Jump to content

ATV Utrustning

Recommended Posts

Vad har ni förnågra tillbehör till era ATV ?

Typ Lunningskärra, timmerkärra, tippkärra, vinsch och insatser till kärrorna

Och allt anat som kan vara bra att ha

Vad vill ni köpa när det är dax att handla nästa gång ?

Och vad saknar ni på marknaden ?

Mvh Anders Hj

Vad har ni förnågra tillbehör till era ATV ?

Typ Lunningskärra, timmerkärra, tippkärra, vinsch och insatser till kärrorna

Och allt anat som kan vara bra att ha

Vad vill ni köpa när det är dax att handla nästa gång ?

Och vad saknar ni på marknaden ?

Mvh Anders Hj

Tjena!

Har en timmer vagn med insatsflak samt en liten mini släpkärra.

Snö blad som används flitigt.Winch dock inte radiostyrd.

Snö kedjor är att föredra om du kör tunga lass i skog.

Mvh/ Christer

Tjena!

Har en timmer vagn med insatsflak samt en liten mini släpkärra.

Snö blad som används flitigt.Winch dock inte radiostyrd.

Snö kedjor är att föredra om du kör tunga lass i skog.

Mvh/ Christer

Vilket märke är det på vagnen ?

Mvh Anders Hj

Vilket märke är det på vagnen ?

Mvh Anders Hj

Yamaha hade vagnar där jag köpte Fyrhjulingen.

Kolla på Yamaha motors.se

Mvh

crowfear

Till våra två ATV:s ( Artic Cat 500 manuell -06 och Suzuki KingQuad 450 auto -07) har vi så här långt:

Fram och bakspel: Warne 25 ( med radiostyrning bak).

Motorsågslåda fram.

Piggkedjor runt om.

Saftblandare.

Vagnar mm:

Carlmans timmervagn med linkran.

Thule tippvagn.

Lunningsvagn. (Kommer inte ihåg märke just nu)

Bogserad sandspridare.(Kommer inte ihåg märke just nu)

Carlmans plogblad 150 cm.

Swizer grovklippare 112cm.

Logic släpharv.

Kvar att införskaffa är:

Larvbandsatts till Articen.

Big Foot hjul Till Suzukin.

Lunningspulka.

Motorsågshållare.

Röjsågshållare.

Finns säkert en del annat som jag inte vet om än att jag vill/måste ha.. :D

Har även en Kawazaki Mule 500 -91 med flak och som det hänger en liten gårdsvagn bakom, men den räknar jag inte in bland ATV:na, då den inte har speciellt hög markfrigång och endast är 2x4WD, men är väldigt lämplig dock som gårdmaskin.

Sportsman 700 -05

Prospector band

Flyttbar 2,5 warnwinch

Drivaxleskydd

Frontbåge

sidobågar

handtagsvärmare, tumvärmare

Glacier plow system II

sen lite egna lösningar för provtagning

En timmervagn med eget insatsflak i trä

Enkel axlad tippvagn

lunningsvagn

Enkelaxlade vagnen ska bytas ut mot en boggi vagn med tipp, typ thule vagen ev en huggarvagn med kran oxå

Önskelistan kan göras hur lång som helst :D

post-2814-1239862256_thumb.jpg

Vi har 3 i familjen

Suzuki Kingquad 450 - 07

Suzuki Kingquad 400 - 08

Polaris 350 (def) -93

Tillbehör är front vinch och blad till bägge. En uppsättning snökedjor till varje.

Gödnings/sandspridare och växtskyddsspruta. (viltåkrar)

Ett antal kärror för viltransport och annat.

För skogsbruket använder vi rejälare don. Tycker en 4 hjuling över 500cc tappat sin smidighet och kan aldrig mätas mot en traktor ändå.

crowfear
För skogsbruket använder vi rejälare don. Tycker en 4 hjuling över 500cc tappat sin smidighet och kan aldrig mätas mot en traktor ändå.

Beror ju mycket på hur terrängen ser ut, vi gick från traktor till ATV i stället, då våran mark som ligger vid kusten är rent förjävligt stenig.

Vann mycket i effektivitet med detta, antalet utkörda m3 per dag talar sitt tydliga språk där.

Serganten
Sportsman 700 -05

Prospector band

Flyttbar 2,5 warnwinch

Drivaxleskydd

Frontbåge

sidobågar

handtagsvärmare, tumvärmare

Glacier plow system II

sen lite egna lösningar för provtagning

En timmervagn med eget insatsflak i trä

Enkel axlad tippvagn

lunningsvagn

Enkelaxlade vagnen ska bytas ut mot en boggi vagn med tipp, typ thule vagen ev en huggarvagn med kran oxå

Önskelistan kan göras hur lång som helst ;)

Fungerar prospektorbanden bra? Klarar den djup nysnö?

Är själv intresserad av det, vad kostade dom och kan man skifta mellan hjul/band själv eller?

Beror ju mycket på hur terrängen ser ut, vi gick från traktor till ATV i stället, då våran mark som ligger vid kusten är rent förjävligt stenig.

Vann mycket i effektivitet med detta, antalet utkörda m3 per dag talar sitt tydliga språk där.

