Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Så kan det gå!

Featured Replies

Publicerat

Hej alla!

Så har det hänt nu igen att en kille springer iväg och köper ett bågpaket från en handlare som inte vet ett skit om bågar och som inte kan ge någon som helst support för det han säljer. Sen tar han kontakt med en seriös handlare och ber om hjälp.

Både den seriöse handlaren och den oseriöse säljer likadana bågar. Tyvärr måste man kanske tillägga.

Läs detta och ta lärdom. Anlita aldrig en oseriös handlare. Den dagen du vill ha support så är de extra hundralappar han tar för sina produkter guld värda.

Jag har raderat alla namn för att inte peka ut någon.

Har även kontaktat killen för att hjälpa honom att få ordning på prylarna. Jag bor inte så långt borta från honom.

Här börjar mailen, scrolla ner för att se första mailet:

Hej igen.

Om du väntar lite så ska jag kolla om det finns några bågjägare i närheten av där du bor, så kanske du får hjälp av den.

Om jag inte hittar några så hjälper jag dig gärna.

Med vänlig hälsning xxxx

Från:

Skickat: den 9 maj 2009 01:00

Till:

Ämne: SV:

Hej.

Tack jättemycke för ditt svar, äntligen får jag veta. Jag är ny på detta.

Har köpt den från xxxxx.

jag bor i xxxxxxxxx så det är en bit att åka.

Om jag skickar bågen till dig. Kan du fixa detta? Vad kostar det att linda om mittlindningen o knyta ny loop? Jag skickar som REK naturligtvis.

Och när du har kollat pilbågen så vill jag också veta vilka pilar du rekommenderar. Jag vill också veta hur o vad jag ska göra för att få den starkare. Därför att nu klarar jag den på max som den är.

Blir inte bågen utmattad om den är fullt spänd?

Ja det var några frågor från en som inte vet så mycke. Jag är nybörjare.

Jag tackar i förskott. O hoppas du kan hjälpa mig.

Mvh/xxxxx

Från: xxxxx

Datum: 2009-05-08 08:23:33

Till: xxxxx

Ämne: SV: xxxxx

Hej.

Viket företag har du köpt din båge ifrån ?

Eftersom bågen endast är 3 månader gammal så kan strängen inte vara utsliten, därför går det utmärkt att linda om mittlindningen, samt att knyta om loopen eller knyta på en ny.

Du behöver inte skruva ut lembultarna vid förvaring, det går alldeles utmärkt att förvara bågen med bultarna inskruvade till den dragstyrkan som du skjuter med.

Jag bor i xxxxxx som ligger mellan xxxxx och xxxxxx, om du har vägarna förbi kan jag kanske hjälpa dig med en ny mittlindning och loop

Med vänlig hälsning xxxxxxxx

Från: xxxxxx

Skickat: den 20 april 2009 14:35

Till: xxxxxxx

Ämne: xxxxxxx

Hejsan.

Jag tänkte fråga en sak.

Eftersom jag inte får något svar av det företag jag köpte pilbågen av så får jag väl försöka få ett svar av någon annan som vet.

Jag köpte en xxxx för ca 3 mån sedan. Nu har har undre delen på loopen lossnat + lindningen innuti och under loopen.

Vad ska man göra då? Går det att sätta fast igen? Eller blir det en ny sträng?

En till sak som jag undrar över är hur ska man förvara bågen? Jag har skruvat ut bultarna så långt som möjligt för att den inte ska vara helt spänd hela tiden.

Tacksam för svar. Mvh/xxxx

Publicerat

Kan du säga vart han köpt bågen så man vet vem man inte ska handla av :rolleyes:

Publicerat

Väldigt beklagligt när det blir så här.

En modern coumpondbåge är en så pass dyr och komplicerad pryl, att man har allt att tjäna på att handla av någon som kan sin sak, och inte bara om bågen, utan även om kringutrustningen såsom pilar,sikten, peep, releser mm mm.

Är man ny i detta med bågeriet, så har man ju miljoner frågor och det måste vara någon som vet vad sjutton det handlar om för att kunna svara på dessa då.

Trist historia och hoppas att att det löser sig för köparen.

Publicerat
Kan du säga vart han köpt bågen så man vet vem man inte ska handla av :rolleyes:

Det första som slår mig är en handlare från blekinge...

