Publicerat Januari 15, 201115 yr Jag var i Säter, tror jag det hette . Det var inte långt till Ånge iallafall, trevlig jaktbutik där! Det kan väl inte vara fel med flera hundar att jaga med? Men det där med älgar kan maffian behålla för sig själva! Hmmmm! På min karta ligger Säter i medelpad, ca 4mil från Ånge. Kul att du gillade Jaktboden, det är min måg och hans far som driver den
Publicerat Januari 15, 201115 yr Å här e jag Tja!! Vilket fint alias du har, finaste på heela jaktsidan!!!!!!!!!!!!!
Publicerat Januari 15, 201115 yr Nu får vi hoppas att alla tjejer som jagar i gällivare med omnejd och det är inte få tar sig i kragen och kommer och skjuter på de nya fina banor vi håller på att färdigställa i Gällivare. Det börjar nog närma sig de 100 jag har hjälpt med skytteträning inför jägarexamen. Men inte en enda har jag sett på banan sedan de skjutit proven klart vilket är jäkligt tråkigt. Det går inte att skylla på att man inte vill skjuta när folk av motsatt kön är på banan. Nog för att det inte skulle vara något problem om någon kvinna vill ta på sig skjutledaransvaret och där har väl JAQT ett berättigande och något att genomföra även om det skulle vara tråkigt att inte kunna skjuta samtidigt. Det har varit jäkligt roligt att ha rena tjejgäng med en bra stämning och bra uppslutning. Det enda som är synd är att man inte ser mera intresse efteråt.
Publicerat Januari 17, 201115 yr Hmmmm! På min karta ligger Säter i medelpad, ca 4mil från Ånge. Kul att du gillade Jaktboden, det är min måg och hans far som driver den Det gör det på min karta med faktiskt . Jaktboden hette det ja, köpte ett kompass där som betedde sig precis som kompassen i The pirates of carabian
Publicerat Januari 17, 201115 yr Det gör det på min karta med faktiskt . Jaktboden hette det ja, köpte ett kompass där som betedde sig precis som kompassen i The pirates of carabian Pekar mot närmaste troféälg?
Publicerat Januari 17, 201115 yr Pekar mot närmaste troféälg? Förmodligen för det är det enda jag absolut inte är frestad att jaga
Publicerat Januari 18, 201115 yr Förmodligen för det är det enda jag absolut inte är frestad att jaga +1 "stort dumt djur lätt att träffa och mycket jobb efteråt."
Publicerat Januari 29, 201115 yr Tänkte bara återkomma lite till ursprungs frågan, och som tjej är det inte alltid så lätt... Jag har hängt med maken och gått som hundförare med våran egen hund i rätt många år, men inte tyckt mig ha tiden att faktiskt ta jägarexamen. Men nu när barnen börjar bli större, ny hund i familjen som verkligen kräver lite mer jakt så bestämde jag mig för att gå jägarexamen. Men ack vad jag ångrar mig att jag valde en kurs i det lokala regin. Kursledaren är en vandrande katastrof, den ena, vill säga. Jag får ständigt pikar om att jag som är tjej inte orkar gå så långt, har dåligt lokalsinne, antagligen kommer att få problem med skyttet och egentligen borde ju jag som tjej fixa fikat till varje kurs tillfälle... Att kursledaren dessutom häver ur sig "fakta" så som att rådjur vanligtvis föder upp till fyra ungar per år, att man får jaga kråka med inspelade kråkljud på bandspelare och andra mer eller mindre fullständigt felaktiga svar gör ju att hela kursen känns som ett stort skämt. När jag sedan frågade hur det skulle bli vid skytteträningen, om de kunde tillhanda hålla vapen som passar mig så fick jag inget svar på det utan att "det får vi se om du klarar av smällarna" Tyvärr är makens bössor lite för långa i kolven för mig, och jag har ingen annan som har vapen som passar mig. Som det ser ut just nu kommer antagligen maken få lov att köpa vapen som passar mig så jag kan klara uppskjutning... Men hur skulle jag har gjort om jag inte hade någon i närheten som kan tillhanda hålla vapen? I jaktlaget är jag välkommen så länge jag inte tänker jaga älg... Eller jo vissa delar av jaktlaget tycker att jag ska få våran hund att jaga älg oxå eftersom det är ständiga bråk med den enda älghundsföraren i jaktlaget, eller rättare sagt, älgjakten tar fram alla små interna strider som finns i byn. Småvilt och vildsvins jakten rör inte alls upp samma känslor av någon andledning. Annars måste jag säga att jag har blivit bemött väldigt bra av de flesta, men jag har rätt mycket skinn på nästan och hugger tillbaka om det behövs, dessutom jobbar jag inom en mansdominerad branch och tar inte åt mig av kommentarer utan kanske hugger tillbaka lite värre så den kaxiga killen som försökte få mig att rodna är den som sitter och rodnar i slutändan.