Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktterriern är hemma!

Featured Replies

Publicerat

inte konsekvent nog? Slå inte hunden men var jävligt jävligt bestämd. Sen en dag när droppen rinner över för dig så ska du skrämma livet ur hunden precis när detta sker. Då slutar hunden för alltid. När du anser hunden mogen för ditt raseriutbrott. Man ska inte göra det med en valp. Jag gjorde det när hon var 8 månader när hon hoppade på min vad och bet mig. Då skällde jag ut henne och kastade omkring henne utav helvete o var överdrivet arg.. Fast jag egentligen inte var det.

Efter det har hon aldrig varit så.

Hon blev inte förstörd på något vis av det, och litar på mig ändå. Det är väl just det man ska vara försiktig med. Var säker på att hunden litar på dig före du gör detta.

O slå inte hunden. Nackskinnet o ruska o skrik o morra som dens mamma hade gjort. Kämpar den emot(som många tyskar kan göra) så ge dig inte förrän den piper(vilket få tyskar gör särskilt ofta) Men i detta fall ska du få den att pipa av rädsla.

Sen är problemet borta. Lovar.

För övrigt älskar jag min tyska o hon sover på kudden bredvid mig o jag vågar knappt ha henne i gryt. Men jag såg detta som en nödvändighet för att få ur vissa otyg ur henne som valp/unghund.

mvh C-A

Publicerat

Vid vilken ålder ska man börja träna henne i skogen? har börjat gå lite promenader med henne i skogen hon är 14 veckor nu är detta för tidigt?

  • 4 weeks later...
Publicerat
Vid vilken ålder ska man börja träna henne i skogen? har börjat gå lite promenader med henne i skogen hon är 14 veckor nu är detta för tidigt?

Jo det kan man väl säga om man inte tycker att det är träning att vara i skogen utan några krav. När du väl skall börja med injagningen så tycker inte jag att hunden är mogen förrän inkallningen sitter som den ska. En hund som inte kommer när du skall byta såt, mark el whatever kommer du inte att ha mkt nytta av.

På gott och ont brukar TJT ägarna vara lika jaktkåta som deras hundar och låter därmed hundarna styra jakten, eftersom inte lydnaden sitter. Det finns många skräckexempel på detta. Jag brukar säga till mina vänner med TJT att bästa sättet att få hunden att ta upp på nytt, är när de försöker kalla in. Detta är rätt kul första gången och kanske andra, men sedan........

Lycka till, och jobba med kontakt och lydnad.

Publicerat

Men vad ni tar er till så börja inga jaga för tidigt med dom. Vänta tills dom är över 1 år. Då så är det ypperligt att börja. börjar man första hösten och den inga lyder så blir det 15 timmars dag utan problem...

  • 3 weeks later...
Publicerat

Hellre säga till en eller två gånger ordentligt än att hålla på och småtjafsa med hunden hela tiden. Välj de saker Du vill korrigera. Låt inte hunden göra det som den inte får göra som vuxen men,.. undvik att ta konflikter i onödan och ta de bara när de är mer väl valda. Försök finna andra vägar om Du kan. Ju mer eller oftare man tar tag i hunden i onödan desto mindre tar den åt sig och blir bara mer hård för korrigeringar men ändå så ska man inte släppa helt heller. Sök upp en bra instruktör tidigt!

Tips på bra foder är Fodax färskfoder. Det har jag kört på mina hundar i ett år nu och på Tyskan sen hon var 5 månader och jag är jättenöjd med det fodret.

Publicerat
Men vad ni tar er till så börja inga jaga för tidigt med dom. Vänta tills dom är över 1 år. Då så är det ypperligt att börja. börjar man första hösten och den inga lyder så blir det 15 timmars dag utan problem...

Ärligt talat? Hur vanligt är det att TJTs jagar 15 timmar i sträck även om de skulle vara fel injagade och ha blivit jaktidioter??

Publicerat
Ärligt talat? Hur vanligt är det att TJTs jagar 15 timmar i sträck även om de skulle vara fel injagade och ha blivit jaktidioter??

15 tim var väl lite att ta i. Men 5 timmar har jag sett på många. Speciellt efter det att ägarna försökt kalla in dom.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.