Publicerat

Vad snällt av dig JS att du hjälper honom. speciellt när det är ett så utsatt läge för killen. förmodligen får du en ny bra kompis efter detta.

Jag stod själv i samma kval idag när jag skulle köpa laddkomponenter och valde det dyra alternativet för att jag vet att jag kan fråga vad jag vill då, och få svar. så hem kom jag med allt vad jag behövde och alla laddata som jag kan lita på för 110 kr mer än annars.

det tåls att tänka på detta du tar upp. Vi vill ju ha kvar de seriösa och kunniga.

/Kalle

Publicerat

Var inte så mjäkiga. Häng ut säljaren så inte fler blir blåsta. Då får han/hon antingen inga kunder eller så får vederbörande sätta sig in i det som säljes :rolleyes:

Publicerat

Tyvärr är väl detta vanligt nu mera i alla brancher, man kan göra snabba pengar om man saknar

skrupler, min favorit är "Konsult" särkillt de som jobbat med något i massiva 2-3 år och sen

titulerar sig "konsult" stryk ska de ha !

Tror inte det är bra att peka ut någon, så bra gjort JS , vill man får man säkert ett PM om handlarens

namn, men jag tycker förstås i sann Plus och Sverker anda att personen ges en chans till att reglera/förklara

sitt aggerande.

Men ja helt tydligt att SÄRKILLT när det gäller vår hobby, SKA man tala med folk som vet innan man gör

något dummt.

Publicerat

:lol: bra skrivet JS!.. men du e för snäll!.. vid flera andra tilfällen har vi på jaktsnack påpekta med vilka firmor som inte fungerar!.. så jag tycker vi ska göra det även i detta fall!..

Firman som sålt denna båge är http://www.racerback.se/

dom är viserligen bra att ha med att göra. Jag har haft med dom flera gånger och alltid blivit hjälp! men i detta fall har dom misslyckats totalt!

jag har en personlig åsikt om att säljer man något MÅSTE man också ta ansvar för det med! i detta fall har det inte gjorts så utan då förliar man sej på oss hjälpsamma lokalklubbar så får ta hand om det!..

Mvh

en något besviken Mamre!.. ;)

Publicerat

Tyvärr så tror jag det kommer att bli vanligare med såna här oseriösa handlare?

Bara säljer grejerna hur som helst.

Det är ju väldigt mycket som måste stämma om man ska kunna skjuta bra.

Draglängd, rätt spine på pilarna, skjutteknik osv....

Tur ändå att det finns eldsjälar inom våran hobby som gärna hjälper nybörjare :lol:

Bästa sättet att göra rätt från början är ju att ta kontakt med en lokal skytteklubb, eller en duktig instruktör innan eventuellt bågköp.

Bra Jobbat JS!

Publicerat
Det första som slår mig är en handlare från blekinge...
Firman som sålt denna båge är http://www.racerback.se/

:lol:

Jag är inte förvånad...

Publicerat
:lol:

Jag är inte förvånad...

Fick precis samma känsla när jag läste inlägget...

Tragiskt!!!

MvH

Publicerat

Jag sålde min första båge (PSE Deerhunter) till en nybörjare, som blev väldigt överraskad när jag sa till honom att jag skulle föredra att han kör över till min stad (ca. 12 mil) och testar bågen på vår bana. Han hade tänkt köpa en båge rakt över internet och jag fick honom övertygad om att det kanske inte är världens bästa ide.. ;)

Vi justerade bågen (draglängd och kraft) så att den passade honom, han sköt ett par dussin pilar och jag tipsade honom lite om skjutteknik och tekniken bakom ett "bra drag".. Efter ca. 20 skott (bågen var "nerskruvad" till 50#) så sa han att "det var tur att jag körde hit.." Han hade allvarligt planerat att köpa en 80# båge med 2 tum för långt drag.. Ni vet "SNABBA" skott, dvs. massor med kraft och långt drag... B)

I slutändan tyckte vi båda att dom där 24 milen (fram o tillbaka) var väl spenderade bensinpengar!

