Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Pipa om en Vixen, vilken kaliber?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare gubbs å kvinns!

Sitter å funderar på vad för patronval man kan välja mellan om man skulle pipa om frugans Vixen till hösten. Har ni några vettiga förslag så vassego å släng upp dom på bordet för här skall planeras. :mad:

Tanken är att det skall bli en patron med potential för både bana och jakt, klass 2 är ett måste, vill dock inte behöva fräsa upp magasins schaktet så tänk på C.O.A.L. :mad:

Mvh. Robban

Publicerat

222 med 8"Twist eller 6PPC med 10"Twist eller det bästa alternativet 7TCU och köp till en finnspets :mad:

Publicerat

Enkelt! 6x45, du vet var rivaren finns :D

Publicerat
Enkelt! 6x45, du vet var rivaren finns :angry:

+1 på det som det heter, en ytterst välbalanserad patron, vad den duger till vet vi ju redan.

KISS principen är ju central om man vill han något att skjuta med, vill man bara ha kul finns de ju lite annat med,

hur skulle en 6,5 mm TCU fungera som förslag där exempelvis.

Förresten, vilket underbart "problem".

/Christian

Publicerat

Även om 6x45 vore det kloka och smarta valet så är 7,62x39 ändå det coola och roliga valet :angry:

/Mike

Publicerat
Även om 6x45 vore det kloka och smarta valet så är 7,62x39 ändå det coola och roliga valet :)

/Mike

tja det finns ju Lapua hylsor till kalibern, det är förmodligen en förutsättning som Robban inte har uttryckt,

han anser nog att vi skall veta det. :D

Jag har ännu inte sett en x39:a skjuta tätt, så att det kan ju vara något att bita i för vår blivande smed.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Kul med förslag gubbar, som Christian skrev så är det Lapua hylsor som gäller. Vad gäller kalibern så finns det ju en del gott att välja mellan och då vissa som redan nämnts.

Mitt förslag hittils är 6,5 Grendel då det finns färdiga hylsor att köpa samt att kulutbudet är kalas då vi har två nordiska komponenttillverkare som heter duga. Inte nog med detta så är det en riktigt vacker patron om jag får säga som så. ;)

6x45 är en trevlig patron men det krävs en del extrajobb och om jag skall få indoktrinerat frugan i handladdningen med så blir det nog ett moment för mycket, detta skall dock övervägas. (Tack Mats för erbjudandet. :D )

Publicerat

När vi ändå snackar Lapua hylsor. Vad är det för skillnad på matchhylsor och vanliga? Förutom priset antar jag.

Publicerat

Tjena Robban,

skall du hålla dig till Lapuahylsor (vilket känns som ett klokt val) så finns det såvitt jag känner till tre olika hylsor att utgå från. Givetvis pratar vi då om 222 rem, 223 rem och 6.5 Grendel. De två förstnämnda går ner i en vixen i original utförande medan en 6.5 Grendel kräver lite pyssel för att få plats. Du måste ta upp stötbottnen och fixa till matningen, ett följdproblem som du får om du tar upp stötbotten är att du måste slipa till utdragaren vilket innebär mindre gods i densamma och ökad risk för att hylsan blir kvar i patronläget efter avfyrning om utdragaren ger vika. Dessutom innebär en Grendel med sin större hylsbotten att påkänningen på låset blir större.

Nu är i o f s båda dessa problem hanterbara för en Grendelhylsa. Fördelen med Grendelen är samtidigt att hylsvolymen ökar samtidigt som patronens längd hålls nere vilket är positivt.

Henrik

Publicerat
  • Författare

Aj aj aj, du har så rätt så Henrik... Tänkte inte på det där faktiskt, nåväl alla är vi barn i början. Det blir väl en 6x45 istället då såvida hustrun inte har nått att säga emot då det trots allt är hennes bössa. ;)

Publicerat
  • Författare
När vi ändå snackar Lapua hylsor. Vad är det för skillnad på matchhylsor och vanliga? Förutom priset antar jag.

Tror att dom har strängare toleranser men det är bara en gissning... Va va'de du sa om brotch? ;):P:mad:

Publicerat

En .222`a med en extrapipa i .300 Whisper står på min önskelista iallafall

Publicerat

Har inte Grendeln ppc botten? I så fall borde det ju inte va nåt problem. Det byggs ju både ppc och br på vixenlås.

Publicerat
En .222`a med en extrapipa i .300 Whisper står på min önskelista iallafall

I mitt fall blir det 6x45 och 300 whisper.

Publicerat
I mitt fall blir det 6x45 och 300 whisper.

Hmmm B)

Publicerat
  • Författare
Har inte Grendeln ppc botten? I så fall borde det ju inte va nåt problem. Det byggs ju både ppc och br på vixenlås.