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Tänkte bara återkomma lite till ursprungs frågan, och som tjej är det inte alltid så lätt... Jag har hängt med maken och gått som hundförare med våran egen hund i rätt många år, men inte tyckt mig ha tiden att faktiskt ta jägarexamen. Men nu när barnen börjar bli större, ny hund i familjen som verkligen kräver lite mer jakt så bestämde jag mig för att gå jägarexamen. Men ack vad jag ångrar mig att jag valde en kurs i det lokala regin. Kursledaren är en vandrande katastrof, den ena, vill säga. Jag får ständigt pikar om att jag som är tjej inte orkar gå så långt, har dåligt lokalsinne, antagligen kommer att få problem med skyttet och egentligen borde ju jag som tjej fixa fikat till varje kurs tillfälle... Att kursledaren dessutom häver ur sig "fakta" så som att rådjur vanligtvis föder upp till fyra ungar per år, att man får jaga kråka med inspelade kråkljud på bandspelare och andra mer eller mindre fullständigt felaktiga svar gör ju att hela kursen känns som ett stort skämt. När jag sedan frågade hur det skulle bli vid skytteträningen, om de kunde tillhanda hålla vapen som passar mig så fick jag inget svar på det utan att "det får vi se om du klarar av smällarna" Tyvärr är makens bössor lite för långa i kolven för mig, och jag har ingen annan som har vapen som passar mig. Som det ser ut just nu kommer antagligen maken få lov att köpa vapen som passar mig så jag kan klara uppskjutning... Men hur skulle jag har gjort om jag inte hade någon i närheten som kan tillhanda hålla vapen? I jaktlaget är jag välkommen så länge jag inte tänker jaga älg... Eller jo vissa delar av jaktlaget tycker att jag ska få våran hund att jaga älg oxå eftersom det är ständiga bråk med den enda älghundsföraren i jaktlaget, eller rättare sagt, älgjakten tar fram alla små interna strider som finns i byn. Småvilt och vildsvins jakten rör inte alls upp samma känslor av någon andledning. Annars måste jag säga att jag har blivit bemött väldigt bra av de flesta, men jag har rätt mycket skinn på nästan och hugger tillbaka om det behövs, dessutom jobbar jag inom en mansdominerad branch och tar inte åt mig av kommentarer utan kanske hugger tillbaka lite värre så den kaxiga killen som försökte få mig att rodna är den som sitter och rodnar i slutändan. Men vad är det för ställe du tar jägarexamen på??? Hade det varit här hade jag sett till att det var den sista kursen den personen höll! Gubbar som inte tycker att tjejer skall jaga är fan bara rädda att åka på stryk av en tjej i händelsen att de skulle vara bättre på någonting. Det är väl för bövelen ingen skillnad... Jo en skillnad vet jag, tjejer är inte lika tävlingsinriktade oftast och brukar ha bättre nerver när det gäller vilket brukar medföra bättre skott. Hade du varit i skåne hade jag gladeligen ställt upp som instruktör gratis och så hade vi sopat banan med din s.k. "instruktör" i alla skyttegrenarna! Jag tycker att du skall klaga till den organisationen som du tar din jägarexamen för så här får det banne mig inte gå till. Han verkar ju inte ha ett rätt liksom... Lycka till och välkommen till byfejdernas stora område - älgjakten Jag har jagat i många år och likförbannat är det alltid något tjafs, men det bryr jag mig inte om! Har du några frågor inför det kommande provet så är det bara att fråga på, vi har rätt bra koll här på forumet. Någon kanske kan hjälpa dig med att låna en lite kortare bössa inför skjutningarna?