Publicerat
Jag sålde min första båge (PSE Deerhunter) till en nybörjare, som blev väldigt överraskad när jag sa till honom att jag skulle föredra att han kör över till min stad (ca. 12 mil) och testar bågen på vår bana. Han hade tänkt köpa en båge rakt över internet och jag fick honom övertygad om att det kanske inte är världens bästa ide.. :P

Vi justerade bågen (draglängd och kraft) så att den passade honom, han sköt ett par dussin pilar och jag tipsade honom lite om skjutteknik och tekniken bakom ett "bra drag".. Efter ca. 20 skott (bågen var "nerskruvad" till 50#) så sa han att "det var tur att jag körde hit.." Han hade allvarligt planerat att köpa en 80# båge med 2 tum för långt drag.. Ni vet "SNABBA" skott, dvs. massor med kraft och långt drag... :P

I slutändan tyckte vi båda att dom där 24 milen (fram o tillbaka) var väl spenderade bensinpengar!

gott! det är precis så vi måste agera'1

till helgen kommer det två killar från Trysil (Norge) till mej! jag har hjälpt dom att införskaffa varsin komplett utrustning! jag kommer att sätta i hop prylarna åt dom och lära dom grunderna i bågskytte!

Mvh Mamre!

Publicerat

Tyvärr är denna kille inte den förste (och säkert inte den siste) att bli mer eller mindre blåst av okunniga företag.

De säljer grejer men har absolut ingen som helst aning om vad de säljer eller vad kunden egentligen behöver!

Personer som köper bågar av dem kommer bli grymt besvikna!

Det låter tjatigt MEN: Gå till seriösa handlare!

Sverige finns det bara 3 (kanske 4) som seriöst ägnar sig åt bågjakt och vet vad de pratar om!!

Skojjare som detta företag (R........) och några till går inte att lita på..

Det finns en klistrad tråd på vilka man ska vända sig till för att få rätt hjälp!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=15186

Publicerat
  • Författare

Nu har killen varit hem till mig och fått hjälp!

Vi har ställt in bågen och han har provskjutit den med lyckat resultat.

Han var bra nöjd när han åkte härifrån!

Jag tror firman som sålde bågen till honom är en kund fattigare. Han kommer att vända sig till en handlare som vet något om bågar hädanefter.

Publicerat

Tummen upp, JS ! :rolleyes:

Publicerat
Nu har killen varit hem till mig och fått hjälp!

Vi har ställt in bågen och han har provskjutit den med lyckat resultat.

Han var bra nöjd när han åkte härifrån!

Jag tror firman som sålde bågen till honom är en kund fattigare. Han kommer att vända sig till en handlare som vet något om bågar hädanefter.

Toppen JS... gott jobbat!..

Publicerat

Va av en anledning i kontakt med Racerback & påpekade för dom att denna tråd fördes & då han inte va reggad så bad han mig posta detta svar.

Hej alla glada!

Vi säljer mycket lite jaktbågar, förmodligen inte mer än 50st om året, så det är absolut ingen viktig del för oss, utan grundar sig i vårt intresse och glädje kring bågskytte. Jag har bland annat skrivit ett reportage om en jakt i Texas på gris som kommer i nästa nummer, så ett visst intresse har jag allt. Vi har valt ut leverantörer/ märken som håller olika nivåer på pris/ kvalitet, men alla 3 är stora och välkända, PSE, Parker & Bear.

Vår kunskap är absolut inte den största, men vi lär oss. Under tiden har vi hjälp av en killa som jagar/ skjuter båge sedan länge. Vi har också ett samarbete med en "bågjaktskytteklubb" i Bromölla som hjälper oss med service på bågar mm, de har all utrustning som behövs för att serva mm. Vill man ha hjälp med draglängder mm så är det bara att maila oss INNAN köp. Detta anser vi nog ändå ligga på kunden, att rådfråga innan man köper. Vi har t.om kontaktat en kund innan köp och frågat om detta verkligen var rätt val då det "rimmade illa med vissa saker, (bland annat 30" draglängd och 70 pund dragvikt till en tjej, vilket inte är det vanligaste som FÖRSTA båge?!), denna kund kommer fortfarande med frågor och vi svarar efter bästa förmåga men har även gett Stefans i Bromöllas telenummer om hon behöver teknisk

assistans)

Sen kan jag tycka att om vi nu håller bra priser så skall väl inte det ligga oss i fatet? Jag vet ju vad bågar kostar i USA och ser vilka tokiga pålägg vissa handlare har.

