Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
L-B

Öl

Recommended Posts

Fitzenstrahl
Inte utan att man blir lite nyfiken på vad du jobbar med... Ni funderar inte på att anställa fler öldrickare :lol::D

:DB)B) Ett totalt oglamouröst säljarjobb i en ännu mer oglamourös bransch. Otroligt glest mellan gångerna som det blir representation desvärre (eller dessbättre i och man inte orkar med att slarva mitt i veckorna längre) så man får passa på när det ges tillfälle.

Om vi uppgraderar hipfaktorn på jobbet och behöver rekrytera några tunga öldrickare hör jag självfallet av mig pronto :D

Eder: Fitzenstrahl

FinneoTysk

Hej

Jag ids inte läsa alla sidor argument i detta iofs intressanta ämne. Kastar bara ut en personlig topp 3 lista, ej rankad inbördes;

Thomas Caffrey Stout, numera hopplöst att få tag på i Sverige, eller??..

Jämtlands Jul/Påsköl, mångfaldig prisvinnare..

Jämtlands Bärnsten, tillhör inte standardsortimentet utom Republikens gränser, men skall vara beställningsvara..

PRÖVA!!

Wizard

Sitter nu och dricker min första öl på tre veckor och det är en Hibernation Ale från Great Divide 8.7% ABV

YES! :wub:

Julölsäsongen har startat och jag kunde inte hålla mig längre ;)

Fitzenstrahl
Hej

Jag ids inte läsa alla sidor argument i detta iofs intressanta ämne. Kastar bara ut en personlig topp 3 lista, ej rankad inbördes;

Thomas Caffrey Stout, numera hopplöst att få tag på i Sverige, eller??..

Jämtlands Jul/Påsköl, mångfaldig prisvinnare..

Jämtlands Bärnsten, tillhör inte standardsortimentet utom Republikens gränser, men skall vara beställningsvara..

PRÖVA!!

Caffreys Stout hade de på kran på stadshotellet i Katrineholm när jag bodde där. Det var i stort sett det ända jag drack i ölväg under två års tid. Ett underbart öl och många underbara minnen... snyft... Fitzo goes sentimental on you...

Jämtlands bryggeri förser ju världen med "Hell". Jag böjer mig på knä och tillber dem för detta... Tack!

Mvh. Tha Fitz

Fitzenstrahl
Sitter nu och dricker min första öl på tre veckor och det är en Hibernation Ale från Great Divide 8.7% ABV

YES! :lol:

Julölsäsongen har startat och jag kunde inte hålla mig längre -_-

Min herre verkar i sanning vara en stor ölkännare. De öl du nämner, både här och tidigare; Är det nåt som går att få tag på i vårt karga land eller måste man känna nån, som känner nån, som skickar hit det från vindpinade öar i väster? Jag kan inte känna igen några av de ölsorter som du räknat upp och jag börjar bli osunt nyfiken på att få pröva nya sorter. Finns de måhända i beställningssortimentet hos vår statliga alkoholleverantör? Och alla dessa förkortningar...?

Återigen; Upplys mig herr Wizard om ni vill!

Mvh. Fitzo "Törstigare än vanligt"

dptrapper

Jag har syndat :lol:

Var på bolaget och kom ut med 3 proppade påsar med allehanda pilsners. Fosters, Bud, Tuborg, bayerskt osv

När jag står där ute inser jag att jag totalt glömde julölen ;)

-_-

Fitzenstrahl
Jag har syndat ;)

Var på bolaget och kom ut med 3 proppade påsar med allehanda pilsners. Fosters, Bud, Tuborg, bayerskt osv

När jag står där ute inser jag att jag totalt glömde julölen B)

:rolleyes:

Min Son, den enda synden du begått är att du inte kom ut med 4 proppade påsar. Skämmes en tio minuter, en kvart och gören bot i morgon och gå och köp den fjärde påsen. Då är din synd förlåten och intet skall ont skola drabba dig.

Fader Fitzenstrahl

dptrapper

Ja Fader, ja skola följa dina ord :rolleyes:

L-B

YES! -_-

Julölsäsongen har startat och jag kunde inte hålla mig längre ^_^

Måste ner på bolget ser att dom har Hibernation Ale på hyllan. Fitzo kommer vid 20,0 tiden servara en sådan kan överaska. :P

Wizard
Min herre verkar i sanning vara en stor ölkännare. De öl du nämner, både här och tidigare; Är det nåt som går att få tag på i vårt karga land eller måste man känna nån, som känner nån, som skickar hit det från vindpinade öar i väster? Jag kan inte känna igen några av de ölsorter som du räknat upp och jag börjar bli osunt nyfiken på att få pröva nya sorter. Finns de måhända i beställningssortimentet hos vår statliga alkoholleverantör? Och alla dessa förkortningar...?

Återigen; Upplys mig herr Wizard om ni vill!

Mvh. Fitzo "Törstigare än vanligt"

Jo, lite bevandrad är jag i träsket av dryckom ^_^

I princip alla öler jag nämner och rekommenderar här är inhandlade på svenska bolaget.

