Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ersättningsfrågan löst!

Featured Replies

Publicerat

Inte en dag för tidigt, riktigt kul att det börjar röra på sig även i denna fråga!

Publicerat

Jätte bra, jag var orolig att detta skulle bli en riktigt surdeg.

Kan du berätta mera om ersättnings nivåer och hur det hela är upplagt?

/Lasse

Publicerat

Härligt!

En bamse kram till de som lobbat o fått igenom de här.

Ersättningen ska den gälla från årskiftet 09/10 ?

Eller är det den underlättande lagtexten som då börjar gälla?

Finns det några "praktiska" tankar om hur det ska gå till.

Typ skicka kopia av rapporten till vägverket o se till o ha kontonummer på oxå....?

Publicerat

Äntligen verkar det har lossnat.

Ska bli mycket intressant att se hur de praktiska frågorna ska lösas finns ju ett antal.

t.ex.

Hur kommer utbetalningen att ske och vad krävs av ett eftersök att få betalt, hur långt måste djuret avviket från platsen mm.

Hur blir det med att gå över andras marker.

Blir rådjuren statens vilt så man kan göra eftersök på annan mark.

Vilka krav kommer det att ställas på eftersöksekipagen!

Som synes finns det lite att bita i, men otroligt skönt att det är på gång.

\mats

Publicerat
  • Författare

Vi ska grotta runt i lagtexterna närmsta dagarna så jag har inte svar på allt men några svar kanske jag kan prestera...

Ersättningen lär bli knuten till Polisens uppdrag. Dvs du behöver ett händelsenummer från polisen sedan är det bara att inhösta ersättning och springa över annans mark, även då det gäller nt ex rådjur.

När det gäller kraven på ekipagen och den slutgiltiga ersättningsnivån så hamnar det på NV och jag törs utlova att vi kommer att vara ganska aktiva när det gäller att styra åt "rätt" håll.

Publicerat

Det var på tiden.

Publicerat
Vi ska grotta runt i lagtexterna närmsta dagarna så jag har inte svar på allt men några svar kanske jag kan prestera...

Ersättningen lär bli knuten till Polisens uppdrag. Dvs du behöver ett händelsenummer från polisen sedan är det bara att inhösta ersättning och springa över annans mark, även då det gäller nt ex rådjur.

När det gäller kraven på ekipagen och den slutgiltiga ersättningsnivån så hamnar det på NV och jag törs utlova att vi kommer att vara ganska aktiva när det gäller att styra åt "rätt" håll.

Låter ju nästan för enkelt och bra för att vara sant :mellow:

Gäller ju verkligen att styra det rätt nu när ni äntligen fått chansen, en intressant uppgift. Ser fram emot resultatet.

Lycka till

\mats

Publicerat

Bra och enkelt med händelsenummer och att det inte blir stopp vid gränserna, nu kan man köra för fullt hela vägen.

Ska bli intressant och se hur NV tänker i kraven på ekipage, om det gick att lösa så skulle det vara årligt prov på jycken särsilkt om det inte varit ute på några skarpa eftersök och som jägare är det väl skjutprov också, ett spår som en jaktstig måste man ju klura på.

Bra att det är i hamn åtminstone.

Publicerat

Och vad är "rätt" håll enligt er?

Tänkte mest på kraven på ekipagen.

Publicerat

Min fru säger att hon hörde på nyheterna att man skulle polisanmäla skade skjutningar eller dyl.

Min fru är inte så insatt i jaktfrågor så om det är någon som vet vad hon pratar om vore jag glad för ett förtydligande.

Publicerat

Kom ihåg bara att vi inte sett det exakta förslaget från regeringen ännu och att riksdagen skall besluta om lagändringarna innan allt är helt klart. Det skall dock mkt till innan det blir annat än ett blankt ok. Ni kan ge er på att vi informerar in i minsta detalj när vi vet om dem.

Publicerat
  • Författare

Musköt: Rätt håll för mig, och SJF, är det håll dit medlemmarna vill. Så precis som i andra fall är det ni som måste höja era röster och tala om vad ni vill. Personligen är jag allergisk mot onödigt krångel och jag inser att en obligatorisk utbildning är på sin plats men sedan vet jag inte hur det borde se ut utöver detta. Vi bor i ett avlångt land och som vi tidigare diskuterat här på sidan så är det inte enkelt att utforma regelverk som blir relevanta i hela landet...