Publicerat Januari 29, 201115 yr men för att va lite mer allvarlig då. 1. Om det fanns lika många jagande kvinnor som män så skulle förmodligen stödet och förståelsen för jakt öka i samhället. Det skulle jägarkåren verkligen vinna på. Det skulle dessutom ha ganska positiva implikationer på handeln (inga fördomar om kvinnor o kläder ) 2. Det negativa kan ju kanske tänkas vara att arrendena drastiskt kommer att öka i vissa delar av landet light my fire.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Tänkte bara återkomma lite till ursprungs frågan, och som tjej är det inte alltid så lätt... Jag har hängt med maken och gått som hundförare med våran egen hund i rätt många år, men inte tyckt mig ha tiden att faktiskt ta jägarexamen. Men nu när barnen börjar bli större, ny hund i familjen som verkligen kräver lite mer jakt så bestämde jag mig för att gå jägarexamen. Men ack vad jag ångrar mig att jag valde en kurs i det lokala regin. Kursledaren är en vandrande katastrof, den ena, vill säga. Jag får ständigt pikar om att jag som är tjej inte orkar gå så långt, har dåligt lokalsinne, antagligen kommer att få problem med skyttet och egentligen borde ju jag som tjej fixa fikat till varje kurs tillfälle... Att kursledaren dessutom häver ur sig "fakta" så som att rådjur vanligtvis föder upp till fyra ungar per år, att man får jaga kråka med inspelade kråkljud på bandspelare och andra mer eller mindre fullständigt felaktiga svar gör ju att hela kursen känns som ett stort skämt. När jag sedan frågade hur det skulle bli vid skytteträningen, om de kunde tillhanda hålla vapen som passar mig så fick jag inget svar på det utan att "det får vi se om du klarar av smällarna" Tyvärr är makens bössor lite för långa i kolven för mig, och jag har ingen annan som har vapen som passar mig. Som det ser ut just nu kommer antagligen maken få lov att köpa vapen som passar mig så jag kan klara uppskjutning... Men hur skulle jag har gjort om jag inte hade någon i närheten som kan tillhanda hålla vapen? I jaktlaget är jag välkommen så länge jag inte tänker jaga älg... Eller jo vissa delar av jaktlaget tycker att jag ska få våran hund att jaga älg oxå eftersom det är ständiga bråk med den enda älghundsföraren i jaktlaget, eller rättare sagt, älgjakten tar fram alla små interna strider som finns i byn. Småvilt och vildsvins jakten rör inte alls upp samma känslor av någon andledning. Annars måste jag säga att jag har blivit bemött väldigt bra av de flesta, men jag har rätt mycket skinn på nästan och hugger tillbaka om det behövs, dessutom jobbar jag inom en mansdominerad branch och tar inte åt mig av kommentarer utan kanske hugger tillbaka lite värre så den kaxiga killen som försökte få mig att rodna är den som sitter och rodnar i slutändan. Du verkar ha träffat på ett riktigt stolpskott och såna där ska man bara tiga ihjäl och spöa i skytte istället. Därför är det extra roligt när det kommer någon ung söt tjej på banan som skjuter fullt. Har sett någon gång när "gubbarna" börjat vissla och skruva på sig i ren och skär prestationsångest och helt plötsligt fått viktigare saker för sig än att skjuta godkänt just den kvällen. Nu ska vi se om man får le i smyg igen när skjutresultatet visas på display i direktsändning. Bara jag tar mig fram i sommar så ska jag träna ett gäng på banan i år igen.
