Publicerat April 20, 200917 yr Som rubriken lyder har jag de senaste månaderna funderat över att köpa ett nytt vapen. Nu står det mellan ovan nämnda, dock med en klar övervikt till KR1:ans fördel. Jag började med att läsa in mig på olika modeller både här och på andra forumet men det slutade bara med ännu mer huvudvärk och om möjligt ännu större förvirring. Det enda att göra var att åka till handlaren och testa. Var vid detta laget inne på en sako 85 och inte en 75:a. Väl där prövade jag mig fram och kunde ganska snabbt kontatera att rak kolv passade mitt anlägg för att uttrycka mig milt, skitdåligt. KR1:an passade däremot helt underbart och den var dessutom smidig vilket ledde till att kraftiga ha begär uppstod. Jag har med mig själv resonerat enligt följande. Jag behöver en bössa främst för passjakt på älg (björnjakt förekommer också, men inte in samma utsträckning som älg). Jag går med hund alltifrån noll dagar per år till totalt en vecka kanske. Dom dagar jag går kan jag gott släpa på nåt tyngre, ingen som stör mig. Men givetvis är en smidig bössa en fördel när man går med hund. Pipbytessystem är en fördel men inget måste. Jag har min sako .222 till småviltjakten och något akut behov av ytterligare en kaliber finns inte idag. Kalibern på nya bössan kommer att vara 9,3 x 62, av den enkla anledningen att jag inte handladdar själv och att farsan, brorsan och svågern har samma kaliber vilket gör att vi får en smidig kulsituation. Pipbytessystem är ett plus men inget avgörande argument. Då till mina egna erfarenheter av olika bössor. Mauser M03. Farsgubben har en sådan. Otroligt skönt trycke och en grymt stabil bössa men den är något tung för min del. Gillar inte det. Den raka kolven funkar okej på mig men inte optimalt. Men kanske bäst av de raka kolvar jag testat. Sako 85. Anlägget var bara nej, nej. Funkade inte alls. Inge skön att hålla i heller, blev klart besviken när jag var i butiken. Jag kanske hade lite höga förväntningar på den, vad vet jag. Men den går bort, vilket också Tikka T3 i samma veva gjorde. Sako 75. Har klämt och kännt på några sådana tidigare som vänner och bekanta haft. Bra anlägg för mig, bra trycke och en allmänt behaglig bössa. Något tung men på inget sätt otymplig. Gillar den. Dessutom billig i förhållande till de andra. Blaser R93 prof offroad. Både brorsan och svågern har handlat R93:or och trivs grymt bra med dessa. Dock är det rak kolv och en fipplig magasinslösning. Plats. Magasinet känns lite epa. Men på det stora hela en solid och bra bössa, inget snack om den saken, sen vet jag att det finns olika uppfattning i den frågan Merkel KR1. Hade bara läst lite om den, men aldrig sett någon. Men som jag nämnde ovan så var det otroligt angenämt att hålla i den. Anlägget satt bra och fiberoptiken möjliggör skytte utan riktmedel (förstoring på kikaren är en annan delfundering - återkommer om det nedan). Finns det några tester publicerade av denna bössa?? Jag vet att JoF haft ett men jag kommer inte åt testet på webben Erfarenheter från andra efterlyses! Hur är rekylupptagningen exempelvis? Jag är rätt liten som person och mina 180 cm och 77 kg bör kunna ta emot rekylen utan att den blir obehaglig. Mausern och blasern (med rekyldämpare) kan jag skjuta med utan större svårigheter även om det såklart är en viss skillnad jämfört med min nuvarande .308W. Sen har mausern och blasern rak kolv vilket sägs förbättra rekylupptagningen i själva vapnet vad jag har förstått, men som jag skrev tidigare så är rak kolv och mitt anlägg inte polare. Men alla erfarenheter kring bössan emottages. Kikarsikte. Hmm. Vart ska jag börja. Tror jag nöjer mig med att ventilera förstoringen. Valet står mellan 1,5-6 x 42 och 2,5-10 x 42 (alt 50). Har idag den förra storleken och det fungerar alldeles utmärkt. Men till saken hör att jag from ifjol jagar på marker med mycket stora myrar och skjutavstånden kan därför bli rätt långa. Det är egentligen bara min egna skjutförmåga som sätter gränsen. Därför har jag