Jump to content

spaniel till drevjakt?

Sgt_ Smith

Recommended Posts

Sgt_ Smith

hej,

har på senare tid i olika jakttidningar sett och läst om spaniels i samband med t.ex. grisjakt. är det någon som har erfarenhet av spaniels som "allroundhund" (liknande en wachtel) och finns det några som avlar på de drivande egenskaperna av klövvilt?

mbbohman

Ja, jag har en sådan tingest. Häromkring är det en hel del som kör med spaniel på flerhundsjakt. De jagar inte riktigt lika ihållande som många wachtlar, dvs hundförarna har "mer hund kvar" i sina områden. De fungerar givetvis bra som ensamhundar i mindre backar också. Lättstyrda så man kan få tillbaka dom ifall det bär av mot väg eller dylikt.

Jag resonerar så att hellre en hund med lite kortare förföljande på såna jakter, man får stöta på igen eller så tar nästa hund över några minuter beroende på hur långt de hunnit medan jag då har min hund tillbaka och kan fortsätta i mitt område. Alla går naturlitgvis inte på gris (vilka raser gör det till 100%?). Min tik ryggar iaf inte för gris, även om hon inte går in och gör ett nacksving på dom så skäller hon och hänger på när de drar. Hon jagar 1-5 minuter med skall än så länge, kommer mer och mer.

Ring och prata med Jennie eller Micke på Hjortjägarens, eller om du vill prata med mig; 070-2896777

Här är ett litet klipp på Zelda när hon är ca 11 månader, säger ju inte så mycket om hunden men ändå.

Sgt_ Smith

hej,

tack för infon!

jag ser att jag inom något år kommer att kunna anpassa min livssituation till en hund, och tankarna runt detta (eller kanske denna) är många fn.

eftersom det finns tax i familjen och jag i ärlighetens namn vill ha en något större och mindre egensinnig hund så är det wachtel och spaniel jag tittat mest på. huvudsakligen kommer at stå rå, räv och gris på menyn i sidra småland men målet är en hund som oxå kan jobba "under hagelbössan" :unsure:

det som oroar lite med wachtel är utan tvekan den, vad man hör, ojämna kvaliten på stammen B)

hej,

tack för infon!

jag ser att jag inom något år kommer att kunna anpassa min livssituation till en hund, och tankarna runt detta (eller kanske denna) är många fn.

eftersom det finns tax i familjen och jag i ärlighetens namn vill ha en något större och mindre egensinnig hund så är det wachtel och spaniel jag tittat mest på. huvudsakligen kommer at stå rå, räv och gris på menyn i sidra småland men målet är en hund som oxå kan jobba "under hagelbössan" :(

det som oroar lite med wachtel är utan tvekan den, vad man hör, ojämna kvaliten på stammen :huh:

Jag måste bara få försvara wachtlarna lite. Visst att det finns hundar som inte jagar gris men du har i alla fall större chans där än med en spaniel. Jag har inte jagat med många spaniel hundar(max 10) men de funkar säkert dock större chans att få en hund som ej skallar. Du får vara noga med valet av föräldrar men det gäller ju alla hundar. Är detta med jakt under bössan viktigt så kommer det garanterat försämra skogssöket på din hund men det får man ju ta. Lycka till med valet.

mbbohman
... och mindre egensinnig hund så är det wachtel och spaniel jag tittat mest på.

Har jagat lite ihop med en som har både wachtel och spaniel. När det är lydnad och annan träning så är spanieln mer sugen på att vilja vara till lags, wachteln tittar bort och vill bara åka hem. Han ångrar på intet sätt sitt val av wachtel men vill man ha en lättstyrd hund utan att lägga ner hela sin själ i lydnad så är valet spaniel skulle jag tro.

Av de wachtlar jag varit i kontakt med så är det ytterst få som jag inte skulle vilja skjuta på plats. Lösa i skallet, dåligt sök, snor drev till höger och vänster, pipiga vid samling, långskjuts på rådjur etc.

Det var just de anledningarna som gjorde att valet blev spaniel, hade jagat med hundar från Hjortjägarens som alla funkat bra och när jag dessutom blev tillfrågad om en fodertik så var det inget att fundera på. Tyvärr har jag ingen möjlighet att ha en hund till nu, annars skulle jag ta en valp efter min tik nu. Kombinationen med den hannen som användes nu tror jag kommer bli en riktig höjdare. Han jagar brallorna av nästan vilken wachtel som helst, grym fysik och bra psyke.