Publicerat Januari 29, 201115 yr När jag sedan frågade hur det skulle bli vid skytteträningen, om de kunde tillhanda hålla vapen som passar mig så fick jag inget svar på det utan att "det får vi se om du klarar av smällarna" Tyvärr är makens bössor lite för långa i kolven för mig, och jag har ingen annan som har vapen som passar mig. Som det ser ut just nu kommer antagligen maken få lov att köpa vapen som passar mig så jag kan klara uppskjutning... Men hur skulle jag har gjort om jag inte hade någon i närheten som kan tillhanda hålla vapen? I jaktlaget är jag välkommen så länge jag inte tänker jaga älg... Eller jo vissa delar av jaktlaget tycker att jag ska få våran hund att jaga älg oxå eftersom det är ständiga bråk med den enda älghundsföraren i jaktlaget, eller rättare sagt, älgjakten tar fram alla små interna strider som finns i byn. Småvilt och vildsvins jakten rör inte alls upp samma känslor av någon andledning. Var tvungen att läsa två gånger så jag inte läste fel, håller med Wizard vad är det för en knäppgök som håller den kursen? är det något privat race, annars hade jag garanterat klagat till ledningen, du har skinn på näsan så säg åt gubbskrutten att han kan sluta med sina gliringar, otroligt opassande och inte alls roligt att betala för att höra sånt. Men vad är det för ställe du tar jägarexamen på??? Hade det varit här hade jag sett till att det var den sista kursen den personen höll! Har du några frågor inför det kommande provet så är det bara att fråga på, vi har rätt bra koll här på forumet. Någon kanske kan hjälpa dig med att låna en lite kortare bössa inför skjutningarna? Vet inte vart du bor men är det i närheten av stockholm uppsala så har jag en blaser som går att låna, ställer upp som instruktör också på kulskyttet, hagel är jag väl ingen fantom på men i värsta fall så ska vi nog få dig att pricka ner dessa också, däremot funkar nog inte min hagelspruta den är för lång i kolven.
Publicerat Januari 29, 201115 yr Tyvärr är makens bössor lite för långa i kolven för mig, och jag har ingen annan som har vapen som passar mig. Är det helt omöjligt för dig att använda makens bössor? När jag tränade skyttet under jägarexamenskursen så lånade jag en god väns bössa, och den är lite för lång för mig, men jag utvecklade en teknik för just den bössan och det funkade rätt bra. Jag fick lägga bössan tillrätta ordentligt först och sedan repetera med vapnet vid axeln´. Hoppas att det löser sig för dig och att du visar att tjejer kan!
Publicerat Januari 29, 201115 yr Jag har gjort en damkolv till benellin men det är kanske långt till Gällivare? Det framgår ju inte i vilken landsända Du kommer ifrån men då vildsvin finns med som jaktbart vilt så måste det vara minst 80 mil söderut.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Tusen tack för allt stöd! Jag går genom studiefrämjandet så jag har planer på att ringa dem och höra efter vad de har för kriterier för att bli kursledare... Så jag kommer att gå vidare med det, mest för de andras skulle oxå, teorin är jag inte särskilt orolig för, problemet är att hålla isär fåglarna men det är ju bara att plugga in! Att säga åt honom verkar inte fungera så bra, det är ytterligare en kursledare med, men honom trycker den här kursledaren till hela tiden, trots att det är ämnen som den andra kan bättre. Tyvärr så har jag förstått att det är svårt att få till kursledare för jägarexamen här omkring. Många jägare men ingen som vill ställa upp och hålla kurser, och en del tror jag faktiskt inte riktigt vågar för att de inte anser att de kan tillräckligt. Ang skyttet så är jag verkligen inte bra, makens bössor har jag försökt skjuta med vilket har gett att jag vinklar huvudet helt åt skogen... Hans salongsgevär fungerar bäst, och med det skjuter jag ialla fall hyfsat, men jag känner ju att jag behöver en väldig massa träning. Det gör det inte lättare att ha maken till hjälp som insinktivt skjuter bra, han har inte en susning vad han gör, han bara skjuter... Själv har jag glasögon och brytningsfel vilket gör det lite mer invecklat.. Hm det känns lite fel att lämna ut var jag bor då det är ganska så lätt att få koll på var jag går kurs, men stockholmstrakten är närmast till ialla fall! Jag har lite krokar ute i bekantskapskretsen oxå så jag hoppas att så fort vintern släpper sitt grepp så kanske jag kan få komma ut på skytteträning. Men om det skulle skita sig med att få hjälp så kommer jag nog att hugga någon av er! Och älgjakten har jag förstått är byfejdernas jakt... Men här tror jag att det blir bättre när det äldre gardet får problem att fortsätta jaga, de yngre har betydligt bättre inställning till jakt!