Majoriteten av dessa dessvärre oftast via beställningssortimentet men det kostar ju som sagt inget extra :P

Jag har den otroliga turen att ha en otroligt bra systembolag i byn! Inte det största till vare sig storlek eller sortiment men de lyssnar på sina kunder och vi har chansen att påverka standardsortimentet!

Dock måste man ibland ha koll på beställningssortimentet då vissa leveranser kan ta slut på bara några dagar, men då försöker jag att vara snabb och rekommendera här (så snart jag har fått mina... hehe...)

Som ett exempel så brukar man kunna få tag i majoriteten av sortimentet från Flying Dog på bolaget.

Njut nu al alla de underbara riktiga julöler som anlände till sverige för snart två veckor sedan innan de tar slut!

Skål på er alla och en riktigt god jul -_-

Mr_Holland

Personligen fuktar jag helst strupen med Newcastle samt spitfire ^_^

L-B
Jo, lite bevandrad är jag i träsket av dryckom :)

I princip alla öler jag nämner och rekommenderar här är inhandlade på svenska bolaget.

Majoriteten av dessa dessvärre oftast via beställningssortimentet men det kostar ju som sagt inget extra :P

Jag har den otroliga turen att ha en otroligt bra systembolag i byn! Inte det största till vare sig storlek eller sortiment men de lyssnar på sina kunder och vi har chansen att påverka standardsortimentet!

Dock måste man ibland ha koll på beställningssortimentet då vissa leveranser kan ta slut på bara några dagar, men då försöker jag att vara snabb och rekommendera här (så snart jag har fått mina... hehe...)

Som ett exempel så brukar man kunna få tag i majoriteten av sortimentet från Flying Dog på bolaget.

Njut nu al alla de underbara riktiga julöler som anlände till sverige för snart två veckor sedan innan de tar slut!

Skål på er alla och en riktigt god jul :P

Har en hel del julöl jag och Fitzo ska prova i helgen så vi kommer att hålla öl tråden varm. :D

Lasse

killer_mouse

ahh snart dags för ett par pilsner å ni som skriver i denna tråden ska bannemej skämmas för all den frestelser som ni sprider runt er :)

oj glömde vilken öl det bli det blir det klassiska carlsberg export inget märkvärdigt men gud så gott

dptrapper

Idag har ja handlat julöl 2 påsar falcon julöl blev det så nu har jag garanterat en plats i himelen, lucifer vrider sig i plågor där nere. Got gotti gott gott är det :)

L-B

Fitzo har blivit sen, sent från stan plus trafikstockning så jag måste små prova själv.

Var tvungen att prova Hibernation Ale smakar gott till en macka med en rejäl bit rökt rådjur på.

Lasse

Wizard
Fitzo har blivit sen, sent från stan plus trafikstockning så jag måste små prova själv.

Var tvungen att prova Hibernation Ale smakar gott till en macka med en rejäl bit rökt rådjur på.

Lasse

HAHAHAHA! Han lär ånga sin sena ankomst :lol:

Hibernation Ale är ett riktigt bra matöl. Funkar busbra till rågbröd, vilt osv... :)

L-B
HAHAHAHA! Han lär ånga sin sena ankomst :lol:

Hibernation Ale är ett riktigt bra matöl. Funkar busbra till rågbröd, vilt osv... :)

Lite för mycke beska för min smak vid första smak upplevelsen, men när jag tog ett par tuggor på mackan så blev det mycket bättre så denna öl kräver födo intag när den dricks.

Sitter på 20 tal olika öl som ska gås igenom dessa dagar. Men vi får dela på varje för det ska jagas också imorgon blir det älgkalv, gris och räv . Så imorgon kväll får vi gå igenom ölen. Men jag kommer att tjuvsmaka en del ikväll när stackars Fitzo sitter i bilen. Men som trevlig kompis så ringer jag och medelar hur dom smakar. :D

Lasse

L-B

Herre jävlar ursäkta men det är inte ofta jag skriver såna ord.

Men nu har jag fått en himelsk god öl eller underjordisk med tanke på röksmaken.

Den är god eftersmaken ligger tungt rökigt kvar i munen.

Och namnet på denna öl är Brew Dog Paradox Isle of Arran.

Lasse

L-B

Efter en något sen ankomst till Värnamo till forumiten L-B och hans mycket trevliga familj blev det en liten ölprovning. Det skulle ju jagas lite under dagen idag så vi ville vara i fin form. Jag hann knappt lasta ur bilen innan jag blev serverad en Brew Dog Paradox isle of Arran. Kanske inte det godaste jag druckit i stoutväg men klart godkänd med ett litet plus i kanten.

Shepard Neame Christmas Ale delade vi broderligt på. Inte fy skam alls trots den ganska höga alkoholhalten. Sen var det läggdags.

Lördagens jakt innefattade vildsvin och älg. Jag skall inte skriva för mycket om detta eftersom vi behandlar öl (god öl) i denna tråd, men så mycket kan jag säga att det var en trevlig dag med ett par härliga jaktupplevelser. Inget skjutet men mycket vilt.