Du kan ju om du vill komma upp i höst så får du jaga med spaniel.

Drivande spaniels vet jag inte men lite skall vid syn kan det bli.

Mina spaniels har jag i småsåtar och ev så blir det nått skall.Väldigt kul jaktform.

Men helst meriterar jag klassiskt klart innan busjagandet.

Finns de som ger bort sina alltför heta spaniels till såtjakt

Sen så vet msan ju alldrig om de skallar,en spaniel är ju avlad att inte skalla.

Finns ju taxar som inte skallar på drev fast de avlats i oändlighet.

Biogar nått kort för inspiration..

Mvh

post-429-1239734766_thumb.jpg

post-429-1239734803_thumb.jpg

Sgt_ Smith

hej,

ska ringa till Hjortjägarens och prata lite skillnad Spaniel vs. Wachtel eftersom de har båda :huh:

söker jaktligt framförallt ett komplement till taxar (som idag bor hemma hos mamma & pappa) som driver främst rå men även räv. gris och rå är för min del det prioriterade, men även jakt "under hagelbössan" genom att gå ensam med hunden i skogen eller kanske på sikt i fjällen vore kul. eftersom jag uppskattar att kunna jaga i små sällskap är en ren såthund inte önskvärt, utan mer en kortdrivare där jag som hundförare kan få komma till skott likväl som någon av mina jaktkamrater.

i övrigt är det en trevlig kompis jag söker - lugn inomhus (lägenhet), uppskattar dressyr och promenader - vet med mig att jag kommer att vilja jobba med hunden för att att få env äldigt bra kontakt och lydnad. om det sedan är en "vacker" hund vilket spaniels onekligen är så är detta bara ett plus i kanten. är uppväxt med hundar, men har inte haft någon egen tidigare. kanske någon utställning för att se hur det går, men det jaktliga är prioriterat!

funderar glatt vidare... :P

mbbohman

Ring du och prata med dom.

Peta in ett inlägg till så kan du läsa igenom min jaktdagbok, där står det lite om mitt stolpskott :huh:

Slänger även jag in nån bild :P

post-269-1239736338_thumb.jpg

post-269-1239736533_thumb.jpg

post-269-1239736599_thumb.jpg

post-269-1239736642_thumb.jpg

post-269-1239736660_thumb.jpg

post-269-1239736776_thumb.jpg

Sgt_ Smith

hej,

ja, med en sådan vovve i koppel jämte sig behöver man nog inte oroa sig för att de bortprioriterade krogkvällarna till förmån för hunden behöver resultera i mindre kontakter med töser... :huh:

Bohman hämtar hunden så fort han hittar ett roadkill :lol:

Säsongen med wachtel i mycket korta bildalag. Klarar man inte av en Wachtels energi är ju seniorversionen (Spaniel) ett alternativ. :P

post-1031-1239788880_thumb.jpg

En Wachtel har kraften och skärpan att riva ner skammade vilt.....dessutom en lysande spårhund

post-1031-1239789508_thumb.jpg

Hipshot

Om skalldrivande spaniel är av intresse så ring Pia Sjöblom tror jag hon heter, 070-552 46 06!

Hon har avlat stenhårt på just skalldrivande spanieler, de jyckar jag sett är väl i storlek ungefär som wachtlarna men med lite mer öron. Tror att 6 av de 10 valparna var bokade mer eller mindre redan innan parningen så någon finns nog kvar. Jag var inne på att ta en hane men idagsläget så är hundkostymen lite för stor som den är så vi lär nog vänta ett år till..

Hon har valpar nu på en tik som heter Ila och med min hane som far. Den här tiken hade en kull förra sommaren som jag förstod det, en tik ur den kullen har redan ståndat gris medan en annan haft ett drev på rå i 10 minuter. Såvitt jag fattat så har Ila väldigt lätt till skall och alla hennes valpar.. tror hon haft tre kullar innan har blivit skalldrivande. En jycke därifrån skulle jag nog betrakta som helt säkert skallande.

När vi började jaga med hund så var det två jyckar som vi körde dels kompisens klassiska engelska springer med de stora långa hängöronen samt min jaktlabbe. Spanieln drev som fan ärligt talat och avfångade tveklöst rådjur medan min inte alls hade samma skall men det är ju inget konstigt.

Därefter träffade vi på jaktvets kennel med Cristins spanieler där stamtiken Raffa var skalldrivande. På henne avlades det och hon kom att lämna en hel radda valpar där alla drev med skall såvitt jag vet. Min hane är en dottersån till den tiken.

