Publicerat Januari 13, 201115 yr He he.. Madeleine och jag apporterar en och annan anka under säsongen. Var på ett nytt ställe, inringda på kort varsel, panik..saknades hundar osv. Ok vi åkte. På plats genomförs en raid i en liten sjö, vi ställer ut runt och det skjuts en del änder. Efter jakten samlas vi på ett ställe innan vi återgår mot utgångsplatsen och där står då en 5-6 jägare och ett knippe hundfolk och där finns även ett gäng änder. Plötsligt så får en and liv och lyfter. Hustrun skickar sin labbe som lätt kutar ifatt den lågt flygande anden och nyper den i luften. Anden levereras in till Madeleien som tar anden från hunden och avlivar den snabbt, inga konstigheter. M gör tabben att lägga den jävligt döda anden bland de andra änderna.. Då stiger yberjägaren med det håriga bröstet fram och ska hjälpa den lilla blonda späda tjejen som intet begriper eller förmår att avliva anden på riktigt! Den synnerligen jättedöda anden gjorde misstaget att sprattla vilket de brukar göra ett tag efter avlivning. Mannen mumlar något menande åt Madeleine samt greppar den stendöda fågeln i kroppen och slår därefter med andens huvud och hals mot en staketstolpe. Tredje slaget så tappar anden huvudet. Därefter lägger han ned den döda men nu även huvudlösa fågeln på marken och låter den sprattla färdigt. Madeleine vart hyggligt förbannad och duktigt kränkt! Det absolut tristaste i detta var att idioten som daska sönder anden inte ens nästan fattade vad han pysslade med men trots det så var han kunnig nog att hjälpa den stackars späda tjejen Mvh!
Publicerat Januari 13, 201115 yr jag är lite tveksam till om det verkligen är så att det här skulle vara något speciellt just för jakten? är det så?
Publicerat Januari 14, 201115 yr Det är inte alltid så lätt för tjejer att komma in i jaktlagen som ni killar tror, men det stora problemet är nog ändå att när man väl kommit in så blir man sedd som nåt mindre vetande ufo. Jag har jagat älg i samma jaktlag nu i 29år, men striden att få börja var härlig, jag ville jaga småvilt på vår egen mark och när jag nämnde det fick jag till svar att det var bäst att jag skaffade mig en bra advokat för att lyckas Dom gav sig på fel människa, den hösten jagade jag både älg (som jag aldrig varit intresserad av) och småvilt,under ett antal år försökte man få bort mig från skogen med diverse befängda anklagelser utan att lyckas, det hela slutade med att jaktlaget sprack och delades i två delar. I dag är det för min del ganska lugnt, inget bråk, men heller ingen som lyssnar på vad man säger, jag är härdad vid det här laget så jag bryr mig inte. Min yngsta dotter började jaga älg för 4år sedan, hon har skjutit 8 djur till dags dato varav 2 på ståndskall för egen hund, trots det är det knappt någon som hör vad hon säger eller svarar på vad hon säger, hunden skäller ståndskall, svar jaja det är väl nån fågel, hunden springer fort efter älg västerut, svar jaja han har väl hittat nån väg att springa på, till historien hör att det skjutits 12 älgar på stånd för denna hund i höst vilket alla var medvetna om, allt bara för att trycka ner en TJEJ i skoskaften så mycket som möjligt så hon kanske ger upp och försvinner Nej kom inte och säg att det är lika villkor oavsett kön i skogen inte.Jag hoppas att det är bättre på andra håll än vad det är här. Och jag som faktiskt seriöst trodde att jägare hade kommit längre, visst vet jag att det ligger lite konstig mentalitet hos vissa av dom äldre men att faktiskt släppa fram den har jag sällan sett att dom gjort. Men jag har väl kanske haft tur, i dom fyra lag jag jagat med så har det funnits kvinnor i tre och jag har aldrig upplevt några problem eller någon särbehandling där. Eller så har jag bara inte märkt av den eftersom jag är kille och kanske inte världens mest uppmärksamma på sådana saker, det har hänt förr, kanske beror på att jag ser det som så självklart att det inte ska förekomma.
