Publicerat April 23, 200917 yr Hej När kan man börja så smått att cykla med sin hund har en Jämte på sju månader är det för tidigt? Snöret börjar att inte räcka till \mats
Publicerat April 23, 200917 yr Min rekommendation är att vänta med att påbörja cykelträning tills han är runt året, för att inte i onödan belasta den växande kroppen
Publicerat April 23, 200917 yr Författare Min rekommendation är att vänta med att påbörja cykelträning tills han är runt året, för att inte i onödan belasta den växande kroppen Var väl min tanke med, men tyckte han skulle behöva sträcka ut ibland vågar knappt ha honom lös längre \mats
Publicerat April 24, 200917 yr Var väl min tanke med, men tyckte han skulle behöva sträcka ut ibland vågar knappt ha honom lös längre \mats Det finns många sätt att trötta ut en valp, att cykla skulle jag inte rekomedera.... Bättre att träna skallen på den och om kopplet är för kort får du väl träna lite grundlydnad... Finns ingen anledning att släpas efter, dom blir ju inte svagare med tiden.... Gå någon eftersöks kurs och lydnads kurs för jakthundar det brukar trötta ut även den mest energiska....
Publicerat April 24, 200917 yr Författare Det finns många sätt att trötta ut en valp, att cykla skulle jag inte rekomedera.... Bättre att träna skallen på den och om kopplet är för kort får du väl träna lite grundlydnad... Finns ingen anledning att släpas efter, dom blir ju inte svagare med tiden.... Gå någon eftersöks kurs och lydnads kurs för jakthundar det brukar trötta ut även den mest energiska.... Går lydnadskurs med honom plus att jag lägger minst ett spår i veckan. Men det är mycket motor i den här Jämten \mats
Publicerat April 24, 200917 yr Ett litet tips Mats. Här nere i Småland finns ju gott om planteringshägn på gudrunhyggena. De är perfekta för att rasta hundarna.
Publicerat April 24, 200917 yr Går lydnadskurs med honom plus att jag lägger minst ett spår i veckan. Men det är mycket motor i den här Jämten \mats Det gäller att hitta den där grejen som tröttar ut den. en av mina hundar kan jag motionera hur mycket som helst och då är det frågan om 5-6 mil i veckan med cykel och så springer han lös på våra skogsturer,tränar spår kanske tvåggr iveckan, men det är ändå full fart på kvällarna, inga problem när vi går,men han är lite jobbig inne på kvällarna, Men när han får följa på jobbet en dag, lir han slut i tre han sitter i bilen och har fullt upp att hålla koll:) Men drar hunden så beror det inte på för mycket energi han är helt enkelt ouppostrad (7månader så finns det tid att fixa det) Tillåt han inte att dra bara,det är igenteligen ganska enkelt men du får aldrig tillåta han att dra det tar lite tid varje promenad men det går bara man är bestämd.... Kurser räddar inga hundar de lär ut hur man gör mellan kurserna:) Lycka till,slit inte ut några leder i förtid nu
Publicerat April 25, 200917 yr Det gäller att hitta den där grejen som tröttar ut den. en av mina hundar kan jag motionera hur mycket som helst och då är det frågan om 5-6 mil i veckan med cykel och så springer han lös på våra skogsturer,tränar spår kanske tvåggr iveckan, men det är ändå full fart på kvällarna, inga problem när vi går,men han är lite jobbig inne på kvällarna Jag menar inte i ditt fall, utan rent allmänt: Det kan ibland handla om överstimulering också. Om hunden får rejält med motion & stimulans och ändå är jobbig kan det vara passivitetsträning som fattas.