Publicerat Januari 30, 201115 yr Tusen tack för allt stöd! Jag går genom studiefrämjandet så jag har planer på att ringa dem och höra efter vad de har för kriterier för att bli kursledare... Så jag kommer att gå vidare med det, mest för de andras skulle oxå, teorin är jag inte särskilt orolig för, problemet är att hålla isär fåglarna men det är ju bara att plugga in! Att säga åt honom verkar inte fungera så bra, det är ytterligare en kursledare med, men honom trycker den här kursledaren till hela tiden, trots att det är ämnen som den andra kan bättre. Tyvärr så har jag förstått att det är svårt att få till kursledare för jägarexamen här omkring. Många jägare men ingen som vill ställa upp och hålla kurser, och en del tror jag faktiskt inte riktigt vågar för att de inte anser att de kan tillräckligt. Ang skyttet så är jag verkligen inte bra, makens bössor har jag försökt skjuta med vilket har gett att jag vinklar huvudet helt åt skogen... Hans salongsgevär fungerar bäst, och med det skjuter jag ialla fall hyfsat, men jag känner ju att jag behöver en väldig massa träning. Det gör det inte lättare att ha maken till hjälp som insinktivt skjuter bra, han har inte en susning vad han gör, han bara skjuter... Själv har jag glasögon och brytningsfel vilket gör det lite mer invecklat.. Hm det känns lite fel att lämna ut var jag bor då det är ganska så lätt att få koll på var jag går kurs, men stockholmstrakten är närmast till ialla fall! Jag har lite krokar ute i bekantskapskretsen oxå så jag hoppas att så fort vintern släpper sitt grepp så kanske jag kan få komma ut på skytteträning. Men om det skulle skita sig med att få hjälp så kommer jag nog att hugga någon av er! Och älgjakten har jag förstått är byfejdernas jakt... Men här tror jag att det blir bättre när det äldre gardet får problem att fortsätta jaga, de yngre har betydligt bättre inställning till jakt! Jag började tro att du bodde i närheten av mig när jag läste om kursledarna. Här har vi, genom studiefrämjandet två kursledare, en som åtminstone vet vad han pratar om men aldrig får en chans att tala klart, och en som inte vet någonting alls och hela tiden avbryter både den andra kursledaren och deltagarna. Jag har gått två eftersökskurser för dessa två, hade en duglig eftersökshund men den kasserade Puckot som värdelös och obildbar redan innan jag tagit ut den ur bilen. Jag kommer aldrig att gå någon form av jaktutbildning som går via studiefrämjandet mer. Det är enklare att utbilda hundarna själv, men då får man väl inga godkännande på dom.
Publicerat Januari 30, 201115 yr Hur lyckades jag skriva ihop både COB:s inlägg och mitt svar i samma ruta?
