Publicerat Maj 19, 200917 yr Det är fint att någon som vet något börjar hjälpa till! Tills du behöver sommar- eller något annat lov, blir sjukskriven osv.osv. Nä, ifall dom vill vara seriösa så ska dom inte sälja bågar innan dom kan stuket! Och varför annonsera rena skitpaket..!? Och ifall du står upp och försvarar bågar i klass med PSE Deerhunter som "riktiga" bågjakts utrustning, så är det ju synd.. Det är ju ett exempel på en båge som är en definitiv nybörjarbåge som dom flesta skyttarna "lär sig ur" på några månader! Alltså nästan alla nybörjare jag sett, har inom några månader kunnat skjuta bättre än en Deerhunter kan prestetera.. Det hjälper inte att fixa till tillbehör för tusentals kronor! Nä, billigt och bra är fortfarande två olika varor!!!!
Publicerat Maj 19, 200917 yr Kul utveckling på tråden! Tycker det hedrar Racerback, de förefaller ta ett större och större ansvar för försäljningen. En tanke som slår mej är att alla rimligen inte kan vara nybörjare, en bågjägare som kan sitt intresse torde alltså kunna göra alla nödvändiga inställningar själv och därmed tjäna en slant på att ta bågen via Racerback? Allt nytt är inte per automatik dåligt, bågskyttet kommer att öka nu och det finns plats för fler handlare. Mvh!
Publicerat Maj 19, 200917 yr Största delen som nu köper båge inför den svenska bågjakten ÄR nybörjare! Om man som kund redan vet vad man ska ha och kan något om bågskytte/bågjakt så är det ju inga problem. Problem uppstår när handlare som inte kan grunderna för bågskytte börjar kränga saker till personer med än mindre kunskap!! Att sedan inte ställa frågor till en kund om han/hon har skjutit tidigare och vad bågen ska användas till, är så oseriöst det kan bli. Det är bara skitsnack att lägga över allt ansvar på kunden!! I och för sig så ger ju Racerback's okunskap mer jobb åt de seriösa och etablerade handlarna.. Kul utveckling på tråden!Tycker det hedrar Racerback, de förefaller ta ett större och större ansvar för försäljningen. En tanke som slår mej är att alla rimligen inte kan vara nybörjare, en bågjägare som kan sitt intresse torde alltså kunna göra alla nödvändiga inställningar själv och därmed tjäna en slant på att ta bågen via Racerback? Allt nytt är inte per automatik dåligt, bågskyttet kommer att öka nu och det finns plats för fler handlare. Mvh!
Publicerat Maj 21, 200917 yr Hej!Jag känner personen som äger Racerback väl. Jag kan förstå era synpunkter och att visst det har varit dålig kunskap och service när det gäller bågdelen. Detta är påväg och har ändrats en del nu. Jag hjälper till med så mycket info jag kan när det gäller bågjaktsdelen. Jag hälper även till med uppbyggnaden av den nya butiken, där ska vi ha en inskjutningsbana för dom som köper båge och vill ha hjälp. När det gäller vissa service grejer skickas bågen till en kille i bromölla nuförtiden. Men när det gäller byte av sträng, pilval, inställningar av draglängd, inskjutning och annat kommer jag hjälpa till med i den nya butiken. Men detta kan bara ske om folk är villiga att komma till butiken och få den hjälp som krävs för allt ska fungera eller skicka bågen om nått går isönder. Mvh David ... Mycket BRA!!! då tar jag tillbaka mina tidigare åsikter om Racerback! och åter går till att vara nöjd med denna butik!.. Gott Jobbat Racoon!.. Mvh Mamre!..