Publicerat April 25, 200917 yr Författare Hej Snöret börjar att inte räcka till \mats Det gäller att hitta den där grejen som tröttar ut den. en av mina hundar kan jag motionera hur mycket som helst och då är det frågan om 5-6 mil i veckan med cykel och så springer han lös på våra skogsturer,tränar spår kanske tvåggr iveckan, men det är ändå full fart på kvällarna, inga problem när vi går,men han är lite jobbig inne på kvällarna, Men när han får följa på jobbet en dag, lir han slut i tre han sitter i bilen och har fullt upp att hålla koll:) Men drar hunden så beror det inte på för mycket energi han är helt enkelt ouppostrad (7månader så finns det tid att fixa det) Tillåt han inte att dra bara,det är igenteligen ganska enkelt men du får aldrig tillåta han att dra det tar lite tid varje promenad men det går bara man är bestämd.... Kurser räddar inga hundar de lär ut hur man gör mellan kurserna:) Lycka till,slit inte ut några leder i förtid nu Att inte snöret räcker till var lite ironiskt Vågar inte släppa honom lös längre. Sen är jag allergisk mot hundar som drar i kopplet så det är redan fixat. \mats
Publicerat April 25, 200917 yr Att inte snöret räcker till var lite ironiskt Vågar inte släppa honom lös längre. Sen är jag allergisk mot hundar som drar i kopplet så det är redan fixat.\mats Ha ha ja det är samma här.... Har en 18 månaders och en 6 månaders så jag har fullt upp med den biten Har du inget område som är riktigt älg glest då? Har en torr tallhed som jag har mina valpar lös på... Har aldrig haft någon älg där så det funkar att träna upp skogsvanan där
Publicerat Maj 1, 200917 yr Har en grålle på 9 månader nu som jag så smått börjat cykla med men enligt era åsikter är det alltså för tidigt? Vill ju ändå ha en hund som inte tryter efter en timme dom första släppen till hösten. Lufta era åsikter om det är skadligt slutar jag på stört.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Man kan ju börja vänja dem vid vid cykaln och åka kort sträcka nåån gång i veckan, men inte köra långt varje dag.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Har en grålle på 9 månader nu som jag så smått börjat cykla med men enligt era åsikter är det alltså för tidigt?Vill ju ändå ha en hund som inte tryter efter en timme dom första släppen till hösten. Lufta era åsikter om det är skadligt slutar jag på stört. Tror att om man cyklar för långt så sliter det hårt på växande leder.... Går ju att vänja dom med cykeln men det ska inte va någon fysisk träning..... Sån panik är det inte tycker jag iaf....
Publicerat Maj 2, 200917 yr Det är väl av ganska stor vikt oxå vad för undelag som hunden springer på när man cyklar, bästa är väl att springa själv med hundarna för då brukar ju både tempo och sträcka bli lagomt för en valp
Publicerat Maj 2, 200917 yr HejNär kan man börja så smått att cykla med sin hund har en Jämte på sju månader är det för tidigt? Snöret börjar att inte räcka till \mats Med tanke på att höftledsfel är till 50% miljöbetingat, alltså vikt och för tidig motionering så avstår jag från sådant. Men det är klart att underlaget har stor betydelse, tror att mossa är det bästa:)
Publicerat Maj 2, 200917 yr bara det blir lite varmare i vattnet kanske du skulle prova å låta han simma lite brukar vara effektivt å belastar inte lederna.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Med tanke på att höftledsfel är till 50% miljöbetingat Oj var har du fått dessa siffror ifrån skulle jag vilja veta?
Publicerat Maj 2, 200917 yr Oj var har du fått dessa siffror ifrån skulle jag vilja veta? Kommer inte ihåg vad hon heter men det va en forskare som jag va på en föreläsning hos.... Det fanns även att läsa i jämthundsklubbens tidning som man får....
Publicerat Maj 2, 200917 yr Sant är att uppväxt, motion, foder, miljö spelar stor roll för om en hund ska utveckla hd eller inte, men det krävs också att hunden har en genetisk disposition för att utveckla hd. Har läst att det är ca 50/50 även jag, vilket innebär att många hundar bär på anlag för hd, men de utvecklar den inte själva. Edit: efter lite googling så är siffrorna ca 40% ärftlighet och ca 60% motion, foder etc.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Ärligt talat är jag mycket skeptisk till sådana uttalanden. Och jag kommer fortsätta vara det fram tills någon visar en seriös forskningsrapport som visar svart på vitt.