Jag ska träffa alla Länsansvariga jägare och poliser torsdag - fredag i denna vecka där denna fråga lär komma upp så om du har idéer så slå din Länsansvarige en signal. Du hittar dem på:

http://www.nationellaviltolycksradet.se/

Publicerat

Om man nu ser till de föreskrifter som NVR har stipulerat. Är det detta som gäller NU vid trafikskadat vilt. Att viltolycksrapporten gäller som körkort.

Hur ska man se till att ekipagen håller en viss standard. Ena året kanske man har en hund som är hur bra som helst, men den kanske går bort under året. Föraren är kanske duktig men nästa hund som han har kanske inte håller måttet.

Och framförallt markägare/jakträttsinnehavaren som gör sina egna eftersök vem godkänner honom. Ett exempel, han har tax, påkörd gris och han går men han får aldrig tag i djuret som traskar iväg. Är detta rätt. Eller ska alla trafikolyckor administreras ut till godkända ekipage.

Funderingar och argument för och emot, tack

Carl Berg

Publicerat
Musköt: Rätt håll för mig, och SJF, är det håll dit medlemmarna vill. Så precis som i andra fall är det ni som måste höja era röster och tala om vad ni vill. Personligen är jag allergisk mot onödigt krångel och jag inser att en obligatorisk utbildning är på sin plats men sedan vet jag inte hur det borde se ut utöver detta. Vi bor i ett avlångt land och som vi tidigare diskuterat här på sidan så är det inte enkelt att utforma regelverk som blir relevanta i hela landet...

Jag ska träffa alla Länsansvariga jägare och poliser torsdag - fredag i denna vecka där denna fråga lär komma upp så om du har idéer så slå din Länsansvarige en signal. Du hittar dem på:

http://www.nationellaviltolycksradet.se/

Ja de lär bli intressant.

Kom o tänka på en grej..

Bara det inte kommer ännu en ny utbildning som i princip handlar om samma grej igen o igen..

Tror det blir ett väldigt ramaskri om de som tex redan gått Steg 1 o 2 ska behöva gå en kurs till osv.

En del har ju säkert gått hos tex Tham eller Per Kristofferson eller andra lite mer privata aktörer.

Ska det räknas?

Ett sätt o lösa den biten kunde va ett litet kunskapstest, skriftligt prov eller nått?

Publicerat
Ja de lär bli intressant.

Kom o tänka på en grej..

Bara det inte kommer ännu en ny utbildning som i princip handlar om samma grej igen o igen..

Tror det blir ett väldigt ramaskri om de som tex redan gått Steg 1 o 2 ska behöva gå en kurs till osv.

En del har ju säkert gått hos tex Tham eller Per Kristofferson eller andra lite mer privata aktörer.

Ska det räknas?

Ett sätt o lösa den biten kunde va ett litet kunskapstest, skriftligt prov eller nått?

Ingett förbanat skriftligt prov :lol:

Vi är många som blir utestängda då

Mvh Anders Hj

Publicerat
  • Författare

Nu ska jag inte gå händelserna i förväg med varken regelverk eller framtida krav på ekipagen men jag kan väl ändå spekulera om framtiden.

Oavsett vad vi inför för prov för förare och / eller hundar så får vi en administration som kostar pengar och dessa ska då tas ifrån någon annan potentiell verksamhet eller ersättningspotten. Ska vi t ex ha ett årligt prov för hundarna blir denna verksamhet större än all nuvarande jaktprovsverksamhet och med tanke på att man säkerligen bör ha möjligheten för omprov då såväl hundar som förare kan ha en dålig dag så ryker nog hela ersättningspengen... Vissa förordar skjutprov. Är skyttet verkligen det centrala i eftersöket som ska testas och väljas utifrån? Skriftliga prov kräver även de en administration och bokföring samt lär vara svåra att utforma så de blir relevanta hela landet.