funderat över om inte 10 ggr kan vara bra att ha. I sammanhanget kommer nu in att KR1:an har en väldigt bra fiberoptik så med snabbfästen skulle jag lätt kunna flippa av kikaren och köra utan om jag hamnar på ett trångt pass eller går i snårig terräng med hund. Men å andra sidan, hur ofta är 2,5 ggr förstoring egentligen ett problem? Men man kan också vända på det och säga, hur ofta är det ett problem att träffa en älg på 150 m med 6 ggr förstoring? Förmodligen väldigt sällan men den adekvata frågan kanske istället är: vilka fördelar har man av 10 ggr i jfr med 6? Bara för att det går att skjuta med 6 betyder det inte att det är den optimala lösningen/förstoringen. Sen om jag har pipbytessystem och en annan kaliber så är 10 ggr bra att ha vid småviltjakt. Jag har dock mentalt tänkt bort den möjligheten. Passjakt på älg är det jag primärt ska ha siktet till. Vad säger ni kunniga?
Publicerat April 20, 200917 yr Angenäma problem men ack så svåra, för att retas lite så kolla in Heym SR30 smidig och fin bössa som ligger bra R93 har du provat en med riktig kolv? http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12034 Har du bra öppnariktmedel så gå på en 2,5-10x50
Publicerat April 20, 200917 yr Författare Angenäma problem men ack så svåra, för att retas lite så kolla in Heym SR30 smidig och fin bössa som ligger bra R93 har du provat en med riktig kolv? http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=12034Har du bra öppnariktmedel så gå på en 2,5-10x50 Har inte provat med riktig kolv, men då drar det iväg i pris antar jag? Dock såg Johkas kolv bra ut med höjningen.
Publicerat April 20, 200917 yr Du har inte funderat på en Sauer 202 .308win i kort pipa, smidig och tillräcklig effekt. Det fyller nog också dina krav med råge. Lägg sen till en 2,5-10x50 av bra kvalité så täcker definitivt in de flesta behov, sen är det bara att komplettera med fler pipor och sikten. Mvh Johan
Publicerat April 20, 200917 yr Har du provat Sako 85 Bavarian? Det är en helt annan känsla i den kolven jmf med Hunter, där svinryggen faktiskt är väldigt trevlig och funkis samt det skönaste pistolgreppet jag har känt på. Man behöver knappt hålla i bössan.. Man kan med lite tur få en riktigt schysst träbit oxå... /Må
Publicerat April 20, 200917 yr Titta, han letar och söker, jag har två tankar, ett är att en Sako 75 som är frisk skjuter bättre än de andra tilltänkta vapnen, det är ett mer skjutbart vapen och har ett grymt tryck. Detta val är självklart om man inte skall gå med hund allt för mycket samt att man kan acceptera norrlandsladdning i form av skott i mag men inget i loppet. Den andra tanken är att om man går med hund så är det bara egentligen en Blaser som passar sig, blir det tätt tar man av siktet och stoppar i fickan eller ryggan, blir det eftersök gör man samma sak efter att man har tagit fram lampan.. Klarar en KR1:a samma saker som Blasern är det kanske även det ett ok val, jag hade dock sett fördelarna med att ha Blaser om fler i min omgivning har det. Vad som avser sikten anser jag oreserverat att en 2,5-10x42/50 men främst 42 är något av den bästa kompromiss sikten som finns, svaret på din fråga om att skjuta på en älg på 150 meter osv, kan det konstateras att 6x räcker till men på 10x så ser man de där slyet som skymmer träffzonen och som gör att du väntar tills älgen tar ett steg till innan du skjuter. Med en 2,5-10 går det otroligt bra att jaga allt från drevjakter i skåne till toppjakt i Norrland. Ett belyst rm nr 4 skulle vara min rekommendation. /C
Publicerat April 20, 200917 yr Det är ju högst individuellt vad som passar en, men jag trivs bäst med Sako 75. Stocken passar riktigt bra i stående och sittande, men kanske inte den mest optimala för liggandeskytte, även om det går. Raka stockar gillar jag inte i stående då man får anpassa sig för mycket till vapnet (ner med huvud och upp med axeln). Mycket en fråga om tycke och smak, som sagt. Sako 85 passar inte mig alls lika bra som 75:an, men det är ju jag det.
