis och G. totade ihop :rolleyes:

Den var lite söt eller hur man ska uttrycka det för min smak eller säger man fyllig? Jag är mer lagd åt det humliga-bittra hållet helt enkelt. Får jag till exempel föreslå att du testar Bedarö Bitter eller Brännskärs Bitter nästa gång du är i Tjockholm. Bedarö finns på bolaget häromkring men Brännskär har jag bara hittat på krogen Black and Brown (Hornsgatan nästan mitt emot Mariatorget) tidigare. Kan vara att du kanske hittar det på Duvel också. Där har jag aldrig varit faktiskt så jag får nog avlägga ett besök där vad det lider. Akkurat och Oliver Twist har ju också hyfsade (milt uttryckt) ölsortimang. Du kanske stammar från stan? Då vet du ju om det redan. Men om du inte är det och vill botanisera bland både grymma sortiment på både öl och whisky så ska du definitivt knalla in på Akkurat nästa gång du är i faggorna.

Det här kan vara den viktigaste tråden på länge känns det som. Öl är fan viktiga prylar!

Ha det bra så länge.

Laz

Vi har lite olika smak jag har lite svårt för bitter öl men provar gärna det jag kommer över för man kan alltid ändra sig när man får en öl upphälld framför allt i rätt miljö och rätt glas och rätt sällskap.

Så ändra mig kan jag alltid göra under ölresans gång. Hade jag inte gjort det hade det fortfarande stått Pripps blå på bordet plus en kvarting Renat vilket man köpte när man festade på -70 talet. Är inte från Stockholm men har en dotter boende där samt en del bekanta så jag besöker staden med jämna mellan rum. Dottern pratar om Akurat som hon har besök med sitt jobb ibland och har rekommenderat det så när tid finns så kommer ett besök att läggas där.

Har besökt bl a Glenfiddich Warehouse 68 för deras mikro öl som alltid är lika spännand att prova sen tycker jag om en god singel malt också. Så nästa gång jag är i Stockholm så får jag lägg några besök på de ställen du föreslår. Brukar ha gott om tid när frun och döttrarna ägnar sig åt shopping. Då brukar jag passa på att dricka och prova lite öl för vid dagtid så brukar det alltid var lugnt på pubar och barer så att man kan i lugn och ro prova lite ny sorter.

Har provat Bedarö Bitter tyvärr så kommer jag inte riktigt ihåg smaken men har ett svagt minne av den ska köpa den vid nästa tillfälle jag handlar så får vi se.

Man skulle bli seriös och börja för anteckningar på vad man provar så har jag lite bättre koll på vad man har druckit.

Provade en lite spännande öl bl a Göta Kanal för ett tag sedan den var speciell.

Lasse

Bender
Det är inte bara vilken sorts öl som gäller ;) utan även hur och när den dricks.

För nu ska jag avnjuta en öl på ett av dom finaste sätten som finns. Direkt ur burken i vårsolen :lol:

Så rätt! Gärna med en bit grillad flintastek med...

Fitzenstrahl
Så ändra mig kan jag alltid göra under ölresans gång. Hade jag inte gjort det hade det fortfarande stått Pripps blå på bordet plus en kvarting Renat vilket man köpte när man festade på -70 talet.

Är inte från Stockholm men har en dotter boende där samt en del bekanta så jag besöker staden med jämna mellan rum. Dottern pratar om Akurat som hon har besök med sitt jobb ibland och har rekommenderat det så när tid finns så kommer ett besök att läggas där.

Håller med om den underbara ölresan. Förr om åren skulle man ju prompt dricka en låda varje helg och då funkar det ju med billigt och lättdrucket. Nuförtiden kan man unna sig lite guldkant och man dricker något måttfullare än när man 20.

Kul att du inte varit på Akkurat. Då har du definitivt något att se fram emot. Du kommer att få ditt lystmäte stillat både på öl och whiskyfronten. De har gott om trappister, grymt whiskysortiment och vad jag minns (det var tyvärr rätt länge sen jag var där) bra käk. Beställ musslor om du gillar det. Man får in en hel kastrull var för sig. Bara att frossa loss.

Behöver du en dryckesbroder när fruntimren är och spenderar är det bara att höra av sig så får vi snacka allvar om det här med Innis och Gunn... :lol:

Ave!

Mvh. Laz

L-B
Håller med om den underbara ölresan. Förr om åren skulle man ju prompt dricka en låda varje helg och då funkar det ju med billigt och lättdrucket. Nuförtiden kan man unna sig lite guldkant och man dricker något måttfullare än när man 20.

Kul att du inte varit på Akkurat. Då har du definitivt något att se fram emot. Du kommer att få ditt lystmäte stillat både på öl och whiskyfronten. De har gott om trappister, grymt whiskysortiment och vad jag minns (det var tyvärr rätt länge sen jag var där) bra käk. Beställ musslor om du gillar det. Man får in en hel kastrull var för sig. Bara att frossa loss.