Publicerat Maj 29, 200917 yr tackar thomas:-D Va trevligt att träffas nu i jönköping:-D Har du någon erfarenhet av PSE Deer hunter? Jag har iaf prov skjutit en sådan några dagar denna vecka och har inga problem att träffa rätt på mina 3D djur. Och tycker farten i 65pounds modellen borde räcka gått och väl att fälla dom flesta vilt i vårt avlånga land. Men visst den känns ju inte som min Bear Game Over. Men borde duga gott och väl för den som vill börja lite smått, men som inte vill lägga för mycket pengar till att börja med. Mvh David
Publicerat Maj 30, 200917 yr Deerhunter är en båge med tech och design från 80-90 talet, inget fel i det, men utvecklingen har faktiskt gått framåt. Enligt min mening är det bortkastade pengar att köpa en sådan båge, rådet till en nybörjare borde vara, spara dina pengar eller köp beg (modernt). Vi har alla varit där (köpt budgetversioner, nybörjarpaket etc), men allvarligt talat, hur länge behöll man grejorna innan man bytte upp sig (se bara optik cirkusen)? /S
Publicerat Maj 30, 200917 yr Finns väl bara en butik i sverige som klarar av att leverera allt man behöver för att kunna jaga med båge? (och då tänker jag på sortiment OCH LEVERANSTID). Trevlig helg på er allesammans... (Ps. jag handlar från flera...., men lite kritik skadar aldrig)
Publicerat Maj 30, 200917 yr Deerhunter är en båge med tech och design från 80-90 talet, inget fel i det, men utvecklingen har faktiskt gått framåt. Enligt min mening är det bortkastade pengar att köpa en sådan båge, rådet till en nybörjare borde vara, spara dina pengar eller köp beg (modernt). Vi har alla varit där (köpt budgetversioner, nybörjarpaket etc), men allvarligt talat, hur länge behöll man grejorna innan man bytte upp sig (se bara optik cirkusen)? /S Vet inte om det gäller bågar även men när jag träffar jägarexamens elever så brukar jag rekomendera dem att köpa billigt begagnat och lära sig skjuta. När de upplever att de kan skjuta så vet de även vilka egenskaper hos ett vapen som de värdesätter och dåförst är det läge att slanta upp de lite större pengarna. Om detta är kompatibelt med bågeriet har jag dock inte en susning om. Mvh!
Publicerat Maj 30, 200917 yr Jodå jag menar inte att man skall köpa nytt och dyrt med en gång, billigt och begagnat är ett mycket starkt alternativ. Man kan hitta kvalitetsbågar till ett bra pris visserligen några år på nacken men som ändå ligger i en helt annan dimension. När det gäller gevär och hagel så har utvecklingen stått still ganska länge , det kanske tom är så att ju äldre vapen desto bättre (tycker jag iaf)? Visst det har kommit plast/laminatkolvar, straight pull (nytt?) och nya coatingar på optiken, men är det verkligen så himla stor skillnad. Jag kan ha fel. Däremot på bågfronten händer det grejor förstår ni... Nä det är inte min meningen att basha deerhuntern , men det finns faktiskt alternativ. Till nybörjare skulle jag rekommendera tex en Genesis (2000 piratos) från Mathews (används av bågskytteskolor i US, funkar till barn och vuxna). Kan skjutas nästan av alla med normal apfaktor, är dock inte så tung (10-20 #), så snabb och flack pilbana har den inte, men som Wyatt Earp sa - fast is fine.... but accuracy is final. Den går naturligvis inte att jaga med men man får en mycket fin träning av tekniken, ankring, avtryck osv, och när man kan och vill gå vidare så är den lättsåld /s
Publicerat Maj 30, 200917 yr Det e sant att Deer Huntern inte är en båge från 2000-talet Men det jag menade med det hela var att den duger att jaga enligt min åsikt. Finns folk som påstår att det inte skulle gå med den. Att den inte är en jaktbåge- mvh /David
Publicerat Maj 30, 200917 yr Att det inte skulle gå och jaga med deerhuntern är bara trams.. Glömde tillägga förut att man ofta får vad vad man betalar för och det gäller även i bågbranchen. Eller som vår vän Mamre alltid säger-if you pay peanuts you get monkeys /s
Publicerat Maj 31, 200917 yr tackar thomas:-DVa trevligt att träffas nu i jönköping:-D Har du någon erfarenhet av PSE Deer hunter? Jag har iaf prov skjutit en sådan några dagar denna vecka och har inga problem att träffa rätt på mina 3D djur. Och tycker farten i 65pounds modellen borde räcka gått och väl att fälla dom flesta vilt i vårt avlånga land. Men visst den känns ju inte som min Bear Game Over. Men borde duga gott och väl för den som vill börja lite smått, men som inte vill lägga för mycket pengar till att börja med. Mvh David hej och tack själv!.. de var kul att träffa dej!.. ang PSE så har jag lite erfarenhet! en mycket trevlig båge enligt mitt tycke, den du tänker på räcker gott till att jaga de mesta viltet som finns på moder jord! så den biten behöver du inte bekymra dej om!.. men om den är bättre eller inte än din Beer båge!. de vågar jag inte utala mej om! tycker Beer bågarna är MYCKET trevliga att skjuta med, så där måste du nog lite på dej själv och känna efter vad du själv vill!.. man får lika många svar på de här med bågar som de finns skyttar!. .. i min värld är värdens bästa båge APA .. den har allt jag vill ha! och har redan bestämt mej för en till!.. ... Mvh Mamre!..
