Publicerat April 18, 200917 yr Jo. Nu har jag efter ett evigt velande och framförallt segdragna interna (dvs. med mig själv) ekonomiska förhandlingar bokat en Sauer 202 Classic i Volvokalibern 308W. Nu blir det till att se om det går att flörta med tillståndsenheten för att försöka få till stånd en liten snabbhandläggning så att jag får ut påken till till bockjakten i maj. Odds på den någon? Någon som har har en likadan som kan berätta om den? Gärna bara de positiva aspekterna för något negativt orkar jag inte med i dagsläget. Det kan ni komma med till hösten eller nåt Hare gött! Laz
Publicerat April 18, 200917 yr Författare Vi hörs i höst Skojade bara blir säkert bra det där Ha ha ha... Shit vad rädd jag blev!!! Kul som fan måste jag säga. Hatten av min gode man Trevllig helg!
Publicerat April 18, 200917 yr Bara leva på blodpudding inte bra köp havregryn mycket bättre i näringssynpunkt o givet vis ett stort grattis te nya bössan Mvh.
Publicerat April 18, 200917 yr Bara leva på blodpudding inte bra köp havregryn mycket bättre i näringssynpunkt o givet vis ett stort grattis te nya bössan Mvh. Instämmer Flex! Jag hade då ätit havregrynsgröt ist! Skosulor är inte mycket att leva på.
Publicerat April 18, 200917 yr Läste något om att blodpudding försäljningen hade ökat med 15-20 % här är en av dom inblandade.
Publicerat April 18, 200917 yr Läste något om att blodpudding försäljningen hade ökat med 15-20 % här är en av dom inblandade. Ja, det stämmer men jag är inte drabbad. Lever hellre på älgkött och annan mat än skosulor.
Publicerat April 18, 200917 yr Ja, det stämmer men jag är inte drabbad. Lever hellre på älgkött och annan mat än skosulor. Står på din sida om sulorna men tar gärna lingonen.
Publicerat April 18, 200917 yr Ja, det stämmer men jag är inte drabbad. Lever hellre på älgkött och annan mat än skosulor. Det är inget fel på blodpudding
Publicerat April 18, 200917 yr inge fel i det men säger som värmläningarna smaken â sôm rôven, klôven
Publicerat April 18, 200917 yr Det är inget fel på blodpudding Håller med, sorry för trådkapning men tänkte tipsa om att tärna äpple och steka ihop med bacon till puddingen, så jävla gött!!
Publicerat April 18, 200917 yr Det är inget fel på blodpudding Max 1/månad får de tbli med mycket krösamos!
Publicerat April 18, 200917 yr Står på din sida om sulorna men tar gärna lingonen. Nog kan jag äta dom men max 1/mån. Ja, med mycket krösamos till.
Publicerat April 18, 200917 yr Nog kan jag äta dom men max 1/mån. Ja, med mycket krösamos till. Krösamaja vet jag vem det är men vem är krösamos?
Publicerat April 18, 200917 yr Krösamaja vet jag vem det är men vem är krösamos? Haha! Lingonsylt på småländska!
Publicerat April 18, 200917 yr Författare Trevlig pang Tackar. Jag hoppas verkligen att jag blir nöjd. Har fingrat på i stort sett vartenda fabrikat som finns känns det som och har inte hittat nåt annat som känts lika bra. Intressant vändning tråden har tagit förövrigt. Jag är dåligt insatt i blodpuddingsvärlden, havregrynsvärlden och föralldel även äpple/äppelmos (som jag tror att några pratar om, ah såg nu att det var lingonsylt som avsågs) världen... Vilka fällor finns det? Vad för fabrikat är bra, vilka är anus? Finns det tex. bloppe som är ekologisk eller kravmärkt eller så. Har faktiskt för mig att jag har haft en kund för länge sen som tillverkade blodpudding. De var typ ensamma i hela världen om detta och exporterade en hel del vad jag förstod det. Hur många bloppeleverantörer finns det egentligen? Frågorna bara hopar sig känner jag... Bör jag starta en separat tråd om detta? Vad kan vara lämpligt att servera till blodpuddingen förutom lingonsylt? Sist jag åt bloppe hade jag bacon till. Det var ganska gott vill jag minnas men det kanske finns andra combos som slår bloppe/bacon/l-sylt med hästlängder, vad vet jag. Om man lägger till havregryn i ekvationen; Kan man tex. göra en blodpuddingscarpaccio med havregrynsgröt kluttat över eller blir det knas??? Förrätt? (Varmrätten är ju given), efterrätt? Vilket vin ska jag jag välja om jag vill lyxa till det lite på fredagen. Fan vad svårt detta blev! Inte fan kan det funka med vitt eller? Som ni förstår behöver jag lite hjälp här... Förutom att ni gärna får uttala er om min nya knallpåk vill jag även att ni tömmer er totalt på era blodpuddingskunskaper... Och gärna lite skitfort för jag ska bjuda på middag i morgon och man vill ju fan inte göra bort sig och till exempel servera ett källarsvalt shirazvin om etiketten påbjuder en smörig chardonnay... Hur skulle det se ut egentligen? Skål på er och trevlig helg! Mvh. Laz
Publicerat April 18, 200917 yr Sauer är ett av få studsarfabrikat som jag inte haft nån bössa från Men det var väldigt nära att det blev en TD härom halvåret. Sen tror jag att jag hade en Wolverine i 223 bokad oxå, men den dök aldrig upp
Publicerat April 18, 200917 yr Jag har en Sauer 202. Kaliber 9,3x62 Jag älskar den bössan. Den skjuter bra. Men det är utseendet och känslan som jag gillar bäst. Grymt skönt grepp och slutstycksgången är en dröm.
