Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Sako 75, R93 eller KR1?

Featured Replies

Publicerat

Jag har haft min KR1 i tre år nu (9,3x62 och 6,5x55), och aldrig ångrat mitt köp. Är du ute efter en smidig pipbytesstudsare med trästock så är Merkel KR1 enligt min mening det klart bästa alternativet. Du kan beställa hem ex. Vapentidningens nummer som testade Merkeln. Den enda tester jag vet som går att läsa på nätet är dessa

klikk.no Merkel KR1

Shootinguk Merkel KR1

Guns&Ammo Merkel KR1

Beträffande säkringen är den väl lämpad för hundförare (är själv hundförare) säkringen sitter på det enda rätta stället, kolvhalsen, och har en extra säkerhet i att en liten"tangent" uppe på säkringen måste tryckas ner för att säkringen ska gå att manövrera.

Har du funderingar kring Merkeln får du gärna kontakta mig.

Publicerat

Har du en KR1 själv? Är det samma säkringslösning som på M03 och R93 dvs bra för hundförare?

Nej men jag har kännt på en ochh de känndes bra och smidig.

Publicerat

Detta med magasin är ju bra med merkeln också det går ju att ta bort magget men samtidigt så kanske man hellre matar i uppifrån om man hellre vill det.

Publicerat

Beträffande kikarsiktet skulle jag nog valt ett 2,5-10x42(50), med tanke på Merkelns suveräna kikarmontage och bra öppna riktmedel.

Ett tips: Om du vill ha Merkelns lägsta montage bör inte ytterdiametern vid det bakre okularet överstiga 41 mm (gäller 1" tub), annars tar slutstyckshandtaget i kikarsiktet vid repetering. Bör kollas!!

Publicerat

Hejsan farbror merkel undrar en sak angående pipbytessystemet och dets skottfasthet efter byte av pipan. Kan man plåcka av och på pipan utan ny inskjutning? Med resultatet att det tar exakt där man skjutit in bössan senast?

Kan man räkna KR1an som en tät skjutare, M03 och Bläser skjuter snuskigt tätt över lag som regel minst under 20mm.

Publicerat

Vad jag tycker vet du ju redan..:wub:

Sako 75 Hunter, .375 HH med en Zeiss Varipoint 2,5-10x50. Det jag skjutit hittils har inte tagit ett steg mer.

/H

Publicerat
  • Författare
Måste säga att jag störde mig oxå på tanken med att plundra uppåt när min blaser införskaffades

Men med facit i hand så ser jag det bara som en fördel det är den enda bössa som jag aldrig åkt i från magasinet eller behövt köpa extra mag då man lagt bort det. :lol:

Med 9 skott på kolvhalsen är det bara greppa bössan och åka.

Förhöjd kolvkam fixar anlägget kostar 1500-2000kr

har själv en 9,3x62 med aimpoint och en trijicon 2,5-10x56 samt en extra pipa 22-250 med en zeiss 4,5-14x50

Det är inte ofta som de andra bössorna får lufta sig :blush:

Leta magasin har jag gjort några gånger, dock inte mitt eget än så länge (vilket iofs kan bero på att jag inte har något..).

Din uppsättning är ju faktiskt riktigt läcker, det enda jag tänker annorlunda om är aimpointet. Jag tror jag kör öppna riktmedel där, men det är en väl en smaksak. Hur upplever du att 56 glugg funkar? Bra antagligen eftersom du har det men man får ju för sig att det ska bli ett högt montage då vilket försämrar chanserna till ett riktigt bra anlägg. Inga problem du upplevt?

Jag har haft min KR1 i tre år nu (9,3x62 och 6,5x55), och aldrig ångrat mitt köp. Är du ute efter en smidig pipbytesstudsare med trästock så är Merkel KR1 enligt min mening det klart bästa alternativet. Du kan beställa hem ex. Vapentidningens nummer som testade Merkeln. Den enda tester jag vet som går att läsa på nätet är dessa

Beträffande säkringen är den väl lämpad för hundförare (är själv hundförare) säkringen sitter på det enda rätta stället, kolvhalsen, och har en extra säkerhet i att en liten"tangent" uppe på säkringen måste tryckas ner för att säkringen ska gå att manövrera.

Har du funderingar kring Merkeln får du gärna kontakta mig.

Tack för det!! Misstänker att du är part i målet med tanke på ditt nick :wub: men jag tvivlar å andra sidan inte på merkels förmågor.

Detta med magasin är ju bra med merkeln också det går ju att ta bort magget men samtidigt så kanske man hellre matar i uppifrån om man hellre vill det.

Precis, det är bra med valfriheten. Har man lätt för att tappa bort saker så är toppmatning klart bra.

Vad jag tycker vet du ju redan..-_-

Sako 75 Hunter, .375 HH med en Zeiss Varipoint 2,5-10x50. Det jag skjutit hittils har inte tagit ett steg mer.

/H

Suprise:)

Dock tror jag 9,3 räcker för mig. A ska inte behöva handladda så mycket heller :D

Publicerat

Hej Erkon

Jag har gjort nya postställen till hösten så det räcker med öppna riktmedel. :lol:

CZ550 tycker jag du ska titta på.

//Tomas

Publicerat
Hejsan farbror merkel undrar en sak angående pipbytessystemet och dets skottfasthet efter byte av pipan. Kan man plåcka av och på pipan utan ny inskjutning? Med resultatet att det tar exakt där man skjutit in bössan senast?

Kan man räkna KR1an som en tät skjutare, M03 och Bläser skjuter snuskigt tätt över lag som regel minst under 20mm.

Att Merkeln håller samma klass som Mausern eller Blasern råder det ingen tvekan om. En test gjordes av vapentidningen nr 4 2005. Man testade 5 olika ammunitonstyper på 100 m avstånd, och fick följande snittspridning: 1:a Tikka T3 26mm, 2:a Blaser R93 30mm, 3:a Merkel KR1 31mm, 5:a S&L 34mm och 6:a Sauer 202 38mm (Mauser M03 var inte med i testen). Testen visade vikten av att prova ut rätt ammunition till vapnet. Exempelvis Merkel KR1 som presterade bra med Norma Vulkan (7,5 mm), men trivdes inte alls med Lapua Mega (53 mm). Testens två bästa serier presterades av Merkel KR1 7,5 mm och 16 mm följd av Tikka T3 16,5mm samt Blaser och S&L med 19 mm.

Beträffande om pipbytessystemet är skottfast efter pipbyten kan jag inte svara säkert då jag hittils endast skiftat mellan olika kalibrar och då flyttat över kikarsiktet som då måste justeras in. Men rimligtvis kan inte träffbilden påverkas så mycket då kikarmontaget är precis detsamma som på Blasern, dvs ett sadelmontage sittande direkt på pipan.

Publicerat
  • Författare
Hej Erkon

Jag har gjort nya postställen till hösten så det räcker med öppna riktmedel. :)

CZ550 tycker jag du ska titta på.

//Tomas

Hehe, jag får jaga med kniv och röjsåg då med andra ord.

Sen är väl brno endast för 50+ ;)