Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Köpt grisjakt

Featured Replies

Publicerat

Har köpt jakt på gris av Vildsvinbutiken (vildsvin.se) i juni månad. I brist på gris där jag bor och inget annat att jaga så vad gör man?

Har blivit bemött väldigt proffesionellt av berörd part så jag tror detta blir bra.

Nån som har erfarenhet av Vildsvinsbutiken och dess personell??

Annars lite tips och råd vid grisjakt tas tacksamt emot.

Publicerat

Hur ska du jaga dem då?

Smygjakt eller åtel?

Publicerat
  • Författare
Hur ska du jaga dem då?

Smygjakt eller åtel?

Åtel och jakttorn, tryggast så för oss lite tjocka som inte klättrar i träd så bra <_<

Blir nog 30.06:an med Norma Nosler Accubond 11,7g. Tänkte först ta Sako Hammerhead 14,3g Soft Point men det blir nog lite overkill om man skulle få en årsgris i kikarsiktet (9 av 10 grisar som skjuts i förbindelse med jakt hos Vildsvinsbutiken är tydligen årsgrisar).

Publicerat

kör med de vapen som passar bäst. eller den bössa vars kikarsikte har bäst ljusinsläpp så du kan sitta sena kvällar utan att behöva oroa dig för att inte se!

Publicerat
  • Författare
kör med de vapen som passar bäst. eller den bössa vars kikarsikte har bäst ljusinsläpp så du kan sitta sena kvällar utan att behöva oroa dig för att inte se!

Kikarsiktet blir Trijicon 3-9x40. Kanske inte det ultimata siktet för nattjakt men i mitten på juni månad och med den erfarenheten jag har med Trijicon siktet tror jag det ska gå bra. I värsta fall under dygnets mörkaste timmar, med eventuell nederbörd och mörka moln, så får man väl avstå skott och bara njuta av upplevelsen.

Publicerat

Ha lite is i magen när grisarna kommer fram. Ta tillfället i akt att studera dem noga. Det är lätt att skjuta fel individ och att träffa flera i en smäll! I Juni är nog chansen stor att du får fram dem i bra ljus vilket är possitivt! Angående din trijicon så kommer den att räcka till!

Publicerat

Vem i butiken är de du pratat med?

Har varit en del groll, arrenderat små markbitar och sedan utfodrat

och sålt jakter till inte ont anande jägare. Fråga hur och med vilken sorts hund dessa

herrar gör eftersök!!!

Publicerat
  • Författare
Vem i butiken är de du pratat med?

Har varit en del groll, arrenderat små markbitar och sedan utfodrat

och sålt jakter till inte ont anande jägare. Fråga hur och med vilken sorts hund dessa

herrar gör eftersök!!!

Har pratat med Carl Johan (fick inte med mej efternamnet) och Cristina Larsson på Vildsvinsbutiken.

Var inne på Robsoft.se och läste tråden där vildsvinsbutiken diskuteras, det var i 2005 - 2006 och de flesta negativa inläggen dog ut ganska snabbt efter att ägaren eller chefen för butiken skrev ett inlägg (man kan ju undra varför?).

Det sägs också bla (över telefon) och på deras websida att det varit gris dom sista 14 dagarna på dom passen där det blir satt ut jägare, och det låter ju lovande.

Det som står på deras websida tillsammans med att böterna för att skjuta sugga skall sättas in på antingen Rädda Barnen eller Cancerfonden gör att dom ger ett seriöst intryck.

Tackar för tipset och skall fråga om hur eftersöksekipaget och marken ser ut där jakten föregår.

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Så nu har man varit på "köpejakt" för första gången. Vildsvinsbutiken i Åsljunga.

Liten beskrivning:

Ankom Vildsvinsbutiken i Åsljunga vid 14:00 tiden på Tisdagen. Snackade med personalen i butiken och kikade lite på vad dom hade inne. Fick vägbeskrivning till vandrarhemmet där dom bokat in oss, Kaptensgården i Åsljunga (295:-/natt/pers.). Checkade in på vandrarhemmet vid 15:30 tiden och sov lite.