Jag ( Rickard på Racerback) skjuter så mycket båge jag hinner då jag tycker det är kul och utmanande, jag är absolut inget proffs, det är just därför jag inte ger en massa tips & råd utöver vad jag vet/ kan, utan tar fakta från kunden och rådfrågar de jag arbetar tillsammans med.

Vill man köpa en båge kan man komma hit & provskjuta den med oss i butiken.

Detta har man alltid kunna göra, men nu i den nya butiken vi bygger kommer vi ha en 18 meter "bana" som vi kommer kunna erbjuda provskjutningar på.

Mvh

Rickard Racerback

Publicerat

Här har dom i alla fall ett erbjudande som vid första anblicken ser mkt bra ut.

http://www.blocket.se/vi/13806191.htm

Förmodligen läser jag det fel eller så, för stämmer gör det nog inte.

Hittade förresten hit när jag satt och letade info för bågköp, de flesta frågorna verkar reda vara ställda av någon annan så det är bara att sitta och läsa. Mkt bra info, dalmas

Publicerat

Visst har han billiga prylar, eftersom bågarna han säljer ligger på respektive märkens undre halva av sortimentet.. Så prismässigt så håller jag inte med om att han konkurrerar med någon av de etablerade handlarna.

Dessutom ska han ju som försäljare ställa frågor så han verkligen vet om kunden är helt grön eller om han/hon har skjutit tidigare! Och vad kunden ska ha bågen till.. Det liknar precis som förra gången vi var nära att få bågjakt! Då ploppade det upp flera företag som trodde de kunde göra snabba pengar. Vilket de säkert också gjorde MEN till priset av missnöjda kunder!

Publicerat
Här har dom i alla fall ett erbjudande som vid första anblicken ser mkt bra ut.

http://www.blocket.se/vi/13806191.htm

Förmodligen läser jag det fel eller så, för stämmer gör det nog inte.

Hittade förresten hit när jag satt och letade info för bågköp, de flesta frågorna verkar reda vara ställda av någon annan så det är bara att sitta och läsa. Mkt bra info, dalmas

Vad är det som inte stämmer?

Publicerat

Ok annonsen är ändrad, först var det en bild på en psa lights out, en beskrivning av bågen och ett pris, som dock inte gällde den bågen, bra att dom ändrade dock.

Publicerat

Hej!

Jag känner personen som äger Racerback väl.

Jag kan förstå era synpunkter och att visst det har varit dålig kunskap och service när det gäller bågdelen.

Detta är påväg och har ändrats en del nu.

Jag hjälper till med så mycket info jag kan när det gäller bågjaktsdelen.

Jag hälper även till med uppbyggnaden av den nya butiken, där ska vi ha en inskjutningsbana för dom som köper båge och vill ha hjälp.

När det gäller vissa service grejer skickas bågen till en kille i bromölla nuförtiden.

Men när det gäller byte av sträng, pilval, inställningar av draglängd, inskjutning och annat kommer jag hjälpa till med i den nya butiken.

Men detta kan bara ske om folk är villiga att komma till butiken och få den hjälp som krävs för allt ska fungera eller skicka bågen om nått går isönder.

Mvh David

Publicerat
Hej!

Jag känner personen som äger Racerback väl.

Jag kan förstå era synpunkter och att visst det har varit dålig kunskap och service när det gäller bågdelen.

Detta är påväg och har ändrats en del nu.

Jag hjälper till med så mycket info jag kan när det gäller bågjaktsdelen.

Jag hälper även till med uppbyggnaden av den nya butiken, där ska vi ha en inskjutningsbana för dom som köper båge och vill ha hjälp.

När det gäller vissa service grejer skickas bågen till en kille i bromölla nuförtiden.

Men när det gäller byte av sträng, pilval, inställningar av draglängd, inskjutning och annat kommer jag hjälpa till med i den nya butiken.

Men detta kan bara ske om folk är villiga att komma till butiken och få den hjälp som krävs för allt ska fungera eller skicka bågen om nått går isönder.

Mvh David

Mycket bra David! :D

Publicerat
Mycket bra David! :D

Tackar:-D