Publicerat Januari 14, 201115 yr jag är lite tveksam till om det verkligen är så att det här skulle vara något speciellt just för jakten? är det så? Jag tycker då definitivt att jag stött på det oftare bland jägare. Ibland känns det lite som den sista gubb-bastionen som inte ska/får falla.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Mirva: vad tråkigt att höra att ni har gubbar som kravlar sig fram ur sina grottor på hösten för att ta med kött hem till kvinnan och barnen som sitter kvar hemma och eldar i väntan på maten
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag skulle gärna ha med lite kvinnfolk i mina jaktlag men skulle jag annonsera efter just det så lär man nog bli anklagad både för det ena och det andra Det där med att det gnälls på hundar och så i norr upplever jag inte vara speciellt inriktat mot kvinnor (har iofs aldrig träffat en kvinnlig jägare i jämtland trots alla min år där!) utan generellt mot allt och alla som kan inkräkta mot hundförarna. Vill någon gå med en ny hund så är det banne mig inte lätt om man inte har jagat i minst 30 år i det laget samt är majoritetsägare av marken. Så är det bara. Jag kommer inte överens med alla i mitt jaktlag men jag säger precis vad jag vill och klarar de inte det så är inte det mitt problem. Det var en annan yngre tjej förut här på forumet som var utbildad slaktare och en sådan tjej skulle jag låta jaga gratis hos mig med tanke på vad man kan lära sig av henne! Nej, fler tjejer i den svenska jakten och är det så att ni har svårt att få plats i jaktlagen så måste vi fanimig hjälpas åt att fixa jakt åt er.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag har varit runt på många ställe i Sverige och jagat i många olika jaktlag och visst är det så att kvinnorna är i minoritet men framförallt så är det väldigt få människor med utomnordisk härkomst i jaktlagen. Det kan möjligen ha sin förklaring i norra delen av landet där människor med utomnordisk härkomst kanske bara representerar nån enstaka procent av befolkningen men i Skåne, där jag jagar mest, är det ju upp till 40% av befolkningen som har utomnordisk härkomst. Jag har träffat på en ex jugoslav men det är den enda med utomnordisk härkomst jag träffat i jaktliga sammanhang medan i ett av jaktlagen jag är med i står den kvinniga andelen för 25%.
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag har träffat på en ex jugoslav men det är den enda med utomnordisk härkomst jag träffat i jaktliga sammanhang medan i ett av jaktlagen jag är med i står den kvinniga andelen för 25%. RW - det säger ju inte mycket Det jaktlaget kan bestå av 4 personer varav 1 tjej hehe!
Publicerat Januari 14, 201115 yr Huvuddelen av de kvinnor som jag har jagat med har gått som hundförare utan vapen pga att de inte varit intresserade av att skjuta själva, och majoriteten har varit ytterst skickliga! Jag har också jagat med kvinnor som har ett jakt- och skytteintresse som drar ifrån många män. Några har svassat runt de mest respektingivande männen och ställt frågor som "hur står man?" och "hur håller man vapnet?" (Jo, de har alla haft jägarexamen) Kvinnor som är nybörjare har i regel gjort samma fel som män som är nybörjare. Enda skillnaden jag sett är att gröna män tenderar att tro att de kan träffa allt medan gröna kvinnor tenderar att tro att de inte kan träffa något. Med detta vill jag säga att inom jakten tycker jag inte att kvinnor är bättre än män, men definitivt inte sämre heller!
Publicerat Januari 14, 201115 yr Enda skillnaden jag sett är att gröna män tenderar att tro att de kan träffa allt medan gröna kvinnor tenderar att tro att de inte kan träffa något. Hehe, ordet "gröna" får lite av en dubbelbetydelse när man talar om jägare....
Publicerat Januari 14, 201115 yr RW - det säger ju inte mycket Det jaktlaget kan bestå av 4 personer varav 1 tjej hehe! Det är riktigt men å andra sidan är det mattematiskt korrekt i a f och hur man än räknar så är andelen utomnordiska jägare lägre. Själv bryr jag mig inte om kön och härkomst utan om hur man är som jägare och människa. PS: satt och funderade en stund och i ett av de andra lagen jag är med i är det 2 kvinnor och 4 män d v s 33% kvinnor....
Publicerat Januari 14, 201115 yr He he.. Madeleine och jag apporterar en och annan anka under säsongen. Var på ett nytt ställe, inringda på kort varsel, panik..saknades hundar osv. Ok vi åkte. På plats genomförs en raid i en liten sjö, vi ställer ut runt och det skjuts en del änder. Efter jakten samlas vi på ett ställe innan vi återgår mot utgångsplatsen och där står då en 5-6 jägare och ett knippe hundfolk och där finns även ett gäng änder. Plötsligt så får en and liv och lyfter. Hustrun skickar sin labbe som lätt kutar ifatt den lågt flygande anden och nyper den i luften. Anden levereras in till Madeleien som tar anden från hunden och avlivar den snabbt, inga konstigheter. M gör tabben att lägga den jävligt döda anden bland de andra änderna.. Då stiger yberjägaren med det håriga bröstet fram och ska hjälpa den lilla blonda späda tjejen som intet begriper eller förmår att avliva anden på riktigt! Den synnerligen jättedöda anden gjorde misstaget att sprattla vilket de brukar göra ett tag efter avlivning. Mannen mumlar något menande åt Madeleine samt greppar den stendöda fågeln i kroppen och slår därefter med andens huvud och hals mot en staketstolpe. Tredje slaget så tappar anden huvudet. Därefter lägger han ned den döda men nu även huvudlösa fågeln på marken och låter den sprattla färdigt. Madeleine vart hyggligt förbannad och duktigt kränkt! Det absolut tristaste i detta var att idioten som daska sönder anden inte ens nästan fattade vad han pysslade med men trots det så var han kunnig nog att hjälpa den stackars späda tjejen Mvh! Höredudu, har altzheimers light slagti till? Du skrev om samma händelse 23 Apr 2009, 07:34 eller så har M en väldig otur med hjälpsamma män så det hänt 2 ggr....