Publicerat April 20, 200917 yr Författare Du har inte funderat på en Sauer 202 .308win i kort pipa, smidig och tillräcklig effekt. Det fyller nog också dina krav med råge. Lägg sen till en 2,5-10x50 av bra kvalité så täcker definitivt in de flesta behov, sen är det bara att komplettera med fler pipor och sikten.Mvh Johan Jag har redan en .308 som jag är nöjd med så jag tror inte jag vill investera i ytterligare en sådan. Men sauer har jag hört mycket bra om. Är säkerligen fina vapen. Har du provat Sako 85 Bavarian? Det är en helt annan känsla i den kolven jmf med Hunter, där svinryggen faktiskt är väldigt trevlig och funkis samt det skönaste pistolgreppet jag har känt på. Man behöver knappt hålla i bössan.. Man kan med lite tur få en riktigt schysst träbit oxå... /Må Jodå, jag var riktigt sugen ett tag på en sådan efter att ha sett ditt nyförvärv av en för ett tag sedan, typ ett år sedan eller nåt? Att den dessutom är riktigt snygg gör inte saken sämre. Hmm..nu satt du lite griller i huvudet på mig. Undra om Svante Nilsson har en sådan så man får klämma lite på den.....eller måste jag vänta till Elmia tro (den lär den väl finnas där). Titta, han letar och söker,jag har två tankar, ett är att en Sako 75 som är frisk skjuter bättre än de andra tilltänkta vapnen, det är ett mer skjutbart vapen och har ett grymt tryck. Detta val är självklart om man inte skall gå med hund allt för mycket samt att man kan acceptera norrlandsladdning i form av skott i mag men inget i loppet. Den andra tanken är att om man går med hund så är det bara egentligen en Blaser som passar sig, blir det tätt tar man av siktet och stoppar i fickan eller ryggan, blir det eftersök gör man samma sak efter att man har tagit fram lampan.. Klarar en KR1:a samma saker som Blasern är det kanske även det ett ok val, jag hade dock sett fördelarna med att ha Blaser om fler i min omgivning har det. Vad som avser sikten anser jag oreserverat att en 2,5-10x42/50 men främst 42 är något av den bästa kompromiss sikten som finns, svaret på din fråga om att skjuta på en älg på 150 meter osv, kan det konstateras att 6x räcker till men på 10x så ser man de där slyet som skymmer träffzonen och som gör att du väntar tills älgen tar ett steg till innan du skjuter. Med en 2,5-10 går det otroligt bra att jaga allt från drevjakter i skåne till toppjakt i Norrland. Ett belyst rm nr 4 skulle vara min rekommendation. /C Ja, 75 orna är som sagt fina och gedigna vapen, inget snack om den saken. Sen vill jag nog ha trästock så där ligger R93:an sämre till om jag inte går upp några prisklasser. Säkringslösningen är ju klart bättre på R93:an än 75:an, någon som vet vad KR1an har för lösning vad gäller säkringen? Är beredd att hålla med dig vad gäller optiken, och med 4 belyst så hinner man förhoppningsvis med även om det går lite fort också. Det är ju högst individuellt vad som passar en, men jag trivs bäst med Sako 75. Stocken passar riktigt bra i stående och sittande, men kanske inte den mest optimala för liggandeskytte, även om det går. Raka stockar gillar jag inte i stående då man får anpassa sig för mycket till vapnet (ner med huvud och upp med axeln). Håller med till 100%! Upplever precis samma sak.
