Publicerat Maj 4, 200916 yr Då var valpen äntligen hemma, han har varit här i tre dagar, och nu har definitivt tysken i honom kommit fram... pust, konstant damp i vaket tillstånd.. Roligt, men rätt jobbigt emellanåt. Men vad gör väl det, man har redan fäst sig så totalt för den lilla krabaten! Har ni några "att tänka" på tips såhär i början? För fostras ska han, olydiga hundar har jag sett nog av. Och en sak till: Foder! Det finns ju en uppsjö.. Något tips på bra och prisvärt foder, just nu äter han valpfoder från Doggy. Bifogar en bild Ha det gött Giz.bmp
Publicerat Maj 4, 200916 yr Kul att vovven kommit hem! Skönt med en riktig hund i huset Vilka föräldrar har den? Finns en tråd om hundfoder som kanske gör dej lite klokare av mat val till vovven
Publicerat Maj 4, 200916 yr Då var valpen äntligen hemma, han har varit här i tre dagar, och nu har definitivt tysken i honom kommit fram... pust, konstant damp i vaket tillstånd.. Roligt, men rätt jobbigt emellanåt. Men vad gör väl det, man har redan fäst sig så totalt för den lilla krabaten! Har ni några "att tänka" på tips såhär i början? För fostras ska han, olydiga hundar har jag sett nog av. Och en sak till: Foder! Det finns ju en uppsjö.. Något tips på bra och prisvärt foder, just nu äter han valpfoder från Doggy. Bifogar en bild Ha det gött luras inte av att den är valp och söt var kosekvent från början. lycka till!! det är världens roligaste hundar.
Publicerat Maj 4, 200916 yr Då var valpen äntligen hemma, han har varit här i tre dagar, och nu har definitivt tysken i honom kommit fram... pust, konstant damp i vaket tillstånd.. Roligt, men rätt jobbigt emellanåt. Men vad gör väl det, man har redan fäst sig så totalt för den lilla krabaten! Har ni några "att tänka" på tips såhär i början? För fostras ska han, olydiga hundar har jag sett nog av. Och en sak till: Foder! Det finns ju en uppsjö.. Något tips på bra och prisvärt foder, just nu äter han valpfoder från Doggy. Bifogar en bild Ha det gött Tips på foder FODAX färsk foder. Funkar betydligt bättre än de torrfoder jag provat, samt är relativt billigt. Kolla deras hemsida fodax.se för att få veta leveransplats osv. Jag beställer av ett ombud så alla i området hämtar där dom bor. Dom har iofs inget valpfoder men efter 6månader kan du köra med det. Är ett helfoder så du behöver inte blanda med nå annat gorm som med vissa färskfoder.
Publicerat Maj 4, 200916 yr Författare Kul att vovven kommit hem! Skönt med en riktig hund i huset Vilka föräldrar har den? Finns en tråd om hundfoder som kanske gör dej lite klokare av mat val till vovven Tyjas Phelix von Silferstråle och Jaktklippans Fylgia.
Publicerat Maj 4, 200916 yr Finns flera trådar i ämnet TJT. Tänk så här, det hunden inte skall få göra som vuxen skall den inte få göra som valp, och det är inte förhandlingsbart i detta fall! En spaniel har man lite marginaler med och kan åtgärda det som blivit lite galet, det är jobbigare med en TJT. Konsekvens i ditt handlande, visa att det är du som bestämmer i alla lägen, det är du som tar beslut om att hälsa på andra hundar, gäster osv. hunden får vänta. Belöna inte ett ivrigt uppträdande, dvs en jättelycklig hund som far runt som en studsboll på amfetamin skall man inte hälsa på, inte heller ryta och domdera då det bara föder energin, ignorera hunden tills den lugnat ner sig, svårt när det är en liten valp dock Dom är ena riktiga "Ådjur"...åååååååhhhh va söööt den är!!....men blir lätt till Odjur.....&%/¤%/&%#¤/"&% hund jä****el!! En TJT som är dåligt fostrad blir som en kombinerad skenande motorsåg och piraya. Konsekvens och 110% kärlek, det är nyckeln till alla raser egentligen.
Publicerat Maj 5, 200916 yr Finns flera trådar i ämnet TJT.Tänk så här, det hunden inte skall få göra som vuxen skall den inte få göra som valp, och det är inte förhandlingsbart i detta fall! En spaniel har man lite marginaler med och kan åtgärda det som blivit lite galet, det är jobbigare med en TJT. Konsekvens i ditt handlande, visa att det är du som bestämmer i alla lägen, det är du som tar beslut om att hälsa på andra hundar, gäster osv. hunden får vänta. Belöna inte ett ivrigt uppträdande, dvs en jättelycklig hund som far runt som en studsboll på amfetamin skall man inte hälsa på, inte heller ryta och domdera då det bara föder energin, ignorera hunden tills den lugnat ner sig, svårt när det är en liten valp dock Dom är ena riktiga "Ådjur"...åååååååhhhh va söööt den är!!....men blir lätt till Odjur.....&%/¤%/&%#¤/"&% hund jä****el!! En TJT som är dåligt fostrad blir som en kombinerad skenande motorsåg och piraya. Konsekvens och 110% kärlek, det är nyckeln till alla raser egentligen. Håller med till 100%
Publicerat Maj 8, 200916 yr mera bilder på valpen.. Vadå bilder!!! fan min lille på 14veckor sitter ju aldrig still så man kan fota honom de flesta foton jag har på min är när djävulen ligger och sover
Publicerat Maj 9, 200916 yr Författare Vadå bilder!!! fan min lille på 14veckor sitter ju aldrig still så man kan fota honomde flesta foton jag har på min är när djävulen ligger och sover Ja.. ärligt talat, fan vad jobbig han är! Och lyssnar gör han ju absolut inte.. Inte förräns man tagit ett rejält tag i örat, då är han lydig i någon halvminut eller så. Hur långt tid tar det innan de börjar bli något lydiga?? Försöker vara konsekvent med vad han får och inte får göra hela tiden, och han vet mycket väl vad ett NEJ betyder men han vill gärna ge blanka fan i det. Och kopplet är ju hopplöst känns det som.. Men han är ju underbara ändå på något sett det lilla kräket! Jaga upp sin första katt i ett träd häromdan Men som sagt lite bekymmer emellanåt. Råd tack! /Mac
Publicerat Maj 11, 200916 yr Ge bara inte upp....tålamod är vad som krävs...och en insikt i att det blir bättre...men inte helt bra, TJT kommer att kräva fostran och dressyr livet ut....för det han lärt sig som valp...det kommer han att testa av och till bara för att...man vet ju inte, det kanske ha ändrats under natten, det husse sa i går kanske inte gäller idag?.....TJT är en livsuppgift...