Tillbaka till Vildsvinsbutiken 18:00 där vi fick en genomgång om vildsvinets anatomi, generellt om vakjakt på vildsvin, såg en DVD, gick igenom hur vildsvinet uppför sig vid träff och fick förklarat eventuella eftersök. Fick mobilnummer till eftersöksjägare (Kent) och till jaktguide (Bosse) och platsangivning var vi skulle möta jaktguiden (Perstorp, Värdshus Kalle på Spångens parkering). Mötte Bosse kl. 19:00 som tog oss till våra jaktpass, Röstånga och Anderstorp (ca. 5 km emellan passen). Vi fick pass i vakkojor på grund av vädret, blåsigt och regn, både blåsten och regnet upphörde vid 22:00 tiden då det blev helt vindstilla.

Min vakplats var en 1,5x1,5m koja som stod på backen ca. 15 meter från åtelplatsen och 2 st ordentligt tjärade träd. Åtelplatsen låg i en glänta ca. 15m - 20m inne i skogen vid sidan av en stor åker. Satt i vakkojan mellan 19:30 - 04:30. Såg eller hörde inga vildsvin men hörde mycket annat underligt under nattens mörka timmar, med 4 ggr ljudförstärkning i hörselskydden. Åkte tillbaka till vandrarhemmet och sov ett par timmar och åt frukost innan vi var tillbaka i butiken för att "avlägga jaktrapport". Eftersom vi varken hade sett eller hört några grisar under passet så erbjöd Vildsvinsbutiken oss en ny jakt gratis vid senare tillfälle.

Intrycket både jag och min jaktkamrat fick var att detta var en mycket trevlig jaktupplevelse (trots utebliven grisnärvaro, fick vi iallafall sett både Kronhjort och Skånsk Älg ;) ) och vi kommer att ta deras erbjudande om en gratis jakt senare nu i sommar.

post-2741-1244832926_thumb.jpg

post-2741-1244832988_thumb.jpg

post-2741-1244833063_thumb.jpg

Publicerat

Pyrt att köpa jakt men inget se, hoppas upplevelsen var bra trots allt.

Visst är det mycket konstiga ljud på natten blir förvånad varje gång man är ute bla på hur långt allt hörs.

Just och fair av dom på vildsvinsbutiken att erbjuda en ny sittning eftersom ni inget såg. Det inger förtroende.

Bättre lycka nästa gång.

/Lasse

Publicerat

Jag känner lite en av delägarna - Carl-Johan och jag kan bara säga att han är en mycket sympatisk och trevlig person, samt mycket kunnig. De andra som jobbar på vildsvinsbutiken har jag ingen större aning om vilka de är.

Tycker mig utläsa av en åtelbild att där inte varit framme gris på några dygn.....

Denna årstiden bör man vara extra försiktig med jagandet iom alla suggor och kultingar.

Publicerat
  • Författare
Pyrt att köpa jakt men inget se, hoppas upplevelsen var bra trots allt.

Visst är det mycket konstiga ljud på natten blir förvånad varje gång man är ute bla på hur långt allt hörs.

Just och fair av dom på vildsvinsbutiken att erbjuda en ny sittning eftersom ni inget såg. Det inger förtroende.

Bättre lycka nästa gång.

/Lasse

Joo, det var en fin upplevelse och upplägget från vildsvinsbutikens sida var mycket bra med hjälpsam och kunnig personal.

Joo, man får ju hoppas på skottchans eller åtminstone se de små trollerna i skumrasket nästa gång det beger sig :D .

Publicerat
  • Författare
Denna årstiden bör man vara extra försiktig med jagandet iom alla suggor och kultingar.

Jepp, detta blev också noga betonat under genomgången på vildsvinsbutiken före vi gav oss ut. Suggor var absolut fredade (bot på 2500:- som betalas in till cancerfonden, tror jag det var om olyckan skulle vara framme). Årsgrisar eller galtar, annars låg man pyrt an.

Publicerat
Tycker mig utläsa av en åtelbild att där inte varit framme gris på några dygn.....

Tycker exakt de samma...

Publicerat
  • Författare

Ser ni det på mängden majs/foder som ligger kvar?

Annars va det gott om nötskrika som var där och gottade sig (ska kanske ta med 22:an också nästa gång, nötskrika ska ju vara ganska gott säger dom som vet, dom blir ju lovliga från och med 16 Juli).

Publicerat

Jag som är nästan helt novis på grisjakt har ju märkt en och annan sak. Har grisarna varit framme så finns mycket lite eller ingen fågel på åteln = fodret slut

Sen har mina grisar inte fått för sig att böka eller ställa till det på åteln utan trampar bara ner gräset en aning och petar fram lite mera sten.