Publicerat Januari 14, 201115 yr Då stiger yberjägaren med det håriga bröstet fram och ska hjälpa den lilla blonda späda tjejen som intet begriper Alltså, att ingen reagerat, men jag måste fråga, hur tusan vet du att han hade ett hårigt bröst?
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag har varit runt på många ställe i Sverige och jagat i många olika jaktlag och visst är det så att kvinnorna är i minoritet men framförallt så är det väldigt få människor med utomnordisk härkomst i jaktlagen. Frugan skulle gå med i ett jaktlag men fick inte komma med för att hon var tjej. I jaktlaget hade man en väldigt trevlig äldre herre från MellanÖstern som var med och jagade. Så där visade man att fördomarna inte är utav härkomst mässig stamning eller relegion men könsfördelad. Jag har också upplevt att yngre tjejer upplevs mer som ett hot än äldre. Bla i ett jaktlag vill man inte ha tjejer för "Tänk på hur fruarna till de andra skulle reagera om det bodde över en tjej här i jaktstugan". Vaffan? Vad är det för lama argument?
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jag har också upplevt att yngre tjejer upplevs mer som ett hot än äldre. Bla i ett jaktlag vill man inte ha tjejer för "Tänk på hur fruarna till de andra skulle reagera om det bodde över en tjej här i jaktstugan". Vaffan? Vad är det för lama argument? Hehe, på nåt sätt kan jag förstå det argumentet om man har en kraftigt svartsjuk maka. Är inte kul om hon står o väntar i farstum med stekjärnet i näven. ..å andra sidan så är det väl inte bättre med bara män, kan ju bli ett Brokeback Mountain senarion i jaktstugan om intresset finns....
Publicerat Januari 15, 201115 yr Vi har en iranier i laget faktiskt =) Svårt med svenskan ibland, men jagar på som alla andra =) Vi har en lagmedlem av turkisk härkomst i laget, en synnerligen trevlig karl med en stor portion humor och självdistans. Sedan måste jag tillägga att jag tycker att det blir en mycket mer "städad" och gemytlig stämning i jaktlag med fler jagande kvinnor. Klart mindre machoattityd..
Publicerat Januari 15, 201115 yr Inte för att vara kass och dum, meeeeen, i Uppland är det typ omöjligt att hänga med på jakt som tjej! Fast uppåt är man hur välkommen som helst? Var på björnjakten i Jämtland och träffade ett unerbart gäng "gubbar" och jag är väldigt välkommen med mina hundar nästa år igen Vart jag än åker så är alla mycket lättare att ha att göra med än här hemma så när jag blir stor nog att barnen skaffat egna liv så ska jag flytta norrut! Nu kommer vi till det märkliga! En av mina grannar 2 km härifrån stoppa mig på vägen förra veckan och han känner han som jag bodde hos på björnjakten?! Han undra iallafall om jag ville jaga på hans mark??? I utbyte mot att han kan ringa när han ska jaga gris för tydligen finns det inga grishundar i laget . Lyckos mig! Så nog suttet här idag, nu ska jag på låååångpromenad på den marken, inventering!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Inte för att vara kass och dum, meeeeen, i Uppland är det typ omöjligt att hänga med på jakt som tjej! Fast uppåt är man hur välkommen som helst? Var på björnjakten i Jämtland och träffade ett unerbart gäng "gubbar" och jag är väldigt välkommen med mina hundar nästa år igen Vart jag än åker så är alla mycket lättare att ha att göra med än här hemma så när jag blir stor nog att barnen skaffat egna liv så ska jag flytta norrut! Nu kommer vi till det märkliga! En av mina grannar 2 km härifrån stoppa mig på vägen förra veckan och han känner han som jag bodde hos på björnjakten?! Han undra iallafall om jag ville jaga på hans mark??? I utbyte mot att han kan ringa när han ska jaga gris för tydligen finns det inga grishundar i laget . Lyckos mig! Så nog suttet här idag, nu ska jag på låååångpromenad på den marken, inventering! GRATTIS. Det är inte alltid man har sån tur. Var i jämtland jagade du björn? Vi är ett gäng här som jagar björn på hösten och lo nu i februari men vi har bara två plottar, en ganska duktig, har skjutits flera lo för henne, stolpe ut flera gånger på björn, och en oprovad unghund som går ut första gången nu på lojakten, kanske kan vara intressant att få in två plottar till i höst,skulle nog reta älgmaffian maximalt med fler tjejer på björnjakten