Vet att Spaniel Pia far runt flitigt under säsong nere i Skåne på jakterna och jyckarna går ruskigt bra såvitt jag fattat. Vet att Sten Christoffersson hade koll på henne och hennes hundar. Såvitt jag förstod så beskrev han dem och deras jaktsätt som så att de fungerar som en bra wachtel ska göra.

Det är två helt olika typer av hundar dessa, wachteln är den typiskt tyska jycken som är lite hårdare och är/kan vara lite mer svårkörd för en ovan hundförare. Spanielerna är mjukare och mer lättkörda på beskostnad tidvis av skärpan att avfånga.

Min spanielhane har tveklöst kaxat till sig med åren. Sett honom aktivt ställa gris och ta ned skammade rådjur några gånger nu, något som han inte riktigt hade i sig när han var yngre så det lär nog lösa sig även i den här kullen tror jag.

Men som sagt, ska man ha skalldrivande spaniel så är det ytterst få uppfödare som kan vara aktuella men jag tror att man får en ruskigt bra jycke om man tar valp från Pia nu!

Sen är wachtlarna rätt hårt avlade, det har nu ordnat till sig något.. men tidigare så gick det att sälja wachtelvalpar på inga meriter alls och kreti o pleti skaffade wachtel. Ruskigt obra, vet två-tre jyckar med drevtider på över en timme och hur mycket nytta har man av en sån jycke? Sen finns det en del jaktljumma med, har den varianten själv och kan vara heligt less på honom.. Första såten går han bra, andra sisådär, tredje är man färdig att skjuta hundjäveln.. Spanielerna har mer motor i generna än vad min har utan tvekan.

Jag var helt inne på en wachtel till som komplement för min egen jaktljumma men har blivit osäker, spanilerna är i mitt tycke lika säkra alt säkrare och ffa mer lättjobbade än wachtlarna så nästa jycke lär jag ta från Pia förhoppningsvis med min egen som hane. Sen är de mjukare hundar att ha hemma, tror man sparar in på söndertuggade prylar i hemmet när man väljer spaniel framför wachtel ;)

Mvh!

Sgt_ Smith

hej,

tack så mycket för all feedback - uppskattas verkligen ;)

just nu är målsättningen att en valp skulle kunna flytta in under våren/sommaren 2010, tråkigt med tanke på att det verkar vara flera intressanta kullar på G under sommaren. låter kanske knas, men eftersom jag vet att en hund kommer att kräva otroligt mycket av mig så vill jag känna att jag är "klar" med uteliv och konstanta resor innan jag frivilligt vänder uppochner på mitt liv på detta vis... ;)

wachtel eller spaniel spelar egenltigen ingen roll, det är egenskaperna hos hunden som jag kommer att välja ras efter (även om jag i ärlighetens namn kan tycka att en spaniel är stråes vassare gällande utseénde, även om jag inte kommer att prioritera utställningar). hunden kommer framförallt att jaga i södra småland, brutet skogslandskap med fokus på räv, rå och gris i, både i stora och små sällskap. tax kommer att finnas med som något mer ihållande alternativ, så drev på 5-15 min. skulle jag se som lagom. viktigt är även att det är en hund som kan trivas i en stadsmiljö och lägenhet även om jag självklart kommer att låta den stanna på hunddagis dagtid och vistas så mycket i naturen som möjligt. men oavsett så kommer det att finnas mycket intryck i form av ljud, människor och andra hundar där det måste fungera!

wachtel får kanske ett litet minus i kanten eftersom det verkar vara en väldigt stor spridning inom rasen, framförallt gällande det mentala och jaktliga. kommer själv inte ha några problem att hålla emot och jobba med en stark hund, men jag vill även att den ska kunna fungera som gospartner i soffan en lat fredagkväll :D

Guest Stefan B
wachtel får kanske ett litet minus i kanten eftersom det verkar vara en väldigt stor spridning inom rasen,

Om det är stor spridning inom wachtel rasen!! Hur stor är då inte spridning ibland springrarna?

Herr Mattsson

Syrran har 2 st engelska eller spanska springerspaniels.. minns ej vilket men skit samma..

den ena av dom är en riktig dräpare på mårdhund samt apportering av fågel.

den andra är enbart rådjursdrivare. Han har drivit tyst tills slutet på senaste säsongen då han började pipa lite när han drev.