Bra Mats, positvit inlägg! :D 6,5 Grendel är faktiskt mycket snyggare än 6x45:an iaf om jag får säga mitt. Slutstycket skall ju ändå rätas upp det med så då är några skär extra en baggis. Vad gäller utdragaren så har jag lite små funderingar men det kan vi spåna på. :P

Förresten, ledsen att jag inte hört av mig som jag skrev i min dagbok, har haft så in i helvete mycket på jobbet så jag vart dödstrött varje dag. :)

Publicerat
Bra Mats, positvit inlägg! :D 6,5 Grendel är faktiskt mycket snyggare än 6x45:an iaf om jag får säga mitt. Slutstycket skall ju ändå rätas upp det med så då är några skär extra en baggis. Vad gäller utdragaren så har jag lite små funderingar men det kan vi spåna på. :P

Förresten, ledsen att jag inte hört av mig som jag skrev i min dagbok, har haft så in i helvete mycket på jobbet så jag vart dödstrött varje dag. :)

Det är lugnt, hojta till när du får tid.

Utdragaren är inga bekymmer. Du får fila ner den på utsidan för att överhuvudtaget kunna kamra en patron. Gör du det inte så nyper utdragaren fast mot sätet i lådan då du ska in med plugg. Men det löser man på 5 min. Insidan behöver du inte röra alls.

Publicerat
Tjenare gubbs å kvinns!

Sitter å funderar på vad för patronval man kan välja mellan om man skulle pipa om frugans Vixen till hösten. Har ni några vettiga förslag så vassego å släng upp dom på bordet för här skall planeras. :D

Tanken är att det skall bli en patron med potential för både bana och jakt, klass 2 är ett måste, vill dock inte behöva fräsa upp magasins schaktet så tänk på C.O.A.L. :D

Mvh. Robban

Hejsan

6TCU kan väl oxå vara intessant lite mer fräs än 6x45 om jag inte läst laddtabellen helt fel. TCU`n har 40 graders hylsbröst har jag för mej så den blir lite som en ackley improved. men är ju baserad på samma hylsa som 6x45.

Mvh Jocke

Publicerat
Hejsan

6TCU kan väl oxå vara intessant lite mer fräs än 6x45 om jag inte läst laddtabellen helt fel. TCU`n har 40 graders hylsbröst har jag för mej så den blir lite som en ackley improved. men är ju baserad på samma hylsa som 6x45.

Mvh Jocke

Men risk för matningsproblem med det bröstet.

Publicerat
Men risk för matningsproblem med det bröstet.

Jo kanske, men det funkar ju med andra ackley patroner med tvära bröst så det borde gå att få till.

Mvh Jocke

Publicerat
Jo kanske, men det funkar ju med andra ackley patroner med tvära bröst så det borde gå att få till.

Mvh Jocke

jo allt går ju att fixa men man ska va medveten om det bara. Jag fick till matningen på min ppc så nog går det.

Publicerat
jo allt går ju att fixa men man ska va medveten om det bara. Jag fick till matningen på min ppc så nog går det.

Hejsan

Var det mycket jobb med att få till matningen på ditt ppc bygge? undrar bara för att jag har haft byggplaner på en riktigt lätt bössa i nån ppc caliber. Har en 22 ppc Sako hunter varmint på väg hem och tycker att det kunde vara kul att ha en lätt bössa också.

Ursäkta Robban att jag korpar lite på din tråd.

Mvh Jocke

Publicerat
Hejsan

Var det mycket jobb med att få till matningen på ditt ppc bygge? undrar bara för att jag har haft byggplaner på en riktigt lätt bössa i nån ppc caliber. Har en 22 ppc Sako hunter varmint på väg hem och tycker att det kunde vara kul att ha en lätt bössa också.

Mvh Jocke

Jag korpar vidare <_<

Det var en del pyssel med matningen. Fick slipa om matningsrampen och även bredda magasinet inne i lådan för att få det att funka. Det är av en anledning som smeder inte lämnar fasta priser på såna jobb. Kan va ett jävla jobb innan det stämmer.

Publicerat
  • Författare

Mvh Jocke

Inga problem, trådar som denna är till för att hjälpa andra likväl som mig själv. :)

/Robban

Publicerat

http://accurateshooter.com/bulletin.html

Mer bensin på brasan, en 224 AR Magnum baserad på en 6,5 mm Grendel.

Det är tydligt att en 6-6,5 mm Grendel är både doable och helt klart ett litet "power house",

Jag vet jag slänger mig med termer jag inte har en aning om vad de betyder men de låter skit coola.

Robban-tänk va fint det kommer att vara, du på händer och knän varje gång efter en skjutning för att få med hem alla Grendel hylsor som du har halssvarvat, det är en syn det!!

/Christian