Hur vi än vänder oss har vi arslet bak och jag tror det blir svårt att hitta en kostnadseffektiv provform som är relevant för alla delar av landet. Jag inser att man kan kräva en obligatorisk utbildning med betoning på juridik och "arbete på väg" där folk ges möjligheten att inte göra fel. Ska man lära sig eftersökets ädla konst ska man gå en av de kurser som redan finns, vi kan inte lägga ned tid och pengar från denna organisation för att ha veckolånga och obligatoriska utbildningar.

Sedan är det också så att vi måste acceptera att man i vissa delar av landet alltid kommer att vara bättre eller sämre på eftersök. Förutsättningar, intresse och vilja varierar avsevärt och vi får ta det bästa som finns. I detta fall kan alltför ambitiösa provformer snarare skrämma än locka folk. Ytterst tror jag på det danska Scweisshundregistrets bokföringsmodell där man ganska snart ser att vissa misslyckas oftare än andra och ser man då alternativ till vedebörande så byter man ut denna. Detta kräver dock benhårda och rättvisa samt klarsynta samordnare på krets- och länsnivå. Något som i denna svågerpolitikens förlovade land är viktigare än alla prov, test och utbildningar om ni frågar mig...

Publicerat

En parantes i saken om svågerpolitikens förlovade värld.

Det är ju så att det är lättare att rekomendera en hund och förare som man känner för det ekipaget "vet" man vad de går för, det okända ekipaget har man ju ingen egen uppfattning om utan tvingas att gå på andras erfarenheter.

Därmed inte sagt att jag gillar svågerpolitiken, ville bara belysa verkligheten och svårigheten med den.

jag är alltså inte alls säker på att man är medveten om att man agerar svågerpolitiskt mellan varven.

Jag tror att man måste ställa kraven på att man har genomfört te.x Jägarförbundets eftersöksutbildning och som någon skrev att man går med en erfaren eftersöksjägare ett par ggr innan man får sitt eget "Bevis"

/Lasse

Publicerat

Helt enkelt blir det inte, anledningen till årligt prov i skytte och prov på hund som inte lyckats eller varit ute på några eftersök är att komma åt svågerpolitiken när den är som sämst, jag vill inte hitta en halvblind gubbe i statenstjänst ska försöka göra ett eftersök, har samordnarna bra mandat och lagom tuffa nypor så reder det sig kanske ändå, men jag skulle nog föreslå en träningshelg eller två varje år där läns eller kommungruppen träffas och blandar hundträning med praktiska erfarenheter och skytte, vi jägare åker ju till skjutbanan och skjuter upp varje år det ska väl vara ett krav på eftersökspatrullen också.

Annnars har vi snart godispatrullen från SBK här och ska göra nytta :lol: jag tycker att ekipagen ska ha bättre förmåga än genomsnittet.

Publicerat
Nu ska jag inte gå händelserna i förväg med varken regelverk eller framtida krav på ekipagen men jag kan väl ändå spekulera om framtiden.

Oavsett vad vi inför för prov för förare och / eller hundar så får vi en administration som kostar pengar och dessa ska då tas ifrån någon annan potentiell verksamhet eller ersättningspotten. Ska vi t ex ha ett årligt prov för hundarna blir denna verksamhet större än all nuvarande jaktprovsverksamhet och med tanke på att man säkerligen bör ha möjligheten för omprov då såväl hundar som förare kan ha en dålig dag så ryker nog hela ersättningspengen... Vissa förordar skjutprov. Är skyttet verkligen det centrala i eftersöket som ska testas och väljas utifrån? Skriftliga prov kräver även de en administration och bokföring samt lär vara svåra att utforma så de blir relevanta hela landet.

Hur vi än vänder oss har vi arslet bak och jag tror det blir svårt att hitta en kostnadseffektiv provform som är relevant för alla delar av landet. Jag inser att man kan kräva en obligatorisk utbildning med betoning på juridik och "arbete på väg" där folk ges möjligheten att inte göra fel. Ska man lära sig eftersökets ädla konst ska man gå en av de kurser som redan finns, vi kan inte lägga ned tid och pengar från denna organisation för att ha veckolånga och obligatoriska utbildningar.