Publicerat Maj 31, 200917 yr Författare Jag har många gånger under åren fått frågan om vilken båge som är bäst. Mitt svar har alltid varit: Den du träffar det du siktar på. Samtliga pilar dödar effektivt om de har tillräcklig fart, tillräckligt tung pil för det vilt du jagar och rakbladsvassa blad på jaktspetsen, Pilen bryr sig inte om vilken båge som har skickat iväg den mot sitt mål. Sen finns det ju en uppsjö av olika bågar att välja bland. Bland dessa hittar man sen en som man trivs med och som passar ens plånbok.
Publicerat Maj 31, 200917 yr Samtliga pilar dödar effektivt om de har tillräcklig fart, tillräckligt tung pil för det vilt du jagar och rakbladsvassa blad på jaktspetsen, Lite jobbigt att erkänna att han haft något vettigt att säga..... men så är det. Sen är det väl bara att gratulera den som hittar "rätt" båge med en gång. Kraven brukar ändra sig på vägen.... Grilltajm...
Publicerat Maj 31, 200917 yr Författare Lite jobbigt att erkänna att han haft något vettigt att säga..... men så är det.Sen är det väl bara att gratulera den som hittar "rätt" båge med en gång. Kraven brukar ändra sig på vägen.... Grilltajm... Ha ha ha! Jag har ju alltid vettigt att säga. Ja, nästan iaf. Kraven ändrar sig självklart hela tiden. Tror man kan kalla det utveckling. Om alla hade samma krav och var nöjda hela tiden så skulle vi fortfarande köra T-Ford hela bunten.
Publicerat Juni 1, 200917 yr Sen är det väl bara att gratulera den som hittar "rätt" båge med en gång. Kraven brukar ändra sig på vägen....Grilltajm... då får man tacka för gratulationerna!.. .... MVh
Publicerat Juni 1, 200917 yr då får man tacka för gratulationerna!.. ....MVh Vad var det för båge du sköt igen Thomas? *fniss*
Publicerat Juni 1, 200917 yr Bear bågen tycker jag helt klart e den bäst bågen men det är ju för jag vant mig vid den bågen. Men blir kanske uppgradering snart till en truth2. Men vet inte riktigt än, ska testa den innan jag bestämmer mig. För med min game over skjuter jag fruktansvärt bra just nu upp till 70-80m. Men har börjat latja lite på typ 100-150m hehe och det är dyrt det, det är ganska svårt att träffa butten som bara är på 40x40. Pilen går över siktet när man skjuter på 150m. men Fick beställa 12 nya pilar nu för har bara en kvar, så det är jobbigt att skjuta på dom långa avstånden. Blir så mycket gående:-P
Publicerat Juni 3, 200917 yr Bear bågen tycker jag helt klart e den bäst bågen men det är ju för jag vant mig vid den bågen.Men blir kanske uppgradering snart till en truth2. Men vet inte riktigt än, ska testa den innan jag bestämmer mig. För med min game over skjuter jag fruktansvärt bra just nu upp till 70-80m. Men har börjat latja lite på typ 100-150m hehe och det är dyrt det, det är ganska svårt att träffa butten som bara är på 40x40. Pilen går över siktet när man skjuter på 150m. men Fick beställa 12 nya pilar nu för har bara en kvar, så det är jobbigt att skjuta på dom långa avstånden. Blir så mycket gående:-P JS har en sådan och är verkligen nöjd med den! har givetvis haft den äran att provsjuta den och den är precis som många anda Beer bågar jätte trevlig att skjuta med jag gillar den mycket just för den var så mjuk i draget och när man släppte pilen var den noll vibrationer!, MVh
Publicerat Juni 3, 200917 yr Bear bågen tycker jag helt klart e den bäst bågen men det är ju för jag vant mig vid den bågen.Men blir kanske uppgradering snart till en truth2. Helt rätt ! JS har en sådan och är verkligen nöjd med den! MVh Och jag har en också.
Publicerat Juni 3, 200917 yr Helt rätt ! Och jag har en också. Polaren här i Viken har en Bear 50-60 o e helnöjd! (kommer inte ihåg vad det var för modell bara) //Sjukis