Publicerat April 20, 200917 yr Jodå, jag var riktigt sugen ett tag på en sådan efter att ha sett ditt nyförvärv av en för ett tag sedan, typ ett år sedan eller nåt? Att den dessutom är riktigt snygg gör inte saken sämre. Hmm..nu satt du lite griller i huvudet på mig. Undra om Svante Nilsson har en sådan så man får klämma lite på den.....eller måste jag vänta till Elmia tro (den lär den väl finnas där). Det är bara att tjoa till om du är i faggorna runt västra mälardalen, så får du klämma lite på henne... /Må
Publicerat April 20, 200917 yr Författare Det är bara att tjoa till om du är i faggorna runt västra mälardalen, så får du klämma lite på henne... /Må Kommer vara i krokarna runt köping under valborg. Är det nära dig? Eller jag passerar kanske på väg från Uppsala....
Publicerat April 20, 200917 yr Kommer vara i krokarna runt köping under valborg. Är det nära dig? Eller jag passerar kanske på väg från Uppsala.... Det är nära, 10-12 km cirkus SO från Kooooöööööööping (obs dialekt) . Välkommen! /Må
Publicerat April 20, 200917 yr Författare BigJim - du har PM Låter som du bor i en annan del av köööping med andra ord
Publicerat April 20, 200917 yr Säkringen på kr 1 är riktig mysig tycker jag. Den sitter på kolvhalsen 3 läges säkring. Typ som på hagelbössan. Riktig bra tycker jag.
Publicerat April 20, 200917 yr Hallå där!!! Tycker du ska satsa på 2 sikten om ekonomin tillåter. Tex 3-12x 50/56 eller ännu högre först., och en 1-4x20 för trånga snabba skott. Merkels montage är ju kalas vad jag förstått, blasers åxå.
Publicerat April 20, 200917 yr Författare Säkringen på kr 1 är riktig mysig tycker jag. Den sitter på kolvhalsen 3 läges säkring. Typ som på hagelbössan.Riktig bra tycker jag. Har du en KR1 själv? Är det samma säkringslösning som på M03 och R93 dvs bra för hundförare? Hallå där!!!Tycker du ska satsa på 2 sikten om ekonomin tillåter. Tex 3-12x 50/56 eller ännu högre först., och en 1-4x20 för trånga snabba skott. Merkels montage är ju kalas vad jag förstått, blasers åxå. Nja, ekonomin tillåter nog inte det just nu. Vi får se om den tillåter både bössa och kikare innan sommaren eller inte. Z6i 1,7-10 vore en dröm men det är en allt för dyr sådan just nu. Lutar åt 7-10 tkr nivån istället.