Väl hemkomna var vi väl ändå värda en pilsnerdricka. Lasse började med en Mysingen midvinterbrygd (som 08:an hade släpat med) från Nynäshamns bryggeri. Han jublade inte men han kräktes inte heller så jag antar att den dög. Själv fick jag den äran att förtära Hibernation Ale. Omskriven och besjungen av ett flertal (eller åtminstone en) forumiter. På min ära en duglig dryck eller på ren svenska: Jävligt smarrig. Därefter blev jag dirigerad till "skåpet", dvs. Lasses whiskyförråd. Här sprang jag på den klassiska tioåriga Ardbegen. En centimeter var av den fick det bli varefter min värd serverade en indisk whisky vid namn Amrut (kul namn, stark sprit) som inte var obehaglig någonstans så länge man fick pyttsa i lite vådis i den då den var lite halvsträv med sina modiga 67%.

I skrivande stund har vi för avsikt att, återigen broderligt, dela på den mytomspunna julölen från min favorittillverkare Nils Oscar. Den skall enligt andra öligt bevandrade forumiter smaka som en näve skog. Empiriska smakbetyg kommer inom kort.

Vi har faktiskt hunnit med en Zeitgeist också men även en Corsedonk (också ett jävligt kul namn) Christmas ale. Den senare från Belgien och dessvärre får den inte toppbetyg vare sig av mig eller min värd. Zeitgeist däremot känns som en liten vinnare.

Fortsättning följer för nu börjar det bli aktuellt med middag. Tjälknöl står på menyn och Stockholmaren njuter i fulla drag. Jag blir ompysslad och bortskämd nåt så in i norden.

Äuver änd aut för nu.

//Fitzenstrahl vid L-B´s dator....

Fitzenstrahl

Och nu... ein... skum flaska, lattjo kork... från Belgien... N`ice Chouffe... Lasse har tagit sina första sippar... tveksamt... "har aldrig smakat nåt liknande"... smakar tydligen öl i alla fall...

Nu ska jag smaka... mmm... gottigottgott. Svårplacerad historia detta. Vi är eniga om att det är ganska gott. Inte bara ganska gott. Vi var väldigt tveksamma i och att med hela grejjen med stor flaska och ful etikett kunde ha varit ett riktigt nedköp. Lasse pratar redan om att köpa minst en pava till...

KÖPLÄGE alla ni som älskar öl! Den här var riktigt smarrig och som sagt, både jag och Lasse är överens om att vi inte smakat nåt som påminner om detta tidigare.

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Pro...3aS%u00f6tma%3a

Vassegoda här har ni länken till bolaget i Värnamo. Om ni inte bor i Värnamo får ni försöka hitta ert lokalkontor och kolla lagersaldot.

Wizard, om du inte testat denna så är det dags nu. Lasse har bestämt sig för att tjacka 10 flarror på måndag och det om nåt är ett skapligt betyg. Helt klart ett jävligt gott öl.

Mvh. Fitzo och Lasse

Fitzenstrahl

Helt allvarligt. Ni måste bara köpa detta öl. Ni kommer att ångra er annars... Och då får ni skylla er själva.

Vi kan tyvärr inte beskriva smaken. Lasse får doftminnen från en svunnen tid och jag känner smak av nån form av smågodis... Härligt!

//F och L

goven
Personligen fuktar jag helst strupen med Newcastle samt spitfire <_<

Japp, en kall Newcastle är det bästa som kan rinna ner i en strupe enligt mig.

Wizard

Jag har lagt ut mina metkrokar för att få tag i denna butelj! (har direktkontakt med bryggeriet via en polare i england)

BrewDog - Tactical Nuclear Penguin 32% ABV !!!! :o

http://beernews.org/2009/11/brewdog-tactic...s-world-record/

Japp, det är alltså nytt världsrekord i ölbryggning vi talar om! 32% stout efter upprepad frysdestillering...

Lovar att återkomma med recension så snart jag har lagt vantarna på en eller flera av dessa flaskor. ;)

En pint av denna och man ligger raklång skulle jag gissa på :huh:

Fitzenstrahl
Japp, det är alltså nytt världsrekord i ölbryggning vi talar om! 32% stout efter upprepad frysdestillering...

Det låter ju heeelt bisarrt! Kan detta verkligen gå att dricka? Förmodligen. Kan det vara gott? Ehh, tveksamt eller... Borde man bli skapligt på lyset om man dricker en flarra? Tveklöst!!!

Sweet!

Mvh. Fitzo

Wizard
Det låter ju heeelt bisarrt! Kan detta verkligen gå att dricka? Förmodligen. Kan det vara gott? Ehh, tveksamt eller... Borde man bli skapligt på lyset om man dricker en flarra? Tveklöst!!!

Eftersom jag är helsåld på Barley Wine i alla dess former så lär jag älska den!

Den kommer nog att ha en djävulskt komplex palett med en eftersmak som heter duga. Och, jo, nog lär man bli lite dragen på en flarra eller två ;)