Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips inför uppskjutning

Featured Replies

Publicerat

Ääääntligen har vintern försvunnit och skjutbanorna runt mig öppnat. :D

Nu har jag fått uppskjutningstid för båda kulproven och har därför bara en

undran om någon har några sista-minuten tips eller något som man ska

tänka extra på under proven.

Tacksam för all hjälp jag kan få!!!

Publicerat

Va roligt!

Försök att träna så mycket du kan innan provet.

På uppskjutningsdagen så gäller det att ta det lugnt och inte bli för nervös *S*

Det kommer nog gå riktigt bra :D

Publicerat
Va roligt!

Försök att träna så mycket du kan innan provet.

På uppskjutningsdagen så gäller det att ta det lugnt och inte bli för nervös *S*

Det kommer nog gå riktigt bra :D

nervös bli man lätt :S tips är träna träna :D

Publicerat

Ett tips är att du inför precisionsskjutningen gör en eller flera torravfyrningar för att känna in trycket.

/C

Publicerat

Sen en viktig sak tänk på säkerheten och hur du hanterar bössan. Lyssna på provledarna.

Publicerat

Försök att tänka på att inte stanna upp i svingen på löpande älgen, ett vanligt fel många gör- stannar upp när skottet går- DÅ HAMNAR DU BAKOM!!!! Förövrigt gör många samma fel när dom skjuter lerduvor .

Publicerat

På löpälgen, koncentrera dig på att följa hela löpet genom oavsett vart det smäller. Om du är inställd på att det är över när det smäller så tenderar man lätt att stanna i skottögonblicket och man skjuter för "kryddcupen" dvs vomskott. Ett annat fel när det går bra är att man blir FÖR noggrann och sumpar flera bra lägen för att få kasta iväg skottet när blinderingen kommer.

Om du har möjlighet, försök att få träna på miniälgen. Där kan man under liten rekyl finslipa sin teknik. När klass 1'orna smäller o rekylen skickar upp bössan så kan det vara svårt för nybörjaren att analysera och korrigera sina fel. Min grabb 15 år har skjutit kanske 3 askar 22lr på miniälgen och hans sista 12 skottserie i helgen hade 30 av 30 på ingående älg och 24 på utgående efter att ha tappat en i T träff och en 4'a. :)

I hagelskyttet, stressa inte ihjäl dig. Om du kastar upp bössan till axeln så kommer du att tappa kontrollen på kindkontakt, få en felaktig anläggning och ha en felaktig målbild som du måste korrigera vilket gärna får nybörjaren att börja sikta med hagelbössan. Jag lider själv av sviter från det här sedan jag tog jägarexamen.

Väldigt nyligen så började jag att fokusera på de små detaljerna. Bestämmer mig för vart jag ska upptäcka duvan, vart bössan pekar när jag påbörjar anläggning och sving. Ser till att svinga med i anläggningen som jag idag gör sakta o noga. När bössan sitter på axlen så är "målbilden" rätt från början o det är bara att skjuta. Skjuter duvan snabbare än någonsin och har helt plötsligt börjat träffa skeetduvorna överhuvutaget, de som jag aldrig hann med som jag skulle förut. Trots att jag gör allt långsammare än jag någonsin gjort.....

Säkerhet, säkerhet, säkerhet och säkerhet. Stressa inte. Om du känner att du blir stressad och inte har 200% koll på läget. Stanna upp och tänk efter innan du gör något, det kan du inte bli kuggad för.

Har du kollat allt? är du säker? Om inte kolla igen. :D Samma sak kommer sedan att gälla i verkliga livet. Är bössan tom när du går från passet? är den tom när du hänger den på tork? är den tom när du ställer in den i skåpet? Har du verkligen kollat det?

Ja du förstår nog poängen.

Framför allt. Lycka till!!!

Mikael

Publicerat
  • Författare

Tack för tipsen så här långt. Tyvärr (eller kanske inte) är uppskjutningen så snart att något mer träningspass hinns inte med

(förbaskade jobb som kommer ivägen för kuliga aktiviteter :angry: )

Det som känns lite nervöst är älgbanan eftersom jag inte har en susning vilken bössa som de har till utlåning och det känns som det kan ta lite tid att vänja sig, men förhoppningsvis ska det gå bra...