Publicerat April 20, 200917 yr Författare R93 och Swarovski 1,7-10*42,, där har du allt du behöver Jo tack, inte på något sätt en dålig lösning. Men magasinet på R93 stör mig lite. Men jag skulle ju inte direkt tacka nej till kombon
Publicerat April 20, 200917 yr Tror faktiskt inte att du kommer att störa dig på det så mkt, när du haft den liten stund, trodde att jag skulle det med men jag har faktiskt inte tänkt speciellt mkt på det.. KÖP
Publicerat April 20, 200917 yr Jag är nöjd med min kanon, Sako 75 Hunter 9.3x62 med en Zeiss V 1.5-6x42. Ett värdigt paket för en rätt liten sudd pengar jämfört med de andra du räknar upp. Har pimpat de öppna riktmedlen med grejjer från Recknagel så kikaren ska väl bytas nån gång mot en 2.5-10x42 eller 2.5-10x50. Är av samma åsikt att de "raka" kolvarna inte tillför ett smack, Sako 75:an sitter som en hagelbössa i anlägget för mig. Inget ner med huvet eller upp med axeln utan bara upp med bössan och *pang* Blir du inte nöjd med ditt val så kan man ju alltid byta. Själv väntar jag på att exabit ska lessna på sin 270 Vore ett snyggt par, Sako 75 Hunter .270w och 9.3x62
Publicerat April 21, 200917 yr Jag var och provade runt lite igår. Har länge varit förtjust i KR1 men inte längre. Har precis gått ifrån en Mauser mod.66 vilken KR1 i princip verkar bygga på i stort (med en hel del undantag). Så den tröttnade jag på direkt jag tog i den Då stog det mellan Blaser, Sauer och Schulz & Larsen men även Schulz & Larsen föll bort pga att den känns väldigt tråkig. Blaser eller Sauer? Dom hade tyvärr ingen Sauer inne igår i vapenaffären vilket gjorde att jag gick direkt på Blaser R93 offroad vilken kändes helt underbar. Den fick mig på fall direkt och jag tror inte att någon Sauer i världen hade kunnat ta offroaden ifrån mig igår. Men det var trots allt min mamma som skulle välja bössa igår och jag fick bara så vackert titta på. Hon valde mellan en Sako 85 Finnlight och R93 offroad och efter en stunds tänkande så föll finnlighten bort pga att där inte finns pipbytesmöjlighet. Och då passade ändå finnlighten henne bättre i annlägget. Men som sagt så såg hon större fördelar i att när som helst kunna byta upp sig eller ner sig i kaliber. Detta var våra tankegångar igår. MVH/Jocke
Publicerat April 21, 200917 yr Själv väntar jag på att exabit ska lessna på sin 270 Då får du nog antagligen vänta en stund. Det är faktiskt den bössa som jag har haft allra längst i min garderob, och då är den ändå bara ett drygt år gammal Kan inte hitta några motiv att göra mig av med den - gillar den alldeles för mycket för det. Vad jag än råkar ha i garderoben för tillfället så kan jag alltid plocka ut 270:n och ha den till det mesta. Vad gäller KR1 så har jag aldrig lyckats se tjusningen med dessa bössor, men det är ju jag det. Kanske har jag gått och blivit konservativ på äldre dar?
Publicerat April 21, 200917 yr Då får du nog antagligen vänta en stund. Det är faktiskt den bössa som jag har haft allra längst i min garderob, och då är den ändå bara ett drygt år gammal Kan inte hitta några motiv att göra mig av med den - gillar den alldeles för mycket för det. Vad jag än råkar ha i garderoben för tillfället så kan jag alltid plocka ut 270:n och ha den till det mesta.Vad gäller KR1 så har jag aldrig lyckats se tjusningen med dessa bössor, men det är ju jag det. Kanske har jag gått och blivit konservativ på äldre dar? Det är väll 270:n du har att tacka för att du har kunnat göra de rokarder du har gjort i skåpet. Allt ifrån 223rem till 460wby. Du har ju alltid vetat att du har hafft ett vapen som har funkat på allt från räv till älg och då har du kunnat ta ut svängarna lite mer, och det är trevligt. Ingen är så lätt att manipulera med bilder på vapen som jag är Vad det gäller om du blivit konservativ på äldre dar eller inte så tror jag inte du blivit det. Jag har aldrig hafft ett gått öga till KR1:an. Ibland har jag gått och tänkt att det kanske bara är jag som är dum, men det tror jag inte det heller. Det är helt enkelt bössan som är felgjord och inte alls rätt för mig MVH/Jocke