Publicerat Januari 30, 201115 yr Hur lyckades jag skriva ihop både COB:s inlägg och mitt svar i samma ruta? Du skrev troligen ditt svar inom de båda quote-taggarna [ quote] och [ /quote]
Publicerat Januari 31, 201115 yr Tusen tack för allt stöd! Jag går genom studiefrämjandet så jag har planer på att ringa dem och höra efter vad de har för kriterier för att bli kursledare... Så jag kommer att gå vidare med det, mest för de andras skulle oxå, teorin är jag inte särskilt orolig för, problemet är att hålla isär fåglarna men det är ju bara att plugga in! Att säga åt honom verkar inte fungera så bra, det är ytterligare en kursledare med, men honom trycker den här kursledaren till hela tiden, trots att det är ämnen som den andra kan bättre. Tyvärr så har jag förstått att det är svårt att få till kursledare för jägarexamen här omkring. Många jägare men ingen som vill ställa upp och hålla kurser, och en del tror jag faktiskt inte riktigt vågar för att de inte anser att de kan tillräckligt. Såvitt jag vet så finns det inget krav på att man ska gå utbildningen hos Studiefrämjandet eller nån annan organisation. Däremot ska man avlägga examen inför en godkänd person (från Naturvårdsverket) vilket normalt är nån från de två jägarförbunden (SJF & RJ). Därav ska man kunna läsa in teorin privat och sen ta kontakt med ett av förbunden och skriva upp hos dem alt. så brukar det finnas representanter på jaktmässor så man kan skriva upp där. Skjutningen ska man kunna träna i privat regi och skjuta upp inför en godkänd person på banan vilket brukar finnas på alla större skjutbanor. Ring o kolla med "ditt" förbund så får du svar på hur det fungerar i praktiken i ditt län.
Publicerat Januari 31, 201115 yr Såvitt jag vet så finns det inget krav på att man ska gå utbildningen hos Studiefrämjandet eller nån annan organisation. Däremot ska man avlägga examen inför en godkänd person (från Naturvårdsverket) vilket normalt är nån från de två jägarförbunden (SJF & RJ). Därav ska man kunna läsa in teorin privat och sen ta kontakt med ett av förbunden och skriva upp hos dem alt. så brukar det finnas representanter på jaktmässor så man kan skriva upp där. Skjutningen ska man kunna träna i privat regi och skjuta upp inför en godkänd person på banan vilket brukar finnas på alla större skjutbanor. Ring o kolla med "ditt" förbund så får du svar på hur det fungerar i praktiken i ditt län. Nej, nu kan man ju även gå distanskurs via nätet, vilket hade varit toppen för mig... Men nu har jag ju redan betalt kursen så jag lär väl härda ut och hoppas på att jag lär mig något ialla fall... Vi var hur som helst på en toppenföreläsning på Strömsholm för en av deras vetrinärer som oxå är jägare. Mycket intressant och lärorikt! Men den var genom studiefrämjandet tror jag, det var flera olika jägarexamenskurser inbjudna samtidigt. Jag hoppas att de kan få tag i vapen till träningen av skjutningen, den bättre av kursledarna är en mycket duktig tävlingsskytt så kunskapen finns ju där, jag bara hoppas att han kan lära ut oxå...
Publicerat Januari 26, 201214 yr Ny i jaktsvängen och på forumet. Jag letar efter ev valp eller unghund så jag kan gå med hund. (Jämte) Jag arbetar som hundförare och tävlar bruks,viltspår,spaniel jakt, lydnad och ställer ut ibland så nu fattas jakten för att sluta cirkelm med hundar ;-)
Publicerat Januari 26, 201214 yr Heja alla! Här är en till tjej som jagar. Gillar det här forumet, men har inte löst alla "finesser" än, med avatar mm. Tycker det är lite småkrångligt om man jämför med andra forum faktiskt.... Men kanske nån som har vägarna förbi småland som kan ge mig en snabbkurs? Annars jagar jag det mesta, men inte så ofta som jag skulle vilja :-( Småbarn, dubbla jobb och en jagande make gör att tiden inte riktigt räcker till. Men minst en halvdag i veckan under jaktsäsongen har jag mutat in, och då blir det oftast rådjur eller älg som ligger i "farozonen"... Grävling är en annan jakt som blivit riktigt rolig med hund, och jag väntar fortfarande på det rätta tillfället på en gris. Har varit nära att snubbla på flera stycken, men aldrig när jag haft bössan med mig - precis som vanligt... Gillar att skjuta på bana och skulle gärna träffa fler jagande tjejer, men jag är inte medlem i jägarförbundet, och kommer inte heller att bli det. Men det kanske finns fler tjejer som jagar i småland här inne som är intresserade av att jaga lite tillsammans?