Publicerat Maj 2, 200917 yr http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001843/ Håkan Kasström, HD/AD-avläsare på SKK & expert/forskare vid SLU, har i en forskningsrapport från studie visat att det är ca 1/3 av som kan härröras till ärftliga faktorer, och 2/3 som kan härröras till miljöfaktorer (uppfödning, foder, hantering) när det gäller HD/AD: Höftledsdysplasi, HD, är en annan sjukdom som framför allt drabbar stora, snabbväxande raser. Höftledsdysplasi innebär att ledskålen i höftleden är för grund eller för vid, vilket gör leden ostadig. Höftledsdysplasi beror på flera olika faktorer, bl a genetiska anlag, muskelmassa och tillväxthastighet. Även miljöfaktorer som utfodringen spelar in. Storvuxna hundar som redan som unga är överviktiga löper större risk att utveckla HD. Källor: Lennart Sjöström, chefveterinär vid Regiondjursjukhuset Strömsholm, Håkan Kasström, docent i klinisk radiologi, Åke Hedhammar, professor i medicinska sjukdomar hos smådjur (hund och katt) vid SLU, Pia Gustås, vet med dr och forskare i ortopedi och rehabilitering vid SLU. Avelsindex för HD/AD, är ett av projekten som Sofia Malm redogjorde för: Raserna Rottweiler och Berner Sennen ingår i undersökningen. Idén med avelsindex bygger på att kunskapen om HD/AD status hos aveldjurens nära släktingar ger en säkrare prognos och därmed en större genetisk framgång i bekämpningen av defekterna än tidigare. Dessutom korrigerar systemet med avelsindex för miljöeffekter som påverkar fenotypen, d.v.s. det synliga resultatet vid röntgen. Hundar med samma HD-värde har olika avelsvärde. Avelsindex ger oss därmed möjlighet att skilja ut den genetiskt bästa A, respektive B hunden, genom att de kan ges ett avelsvärde ( i den aktuella egenskapen).Arvbarheten för HD/AD anses hög, c:a 37%. Källa: SKK:s AVELSRÅDSKONFERENS 5 sept -04 Googla så hittar du mer.. Men det innebär alltså att ca 40% beror på äftlighetsfaktor och ca 60% beror på utfodring, motion etc.
Publicerat Maj 2, 200917 yr http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001843/Håkan Kasström, HD/AD-avläsare på SKK & expert/forskare vid SLU, har i en forskningsrapport från studie visat att det är ca 1/3 av som kan härröras till ärftliga faktorer, och 2/3 som kan härröras till miljöfaktorer (uppfödning, foder, hantering) när det gäller HD/AD: Googla så hittar du mer.. Men det innebär alltså att ca 40% beror på äftlighetsfaktor och ca 60% beror på utfodring, motion etc. Därför tycker jag man kan vänta med någon motionträning tills den är iaf året.....
Publicerat Maj 2, 200917 yr Precis.. Jag motionerar i stort sett inte mina alls innan de fyllt ett år. Däremot är de lösa både hemma på vår inhägnade gård, vanliga promenader + att de får vara lösa i skogen några timmar/vecka under jakten. Det är ju ändock viktigt att hundar ända från valpstadiet får röra på sig och belasta leder, senor, ligament etc. även om ren motion inte är att rekommendera!
Publicerat Maj 2, 200917 yr Jag har precis börjkat cykla med min, som fyller året om 2 veckor. Men han har fått annan motion före det. Men då handlar det mest om att springa lös i skogen, och nu under vintern har det varit ut på sjön och kutat. Men nu framöver kommer det blir ca 2 cykelpass i veckan, och sen (när det tillåts ) släppa fritt.
Publicerat Maj 2, 200917 yr Jag har precis börjkat cykla med min, som fyller året om 2 veckor. Men han har fått annan motion före det. Men då handlar det mest om att springa lös i skogen, och nu under vintern har det varit ut på sjön och kutat. Men nu framöver kommer det blir ca 2 cykelpass i veckan, och sen (när det tillåts ) släppa fritt. Klart dom ska springa lös det är ju det dom är gjorda för;)