Publicerat Maj 11, 200916 yr Tjena! Har också fått hem min lilla tysk! Kan bara hålla med om allt! Hänger han inte i halsskinnet på jämten så hittar han på något annat jäkelskap Lycka till med din svartråtta! Jag tror på alfie när han säger att ha en tysk är en livsuppgift
Publicerat Maj 11, 200916 yr denna bild serien kännetecknar en tysk dom är fan aldrig stilla tog 3 bilder innan han fastnade på fotot kom och tänka på när min 7 årige son gick på dagis han var som en virvelvind och när personalen hade utvecklings samtal med mig och frun så sa dom " ja pojken är ju rörlig" det kan man direkt översätta till en TJT dom är nog fan rörliga......
Publicerat Maj 11, 200916 yr TJT är en livsuppgift... Inte då, den lugnar snart ner sig Måste fråga, visste du vad du köpte för hund?
Publicerat Maj 11, 200916 yr Författare Inte då, den lugnar snart ner sig Måste fråga, visste du vad du köpte för hund? Ja det är väl klart jag gjorde, men han är ju inte mindre jobbig som nio-veckors valp för det. Har dock aldrig haft någon själv förut 24 timmar om dygnet. Jag ska nog få bukt på´n tills slut men lite tips från de med erfarenhet skadar ju inte. Så kanske det kan gå lite fortare.
Publicerat Maj 15, 200916 yr Satan va fin valp....Kan inte fatta vad alla ska klaga på tysk jakterrier... kunde ja eller hade tid skulle ja ha 10 stycken..ja är totalt förälskad i den rasen..Fins nog inte snyggare hundar och jaktlusten ja den kan man inte klaga på.. Och så ska de va. TJT är en ras som är som en formel 1 bil typ allt eller inget men det borde man veta om man tänkt skaffa en.
Publicerat Juni 23, 200916 yr Ja det är väl klart jag gjorde, men han är ju inte mindre jobbig som nio-veckors valp för det.Har dock aldrig haft någon själv förut 24 timmar om dygnet. Jag ska nog få bukt på´n tills slut men lite tips från de med erfarenhet skadar ju inte. Så kanske det kan gå lite fortare. Skaffade nyss en tysk har hafft den i 6 veckor nu så den är 14 veckor nu, det ända som hjälper om man ska få henne lungn är att gå ut och köra slut på henne då kan hon ligga och sova en hel dag efter det.
Publicerat Juni 23, 200916 yr Denna tråd ser ut som en typisk "första gångs tyskägartråd" såg likadant ut när jag själv skaffade min.. man tror att helvetet är löst hela tiden o att man kommer att misslyckas fatalt eftersom att dom ALDRIG ger sig !! Men efter att man haft kräket ett halvår sisådär så börjar dom lyda hyffsat o sen måste man hålla i dendär konsekventa tonen hela tiden. Dom testar gränserna ja. På ett väldigt utstuderat sätt. Man lär sig så småningom se när något lurt är på G.. När dom börjar snegla på dig lite försiktigt och svansen blir lite nervöst krokig och börjar trippa lite ostadigt på tå med bakbenen för att försöka se oskyldig ut.. Då kan man härja till för då är det en rymning på gång t.ex nå men lycka till alla nya tyskägare! Det blir roligare för var dag som går.
Publicerat Juni 23, 200916 yr Jo man har ju det man gör och dom kommer alltid på nått nytt sätt att jävlas på håller på att försöka få henne att sluta bitas hon är helt galen i fötter så fort någon ställer sig upp så kommer hon i full fart och hugger fast sig i sockarna
Publicerat Juni 28, 200916 yr Författare Jo man har ju det man gör och dom kommer alltid på nått nytt sätt att jävlas på håller på att försöka få henne att sluta bitas hon är helt galen i fötter så fort någon ställer sig upp så kommer hon i full fart och hugger fast sig i sockarna Haha, känner igen det där du! Bit bit bit bit bit kissa äta bit bit. Men det känns faktiskt som det lugnat sig något, eller så har jag vant mig lite. Men vilken ENERGI!!! Helt sjukt.. Har träffat lite andra valpar det senaste och han har ju 300% mer energi känns det som. Antingen sover han eller så studsar han fram o tillbaka. Tack alla ändå för råden, det verkar som detta är en period de flesta tyskägare känner igen iaf. /marcus