Publicerat April 18, 200917 yr Författare Men det är utseendet och känslan som jag gillar bäst.Grymt skönt grepp och slutstycksgången är en dröm. Precis de sakerna jag fastnade för. Det känns som att hålla i en ordentlig bössa. Många fabrikat känns små och nätta (typ Remington mfl.) vilket jag avskyr, tunna och korta pistolgrepp och what not. Trycket känns riktigt bra det också så gott jag kan bedöma. Tackar för feedbacken. Får se om det kommer negativa vibbar till hösten ... Vad tycker du om säkringen? När jag höll i en 202:a första gången för några månader sen tyckte jag att det verkade helt galet att man var tvungen att hålla på och peta runt inne i varbygeln för att säkra/osäkra men jag tror att det går fort att vänja sig när man väl står där med bössan i hand. De aspekterna du tog upp tycker jag väger över det enda som jag än så länge har stört mig lite på. Men sen tänker jag såhär; De har ju trots allt sålt x antal bössor genom åren och om det var en säkringslösning som över tid visat sig orsaka fler olyckor än andra varianter så borde de ju ha ändrat på detta för länge sen. Kanske tänker fel här men viss logik hittar jag i mitt eget resonemang. Mvh. Laz Ps. Du hade inget om blodpudding..?
Publicerat April 19, 200917 yr Trevlig bössa! Och blodpudding är kanon mat mycket näringsrikt, har själv blivit ordinerad att äta det av läkare då jag had problem med blodvärdet. Sedan toppar jag hunden med blodpudding när det ska jagas hårt så du kommer att bli både rik och stark av en 3månaderskur
Publicerat April 19, 200917 yr Blodpudding 100gr ca 200kcal Protein 10-15% Kolhydrater runt 20% Fett 10-15% Smaska på
Publicerat April 19, 200917 yr Vad tycker du om säkringen? Säkringen är lysande - och mycket säker. Ditt avtryckarfinger skall inte in i varbygeln förrän du konstaterat att viltet är skjutbart ändå, så varför inte unna sig en snabb och tyst säkring? Men visst, det är många som retar sig på detta att det är separata säkrings- och avsäkringsknappar. Jag har vidare fått för vana att gå med tummen på säkringsknappen när jag går genom sly och, tja, det är ju svårare att göra med min Sako. I praktiken tror jag att Sauers säkring innebär färre felskott, även om det finns massor av principdiskussioner man kan kasta fram om att säkringen borde helst vara i grannsocknen - räknat från avtryckarens placering.
Publicerat April 19, 200917 yr Författare Säkringen är lysande - och mycket säker. Ditt avtryckarfinger skall inte in i varbygeln förrän du konstaterat att viltet är skjutbart ändå, så varför inte unna sig en snabb och tyst säkring? Men visst, det är många som retar sig på detta att det är separata säkrings- och avsäkringsknappar. Jag har vidare fått för vana att gå med tummen på säkringsknappen när jag går genom sly och, tja, det är ju svårare att göra med min Sako. I praktiken tror jag att Sauers säkring innebär färre felskott, även om det finns massor av principdiskussioner man kan kasta fram om att säkringen borde helst vara i grannsocknen - räknat från avtryckarens placering. Låter alldeles utmärkt. Tack för ett uttömmande svar! Mvh. Laz
Publicerat April 19, 200917 yr Grattis,du kommer inte ångra dig även om du måste äta blodpudding hela året. Äger själv en 30-06a