Publicerat Januari 15, 201115 yr Inte för att vara kass och dum, meeeeen, i Uppland är det typ omöjligt att hänga med på jakt som tjej! Fast uppåt är man hur välkommen som helst? Var på björnjakten i Jämtland och träffade ett unerbart gäng "gubbar" och jag är väldigt välkommen med mina hundar nästa år igen Vart jag än åker så är alla mycket lättare att ha att göra med än här hemma så när jag blir stor nog att barnen skaffat egna liv så ska jag flytta norrut! Nu kommer vi till det märkliga! En av mina grannar 2 km härifrån stoppa mig på vägen förra veckan och han känner han som jag bodde hos på björnjakten?! Han undra iallafall om jag ville jaga på hans mark??? I utbyte mot att han kan ringa när han ska jaga gris för tydligen finns det inga grishundar i laget . Lyckos mig! Så nog suttet här idag, nu ska jag på låååångpromenad på den marken, inventering! Grattis till marken! lodjursjkaten är snart på gång, hoppas du är med GRATTIS. Det är inte alltid man har sån tur. Var i jämtland jagade du björn? Vi är ett gäng här som jagar björn på hösten och lo nu i februari men vi har bara två plottar, en ganska duktig, har skjutits flera lo för henne, stolpe ut flera gånger på björn, och en oprovad unghund som går ut första gången nu på lojakten, kanske kan vara intressant att få in två plottar till i höst,skulle nog reta älgmaffian maximalt med fler tjejer på björnjakten En del tror att jakt är en gubbgrej enda som skjutit på björn hittils på marken i Jämtland är en tjej, inget märkvärdigt med det i mina ögon, en bra jägare är en bra jägare! 2011 borde det där egentligen vara borta, men kul att fler jagar och har kul i skogen!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Tråd städad pga OT som gick lite överstyr Tack så mycket! /Christian
Publicerat Januari 15, 201115 yr GRATTIS. Det är inte alltid man har sån tur. Var i jämtland jagade du björn? Vi är ett gäng här som jagar björn på hösten och lo nu i februari men vi har bara två plottar, en ganska duktig, har skjutits flera lo för henne, stolpe ut flera gånger på björn, och en oprovad unghund som går ut första gången nu på lojakten, kanske kan vara intressant att få in två plottar till i höst,skulle nog reta älgmaffian maximalt med fler tjejer på björnjakten Jag var i Säter, tror jag det hette . Det var inte långt till Ånge iallafall, trevlig jaktbutik där! Det kan väl inte vara fel med flera hundar att jaga med? Men det där med älgar kan maffian behålla för sig själva!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Grattis till marken! lodjursjkaten är snart på gång, hoppas du är med En del tror att jakt är en gubbgrej enda som skjutit på björn hittils på marken i Jämtland är en tjej, inget märkvärdigt med det i mina ögon, en bra jägare är en bra jägare! 2011 borde det där egentligen vara borta, men kul att fler jagar och har kul i skogen! Ja men Pertan, jag är alltid med som du vet! Jag var orolig att jag inte kan få ledigt men sen kom jag på att jag är juh chef nu för tiden Frågan är bara med vilka hundar för Lita ska vila minst 6 månader till efter benbrottet och Lemmy är lika gammal som Lita var förra året ( fast han är lite tuffare). Men Elvis är mer sugen än någonsin, revanchsugen
Publicerat Januari 15, 201115 yr Ja men Pertan, jag är alltid med som du vet! Jag var orolig att jag inte kan få ledigt men sen kom jag på att jag är juh chef nu för tiden Frågan är bara med vilka hundar för Lita ska vila minst 6 månader till efter benbrottet och Lemmy är lika gammal som Lita var förra året ( fast han är lite tuffare). Men Elvis är mer sugen än någonsin, revanchsugen Elvis gjorde ju bra jobb i fjol, låt de andra stå på tillväxt, mycket snö i år också så valla skidorna rätt, vi hörs när det drar ihop sig