Publicerat April 21, 200917 yr Tror faktiskt inte att du kommer att störa dig på det så mkt, när du haft den liten stund, trodde att jag skulle det med men jag har faktiskt inte tänkt speciellt mkt på det.. KÖP Måste säga att jag störde mig oxå på tanken med att plundra uppåt när min blaser införskaffades Men med facit i hand så ser jag det bara som en fördel det är den enda bössa som jag aldrig åkt i från magasinet eller behövt köpa extra mag då man lagt bort det. Med 9 skott på kolvhalsen är det bara greppa bössan och åka. Förhöjd kolvkam fixar anlägget kostar 1500-2000kr har själv en 9,3x62 med aimpoint och en trijicon 2,5-10x56 samt en extra pipa 22-250 med en zeiss 4,5-14x50 Det är inte ofta som de andra bössorna får lufta sig
Publicerat April 21, 200917 yr Författare Jag är nöjd med min kanon, Sako 75 Hunter 9.3x62 med en Zeiss V 1.5-6x42. Ett värdigt paket för en rätt liten sudd pengar jämfört med de andra du räknar upp. Har pimpat de öppna riktmedlen med grejjer från Recknagel så kikaren ska väl bytas nån gång mot en 2.5-10x42 eller 2.5-10x50. Är av samma åsikt att de "raka" kolvarna inte tillför ett smack, Sako 75:an sitter som en hagelbössa i anlägget för mig. Inget ner med huvet eller upp med axeln utan bara upp med bössan och *pang* Blir du inte nöjd med ditt val så kan man ju alltid byta. Själv väntar jag på att exabit ska lessna på sin 270 Vore ett snyggt par, Sako 75 Hunter .270w och 9.3x62 Det var ett fint paket du har. Och jag håller med dig om anlägget ska vara som en hagelpang. Jag kommer därför för första gången även att kosta på mig en justerbar kolv (har läst om det och sett på instruktionsfilm om det sen jag var 14 år men aldrig gjort slag i saken utan nöjt mig med "hakanlägg"). Ska väl i samma veva förtydliga att de vapen jag testat är sako 85, 75 modell hunter och då har de ju olika kolvlösningar. Jag var och provade runt lite igår. Har länge varit förtjust i KR1 men inte längre. Har precis gått ifrån en Mauser mod.66 vilken KR1 i princip verkar bygga på i stort (med en hel del undantag). Så den tröttnade jag på direkt jag tog i den Då stog det mellan Blaser, Sauer och Schulz & Larsen men även Schulz & Larsen föll bort pga att den känns väldigt tråkig. Blaser eller Sauer? Dom hade tyvärr ingen Sauer inne igår i vapenaffären vilket gjorde att jag gick direkt på Blaser R93 offroad vilken kändes helt underbar. Den fick mig på fall direkt och jag tror inte att någon Sauer i världen hade kunnat ta offroaden ifrån mig igår. Men det var trots allt min mamma som skulle välja bössa igår och jag fick bara så vackert titta på. Hon valde mellan en Sako 85 Finnlight och R93 offroad och efter en stunds tänkande så föll finnlighten bort pga att där inte finns pipbytesmöjlighet. Och då passade ändå finnlighten henne bättre i annlägget. Men som sagt så såg hon större fördelar i att när som helst kunna byta upp sig eller ner sig i kaliber. Detta var våra tankegångar igår. MVH/Jocke Ja, jag kan konstatera att vi inte hade samma kärlek vid första ögonkastet känslor du och jag vad gäller R93:). Och pipbytessytem är ju alltid bra att ha men jag kommer nog att satsa på anlägg och känsla i första hand denna gång. Tror det kommer att passa mina behov bättre. Men det är som du säger inte fel att kunna byta kaliber om man inte trivs eller har andra problem.
Publicerat April 21, 200917 yr Ja, jag kan konstatera att vi inte hade samma kärlek vid första ögonkastet känslor du och jag vad gäller R93:). Och pipbytessytem är ju alltid bra att ha men jag kommer nog att satsa på anlägg och känsla i första hand denna gång. Tror det kommer att passa mina behov bättre. Men det är som du säger inte fel att kunna byta kaliber om man inte trivs eller har andra problem. Alla äro vi skapta olika och det som passar mig bra passar onekligen inte dig särskilt bra Gå på magkänslan. Det blir bäst så! MVH/Jocke