Säkert har du rätt. Men mycket leksaker till ATVn är rätt dyra. En ATV vagn med kran och drivning får du ju en vanlig huggarvagn eller en 20 år gammal brunett för (skogsmaskin :) )

Säkert har du rätt. Men mycket leksaker till ATVn är rätt dyra. En ATV vagn med kran och drivning får du ju en vanlig huggarvagn eller en 20 år gammal brunett för (skogsmaskin :( )

Fn vet vilken skogsägare som kan räkna hem en fyrhjuling.. :)

crowfear
Säkert har du rätt. Men mycket leksaker till ATVn är rätt dyra. En ATV vagn med kran och drivning får du ju en vanlig huggarvagn eller en 20 år gammal brunett för (skogsmaskin :) )

Visst är det bedrövligt höga priser på ATV grejorna, man blir bara förbannad ibland när man diskuterar med handlare.

Och en timmervagn med drivning och ex vis hydralkran är för mig helt ointressant, hade hem en sån på prov och det var nog det mest otympliga skrälle jag haft att göra med under mina år som skogsbrukare, vore kanske ett alternativ om jag hade marker som var mer framkomliga än mina, jag löser allt mitt jobb i skogen med en vanlig timmervagn som har en linkran där jag använder det bakre spelet på hjulingen.

De stockar som ligger grinigast till tar jag med lunningsvagnen, om jag inte kan spela fram dom direkt med timmervagnen.

Visst har väl tankarna funnits på att skaffa en skotare själv, men det känns inte riktigt motiverat, då den är rätt begränsad i sitt användningsområde jämnfört med en ATV, på denna gården alltså.

Jag måste faktiskt säga att jag saknar inte traktorerna vi hade ett dugg, skulle vara i vintras då när snöhögarna vart oroväckande stora och höga, började bli snärjigt att få bort all snö på slutet, men att stå med en traktor året runt för att skotta bort snöhögar vart 5 år känns inte motiverat.

Dock har jag starka funderingar på att skaffa mig en traktorgrävare.

Fungerar prospektorbanden bra? Klarar den djup nysnö?

Är själv intresserad av det, vad kostade dom och kan man skifta mellan hjul/band själv eller?

Jag blev förvånad över hur bra dom funkade, men som denna vinter blev här med ingen skare och ca 70 cm sockersnö så blev det lite svettigt ibland med banden, även med skoter så skulle man ha haft problem.

Är det bara lite bärighet i snön så klarar den nästan hur djup som helst.

Jag hittade mina som demo, gått ca 13 mil. Gick lös på 20 ink moms. Tror ut priset nya ligg runt 40 å det tycker jag är i saftigaste laget, kompisen pruta ner en ny bandsats till sin can am till 27 så nog finns det marginal för försäljarna ;)

Vad har du för maskin att sätta dom på, vet att dom rek 500 och uppåt om man vill att den ska orka hyfsat på högväxeln oxå.

Fn vet vilken skogsägare som kan räkna hem en fyrhjuling.. ;)

Det är konstigt vad man kan räkna hem bara det finns lite vilja :huh:

DET är en helt annat sak.. :rolleyes:

Det är väl fördelen att vara singel, man slipper stå tillsvars för vissa felräkningar :wub:

Serganten
Jag blev förvånad över hur bra dom funkade, men som denna vinter blev här med ingen skare och ca 70 cm sockersnö så blev det lite svettigt ibland med banden, även med skoter så skulle man ha haft problem.

Är det bara lite bärighet i snön så klarar den nästan hur djup som helst.

Jag hittade mina som demo, gått ca 13 mil. Gick lös på 20 ink moms. Tror ut priset nya ligg runt 40 å det tycker jag är i saftigaste laget, kompisen pruta ner en ny bandsats till sin can am till 27 så nog finns det marginal för försäljarna :o

Vad har du för maskin att sätta dom på, vet att dom rek 500 och uppåt om man vill att den ska orka hyfsat på högväxeln oxå.

Har ingen maskin än, står och väger mellan skoter eller fyrhjuling. Som sagt en ATV är ju mycket mer allsidig speciellt med sådana band!

Ska användas till att dra timmer och älgar...

ÄR det mycket meck att byta mellan banden och hjul?

Har ingen maskin än, står och väger mellan skoter eller fyrhjuling. Som sagt en ATV är ju mycket mer allsidig speciellt med sådana band!

Ska användas till att dra timmer och älgar...

ÄR det mycket meck att byta mellan banden och hjul?

Jag skulle vägt över till fyrhjuling :D

Skulle inte köpa mindre än 500 om du tänkt ha band på den, kompisen har en Can Am 500 och den får ta i rätt bra på högen för att orka med, banden växlar ner rätt bra så det är önksvärt att köra på högen om man vill komma fram medans det är ljust.. Första gången är det lite pyssel när det ska plockas ihop alla stag å skit men sen gör man det under en timme ;)

Alla snackar kärror, arbetsblajs hit-o-dit.... Va fan? ;) Trodde ni menade ölburkshållare, discoljus, vapenställ å utfällbar säng för ett snabbt nummer me frugan i skogen. :D

Alla snackar kärror, arbetsblajs hit-o-dit.... Va fan? :lol: Trodde ni menade ölburkshållare, discoljus, vapenställ å utfällbar säng för ett snabbt nummer me frugan i skogen. :P

Sånt sitter standard på polaris :D

Jag skulle nog snarare säga att det finns en hel del på marknaden som jag saknar på min Suzuki 700.

Men pga priserna så får jag fortsätta med det....

Vi träffas och kör ihop ibland, kolla www.balinge.nu

Tyvärr så är sidan inte uppdaterad på ett tag, börjar bli dax...