Den åteln ser i stort sett orörd ut just nu men mycket mat framme.

/Lasse

Publicerat
  • Författare
Tycker exakt de samma...
Jag som är nästan helt novis på grisjakt har ju märkt en och annan sak. Har grisarna varit framme så finns mycket lite eller ingen fågel på åteln = fodret slut

Den åteln ser i stort sett orörd ut just nu men mycket mat framme.

/Lasse

Okej, detta är det värt att göra en mental notering om och kommentera för grabbarna där nere nästa gång jag besöker dom.......kanonbra med input från mer kunniga vildsvinsjägare.

Publicerat
Okej, detta är det värt att göra en mental notering om och kommentera för grabbarna där nere nästa gång jag besöker dom.......kanonbra med input från mer kunniga vildsvinsjägare.

Nu vet vi ju inte när spridaren går igång men nog är det ett tecken på att det inte varit nån gris där natten innan om all fodret ligger kvar. Har spridaren gått igång innan bilderna togs så är ju läget lite annorlunda.

Att det växer gräs under spridaren är oxå tecken på att antingen är åteln rätt ny eller så har det varit lite mindre aktivitet ett tag.

Kan ändå varit nån enstaka gris där iofs.

på vår mest besökta åtel finns inte ett grästrå.

25m i diameter är ren svartjord, eller... efter senaste tidens regn är det mer likt en liten sjö...

Hoppas det torkar till framöver...

På den åteln har det varit 3 suggor med 15-18 randiga i ett par månader nu så slitaget är nog rätt extremt där.

På annan mindre frekventerad åtel är gräset redan borta.

Troligen bara ett par grisar där, bla en mindre galt.

Den åteln har varit vilande några månader och drogs igång för nån vecka sen.

Publicerat
Ser ni det på mängden majs/foder som ligger kvar?

Japp! Yrkesskada... ^_^B)

Att dömma av mängden majs på marken bl.a, tror jag inte där varit gris på några dygn. Kan vara så att de ökat på fodermängden innan du kom dit, men där ligger ändå alldeles för mycket på marken för att jag inte skulle bli misstänksam...

Publicerat

Så här ser en besökt (ej välbesökt) åtel ut i november.

post-269-1244882222_thumb.jpg

Inte för att vara negativ men där du satt tror jag inte det varit nån gris sista 4-6 veckorna.

Publicerat

Så här skall skall det se ut om det är lönt att sitta! ^_^

post-1969-1244883351_thumb.jpg

Publicerat

Mitt bidrag. Ids inte sitta i alla fall, yrkesskada då dom skall ha lugn och ro på åtlarna nu. Men en eloge till de som har hållt i gång åtleln, jag vet var jag släpper hunden i Augusti :huh:

Regnet gör dock att det ser mer välbesökt ut än vad det är tror jag även om där uppenbarligen finns en del gris, sällan har Uppland varit så blött som det är i år.

PS ni ser suggan va?

post-1031-1244894004_thumb.jpg

Publicerat

Får väl bidra med bild jag oxå...

Spridaren går vid 20.00 och vid 24.00

Fotat idag.

post-348-1244916353_thumb.jpg

Publicerat

Hade jag kommit till åteln som Vildsvinsbutiken erbjöd skulle jag vänt på klacken och åkt tillbaka och krävt nytt ställe eller pengarna tillbaka.

Efter det lagt ut en krok på forumet och säkert fått ett knippe erbjudanden som kanske kostar vad bensinen kostar och avsevärt större chans att få skjuta gris.

Hade jag haft tillräckligt bra jakt för ändamålet så vore du välkommen.

Publicerat
  • Författare
Hade jag kommit till åteln som Vildsvinsbutiken erbjöd skulle jag vänt på klacken och åkt tillbaka och krävt nytt ställe eller pengarna tillbaka.

Efter det lagt ut en krok på forumet och säkert fått ett knippe erbjudanden som kanske kostar vad bensinen kostar och avsevärt större chans att få skjuta gris.

Hade jag haft tillräckligt bra jakt för ändamålet så vore du välkommen.

Vi fick en ny jakt gratis och ska dit ner igen 27-28 juni. Tänkte ta med mej kunskapen förmedlad på den här tråden, så får man hoppas på ett bättre vakpass än sist gång.