Sedan är det också så att vi måste acceptera att man i vissa delar av landet alltid kommer att vara bättre eller sämre på eftersök. Förutsättningar, intresse och vilja varierar avsevärt och vi får ta det bästa som finns. I detta fall kan alltför ambitiösa provformer snarare skrämma än locka folk. Ytterst tror jag på det danska Scweisshundregistrets bokföringsmodell där man ganska snart ser att vissa misslyckas oftare än andra och ser man då alternativ till vedebörande så byter man ut denna. Detta kräver dock benhårda och rättvisa samt klarsynta samordnare på krets- och länsnivå. Något som i denna svågerpolitikens förlovade land är viktigare än alla prov, test och utbildningar om ni frågar mig...

Tycker nog du rätt ute det får inte bli för mycket byråkrati. Tror eftersöken när det gäller älg och vildsvin löser sig rätt bra efterhand då det finns pengar i köttet och att man inte kommer att accepterar att ekipage misslyckas gång på gång. Detta gäller nog även rovdjuren då det finns ett intresse från allmänheten på de här eftersöken.

Däremot när det gäller rådjuren är det nog värre, dels finns det ont om ekipage som klarar av ett trebent djur plus att det till 90% bara är ett kadaver att ta hand om!

Sitter ju och registrerar alla eftersöken i vårt område och det programmet jag använder men lite omgjort skulle kunna vara en bra hjälp för att se vilka som lyckas/misslyckas med eftersöken. Förmodar att det kommer något sådant?

\mats

Publicerat
Tycker nog du rätt ute det får inte bli för mycket byråkrati. Tror eftersöken när det gäller älg och vildsvin löser sig rätt bra efterhand då det finns pengar i köttet och att man inte kommer att accepterar att ekipage misslyckas gång på gång. Detta gäller nog även rovdjuren då det finns ett intresse från allmänheten på de här eftersöken.

Däremot när det gäller rådjuren är det nog värre, dels finns det ont om ekipage som klarar av ett trebent djur plus att det till 90% bara är ett kadaver att ta hand om!

Sitter ju och registrerar alla eftersöken i vårt område och det programmet jag använder men lite omgjort skulle kunna vara en bra hjälp för att se vilka som lyckas/misslyckas med eftersöken. Förmodar att det kommer något sådant?

\mats

Här har du en bra poäng Mats, det ställer ganska höga krav på vilka hundar som går eftersöken, Varje eftersöksjägare kanj u inte ha hund till allt utan måste kunna förlita sig på att i hans/hennes närmaste krets finns hundar tillgängliga för olika eftersök.

Om jag te.x har en bra ställande och spår hund hjälper ju inte det på ett trebent rådjur. En skarp vorste eller liknande är nog att föredra i de lägena. (skulel jag tro)

/Lasse

Publicerat

Lite off men rätt intressant frågeställning.

Fick en påringning av Polisen i eftermiddag att det skulle ligga en död älg i diket längs E4:an. Tog bilen och stack ut en runda men inte fanns där någon älg. Ska tilläggas att det var en anonym anmälan så det fanns ingen att ringa för att få en bättre beskrivning var älgen låg, ringde även Polisen och kollade om det kommit in fler uppgifter men det hade det inte.

Så hade detta varit efter årsskiftet hade man tjänat ett par hundra lappar lite enkelt eller?

\mats

Publicerat
Lite off men rätt intressant frågeställning.

Fick en påringning av Polisen i eftermiddag att det skulle ligga en död älg i diket längs E4:an. Tog bilen och stack ut en runda men inte fanns där någon älg. Ska tilläggas att det var en anonym anmälan så det fanns ingen att ringa för att få en bättre beskrivning var älgen låg, ringde även Polisen och kollade om det kommit in fler uppgifter men det hade det inte.

Så hade detta varit efter årsskiftet hade man tjänat ett par hundra lappar lite enkelt eller?

\mats

JA naturligtvis du har ju åkt ut och fått ett ärendenummer som du ska debitera efter, enkelt och bra!

Publicerat

Vad håller Jägarnas Riksförbund på med. Detta är ju som det är idag och hur det funkar kan vi ju!

Eftersök