Publicerat
Tack för tipsen så här långt. Tyvärr (eller kanske inte) är uppskjutningen så snart att något mer träningspass hinns inte med

(förbaskade jobb som kommer ivägen för kuliga aktiviteter :angry: )

Det som känns lite nervöst är älgbanan eftersom jag inte har en susning vilken bössa som de har till utlåning och det känns som det kan ta lite tid att vänja sig, men förhoppningsvis ska det gå bra...

Defransson, det är inte älgen som är det svåra, eller i varje fall om du får vettiga instruktioner är det inte älgen som är det svåra, träffzonen T är stor som ett A3 ark.

I övrigt tycker jag att alla tips du har fått är bra, att tänka på älgen är att fortsätta svingen, tänk som att att du vill ha in ett skott till på löpet och måste ligga kvar,

på duvan är skynda långsamt det bästa, ju långsammare du agerar desto snabbare kommer duvan att smulas,

det är precisionen som man måste vara försiktig med, det är här som man visar att man behärskar rekylupptagning mm,

hade du varit boende närmare Sthlm hade jag gärna tagit med dig en em till skjutbanan så att vi hade kunnat bränna av lite skott.

/C

Publicerat
  • Författare
Defransson, det är inte älgen som är det svåra, eller i varje fall om du får vettiga instruktioner är det inte älgen som är det svåra, träffzonen T är stor som ett A3 ark.

I övrigt tycker jag att alla tips du har fått är bra, att tänka på älgen är att fortsätta svingen, tänk som att att du vill ha in ett skott till på löpet och måste ligga kvar,

på duvan är skynda långsamt det bästa, ju långsammare du agerar desto snabbare kommer duvan att smulas,

det är precisionen som man måste vara försiktig med, det är här som man visar att man behärskar rekylupptagning mm,

hade du varit boende närmare Sthlm hade jag gärna tagit med dig en em till skjutbanan så att vi hade kunnat bränna av lite skott.

/C

Duvorna är redan smulade i höstas :unsure: Det är därför älgen oroar mest...

Precisionen brukar inte vara något problem däremot tenderar jag att vara lite ojämn i älgskyttet, speciellt när jag inte

skjutit på ett tag.

Tack för erbjudandet om skyttet! Det hade varit både skoj och lärorikt!!

Publicerat

/C

När jag gjorde detta, för inte så länge sedan, så var det 22:a som gällde för precisionen och 6,5:a på älgbanan.

Det blåste kraftig vind, det var en rapplig 22:a.. snacka om dåligt upplägg :unsure:

//Ola

Publicerat

Ta det lugnt och stressa inte.

ALLA är nervösa så det är bara att vara lugn och behärskad.

Om jag vore provledare så skulle jag ha lättare att godkänna en lugn provdeltagare som gjorde ett litet fel mot en uppstressad och stirrig deltagare som klarar allt.

Lite som på uppkörningar med fordon, en säker skytt( och med säker menar jag att man är säker i handteringen av vapnet och inte skyttet i sig) ger ett mycket stabilare intryck och det väger tungt i vapen hanteringen.

promenera hemma (inomhus)med vapen om du har något att öva med, just bara för att vänja dig med att hålla i ett vapen i olika situationer.

/Lasse som alltid är nervös :unsure:

Publicerat
  • Författare

Godkänd!!!!!!!

Faktiskt så missade jag inte ett skott på löpet (1 trea, resten 4-5) och hade fullt OK träffbilder på 22:an så det var lätt som en plätt!!!

Dock tog det halva dagen för jag var sist i kön och de andra, som även sköt hagel, hade inte lika lätt för sig...

Tack för hjälpen alla ni som tagit er tid att skriva!!!!

Publicerat

Grattis! :)

Publicerat

Gött,

nu får du vara med och jaga kula med, måste vara skönt.

/C

Publicerat
Godkänd!!!!!!!

Stort Grattis!!!

Publicerat
Godkänd!!!!!!!

Det är inte ofta men nu åker hatten av för dig :lol:

Har följt tråden men inte skrivit, råden som dykt upp har varit adekvata och jag anser att FÖÖÖR mycket tips blir sällan bättre :)

Skitsamma, skoj som fan :lol:

Publicerat

Sköönt!!!! Grattis!!!!

Publicerat
  • Författare

Tack allihopa!!

jag känner mig extra hedrad över att hatten lyfts av hr mbbohmans huvud!!!

Publicerat

Grattis B):rolleyes:

Publicerat

Bra jobbat och stort grattis B):rolleyes:

/Lasse

Publicerat

Då får man grattulera -_-

Publicerat

Grattis :P

Kul! -_-

Publicerat

GRATTIS !!!!!!