Skulle inte tro att det finns "säkra" allroundhundar inom denna ras.

Tar du en springer ifrån jaktlinjer, så får du en jagande hund rätt så säkert, men det VERKAR som att dom präglas under en kort tid, och sen blir dom inkörda på det..

T.ex att den ena tar mårdhund o den andra rådjur.. Sen skiter dom i allt annat.. Du får en jagande hund.. Men vad kommer den att jaga är frågan.. och hur?.. Vill man ha ett säkert kort skulle jag satsa på någon annan ras.

Two Smoking Barrels

Jag jagar med en drivande Engelsk Springer Spaniel som fungerar ypperligt på rådjur. Fullt drevskall otroligt bra och nogrannt sök. K9 kanske kan fylla i med en mer opartisk och proffsig beskrivning... :blink: Hur han är på gris vet jag inte riktigt ännu men är inte superintresserad precis, hoppas att han blir bättre på just gris. Han är drygt två år nu och INTENSIV :D:)

Jag kan med min ringa erfarenhet absolut rekommendera spaniel.

Mvh Johan

Hipshot

Schaman.. tror du har lite fel där, de jyckar som den här Pia prånglar ut är såvitt jag fattade bengsäkert skalldrivande. Dock, de riktiga jaktlinjerna, från rasklubbarna och deras jaktvarianter där är de nog helt tysta då skall där är ett graverande fel.

Mvh!

Sabla dator!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Skrev ett långt inlägg o nu är det borta för skiten hängde sig!!!!! Har jagat med iaf ett 20-tal hundar från Pia (Sjöstam), ca hälften har varit hennes egna. Där finns en del riktiga stjärnor samt själklart mer medelhundar. En del av hennes hundar klarar tex av eftersöksavslut på hjort. Hon har avlat lääänge på skallet så vill man ha en skallande spaniel så är det nog ett av de säkraste korten! Tycker nog nästan att de kunde vara lite tystare istället ibland... :blink:

TMB's spaniel är en av de bättre spanielar jag jagat med! Stort, snabbt sök med bra kontakt och återgång. Bra volym på skallet och tillräckligt långa drev för att även föraren ska kunna få en chans då o då. Ungefär som en wachtel alltså. :D

Vad jag blir lite fundersam över är Sgt Smith's oro över öjämnheten på wachtlarna. Spanielarna är tyvärr minst lika ojämna då de egentligen inte är skalldrivande och det slår igenom ibland i kullarna oavsett härstamning map drevlängd och skallvilja. Vad gäller längden så är det troligare att du hamnar på 2-5 min än 10-15 iaf enligt vad jag har sett.

Mbohman: Av de wachtlar jag varit i kontakt med så är det ytterst få som jag inte skulle vilja skjuta på plats. Lösa i skallet, dåligt sök, snor drev till höger och vänster, pipiga vid samling, långskjuts på rådjur etc. - Skulle nästan vilja vända på det o skriva spaniel istället (förutom långsjutsen - är ju tvärtom på spanielarna...) men gör det inte då jag vet att det inte vore rättvist..... Har förövrigt lyssnat på några jättespännande drev som visat sig vara spaniel på spaniel..... :)

Det kommer hamna en ny kortdrivare i huset här framöver nån gång. För min del är valet inte så svårt då jag vill utnyttja hunden i stil med vad MKJ redovisat ovan. Jag jagar i skogsterräng (ofta ensam eller i liten grupp) vilket gör att jag vill ha något längre drev än vad genomsnittsspanieln presterar samt en hund som sannolikt klarar av att släppas för avslut av eftersök och map detta så är wachteln ett vettigare val för min del. Jagade jag i mindre såtar och inte särskilt mkt gris så blev det nog en spaniel istället men så är det inte som det ser ut.

//K9

• Like 1
Herr Mattsson
Schaman.. tror du har lite fel där, de jyckar som den här Pia prånglar ut är såvitt jag fattade bengsäkert skalldrivande. Dock, de riktiga jaktlinjerna, från rasklubbarna och deras jaktvarianter där är de nog helt tysta då skall där är ett graverande fel.

Mvh!

Vilken Pia handlar det om nu?

Hipshot

Wow!

Stort tack K9! Känns ruskigt bra att få en lite mer nyanserad bild, visst finns det dåliga jyckar över allt men jag trodde att spanilerna var jämnare kvalitetsmässigt..

Nu vart det jobbigt.. wachtel spaniel wachtel spaniel :D:D

Mvh!