Behöver du en dryckesbroder när fruntimren är och spenderar är det bara att höra av sig så får vi snacka allvar om det här med Innis och Gunn... :D

Ave!

Mvh. Laz

Låter ok har inga planer på Stockholm närmast men inför sommaren lär det bli nåt besök. Då kan vi höras.

Vi kommer av allt att döma höras på den här tråden med jämna mellan rum. <_<

mats_bengt

Hej

Finns en öl som slår allt och det är en äkta Pils och gärna på något ölhak i södra Tyskland.

Minns när vi skulle beställa vår första Pils och den kom aldrig, så vi gick fram och frågade och fick en brysk förklaring att det tar minst sju minuter för den ska "slås". Sen har man ju lärt sig att man beställer nästa när den första serveras :D

Sen har man ju varit på ölfestivalerna i Munchen och Stuttgart inte lika gått öl som en pils, men efter ett par liter märker man inte skillnad <_< Rätt häftigt när 10 000 personer står på borden och sjunger allsång och så är det i tio tält minst!

\mats

mbbohman

Jag kör med mesvarianten av öl.

Carlsberg Hof, den är vansinnigt god och gör sig bra som klunk-klunk-klunk om man är törstig eller till nån bit mat.

Finns oftast en låda i matkällaren så när andan faller på så finns det öl i lagom temperatur, omkr +8.

Och ja, öl ska drickas ur glas. Flaska kan gå bra men dricka ur burk gjorde jag tillräckligt i mina undomsår...

MarkusR
Jag kör med mesvarianten av öl.

Carlsberg Hof, den är vansinnigt god och gör sig bra som klunk-klunk-klunk om man är törstig eller till nån bit mat.

Finns oftast en låda i matkällaren så när andan faller på så finns det öl i lagom temperatur, omkr +8.

Och ja, öl ska drickas ur glas. Flaska kan gå bra men dricka ur burk gjorde jag tillräckligt i mina undomsår...

Hemma hos mbbohman?

post-2426-1240244068_thumb.jpg

:D;)

Fitzenstrahl

Ahhhh. Nu är det fredag igen... TGIF!!!

Undrar vilka smarriga öl man skall köpa upp sig på idag. Jag har fortfarande ett par flarror kvar sen förra helgen som av nån outgrundlig anledning inte konsumerades.

Det får nog bli en liten tur till godisbutiken efter jobbet i alla fall.

Skål och trevflig helg!

Mvh. Laz

Herr Mattsson

Kilkenny e god ibland den me.. Ingen specialöl direkt men, god.

Fitzenstrahl
Kilkenny e god ibland den me.. Ingen specialöl direkt men, god.

Du har helt rätt. Kilkenny är fina grejor det!

Mvh. Laz

Herr Mattsson
Du har helt rätt. Kilkenny är fina grejor det!

Mvh. Laz

Duger i krig. :lol:

Henrik O

Själv har jag fastnat för ett tjeckiskt öl, ljus lager: Krusovice Imperial (nr 1528)

Grannen introducerade det för mig, och fan va gott det är. Passar till det mesta!

Annars är som nån tidigare skrev en kall Carlsberg Sort Guld på flaska inte alls fel i sommarvärmen.

Ett mörkt öl till de tillfällen man inte har tilltugg är Primator Premium Dark.

Smakar kaffe, kola & choklad! Rena fruntimmers-ölet! :lol:

Guest Gamefair
Tar just nu en Aecht Schlenkerla Rauchbier en rökig tysk öl som är god framförallt om man gillar rökig whisky.

Dricker den med skivad tjälknöl samt Markus R fantastiska biltong en fantastisk köttbit just till denna öl förhöjs smaken ännu mer. :lol:

Trevligt med kultiverade öldrickare. Drack den aktuella ölen i Nürnberg för ett tag sedan.

Den finns även i Weissbiervariant.

Ta en till

Herr Mattsson
Annars är som nån tidigare skrev en kall Carlsberg Sort Guld på flaska inte alls fel i sommarvärmen.

mmm... snacka gott en fin sommardag alltså... flaskans utformning har också stor betydelse :)

Edsvalla

Nu ska jag ta och njut av den bästa ölen som finns :)

Den man tar en fredag i vårsolen. det bli en NorrlandsGuld som vanlig :lol:

L-B
Får jag till exempel föreslå att du testar Bedarö Bitter

Laz

Har inköpt denna öl. B)

Har som skrivet ett svagt minne av att jag har provat den.

Men den kommer att drickas sent jag ska ut til Store mosse nationalpark en sväng i kväll alltid lika trevligt där på våren. :rolleyes:

Lasse