Jump to content

spaniel till drevjakt?

Sgt_ Smith

Recommended Posts

Guest Stefan B
var bor hon då?

Hon är från nord östra skåne har jag för mig!

Ni som nu föredrar sk skall drivande springer spaniels, skulle ni kunna säga hur söket generellt är på en sådan, samt hur länge jagar er ungefär? De jag jagat med som kommer från nämda kennel har haft trånga sök och enbart tryckt till rådjuren 1-2 min. Nu är det endast två individer och de är borta sedan flera år och de som hade de var inte vad jag skulle kalla jägare i ordets rätt bemärkelse, de hundarna fick alldrig chansen att vara "riktiga" jakthundar dvs de jagade alldeles på tok för lite för att få möjlighet att utvecklas på ett positivt sätt.

//Stefan

Sgt_ Smith

hej,

ska villigt erkänna att jag inte har mer erfarenhet av varken wachtel eller spaniel än all den info jag kunnat läsa mig till i tidningar, på hemsidor etc. - därför uppskattas all feedback baserat på erfarenheter :D

jag får känslan av att när det gäller skallande/drivande spaniels så är det bara två eller tre uppfödare som ens är aktuella vilket gör urvalet och referenstagningen lättare. gällande wachtlar så finns det en uppsjö, och alla promotar sina hundar och har gott om bilder på fällda grisar, rå och räv vilket gör urvalsprocessen så mycket svårare. till detta kommer de ständiga kommentarerna i artiklar, på forum etc. om wachtlar som är oärliga, lösa i skallet och mentalt osäkra baserat på hård och oseriös avel. ska försöka jaga med båda raserna under hösten...

jag har jaktligt en ganska tydlig kravspec på vad jag söker; om det sedan är en spaniel eller wachtel spelar faktiskt inte så stor roll ;)

Jag tycker K9 sammanfattat det jättebra. Det jag tycker är tråkigt är allt negativt som skrivs om wachtlarna det finns säkert jaktljumma hundar men de flesta jag jagat med är i alla fall dugliga rå och dov hundar. Det är när vi börjar prata gris som problemen kommer. Det kräver mkt psyke av hunden. Jag har gått en hel del "storjakter" där hundförare kommer med sina hundar som alldrig kännt lukten av en gris. När de hundarna total blinkar för grisarna så står de där och snackar om att hemma driver han ju så bra. Tro faan att det blir snack att det är skithundar.

Jag är ingen expert men tror att man måste introducera gris ganska tidigt med wachlarna. Alltså när man börjar jaktträna så kan man inte bara nöta med rå och annat lättdrivit vilt. För är hunden två år och driver jättebra hemma :) så ska det mycket till hund om den skall klara gris.

Spaniel vs wachtel är nog en smak sak.

Ligger betoningen på gris, stora såtar, önskan om att kunna skjuta själv så wachtel.

Är kontakten viktigast, små såtar, om man ser sig själv som en viltfösare spaniel -_-

Suck. Ännu en gång. Vill man ha en skalldrivande hund för klövvilt , köp då en sådan. Spanieln SKALL arbeta tyst inom hagelbössans räckvidd. När ska ni fatta det ? :lol:

mbbohman
Suck. Ännu en gång. Vill man ha en skalldrivande hund för klövvilt , köp då en sådan. Spanieln SKALL arbeta tyst inom hagelbössans räckvidd. När ska ni fatta det ? B)

Är ju bara ni halvdanskar som inte hajjat att dom kan göra mer än peta opp kaniner å fasaner :rolleyes::D

:D;);)

• Like 1
Är ju bara ni halvdanskar som inte hajjat att dom kan göra mer än peta opp kaniner å fasaner :rolleyes::D

:D;);)

Alla Hipshots kompisar som inte fattar annat än hans indoktrinering är förlåtna B) Jag är full -_- ständigt dragen nu.Men faktuim kvarstår spanieln SKA jobba inom hagelbössans räckvid . hick -_-

Sgt_ Smith

hej,

vad någon ska göra är underordnat vad någon kan göra... :D

tror det får bli besök hos några wachtel och spanieluppfödare i sommar och förhoppningsvis provjakt under hösten. prio 1: gris, rå och räv med chans att få skjuta som hundförare...